Cecilie Eken

Artikel type
boern
bibliotekar Lone Birch Jensen. 2002.
Main image
Eken, Cecilie
Foto: Jens Dresling / POLFOTO

Indledning

Gennem hele barndommen har hun læst, skrevet og fortalt eventyr til sine omgivelser, men allermest til sig selv. Hvis man vil genrebestemme hendes bøger foretrækker hun udtrykket: eventyrlige fortællinger, og lægger stor vægt på, at de også er psykologiske udviklingsromaner fyldt med eventyr og spænding. Selv om Cecilie Eken efterhånden har begivet sig mere over imod det realistiske, er det ikke i den realistiske genre hun føler sig bedst hjemme.

 

52629675

Blå bog

Født:16. februar 1970 på Frederiksberg.

Uddannelse: Litteraturstuderende.

Debut: Troldmandens søn, 1993.

Litteraturpriser: Kulturministeriets Børnebogspris, 1997. Peder Jensen Kjærgaard og Hustrus Legat, 1998. Kulturministeriets Børnebogspris, 2007. Danmarks Skolebibliotekarers Børnebogspris, 2008. Kommunernes Skolebiblioteksforenings Forfatterpris, 2008

Seneste udgivelse: V. Høst, 2016. Digt.

Om Cecilie Eken

Cecilie Eken er født i 1970 på Frederiksberg. Hun voksede op i Holte, nord for København i et kunstnerisk og intellektuelt stimulerende miljø, fyldt med musik, sang og litteratur. Morfaderens oplæsninger af god klassisk litteratur, bl.a. H.C. Andersen, har haft stor betydning for Cecilie og præger stadig hendes sprog.

Cecilie fik med årene to søstre. Da hun skulle i 2. klasse tog familien et år til Boston, USA. Her havde hun det held at få en inspirerende lærerinde, der satte klassen i gang med at lege med ord og skrive digte. Efter forældrenes skilsmisse i 1981 flyttede de tre små piger med deres mor til Østerbro i København, men Cecilie fortsatte i den samme skole.

Gennem hele barndommen har hun læst, skrevet og fortalt eventyr til sine omgivelser, men allermest til sig selv.

Efter studentereksamen i 1988 tilbragte Cecilie et år i Frankrig som udviklingsstudent. Det var hendes drøm at blive forfatter, men som en fornuftig storesøster og med sin gode sproglige bagage tog hun i første omgang det fornuftige studievalg. Hun startede på Handelshøjskolen i København og blev bachelor i kommunikation, sprog og økonomi. Men denne businessorienterede verden var slet ikke Cecilie, og da hun efter et par år var klar over, at hun var kommet på den forkerte hylde begyndte hun at skrive på en roman og debuterede som kun 23-årig med Troldmandens søn.

Hun arbejdede herefter hen mod at blive journalist, men tog i stedet et ophold på Filmhøjskolen i Ebeltoft. Hun erkendte imidlertid, at det heller ikke var den vej hun ville. At kunne og at ville er centrale ord for Cecilie. Hun ser sit uddannelsesforløb som et nødvendigt led i sin erkendelse af, at man skal være tro mod sine drømme, selv om man har evnerne til andet.

Cecilie Eken bor i København med sin mand Peter Heydenreich og sine to børn, Linnea (f.1999) og Adam (f. 2001). Herudover er der efterhånden blevet til en omfattende foredrags- og undervisningsvirksomhed.

Hun har modtaget Kulturministeriets forfatterpris for børn og unge i både 1997 og 2007.

I sin sparsomme fritid synger Cecilie i Københavns Bachkor.

At være forfatter

Siden sit 11. år har Cecilie været klar over, at hun har et særligt talent. Dette især takket være en enestående dansklærer, som gennem 9 år opmuntrede og støttede hende. Hun opfatter det som et privilegium at have haft en sådan lærer.

Som 15-årig afsluttede hun sin første roman. Den var meget stærkt inspireret af Knud Holten. Forlaget syntes godt om manuskriptet, men ønskede en del ændringer. Set i bakspejlet forstår hun forlagets betænkeligheder, men er samtidig taknemmelig for, at moderen på hendes vegne afviste dette.

Cecilie Eken har gjort sig mange tanker om det at være forfatter og arbejder meget bevidst med teksterne. Ideerne står i kø, ligger og venter på at blive taget frem. Hun mener selv, at nogle af hendes forcer er en stor, stor fantasi og talent for at skabe et plot. Ideen og slutningen har Cecilie altid, når hun går i gang. Det øvrige, især bipersonerne, udvikler sig undervejs.

Det er vigtigt med harmoni og vellyd i kompositionen og det er afgørende ikke kun at fortælle en historie, men at gøre det i et ordentligt sprog. Sproget behøver ikke være kompliceret, men må gerne være udfordrende for læseren.

Egentlig research foretager Cecilie ikke, men benytter sig meget af det hun kalder ’’inspirationsresearch’’ Denne inspiration, som hun også får fra litteraturstudiet, giver hende lyst til og mulighed for at eksperimentere med teksten. Hun er meget opmærksom på, at der bliver skrevet så meget inden for fantasi/eventyrgenren, som er set før - at ’’klicheerne står på lur’’.

Cecilie vil meget gerne afsøge andre genrer, men erkender, at hun er udstyret med et eventyrhjerte.