tove alsterdal

Tove Alsterdal

cand.mag. Michael Møller, iBureauet, 2012/16. Opdateret af journalist Rebekka Andreasen, marts 2022. Blå bog og bibliografi opdateret februar 2024.
Top image group
tove alsterdal

Tove Alsterdal er især kendt for sine fritstående krimier. Med ”Stormfald”, der blev kåret til årets bedste svenske krimi, og som hun også fik Glasnøglen 2021 for, har hun taget hul på sin første serie. Alsterdal skriver krimier med sjælden psykologisk dybde, historisk bevidsthed og med refleksioner over samfundets brændende problemer.

 

137735563

Blå bog

Født: 28. december 1960 i Malmø.

Uddannelse: Journalist fra Kalix Folkhögskola, 1985.

Debut: Kvinnorna på stranden. 2009.

Litteraturpriser: Bedste svenske krimi, Det Svenske Kriminalakademi Svenska Deckarakademin, 2014 og 2020. Glasnøglen, 2021.

Seneste udgivelse: Dybhavn. Modtryk, 2024. (Djuphamn, 2023). Oversat af Lilian Kingo. (Ådalenserien, 3).

Inspiration: Imre Kertesz, Joyce Carrol Oates, John le Carré, Dennis Lehane og Kerstin Ekman.

 

 

Tove Alsterdal fortæller på den svenske krimifestival i Sundsvall om at skrive – og om at tage hul på en ny serie, der udspiller sig i Ådalen, det nordlandske skovland ved Ångermanelvens bred.

Artikel type
voksne

Baggrund

“Jeg gned mig i øjnene, skimmede resten af teksten. (…) Sort på flimrende gråhvid skærm var det som en hvilken som helst anden nyhedstekst, det havde ikke noget med mig at gøre. Alligevel følte jeg mig lidt høj, en euforisk følelse af at befinde mig midt i verden.”
”Kvinderne på stranden”, s. 290.

Det er måske en tilsnigelse at kalde ”Kvinderne på stranden” for Tove Alsterdals litterære debut. Inden for de seneste 30 år har hun leveret manuskripter til både spillefilm, TV- og radiodramaer samt skrevet for teater og opera. Men det var først i 2009, at Tove Alsterdals eget navn prydede et bogcover, da ”Kvinnorna på stranden” mødte en usædvanligt begejstret svensk anmelderstand.

Tove Alsterdal blev født i Malmø i 1960 og voksede op i Umeå og Stockholm. Hendes far var fra Värmland, mens hendes mor var fra Tornedalen, en nordlig provins på grænsen til Finland. Denne geografiske rodløshed har sat sig spor i Alsterdals senere liv; hun har efter eget udsagn flyttet 27 gange (Mia Sjöström: Flytta är ett sätt att hitta sig själv. SvD Nyheter, 2006-04-11).

I begyndelsen af 1980’erne begyndte hun at studere journalistik på Kalix Folkhögskola, hvor hun knyttede et nært venskab til sin forfatterkollega Liza Marklund, og hun har siden været redaktør på flere af Liza Marklunds bøger.

Tove Alsterdal afsluttede sin uddannelse i 1985 og har arbejdet som journalist for en række svenske medier. Sideløbende er hun blevet en populær dramatiker og har tilføjet både teater-, radio- og TV-produktioner til sit CV. I 2009 leverede hun for første gang manuskript til en spillefilm, Helena Bergströms ”Så olika”, mens hun året efter skrev librettoen til Fredrik Högbergs opera ”Kains kvinna”.

Det var som sådan heller ikke mange års undertrykte forfatterambitioner, der affødte Alsterdals romandebut: ”Bogen var faktisk oprindeligt et filmmanuskript, og jeg havde kontakt med nogle filmselskaber. Men produktionen blev for dyr. Handlingen udspiller sig i flere lande, fem for at være præcis.” (Marika Hemmel: Doldisen Tove Alsterdal film- och thrilleraktuell. Dagens Nyheter, 2009-10-28. Egen oversættelse).

Siden ”Kvinderne på stranden” udkom i Danmark i 2011, har Tove Alsterdal udgivet yderligere fem romaner: ”I tystnaden begravd” (”Begravet i stilheden”, 2012), ”Låt mig ta din hand” (”Lad mig tage din hånd”, 2015), ”Vänd dig inte om” i 2016, (”Vend dig ikke om”, 2017), ”Blindtunnel” i 2019, der udkom på dansk samme år og med samme titel og ”Rotvälta” fra 2020 (”Stormfald”, 2021). I dag bor Tove Alsterdal i Stockholm. Om sommeren bor hun i Ådalen i Nordsverige, hvor også hendes Ådalenserie udspiller sig. 

Kvinderne på stranden

”Jeg slap telefonen, og stemmen var et sted i mørket omkring mig. Jeg ville skrige til den, at den skulle standse, men den fortsatte og fortsatte”.
”Kvinderne på stranden”, s. 267.

Tove Alsterdals romandebut betegnes som krimi i de anmeldelsescitater, bogcoveret er forsynet med, men reelt tager ”Kvinnorna på stranden” fra 2009 (”Kvinderne på stranden”, 2011) nærmere form af ideologisk thriller; her er hverken gnavne kriminalbetjente eller psykopatiske enspændere. I stedet møder vi tre forskellige kvinder fra tre forskellige kontinenter, hvis skæbner langsomt forbindes til den samme sydspanske ferieby. Her står de alle, på hver deres måde, ansigt til ansigt med den moderne slavehandels menneskefjendske virkelighed.

53017754

Ally Cornwall, romanens omdrejningspunkt, er en succesfuld amerikansk teaterregissør. Hendes kæreste, journalisten Patrick, arbejder på en hemmelig artikel i Paris, da Ally opdager, at hun er gravid. Efter ikke at have hørt fra Patrick i en uge, modtager hun pludselig en mystisk pakke fra ham.

Dette bliver startskuddet på Allys intense jagt på sin mangeårige kæreste. Hun flyver til Europa, hvor hvert eneste spor efter Patrick samtidig er et spor efter den grufulde sandhed, han havde sat sig for at afdække. Langsomt optegnes konturerne af et organiseret netværk af højtstående forretningsmænd, som udnytter desperate afrikanske flygtninge til kynisk slavearbejde.

Allys jagt fører hende til stranden i Tarifa, hvor hendes skæbne krydses af den illegale afrikanske immigrant Mary Kwara og den svenske teenager Terese Wallner: På selvsamme strand tager Mary sine første skridt på det forjættede europæiske kontinent, og her snubler Terese bogstaveligt talt over et lig i strandkanten.

Med et sjældent fortællemæssigt træk krydsklipper Alsterdal mellem 1.- og 3.-personsfortæller. Allys jeg-fortæller bidrager til nærværende intensitet, mens 3.-personskildringer af Terese og Mary giver læseren en indsigt, som konstant driver historien videre.

”Kvinderne på stranden” er et foruroligende dokument over den moderne slavehandel; et stykke tankevækkende fiktion, som minder os om en skræmmende virkelighed, der alt for sjældent belyses.