bodil el jørgensen
Foto: Robin Skjoldborg

Bodil El Jørgensen

Artikel type
boern
cand.mag. Maria Roslev, iBureauet/Dagbladet Information, 2012. Opdateret 2017.
Top image group
bodil el jørgensen
Foto: Robin Skjoldborg
Main image
El Jørgensen, Bodil
Foto: Vivi Vestergaard

Indledning

Bodil El Jørgensen høster ros for sit sprog, sine velkomponerede historier og situationer og for de fine pigeportrætter. Hendes forfatterskab tæller indtil videre serien om den gale heksejæger Pæremadsen, krimiserien med pigen Esme og hendes fætter Igor i hovedrollerne og fantasyserien om den forældreløse Svava. Munterhed og spænding præger især de to første serier, mens den tredje serie også er kendetegnet ved en høj grad af sproglig sanselighed.

53066518

Blå bog

Født: 14. maj 1958 i København.

Uddannelse: Bifag i Litteraturvidenskab fra Odense Universitet.

Debut: Totalt genial. Branner og Korch, 1996.

Litteraturpriser: Gyldendals krimikonkurrence for børn, 2009.

Seneste udgivelse: Perlemorstårnet. Gyldendal, 2017. (Pigen fra havet, 4).

Inspiration: Astrid Lindgren, Philip Pullman og Roald Dahl.

 

 

 

 

Steffen Larsen fortæller om 'Tredje time efter midnat' på Odense Central bibliotek. 30/11/2010.

Baggrund

"Svava følte sig vild og fri, mens hun susede over havet på hvalens ryg under den vældige himmel. Hun gav sig til at synge af fuld hals om havet og vinden og stjernerne, en sang, hun selv fandt på."

”Det gyldne lys”, s. 36.

Bodil El Jørgensen er født i København i 1958. Her boede hun med sin familie, til hun var 11 år, hvorefter hele familien rykkede til Herning. Ikke et nemt skifte i den alder, fortæller forfatteren selv, men heldigvis begyndte hun til ridning, og som hun siger, ”…den lokale rideklub blev min redning, her fik jeg nye venner, og de næste 8 år tilbragte jeg al min tid enten på ryggen af en hest eller med at muge ud under dem. Når jeg ikke lige læste bøger.” (Bodil El Jørgensen: Bodil El Jørgensen. www.bodilel.dk).

Selvom Bodil El Jørgensen som barn lod sig opsluge af både Astrid Lindgrens Kalle Blomkvist-serie og Cecil Bødkers Silas-bøger, begyndte hun først selv at skrive børnebøger som 35-årig. Hun debuterede med billedbogen ”Totalt genial” i 1996, og havde indtil da lavet gadeteater både som skuespiller og instruktør. Hun begyndte teaterlivet hos gadeteatret ”Frøken Jørgensens Musikinstitut for Unge Kvinder” og turnerede rundt i landet i rollen som skrap musiklærerinde.

I dag arbejder hun stadig som teaterinstruktør, nu hos ”HMF Brændende Kærlighed”, hvor hun senest har instrueret forestillingen ”Friendly fire”. Forestillingen er som tidligere forestillinger ordløs med fokus på komik og gak, hvor personinstruktion er væsentlig. Og netop arbejdet med at få en karakter til at fungere er afgørende i Jørgensens litterære arbejde. Hun fortæller: ”Jeg opfinder figurer og arbejder meget i billeder, så jeg ser figuren før noget andet.” (Anja Berth: ”Pigerne trænger til en rollemodel, der ikke er til fnidder og sladder”. Vesterbro bladet, 2010-08-11).

Derfor begyndte livet som forfatter også først rigtigt med karakteren Julius. Jørgensen fortæller nemlig, at ” … det var først, da jeg fandt på en historie om en dreng ved navn Julius og en mærkelig enøret hekseekspert, at der for alvor kom gang i skriveriet.” (Bodil El Jørgensen: Bodil El Jørgensen. www.bodilel.dk).

Udover at arbejde som forfatter og instruktør underviser Jørgensen unge i at skrive på Gentofte Ungdomsskole og på Roskilde Bibliotek. Om undervisningsarbejdet fortæller hun: ”Jeg synes, det er spændende og lærerigt at undervise i skrivning for børn og unge. Jeg har tidligere undervist meget i drama, og prøver nu at inddrage teknikker herfra i min skriveundervisning, så jeg arbejder meget med for eksempel spontanitet og improvisation i skriveprocessen. Og så får jeg også stof til mine egne bøger af at høre/læse hvad der optager de unge, og hvordan de ser på verden.” (Interview med forfatterweb, 2012).

Bodil El Jørgensen bor sammen med sin mand og datter i Skydebanegade på Vesterbro i København.

 

Serien om Julius & Pæremadsen

”Selvom Pæremadsen havde en særpræget personlighed, holdt Julius faktisk meget af ham. Tanken om, at hans ven og læremester lige om lidt ville blive ramt af en heksestorm og miste sin forstand, var ikke til at holde ud.
”Pæremadsen,” skreg han. ”Nej! Nej! Spring væk!”
Men Pæremadsen sprang ikke væk. I stedet løftede han sin sorte kappe højt op i luften og gav sig til at vifte med den!”
”Heksestormen”, s. 52.

Første bind i Bodil El Jørgensens børnebogsserie om drengen Julius og hekseeksperten Pæremadsen udkom i 2001 under titlen ”Prinsen af Pæremosen”. Der er siden kommet seks andre bøger i serien, som blev afsluttet med ”Det forheksede kamera” i 2010. De tre sidste bind i serien er udkommet under bogserien Carlsens Stribede. Det betyder, at bøgerne er korte og skrevet i et lettilgængeligt sprog med stor og læsbar typografi. De er i høj grad henvendt til nylæsere, hvor de fire første bind måske snarere var tænkt som højtlæsningsbøger.

Julius møder Pæremadsen i begyndelsen af ”Prinsen af Pæremosen”. Ved første øjekast virker den enørede mand med klap for øjet og sort kappe både aparte og uhyggelig, men ved nærmere bekendtskab viser han sig at være lidt af en helt. Netop hans ene store øre er årsagen til hans overnaturlige evne til at fornemme hekse i nærheden. Julius tror i begyndelsen slet ikke på al Pæremadsens heksesnak. At heksespyt skulle skille alt ad, så hestepære bliver til hest og pære, fugleklat til fugl og klat, synes han kun er ustyrligt morsomt. Men han kommer hurtigt på bedre tanker, da han hjemme møder baronessen.

28253362

Hekse gemmer sig nemlig bag almindelige menneskers identitet. En heks ser aldrig ud som en heks. Hun har hverken krum næse eller spids hat. Hun er uhyrlig almindelig, men dødsens farlig og en, to, tre er alle i byen, selv Julius’ mor, tryllet om til frøer. Det bliver startskuddet til makkerparrets kamp i syv bind mod grufulde hekserier. Og som hekseekspertens medhjælper har Julius meget at lære.

Selvom serien er en heksehistorie, er universet i serien meget genkendeligt. Det minder om virkeligheden, som vi kender den, kun med heksene som undtagelse. Det lille twist er enormt effektfuldt, og som læser pirres man af det velkendt fremmede. Karaktererne lever især igennem en velskrevet og humoristisk dialog. Sproget er derfor næsten renset for poesi, men fyldt med fantasi og komik.

Bodil El Jørgensen er god til handling og plot, og derfor vedbliver det at være spændende, om Julius og Pæremadsen får bugt med de onde hekse til sidst.