Portræt af Ane Bjørn
Foto: Lea Meilandt

Ane Bjørn

cand.mag. Anna Møller, juli 2024.
Top image group
Portræt af Ane Bjørn
Foto: Lea Meilandt

Ane Bjørns illustrerede børnebøger er smukke og poetiske fortællinger, hvor dybe akvareller agerer baggrund for relatérbare tegninger – og så rammer historierne en fåmælt tone, der formår at sætte ord på de ting, der er svære. Ensomhed, tristhed, krig og tab fylder i Ane Bjørns bøger, og gennem udgivelser som ”Bjørnebarn”,”Trylleblik” og ”Påfugl” viser hun, at børns fantasi har lige så stor berettigelse som deres virkelighed. Nogle gange er det nemlig godt at kunne forsvinde fra alt det, der er svært.

134125349

 

 

Blå bog

Født: 22. november 1984, Adslev nær Skanderborg.

Uddannelse: Cand.mag. i kunsthistorie fra Københavns Universitet, 2012.

Debut: Da natten blev væk. Turbine, 2015. Billedfortælling.

Litteraturpriser: Ingen kendte.

Seneste danske udgivelse: Påfugl. Gutkind, 2022. Billedfortælling.

Inspiration: Maurice Sendak, Hayao Miyazaki, Michael Ende, Shaun Tan, Tove Jansson. Og børns fantasi.

 

Artikel type
boern

Baggrund

””Har du besluttet, hvad du vil være i morgen?” spørger far. ”Ida skal være fe,” siger Momo. ”Hvor fint. Så skal du måske være supermand? Eller ninja?” Momo hører ikke længere, hvad far siger. Han har aldrig set så flotte kostumer før. Dér, en astronaut med sølvvisir og dér, en linedanser med blondeparaply. Og så, midt i det hele – Momos hjerte slår et ekstra slag – funklende fjer og glitrende vinger, en krone af prydfjer og en halepragt som en silkekappe.”
”Påfugl”, s. 3.

Ane Bjørn blev født 22. november 1984 i landsbyen Adslev. Hendes forældre var begge lærere og hendes mor desuden skolebibliotekar, så derfor hang Ane Bjørn som barn tit ud på skolebiblioteket og bladrede i alskens bøger, indtil moren fik fri. I Adslev var der højt til himlen, og der var mark og skov, så langt øjet rakte. Samtidig var der langt mellem legekammeraterne, og derfor var Ane Bjørn tit overladt til sig selv og sin fantasi, og hun begyndte tidligt at tegne tegneserier og skrive små historier.

I barndomshjemmet var der bøger fra gulv til loft – alt fra faglitteratur til tunge romaner, lyrik og tegneserier. Ane Bjørn fortæller: ”Der var ikke noget litteratur, der var finere eller mere rigtigt end andet – Prins Valiant og Saxo var lige værdige kilder til historieforståelse, og det var lige så fint at læse Anders And som Astrid Lindgren. Jeg har læst uendelige hyldemeter af tegneserier med pangfarver og stiliserede streger, men jeg har også stavet mig igennem antikvariske værker med gotiske bogstaver og ærefrygtindgydende naturalistiske kobberstik. Bøgernes verden var mangfoldig – og illustrationernes ligeså.” (Anna Møller: Interview med forfatteren, 2024-06-28).

Efter gymnasietiden på Aarhus Katedralskole blev hun uddannet i kunsthistorie fra Københavns Universitet i 2012. Størst betydning lægger hun på sin tid på højskole, som ifølge forfatteren burde være en form for borgerpligt. Hun trives bedst med arbejds- og tankeprocesser, der har en grad af fri kreativ skaben, og hun valgte derfor heller ikke at søge en ph.d. eller tage imod et fornuftigt undervisningsjob, hun fik tilbudt. I stedet fortsatte hun den kreative vej som autodidakt illustrator og forfatter, og i 2015 debuterede hun med billedfortællingen ”Da natten blev væk”, der handler om drengen Theodor, der drager ud for at finde natten. I 2018 udkom ”Omvendt Sne”, hvor pigen Sne mister sin tvillingebror Lue i et trafikuheld, og i 2021 udkom den barske ”Trylleblik”, der sikrede Ane Bjørn et endnu større publikum – og en nominering til Kulturministeriets Forfatterpris og Illustratorpris.

Bjørnebarn

”Se, der er hun! Bjørnen. Hun brøler og vælter alle træerne. River buskene op og smider med dem. Ruller sig i bladene og kaster dem op i luften.
Bjørnen hedder Gro. De fleste dage er hun faktisk en pige, men i dag er Gro en bjørn. Nogle dage er det bedst at være en bjørn, synes Gro.”
”Bjørnebarn”, s. 7-8.

Ane Bjørn udgav den illustrerede børnebog ”Bjørnebarn” i 2019, og ligesom ”Omvendt Sne” (2018) har ”Bjørnebarn” en alvorlig tematik: Mobning, søskendejalousi og en svær følelse som ensomhed. Bogen handler om Gro, der normalt er en helt almindelig pige, men når hun overvældes af følelser, er det nemmest at gemme sin ked-af-det-hed bag en arrig bjørnemaske. Og så bliver Gro til en farlig bjørn. Hun bygger hule i stuen og gemmer sig efter en dum dag, hvor nogle store drenge har drillet hende, men da hendes mor kommer hjem og ser kaosset i stuen, starter et skænderi mellem forældrene. Gro flygter ud i en nærliggende skov og møder en dreng, der ligesom hende har det med at blive næsten dyrisk vred, når han er fanget i sine følelser.

46301544

Drengen Nor bliver til en ulv, og sammen bygger de to børn en lille hule af pinde, og de snakker om det, der er sket. Da Gro vender hjem, bliver hun forenet med sine forældre, og de når sammen en forståelse af, at det nogle gange er rart at kunne blive en bjørn.

Med ”Bjørnebarn” illustrerer Ane Bjørn børnenes verden, så deres fantasi bliver til virkelighed. Gro bliver virkelig til en bjørn i Ane Bjørns tegninger – hendes skygge er en bjørn, og på bogens første sider er vi i en smuk og tom efterårsskov, ikke hjemme i stuen, hvor far er ved at lave mad. Selve baggrundsillustrationerne er skabt med akvarel, hvor især skovens dybde får lov til at dominere, og bogens personer er skitseret med sort/hvide stregtegninger med gyldne skygger. De tegnede personer er anderledes enkle og hvide i forhold til baggrundens mange lag, og de har en vis lighed med enkle små tegneserier fra en avisstribe. Det giver siderne en bevægelighed, der underbygges af, at nogle sider indeholder en forandring eller bevægelse fortalt gennem eksempelvis tre tegneserieruder oven på baggrundsakvarellen.