thomas thorhauge
Foto: Anders Ingvartsen

Thomas Thorhauge

cand.comm. Charlotte Holm Kiesow, iBureauet/Dagbladet Information. 2011.
Top image group
thomas thorhauge
Foto: Anders Ingvartsen

Indledning

Han spiser tegneserier til morgenmad. Kort inden har Thomas Thorhauge højst sandsynligt drømt om tegneserier. Og så går han på arbejde og laver tegneserier. Når han da ikke lige skriver blogs eller fanzines eller fagbøger om tegneserier. Eller laver tegneseriejournalistik i en af de landsdækkende aviser. Eller taler for udbredelsen af tegneserier i sin egenskab af formand for Dansk Tegneserieråd, mens taleboblerne siver ud ad munden. Senere går han ud på toilettet og … læser tegneserier.

 

29219427

Blå bog

Født: 17. december 1973.

Uddannelse: Uddannet på Film- og medievidenskab på Københavns Universitet.

Debut: Det der går forud. Fahrenheit, 2000.

Litteraturpriser: Årets Boghåndværk for ”Blæk” (2006) og ”Forandringstegn” (2006).

Seneste udgivelse: Det sidste ord. Rosinante, 2012. Tegneserie.

Inspiration: Chris Ware.

Genre: Grafiske romaner

Artikel type
voksenillustratorer

Baggrund

Thomas Thorhauges engagement på den relativt lille danske tegneseriescene er dybt imponerende. Her er han en af de helt store ildsjæle, både som udøvende kunstner, forfatter, redaktør, formand, skribent, kommentator etc. På sit CV kan han endvidere skrive autodidakt tegner, stribe-mager, forfatter til graphic novels, grafiske essays og samfundssatiriske essays, instruktør- og forfatterportrætter. Han er desuden uddannet i Film- og medievidenskab. Så han er ikke kun både teoretiker og praktiker. Han er også både forfatter og kunstner, og han virker ganske enkelt inden for alle roller og genrer i tegneseriemediet.

”Jeg er vokset op som en tegneserienørd, men det liv jeg lever connecter ikke til eventyr eller humor i albumgenre-forstand. Jeg elsker at læse de ting, men på et personligt niveau er der andre ting jeg relaterer meget klarere til, og det er der, jeg går hen, når jeg selv skal lave tegneserier. Med den ballast, jeg selv medbringer.” (Matthias Wivel: Kom hjem: Interview med Thomas Thorhauge, metabunker.dk, 2009-05-29).

Thorhauge er vokset op i et 68’er-bofællesskab. Han fortæller, at han boede sammen med en bunke flippede akademikertyper, der havde en masse idéer om alternative livsformer. ”Oplevelsen af at bo i kollektiv sidder i mig, og selv om kollektivet i historien er fiktion, så er det alligevel med brudstykker fra mine egne erfaringer,” fortæller forfatteren om bogen ”Kom hjem”. (Camilla Stampe: Thorhauges talebobler udfordrer tegneserien. Information, 2009-05-17).

Thomas Thorhauge har tre børn og ernærer sig med illustrationsarbejde, som han laver fra sin tegnestue Over floden på Nørrebro, hvor han deler lokaler sammen med en håndfuld andre illustratorer.

 

Det der går forud

”Hvad skal vi alligevel med hukommelsen, hm? Jeg mener: Et liv uden barndommens traumer, ungdommens fejltrin! Farvel til i går!”
”Det der går forud”, side 11.

Debuten ”Det der går forud” (2000) er et ambitiøst projekt i et svært medie og format. Ikke alene er Thomas Thorhauge den billedmæssige fortæller (læs: tegner), han skriver også sine egne historier, hvilket langt fra altid er tilfældet inden for tegneserier. Og det kræver et dobbelt talent – for både at tegne og skrive.

Historien i ”Det der går forud” kredser om den lille pige Petra, hvis egoistiske, karriereorienterede forældre balancerer lige på grænsen til at udsætte deres datter for omsorgssvigt. Af samme grund foregiver hun et psykisk sammenbrud for at komme væk fra dem. Hun er indlagt på hospitalet og deler stue med Mesmer, en voksen mand, der er indlagt med hukommelsestab efter at være blevet overfaldet og gennemtæsket.

23250241

Et lidt usædvanligt venskab opstår mellem den lille pige og den ældre mand, og historien omhandler Mesmers søgen efter sin tabte identitet, jævnfør titlen på værket. Navnet Mesmer tildeles han af en anden patient, der er indskrevet på psyk-afdelingen, Arnold Zimmermann, og som på en ubehagelig og uigennemskuelig måde er indblandet i Mesmers skæbne.

En journalist blander sig også i plottet, fordi historien om den identitetsløse mand, der intet husker, er godt forsidestof. Journalisten opdager, at Zimmermann har slået Mesmers og Petras læge, doktor Zazetsky, ihjel. Og han er sikker på, at Zimmermann ved mere om Mesmer, end han fortæller. Ad tilfældighedernes uransagelige veje får læseren endelig forløsning på mysteriet om Zimmermanns rolle i Mesmers hukommelsestab.

Fortællingen er en rammefortælling, og det er Petra, der som voksen fortæller i retrospekt.

 

Virkelige streger

”USA blablablabla STORE SATAN blabla!”
”Virkelige streger: Det går strålende”
upag.

Thomas Thorhauges udgivelse fra 2006, ”Virkelige streger” er ikke udkommet som selvstændig publikation. Det er en samling af, hvad Thorhauge selv kalder ”tegneseriejournalistiske indslag”, som blev bragt i Ekstra Bladet i 2006. Indslagene handler om nyhedssager, der var aktuelle i det pågældende år. 

Et af indslagene er en opsummering af perioden omkring Prins Joachims brud med Grevinde Alexandra og hans møde med Marie Cavallier. Se opslaget på Matthias Wivels blog Metabunker

Den halve avisside rummer et miniportræt af den (dengang) kommende prinsesse Marie, hvori hun citeres om sine fritidsinteresser og følelser for sin kommende svigermor Dronning Margrethe, sin kommende svigerinde Prinsesse Mary og sin kærestes ekskone Alex. Indslaget er en slags parodi på sladderbladenes aggressive og nærgående dækning af de kongeliges privatliv og eskapader. Samtidig er det også en nyhedsgrafik, der anskueliggør forløbet af skilsmissen fra Alex til offentliggørelsen af forholdet med Marie, komplet med en tidslinje i bunden.

Et andet af indslagene, ”Det går strålende!”, opsummerer og forklarer ganske kort det anstrengte forhold mellem vestlige lande og Iran omkring landets atomberigelsesprogram, der har stået højt på den internationale politiske dagsorden i mange år. Opslaget kan ses på Thorhauges tegnestues hjemmeside. Endvidere er det en samling satirisk behandlede, forskelligartede informationer om det iranske præstestyre fra perioden omkring den iranske revolution i 1979 og frem til landets nuværende præsident Mahmoud Ahmadinejad. Heriblandt præsident Ahmadinejads retoriske udfald mod Vesten og den politiske dagsorden om korrekt islamisk påklædning og livsførelse. Indslagets sidste billedramme er en ironisk kommentar til daværende danske statsminister, Anders Fogh Rasmussens, og daværende amerikanske præsident George W. Bush’ politik over for Mellemøsten.

Thorhauge har i en kommentar på metabunker.dk selv sagt om konceptet: ”De er i bedste avis-ånd lavet til at blive læst og smidt væk.” (www.metabunker.dk).

 

Kom Hjem

”Vi er ikke slemme, men hvis det var revolutionsromantik du kom til Frankrig efter, kan jeg godt forstå du er skuffet.”
”Kom hjem”, upag.

”Nærmest blæret i sin overlegne brug af tegneseriekunstens virkemidler.” Sådan blev Thomas Thorhauges seneste tegneserieroman, ”Kom Hjem” fra 2009, beskrevet i Ekstra Bladets anmeldelse (www.sacre-bleu.dk). Tegneserietidsskriftet Seriejournalen kalder den for ”en milepæl i dansk tegneseriehistorie”. Thorhauge selv kalder ”Kom hjem” for ’cartoony socialrealisme’, ’den svære toer’ og tegnestilen for ’funny animal’ (www.metabunker.dk). Hans karakterer er nemlig antropomorfe. Karaktererne er cartoony, runde og nuttede, men samtidig er historien ganske seriøs. Den henvender sig både til et voksent og et ungt publikum.

Grafisk og fortællermæssigt er Thorhauge vokset enormt i ”Kom Hjem”. Hvor han i ”Det der går forud” arbejdede ud fra en monokrom og stiv sideopsætning, er ”Kom hjem” præget af farver og leg med mediets utallige visuelle muligheder.

27735606

Den handler om en naiv, ung kvinde ved navn Thea, som læser til tandlæge og har en søn på tre år, Robert. Hun møder - ved det hun selv tror er et tilfælde - en flot franskmand, der foreslår hende at flytte fra København til hans kollektiv i Normandiet. Thea har en svær hverdag som enlig mor og studerende, og da hun en dag bliver indblandet i et biluheld, ser hun det som et tegn og beslutter sig for en livsstilsændring. Hun flytter til Frankrig. Kollektivet viser sig at bestå af unge venstrefløjsaktivister, der laver aktioner efter devisen ’målet helliger midlet’.

Thea bliver både overvældet og tiltrukket af sine nye samboer, og hun falder hurtigt til. Men da hun sender et brev til sin veninde hjemme i København, der har været meget bekymret for hende (eller for sig selv?), beslutter veninden at rejse ned og give Thea og hendes venstreorienterede kollektiv en opsang. Hun finder dem hykleriske og har ingen problemer med at få det sagt.

Senere rejser Thea og hendes kollektiv til København for at demonstrere imod et EU-topmøde. Her går det op for hende, at franskmanden måske havde en bagtanke med at invitere hende til Frankrig udover ren, menneskelig interesse. Hun hjælper kollektivet med at finde det københavnske aktivistmiljø i det hedengangne Ungdomshus på Jagtvej 69. Men inden de kan nå at infiltrere aktivisterne fra Ungdomshuset, tager historien en uventet drejning, og Theas eventyr væk fra hverdagen slutter med et brag.

 

Genrer og tematikker

Thomas Thorhauge er en moderne, internationalt inspireret tegneseriekunstner, og derfor bruger han tegneseriemediet meget frit. Han lader sig ikke begrænse af en klassisk forståelse af mediet som et rent fiktions- og underholdningsrum, typisk afgrænset til eventyr- og humorgenrerne, men bruger det også til virkelighedsnære genrer som bl.a. tegneserie-essays og tegnet journalistik samt tegneserier med dokumentarisk tekst: ”Der findes fantastiske, journalistiske tegneserier fra USA, der bruger de her virkemidler, som vi alle sammen kender fra Radiserne og Steen og Stoffer og Tintin – men på en helt anden måde og med et stort resultat. Altså, tegneserien er et fantastisk udtryksmiddel.” (www.sacre-bleu.dk).

Denne slags tegneserier går under betegnelsen Graphic novels – ’grafiske romaner’ – hvilken oprindeligt refererede mere til format end til genre (novel betyder roman på dansk, underforstået skønlitterær). Men de ’grafiske romaner’ er i stigende grad blevet kendetegnet ved at rumme blandingsgenrer, som indoptager og integrerer journalistisk skrivning, dokumentarisme og essays. De tilegner sig også alle genrer lige fra historiske fortællinger til biografier og selvbiografier etc.

Thorhauge vælger i ”Kom hjem” at bruge mediet til at fortælle en socialrealistisk, skønlitterær historie. Thorhauge siger: “Betegnelsen ‘grafisk roman’ lyder prætentiøs og snobbet, og derfor er der også mange i tegneseriemiljøet, der har et problem med at bruge det begreb. Når det er sagt, er jeg alligevel blevet fortaler for navnet, fordi det dækker over en reel udvikling i tegneseriegenren. Det er der mange i tegneseriemiljøet, der overser”. (Camilla Stampe: Thorhauges talebobler udfordrer tegneserien. Information, 2009-05-17). En udvikling, som han selv er en del af.

I det hele taget er hans forfatterskab præget en ubesværet og professionel omgang med både fakta- og fiktionsgenrer, og samfundssatire og seriøs samfundskritisk essayistik bliver det også til.

Beslægtede forfatterskaber

Den grafiske inspiration fra idolet Chris Ware skinner til en vis grad igennem i ”Virkelige streger” og ”Kom hjem”. Wares underfundige, ikke-lineære paneler (tegneseriesider) er på en gang detaljerede og stringent minimalistiske. Minimalistisk er selve panelopsætningen – detaljerigdommen består i det væld af små billedrammer, der er så sirligt opstillet. Det er opbygningen med de ikke-lineære paneler, som Thorhauge har tilegnet sig, for eksempel i den ’virkelige streg’ om Prins Joachim og Marie Cavallier. Nogle af Wares sideopbygninger er nærmest flowchart-agtige, og denne ide har Thorhauge gjort til sin egen. Han henter efter eget udsagn desuden visuel inspiration hos David Mazzucchelli. 

Af beslægtede forfatterskaber i øvrigt kan man pege på en tegneseriekunstner/forfatter som Marjane Satrapi, hvis selvbiografiske tegneserieroman ”Persepolis” oprindeligt udkom i et fransk dagblad, og først siden hen blev trykt i graphic novel-format.

Journalisten og tegneren Joe Sacco har blandt andet lavet en tegneseriejournalistisk skildring af Israel/Palæstina-konflikten i ”Palestine”.  

Hvis man er til socialrealistisk skønlitteratur, men godt kan lide koblingen til tegneseriens visuelt formidlende univers, er der Daniel Clowes, som blandt andet har lavet kultklassikeren ”Ghost World” – en lang miljøbeskrivelse og personkarakteristik af to amerikanske teenagepiger, der keder sig sammen. Men man kommer som læser ikke til at kede sig hverken sammen med dem eller med Thorhauge.

 

Bibliografi

Tegneserier

Thorhauge, Thomas:
Det der går forud. Fahrenheit, 2000.
Thorhauge, Thomas:
Jeg græmmes. www.sacre-bleu.dk, 2002.
Thorhauge, Thomas:
Nash's fanzine. JNP Press, 2003. (Bill Nash special, 1).
Thorhauge, Thomas & Wivel, Matthias:
Forandringstegn – de nye tegneserier. Politisk Revy, 2004.
Thorhauge, Thomas, Wivel, Matthias & Storm, Frederik (red.):
Blæk. Politikens Forlag, 2006. Antologi.
Thorhauge, Thomas
Virkelige streger. Ekstra Bladet, 2006. Kan ses på www.overfloden.dk. Journalistisk tegneserie.
Thorhauge, Thomas:
Jørgen Leth. Aben maler, 2008.
Thorhauge, Thomas:
Clint Eastwood. Aben maler, 2008.
Thorhauge, Thomas:
M i ”From Wonderland with Love”. Fantagraphics Books og Aben Maler, 2009.
Thorhauge, Thomas:
Kom hjem. Rosinante, 2009.
Thorhauge, Thomas:
Det sidste ord. Rosinante, 2012.

Illustreret

Bødker, Benni:
Blodhævn. Alinea, 2005.
Bødker, Benni:
Djævelens øjne. Alvilda, 2012.

Andre værker

Thorhauge, Thomas:
Jasper laver en film. Stribe i Politikens Filmsektion, 2010/2011.
Thorhauge, Thomas:
Graphic novels : struktur, stil, streg. Gyldendal, 2010. (80.1).

Om forfatterskabet

Links

Her finder man en udførlig præsentation af Thomas Thorhauge og hans bagkatalog samt masser af smagsprøver.
Her finder man en introduktion til forfatterens illustratorarbejde.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Thomas Thorhauge

Kilder citeret i portrættet

Interview med Thomas Thorhauge i Deadline, DR 2. Kan ses på forfatterens hjemmeside.
Stampe, Camilla:
Thorhauges talebobler udfordrer tegneserien. Information, 2009-05-17.
Wivel, Matthias:
Kom hjem: Interview med Thomas Thorhauge. www.metabunker.dk, 2009-05-29.