Torsten Pettersson

cand.mag. Line Rasmussen, iBureauet/Dagbladet Information. 2013.
Main image
Pettersson, Torsten
Foto: Simon Gate

Indledning

Den finlandssvenske forfatter Torsten Pettersson var digter, før han blev krimiforfatter. I 2008 sendte han anonymt sit manuskript ”Giv mig dine øjne” ind til en krimikonkurrence på sit forlag og vandt sølvpræmien. Og det er med denne bog, han har gjort sig bemærket i det nordiske krimifelt. Historien om den noget atypiske politimand Harald Lindmark, der ynder at leve sig lige lovlig intenst ind i både morderens og offerets situation, blev oversat til dansk i 2012.

 

50984540

Blå bog

Født: 9. juli 1955 i Åbo, Finland.

Uddannelse: Professor i litteraturvidenskab på Uppsala Universitet, Sverige. 

Debut: Ge mig dina ögon. Söderstrøms, 2008.

Litteraturpriser: Sølvpræmien i Söderströms krimikonkurrence, 2008.

Seneste udgivelse: Gem mig i dit hjerte. Turbine, 2014. (Göm mig i ditt hjärta, 2010). Oversat af: Niklas Nyman Holdgaard. Krimi.

Inspiration: Rainer Maria Rilke, Dostojevskij, John le Carré og Elizabeth George.

 

 

Artikel type
voksne

Baggrund

”Samme aften følte jeg et behov for at opleve mordet, morderens følelser. Jeg gik mod Kronstad i skumringen midt på den brede boulevard, hvor de høje træer stadig var nøgne efter vinteren, men de havde knopper, som snart ville springe ud.”
”Giv mig dine øjne”, s. 275.

Torsten Pettersson er født i Åbo i det sydlige Finland, hvor man taler svensk, men traditionelt set altid har måttet kæmpe for det svenske sprog i de finske omgivelser. Måske netop derfor, har forfatteren selv foreslået, betyder litteraturen meget for finlandssvenskerne. Selv er Pettersson et udtalt eksempel på denne tese, for han er både digter, krimiforfatter og litteraturprofessor på Uppsala Universitet i Sverige.

Som digter har han udgivet ni bøger og herudover en hel del faglitterære udgivelser. Ingen af dem er oversat til dansk, men det er derimod hans krimidebut ”Giv mig dine øjne”, der blev udgivet i 2012. Bogen sendte han i 2008 anonymt til det svenske forlag Söderströms krimikonkurrence – og vandt sølv. Fortsættelsen ”Göm mig i ditt hjärta” udkommer på dansk efteråret 2013. Begge krimier foregår i den finlandssvenske by Forshälla, men selv har forfatteren boet i Sverige siden midten af 1990’erne.

Som 25-årig begyndte Pettersson at skrive. Dengang skrev han om litteratur, det vil sige litteraturkritik og litteraturvidenskab. Men så begyndte digtene at komme til ham, og efter flere års skriveri fik han i 1985 udgivet sin første digtsamling ”Besvärjelse”. Senere fulgte yderligere otte digtsamlinger – hvoraf nogle af digtene er blevet tilsat musik – plus adskillige bestillingsdigte for Uppsalas Universitet.

I følge forfatteren selv var han ganske tilfreds med sit liv som lyriker og litterat, men så begyndte han at få ideer til kriminalromaner og begyndte at skrive om politimanden Harald Lindmark. For Pettersson er krimien en genre, der rummer mulighed for at kombinere underholdning og suspense med tungere moralske og psykologiske emner. Med krimidebuten ”Giv mig dine øjne” er forfatteren ikke blot indtrådt i en ny fase af sit forfatterskab, men har også markeret sig i det efterhånden store felt af nordiske krimiforfattere, der appellerer internationalt. Bogen er sammen med efterfølgeren ”Göm mig i ditt hjärta” da også blevet solgt til flere udenlandske forlag.

 

Giv mig dine øjne

”Der var en usynlig, vibrerende tråd mellem mig og den anden, som gik omkring og tænkte på, hvad han havde gjort, og hvad der var ugjort.”
”Giv mig dine øjne”, s. 40.

Titlen siger en del om indholdet. Morderen i denne krimi ynder nemlig at fjerne øjeæblerne fra sine ofres øjenhuler. I Torsten Petterssons ”Ge mig dina ögon” fra 2008 (”Giv mig dine øjne”, 2012) bliver liget af en ung kvinde fundet i den finlandssvenske by Forsälla. Øjnene er væk. Kort efter finder politiet yderligere to øjenløse lig, og det forvirrer kriminalkommissær Harald Lindmark og kollegaen Sonja Alder. Undervejs i efterforskningen forsøger Harald at tænke som morderen og ofrene. Det er gavnligt for efterforskningen, men ikke for Harald, der har svært ved at slippe tankerne – og det gør læseren utryg på hovedpersonen: er han til at stole på? Bogens slutning, der åbner den lukkede sag lidt på klem, bidrager ikke til trygheden.

29506817

Opklaringsarbejdet bringer Forshälla politi ud på en snørklet sag. Den involverer et kernekraftværk med sikkerhedsproblemer, en plaget exsoldat, russisk kvindehandel og en yngre krøbling, der fra sin adelige bolig og kørestol orkestrerer forbrydelserne. Med gode intentioner har den invalide mand tilbudt folk penge for at være hans øjne ude i den virkelighed, han selv har isoleret sig fra. Deltagerne i projektet har derfor sendt ham detaljerede fortællinger fra deres liv – men nogle af livshistorierne har anfægtet rigmanden i en sådan grad, at han har hyret en gammel soldat til at slå nogle af byens borgere ihjel.

Gennem bogens fem overordnede afsnit skifter perspektivet mellem opklaringsarbejdet, livshistorierne, forbryderens tanker og kriminalkommissærens hypnotiske forsøg på at indleve sig i disse. Ved at fortælle historien gennem forskellige stemmer får forfatteren mulighed for at mangfoldiggøre persongalleriet og for at bruge forskellige fortællestemmer.

”Giv mig dine øjne” er ikke fortalt efter en traditionel berettermodel, hvor kronologi og klassisk fortællestil er herskende. Derimod bliver den egentlige handling især fortalt gennem breve, båndede afhøringer og dagbøger. Den fragmentariske fortælleform fremstår som en gengivelse af politiets opklaringsarbejde, hvor gåden langsomt giver mening, og til slut går op for både politi og læser.

 

Genrer og tematikker

At Torsten Pettersson også er digter – og derved ekstra sprogbevidst – er synligt i hans debutkrimi, hvor sproget ofte er poetisk beskrivende: En bil ”sprøjter vinger af snavset vand” fra pytterne på vejen (s. 25), og den midaldrende Harald beskriver sine tunge øjenlåg som ”et gardin af hud, som trækkes for igennem livet” (s. 13), og samme Harald spreder en obduktionsrapport ud på bordet og lader papirerne flyde ”som hvide blade i en flod af mørke” (s. 60).

Den lyriske stil – eller fornemmelse for sprogets mindste bestanddele – som altså også kendetegner Pettersson som krimiforfatter, kommer i øvrigt til udtryk i de forskellige personlige beretninger i bogen. F.eks. er dagbogsnotaterne fra en af de finskboende russiske kvinder skrevet med autentisk, inkoherænt accent. Og i de båndede afhøringer, hvor Lindmark forhører mistænkte i sagen, er dialogerne tro mod talesproget, dets intonationer og ufuldstændige sætninger. I bogen er der i øvrigt adskillige referencer til litteraturhistorien, og især krimier både i bogform og på film. Under opklaringsarbejdet refererer den finlandssvenske politienhed noget utraditionelt til fiktive krimihelte i Beck-filmene, Agatha Christies ”ABC-mordene” og Hitchcocks ”Strangers on a Train”.

”Giv mig dine øjne” er en psykologisk og filosofisk krimi, hvor læseren kommer ganske tæt på historiens personer – deres hverdag, bekymringer og udfordringer i tilværelsen. Især i hovedpersonen Harald Lindmarks mange refleksioner plus i brevene med tragiske livsberetninger gør forfatteren brug af en psykologisk indsigt og berører temaer som ensomhed, skyld og skæbne. Yderligere beskæftiger bogen sig med temaer som trafficking, moral, atomkernekraft, finlandssvensk miljø og forhold mellem Sverige og Rusland.

Petterssons debutbog adskiller sig ikke blot formmæssigt fra andre krimier ved at fortælle historien gennem breve, dagbøger og båndudskrifter, men træder også i karakter med de helt nære personbeskrivelser af både de gode og de onde.

 

Beslægtede forfatterskaber

Da Torsten Pettersson i 2008 sendte sit første krimimanuskript ind til en krimikonkurrence, gjorde han det anonymt. Han kunne derefter have valgt at fastholde anonymiteten, som flere af hans nordiske krimikolleger har gjort det, bl.a. A.J. Kazinsky (Anders Rønnow Klarlund og Jacob Weinreich), Arne Dahl (Jan Arnald), Liv Mørk (Morten Søndergaard og Merete Pryds Helle), Lars Kepler (Alexandra Coelho Ahndoril og Alexander Ahndoril), men Pettersson udgiver sine krimier under samme borgerlige navn som sine digte.

Tematisk beskæftiger ”Giv mig dine øjne” sig bl.a. med trafficking – og handel med kvinder, der udnyttes til prostitution er et emne, som de seneste årtier jævnligt er blevet anvendt i kriminallitteratur. Det danske forfatterpar Hammer & Hammer udgav i 2012 krimien ”Pigen i satans mose” om politimanden Konrad Simonsen, der skal opklare mordet på en ung, nigeriansk pige, som viser være nøglen til en verden af vold og kvindehandel. I 2008 udgav den svenske debattør og forfatter Katarina Wennstam krimien ”Smuds” om den succesfulde advokat Jonas Wahl, der lever en fordækt tilværelse med dagligt forbrug af porno og prostituerede.

Den danske krimiforfatter Susanne Staun skrev i 2005 romanen ”Skadestuen”, der foregår i Tjekkiet, som kvinden Katarina tager til for at arbejde som engelsklærer. Tror hun, for i stedet bliver hun tvunget til prostitution på bordellet ’Skadestuen’. Den svenske pseudonymforfatter Arne Dahl berørte i øvrigt emnet i krimien ”Europa Blues” fra 2002.

Stilmæssigt kendetegnes Torsten Pettersons krimiforfatterskab især ved den psykologiske indsigt, og det samme er tilfældet ved f.eks. svenske Johan Theorin, der i krimien ”Sankt Psyko” (2012) undersøger et plaget menneskesind, som det kommer til udtryk hos pædagogen Jan Hauger. Med skjult dagsorden søger han og får et vikariat i en børnehave tilknyttet en retspsykiatrisk sikringsafdeling. Tonen i denne bog er ligesom i Petterssons ”Giv mig dine øjne” både intens og psykologisk troværdig.


Bibliografi

Digte

Pettersson, Torsten:
Besvärjelse. 1985.
Pettersson, Torsten:
Ser du dem inte? 1987.
Pettersson, Torsten:
Solen är en tunnel. 1989.
Pettersson, Torsten:
Vargskallen och andra berättelser. 1991.
Pettersson, Torsten:
Livets namn är alltid. 1994.
Pettersson, Torsten:
Det finns inget annat. 1999.
Pettersson, Torsten:
Varje dag. 2002.
Pettersson, Torsten:
Det mesta som finns är osynligt. 2004.
Pettersson, Torsten:
Mörkret, det börjar, glansen, den varar – en diktsvit. 2005.

Krimier

Pettersson, Torsten:
Giv mig dine øjne. Turbine, 2012. (Ge mig dina ögon. 2008).
Pettersson, Torsten:
Gem mig i dit hjerte. Turbine, 2014. (Göm mig i ditt hjärta, 2010). Oversat af: Niklas Nyman Holdgaard.

Udvalgt faglitteratur

Pettersson, Torsten:
Att söka sanningen: en grundprincip i Eyvind Johnsons författarskap. 1986.
Pettersson, Torsten:
Gåtans namn – tankens och känslans mönster hos nio finlandssvenska modernister. 2001.
Pettersson, Torsten:
Dolda principer: kultur- och litteraturteoretiska studier. 2002.
Pettersson, Torsten:
Jag ser en stjärna – ett diktat porträtt av Carl von Linné. 2007.

Om forfatterskabet

Web

DR’s krimiklub skriver om ”Giv mig dine øjne”.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Torsten Pettersson

Kilder citeret i portrættet

Interview

Rasmussen, Line:
Mailinterview med Torsten Petterson. Februar 2013.