tore renberg
Foto: Tommy Ellingsen

Tore Renberg

Artikel type
voksne
stud.mag. Michelle Mølgaard Andersen, iBureauet/Dagbladet Information. 2012.
Top image group
tore renberg
Foto: Tommy Ellingsen
Main image
Renberg, Tore
Foto: Asbjørn Jensen

Indledning

Med bogen ”Mig og Yngve” blev kimen lagt til norske Tore Renbergs store gennembrud, og den er samtidig startskud til den populære serie om Jarle Klepp. Serien fanger stemningen og tidsånden i 1990’erne, og har man været ung i dette årti, vil man kunne genkende de samtidsreferencer, der danner rammen om den unge Jarles liv. Renbergs fortællinger om Jarle er humoristiske, tåkrummende og hjerteskærende, og man kan ikke undgå at holde af den kejtede dreng, der går så grueligt meget igennem i de svære ungdomsår, hvor han kæmper for at finde sig selv.

 

51869087

Blå bog

Født: 3. august 1972 i Stavanger, Norge.

Uddannelse: Samfundslinjen ved Stavanger Katedralskole, studentereksamen ved UiB og filosofi og litteraturvidenskab på Universitetet i Bergen.

Debut: Sovende floke. 1995.

Litteraturpriser: Tarjei Vesaas debutantpris, 1995. P2-lytternes romanpris, 2005. Bokhandlerprisen, 2008. Kulturdepartementets pris for bedste billedbog, 2010.

Seneste udgivelse: Angreb fra alle sider. Gyldendal, 2015. (Angrep fra alle kanter, 2014). Oversat af Sara Kock. Roman.

Inspiration: Selma Lagerlöf, Halldor Laxness og Honoré de Balzac. The Smiths, Pere Ubu, Talking Heads, Japan, Bob Hund, TAV!, Depeche Mode og Duran Duran.

 

 

Baggrund

” … Jesus and Mary Chains Psycho Candy, den har han fandeme ikke hørt, det er sgu helt sikkert, så det er den du skal nævne: Psycho Candy, skal du sige. Ikke bandet, bare titlen på lp’en, som om du glemmer at sige bandets navn fordi det er så almindeligt for dig…”
”Mig og Yngve”, s. 151.

Tore Renberg blev født i Stavanger i 1972, hvor han voksede op med sin mor, der var sekretær, sin far, der var lærer og sin bror. Han har gået på Gosen og Madlavoll skole, og efterfølgende på samfundslinjen på Stavanger Katedralskole, hvorefter han rejste til Bergen for at tage sin studentereksamen ved UiB. I 1992-1995 studerede han på universitetet i Bergen, hvor han læste litteraturvidenskab og filosofi.

Som 14-årig, da Tore Renberg læste Dostojevskijs ”Forbrydelse og straf”, besluttede han sig for, at han ville være forfatter. Som 16-årig fik Renberg publiceret sin første tekst i antologien ”Ung88” udgivet af norske Gyldendal. I 1990’erne mødte han forfatteren Karl Ove Knausgård på studenterradioen i Bergen, hvilket inspirerede til flere kritiske artikler i blandt andet tidsskrifterne Studvest, Morgenbladet og Vinduet. I 1995 skrev Renberg kontrakt med Tiden Norsk Forlag, hvor han udgav sin første bog, ”Sovende floke”.

Renberg flyttede herefter til hovedstaden ud fra en forståelse af, at det kun var her, man som forfatter kunne etablere sig, hvis man ønskede sig en litterær karriere. Om perioden har Renberg udtalt: ”Jeg ville være forfatter, og jeg drømte om en høj position i det litterære miljø. Jeg var villig til at arbejde hårdt for at nå det. Som praktikant fra provinsen stormede jeg grøn og sulten mod eliten, som jeg ønskede at være en del af. Og denne karakter, den studerende Tore Renberg, var et let bytte for hvad som helst.” (Olav Østrem: Ut af floken. Klassekampen, 2009-02-28).

De næste år deltog Renberg aktivt i den kritiske debat blandt andet som en del af redaktionen på tidsskriftet Vagant. I 1996 skrev han romanen ”Matriarkat”, og med denne udgivelse blev Renberg udråbt som en væsentlig stemme i den norske samtidslitteratur. Efter et par år som programleder på NRK2s ’Leseforeningen’ besluttede Renberg at koncentrere sig fuldt ud om karrieren som forfatter. Han havde på dette tidspunkt været bosat i Bergen i lidt over fem år, men besluttede sig nu for at rykke teltpløkkerne op og vende tilbage til hjemstavnen Stavanger.

I 2001 begyndte Renberg at skrive ”Mig og Yngve”, der udkom i 2003 og blev startskuddet på serien om Jarle Klepp, der for alvor etablerede Renberg som anerkendt forfatter. Andet bind i serien, ”Kompani Orheim”, blev hans definitive gennembrud, hvilket blandt andet kom til udtryk gennem en række nomineringer til både kritiske og kommercielle priser. I 2010 begyndte Renberg et samarbejde med illustratoren Øyvind Torseter om børnebøgerne om det nysgerrige og løsningsorienterede søskendepar Hasse og Ine. ”Gi den gas, Ine” udkom i 2010 og året efter udkom ”He he, Hasse”.

Under den norske titel ”Dette er mine gamle dager” udkom femte bind i Jarle Klepp-serien i september 2011. Den samlede serie har nået et oplagstal på over 400.000 eksemplarer i Norge alene og er oversat til elleve sprog.

 

Mig og Yngve

”Karakteristisk for det vågne forelskelsesdyr er en kolossal mangel på selvindsigt, det ser hverken til højre eller venstre, op eller ned, det er et uhøfligt, plumpt væsen præget af en mærkelig form for dumhed; en idioti som lever i en stadig højrisiko, dumdristigt farer det frem, krydser en ottesporet motorvej i myldretiden uden at tænke sig om.”
”Mig og Yngve”, s. 56.

Tore Renbergs ”Mannen som elsket Yngve” fra 2003 (”Mig og Yngve”, 2009) er en fortælling om forelskelse, kammeratskab og forholdet mellem mor og søn. Kulissen er 1990. The Smiths, Pixies og Stone Roses spiller på anlægget, og der er smørsovs og nougatis på menuen. 17-årige Jarle Klepp går i 2.g på Kongsgård gymnasium i Stavanger. Sammen med sin bedste ven Helge gør han en dyd ud af at stå i opposition til både autoriteter og alt, hvad der er mainstream. ”Hvis nogen siger ja, kan du bande på, at Jarle Klepp siger nej.” (s. 16). Jarles forældre er skilt, og Jarle bor alene med sin mor og er kærester med Katrine.

Jarles liv forandres, da den nye dreng Yngve starter på skolen. Yngve er alt, hvad Jarle normalt afskyr. Han spiller tennis og drømmer om at blive egyptolog, og så har han engang mødt Simon Le Bon i et storcenter. Men oven i alt dette er han smuk, og selvom Jarle normalt kun er til piger, forelsker han sig hovedkulds i Yngve. Den ellers så skråsikre Jarle er nu splittet mellem den gamle Jarle, der øver med bandet og har den samme udfarende anarkistiske holdning som Helge og den nye Jarle ”forelskelsens marionetdukke, berøvet al selvkontrol”. I takt med, at Jarle forsøger at imponere Yngve, smuldrer relationerne til hans nærmeste. Han lyver over for kæresten Katrine, kammeraten Helge og ikke mindst sin mor, der har brug for ham mere end nogensinde.

”Mig og Yngve” er en meget filmisk fortælling. Vi oplever to uger af den unge Jarles liv set gennem den nu 30-årige Jarles øjne. Man har fornemmelsen af at stå i kulissen sammen med den voksne Jarle med en distanceret indsigt og en overbærende bagklogskab, mens man ser den unge Jarle kaste sig hovedkulds ud i ungdommens forelskelse. Scene for scene bevæger vi os rundt, og vi oplever Jarles møde med Helge, vi er med når drengenes samfundskritiske punkrock band ’Mathias Rust Band’ optræder for første gang, vi er med på sidelinjen når Jarle og hans mor er alene, vi gennemlever Jarles anstrengte forhold til sin far, ”den dramatiske afstand mellem ophavet og produktet”, vi er med til fest, vi er med i pladebutikken, vi er med på arbejdsformidlingen og vi er ikke mindst med hele vejen gennem Jarles stormfulde forelskelse i Yngve. Alt fra Yngves fyldige læber til Helges kyniske blik er beskrevet ned til mindste detalje, mens de musikalske referencer til 90’erne serveres i hobetal.