Nicole Boyle Rødtnes

Artikel type
boern
cand.theol. Charlotte Hitzner Jørgensen, iBureauet/Dagbladet Information, 2015.
Main image
Rødtnes, Nicole Boyle
Foto: Forlaget Facet

Indledning

Nicole Boyle Rødtnes skriver, så hårene rejser sig i nakken, og gåsehuden springer frem på armene. Hun skildrer i et hæsblæsende tempo og i en rå og hudløs tone alt fra pigevold, mishandling og morderiske skeletter til giftige, æglæggende kloakkryb. Hvad enten det drejer sig om realistiske skildringer af overfald eller om politiske sammensværgelser i en opfunden verden formår Nicole Boyle Rødtnes at nuancere den traditionelle opfattelse af mennesket som værende enten godt eller ondt. Nicole Boyle Rødtnes’ karakterer bevæger sig i gråzonen mellem godt og ondt, hvilket gerne viser sig at være et pokkers uhyggeligt sted.

53076955

 

Blå bog

Født: 7. december 1985 i Brønshøj.

Uddannelse: Dimittend fra Forfatterskolen i Børnelitteratur i 2010 og cand.mag. i dansk fra Københavns Universitet i 2012.

Debut: Dødsbørn – Skeletter i skabet 1. Forlaget Facet, 2010.

Litteraturpriser: Statens Kunstfonds arbejdslegat, 2012. Statens Kunstråds arbejdslegat, 2012. 

Seneste udgivelse: De sorte fugle. Alvilda, 2017. (Superskurkeskolen, 4).

 

 

 

 

 

 

 

nicole

 

 

Baggrund

””Han ER min. Har altid været min, og vi havde det fint, indtil du stjal ham.” Hun slår mit ansigt mod asfalten. En jagende smerte løber gennem næsen op til hjernen. Hovedpinen eksploderer. Jeg skriger.”
”Bitchen imellem os”, s. 54.

Nicole Boyle Rødtnes er født i 1985 i Brønshøj, en bydel i København, men er opvokset på Østerbro.

Rødtnes hørte ikke til blandt de dygtigste elever i sin klasse på Randersgade skole, men som 13-årig begyndte hun at skrive på en bog i al hemmelighed. Jeg fortalte ikke nogen, at jeg skrev. Det var en hemmelighed det første lange stykke tid. Nok især fordi jeg på det tidspunkt ikke var særlig god i skolen. Jeg var en af dem, der havde mindst 10 fejl i diktat og tit også 20 eller 30 fejl. Men jo mere jeg skrev, jo bedre blev jeg også i skolen, og da jeg startede i 9. klasse var jeg blandt de dygtige elever og havde også en færdig bog på computeren.” (nicoleboyleroedtnes.dk).

Men den første bog blev ikke antaget af et forlag, og Nicole Boyle Rødtnes begyndte i 2001 på Østre Borgerdyd gymnasium. Hun fortsatte med at skrive og var i 2003 med til at stifte foreningen HUF – Håbefulde Unge Forfattere sammen med Line Lybecker, Bjarke Schjødt Larsen og Rasmus Østergaard Pedersen . Foreningen havde dengang som nu til formål at hjælpe unge forfattere med at blive taget seriøst af forlagene og at få deres materiale udgivet.

I 2004 blev Nicole Boyle Rødtnes færdig som matematisk student og begyndte derefter på Skriveskolen Hemingway. Det var her, Nicole Boyle Rødtnes fik de første ideer til successerien ”Skeletter i skabet”. Der skulle dog gå yderligere seks år, før Nicole Boyle Rødtnes debuterede med ”Dødsbørn”, den første bog i serien.

Da Rødtnes i 2008 blev optaget på Forfatterskolen for Børnelitteratur, valgte hun at fortsætte sine danskstudier, men på deltid. I 2010 færdiggjorde hun sin uddannelse fra Forfatterskolen for Børnelitteratur, og i 2012 blev hun cand.mag. i dansk med kommunikation som særligt fokusområde.   

Nicole Boyle Rødtnes er bosiddende på Amager og afholder sideløbende med sin forfattervirksomhed skrivekurser og workshops for børn og unge og arbejder som redaktionsassistent på forlaget Alvilda.

 

Skeletter i skabet-serien

”En blodtåge opstår, når nogen har gjort noget så utilgiveligt, at hele byen er i fare,” sagde far. ”Af skam brækker slægtsskelettet sine knogler i stykker og lader sit rituelle blod lægge sig omkring byen.”
”Blodtåge”, s. 63.

Nicole Boyle Rødtnes’ ”Skeletter i skabet-serie” består af: ”Dødsbørn” (2010), ”Blodtåge” (2011), ”Ildfugl” (2012) og ”Gravslægt”(2013).

I Zantora har alle familier skeletter i skabet. Skeletterne husker alt, også det familierne helst så de glemte. Davie Valden bliver dog skuffet, da han møder sin families skelet første gang. De har tilsyneladende ingen hemmeligheder.

Nedslået over sin kedelige familie begynder Davie i lære som kloakpasser. Davie opdager, at hans læremester William skjuler et dødsbarn i sin kælder. Dødsbørn er født med et mærke i panden og dræber gennem berøring. Men William elsker sin datter Temate og ønsker ikke, at hun skal udsættes for eksperimenter på institutionen, hvor dødsbørnene indespærres. Davie bliver skræmt, men kommer hurtigt til at holde af Temate.

Da et dødsbarn flygter fra institutionen, opdager Davie, at hans familie ikke er så kedelig endda. Dødsbarnet er hans fætter Devon. Devon opsøger Davie og afpresser ham, da han opdager Temate. Prisen for Devons tavshed er høj, og før Davie ved af det, har han brudt adskillige love.

29857016

I andet bind får Davie en ny læreplads hos skeletinspektøren Edward. Sammen forsøger de at finde ophavsskelettet til blodtågen, der har sænket sig over byen. Blodtågen er frembragt af et skelet, der vil advare Zantora om, at indbyggerne er i fare.

Sammen med Edward kommer Davie på sporet af en sammensværgelse med tråde til den politiske top i Zantora. Under afhøringen af politikeren Adamos skelet går noget galt. Edward bliver dræbt, og Davie overlever med nød og næppe.

I tredje bind kommer Davie i lære hos flammetæmmeren Nila. Flammetæmmerne tæmmer ilden, der høstes fra ildøglerne, så den kan bruges af almindelige mennesker. Netop tæmningen og høstningen af ild er en kilde til konflikt mellem staterne Zantora, Portuena og Qvy.

Oprøret mod Zantora ulmer, og det bliver tydeligt for Davie og hans venner, at Adamo står bag. Med Devons hjælp har Adamo ryddet sine modstandere af vejen. Men oprøret slår fejl, da Devon beslutter sig for at gøre Zantora til dødsbørnenes by.

Tematisk kredser bøgerne om modsætningerne godt-ondt og rigtig-forkert og om gråzonerne ind i mellem. Davie er en atypisk helt, der af udefra kommende omstændigheder tvinges til at tage stilling til forskellige etiske problematikker. Er det f.eks. altid forkert at stjæle? Og har dødsbørn ret til et liv?

Selvom problematikkerne optræder i en fantasy-kontekst, er de almengyldige og kan således danne grobund for en videre diskussion i f.eks. undervisningssammenhæng.