Når man spørger Ib Spang Olsen, hvorfor han tegner til børn, svarer han, at det er fordi, han godt kan lide at omgås børn. "Jeg synes, de lugter godt og er flinke - de fleste af dem - og sjove", tilføjer han lunt med et glimt i øjet.
At han kan ramme så præcist ind i børnenes fantasi, tilskriver han selv ikke noget tegnemæssigt, men snarere noget holdningsmæssigt. Det er ikke noget, han gør sig umage for at opnå. Det er noget, der kommer af at indstille sig på barnet, lytte til det og se og høre, hvad det siger. Mange af sine billedbøger har han skrevet og tegnet sammen med sine egne børn. "Man skal lade være med at skabe sig," siger han med en kærlig henvisning til sin fars østsjællandske snusfornuft.
28807430
Man leger sammen, man glædes, og sådan skal det være. For selvom Ib Spang Olsen altid tegner og fortæller til barnet, har han også altid den voksne oplæser i tankerne. Hans bøger er ikke blot sjove, underfundige og fantasifulde historier. De er også samvær mellem børn og voksne.
Det er de i mere end én forstand. For Ib Spang Olsen har tegnet og fortalt for børn i mere end 30 år. Ikke mange tænker på, at hans egne fortællinger Drengen i månen, Det lille lokomotiv, Kiosken på torvet, Mosekonens bryg og Pjer Brumme og Halfdan Rasmussens Halfdans ABC er fra 1960´erne og begyndelsen af 1970´erne. De er gået selvfølgeligt videre til nye generationer af børn, tidløse som de er.
Det er værd at lægge mærke til, at nogle af bøgerne lever videre i deres oprindelige skikkelse i udgave efter udgave, mens andre fremtræder i nye udgaver, der erstatter den oprindelige. Ib Spang Olsen har revideret Halfdans ABC, Kiosken på torvet og Pjer Brumme, hvad billederne angår.
Det er ikke fordi, der er tale om de store ændringer. Således er motiverne i alle tilfælde de samme. Men farverne er nye og anderledes, Halfdans ABC er også blevet håndtekstet, Kiosken på torvet har fået større format og er delvis nytegnet, mens Pjer Brumme er i mindre format, og med en lidt anden rækkefølge af afsnittene og tegningerne. Mere skal der ikke til for at gøre bøgerne friskere og mere nutidige.
I tidens løb har Ib Spang Olsen også illustreret andre forfatteres bøger for børn, bl.a. Klaus Rifbjergs fine skildring Hjemve. Når man imidlertid ser på hans samlede produktion, er det markant, at han især har lagt kræfter i at tegne til eventyret, folkeeventyret, myten og sagnet, genrer også hans egne historier er i slægt med.