”Karakteristisk for det vågne forelskelsesdyr er en kolossal mangel på selvindsigt, det ser hverken til højre eller venstre, op eller ned, det er et uhøfligt, plumpt væsen præget af en mærkelig form for dumhed; en idioti som lever i en stadig højrisiko, dumdristigt farer det frem, krydser en ottesporet motorvej i myldretiden uden at tænke sig om.”
”Mig og Yngve”, s. 56.
Tore Renbergs ”Mannen som elsket Yngve” fra 2003
(”Mig og Yngve”, 2009) er en fortælling om forelskelse, kammeratskab og
forholdet mellem mor og søn. Kulissen er 1990. The Smiths, Pixies og Stone
Roses spiller på anlægget, og der er smørsovs og nougatis på menuen. 17-årige
Jarle Klepp går i 2.g på Kongsgård gymnasium i Stavanger. Sammen med sin bedste
ven Helge gør han en dyd ud af at stå i opposition til både autoriteter og alt,
hvad der er mainstream. ”Hvis nogen siger
ja, kan du bande på, at Jarle Klepp siger nej.” (s. 16). Jarles forældre er
skilt, og Jarle bor alene med sin mor og er kærester med Katrine.
Jarles liv forandres, da
den nye dreng Yngve starter på skolen. Yngve er alt, hvad Jarle normalt afskyr.
Han spiller tennis og drømmer om at blive egyptolog, og så har han engang mødt
Simon Le Bon i et storcenter. Men oven i alt dette er han smuk, og selvom Jarle
normalt kun er til piger, forelsker han sig hovedkulds i Yngve. Den ellers så
skråsikre Jarle er nu splittet mellem den gamle Jarle, der øver med bandet og
har den samme udfarende anarkistiske holdning som Helge og den nye Jarle ”forelskelsens marionetdukke, berøvet al
selvkontrol”. I takt med, at Jarle forsøger
at imponere Yngve, smuldrer relationerne til hans nærmeste. Han lyver over for
kæresten Katrine, kammeraten Helge og ikke mindst sin mor, der har brug for ham
mere end nogensinde.
”Mig og Yngve” er en meget
filmisk fortælling. Vi oplever to uger af den unge Jarles liv set gennem den nu
30-årige Jarles øjne. Man har fornemmelsen af at stå i kulissen sammen med den
voksne Jarle med en distanceret indsigt og en overbærende bagklogskab, mens man
ser den unge Jarle kaste sig hovedkulds ud i ungdommens forelskelse. Scene for
scene bevæger vi os rundt, og vi oplever Jarles møde med Helge, vi er med når
drengenes samfundskritiske punkrock band ’Mathias Rust Band’ optræder for
første gang, vi er med på sidelinjen når Jarle og hans mor er alene, vi
gennemlever Jarles anstrengte forhold til sin far, ”den dramatiske afstand mellem ophavet og produktet”, vi er med til
fest, vi er med i pladebutikken, vi er med på arbejdsformidlingen og vi er ikke
mindst med hele vejen gennem Jarles stormfulde forelskelse i Yngve. Alt fra
Yngves fyldige læber til Helges kyniske blik er beskrevet ned til mindste
detalje, mens de musikalske referencer til 90’erne serveres i hobetal.