Chresten Forsom

Artikel type
voksne
journalist cand. mag. Anders Olling, iBureauet/Dagbladet Information
Main image
Forsom, Chresten

I en springende tekst uden punktum og komma sammenfletter Chresten Forsoms titelløse debut tankestrømme, som når rundt om stort set alt fra midtjysk golfgræs, krigen i Afghanistan og refleksioner over hverdagslivets banaliteter. Alt sammen mikses hierarkisk , hvor tabuleringer skaber mellemrum mellem ord og tekststykker i tegnsætningens fravær. Hos Forsom sættes bevidstheden fri, og teksten mimer denne frihed i en legende, relativistisk tekst.

Arven fra den poetiske danske modernisme fornægter sig ikke hos den forfatterskoleuddannede digter, hvis formelt eksperimenterende debut vakte opsigt, da den kom på gaden.

Blå bog

Født: 5. februar, 1980 i Sunds nær Herning. 

Uddannelse: Forfatterskolen 2005.

Debut: [Digte]. Anblik, 2009.

Seneste udgivelse: Manhattan. Arena, 2011. Roman.


Baggrund

”jeg har stået med en pistol i hånden i østbyen / arbejdsmænd klædt i orange men affotograferet i sorthvid / blæsten ruskende vind / en kan man ikke få at se kan man få vinden at se ikke en vind at se kun får”
[Digte], ingen sidetal, første side.

Chresten Forsom blev født i 1980 og voksede op i den lille flække Sunds i nærheden af Herning i Midtjylland. Udover at gå i skole fordrev han ligesom de fleste andre børn i byen tiden med at spille håndbold i den lokale klub. Og selvom ungdommen i Sunds og omegn i reglen interesserede sig mere for knallerter og biler, begyndte en interesse for litteratur alligevel så småt at indfinde sig hos den unge Forsom.

Chresten Forsom begyndte i gymnasiet at skrive sine egne tekster, og efter en matematisk studentereksamen fra Ikast gymnasium i 2000, forlod uldjyden hjemstavnen for at hellige sig skrivningen yderligere på Testrup Højskole. I 2002  indledte Forsom studier i Litteraturvidenskab på Københavns Universitet, mens han søgte ind på Forfatterskolen. Han kom ind året efter og tilbragte de næste to år på den kunstneriske uddannelse.

I efteråret 2009 debuterede Forsom med sin titelløse tekstsamling, hvis formelle og tekstmæssige udformning lagde sig i kølvandet på traditionen af smallere eksperimenterende litteratur af digtere som Per Højholt, Ursula Andkjær Olsen og Klaus Høeck. Litteraturkritikeren Kamilla Löfström skrev kort efter udgivelsen i Information, at Chresten Forsom efter hendes opfattelse var årets debutant. Selv sagde Forsom i et interview i samme avis: ”Jeg kan ikke isolere teksten fra min egen erfaring. Den her tekst er langt tættere på min fysiske krop, end noget cpr-nummer, dåbsbevis eller donorkort nogensinde kommer” (Steffensen, Mirian Due, ”Er det dig, der har taget min hudløshed?” Information, 2009-10-28).

Udover sin debut har Chresten Forsom offentliggjort digte i Ildfisken 37/38 i 2007.  Han har desuden arbejdet som redaktør på antologien ”Følgesvend til verdens tilstand”, som blev udgivet i Forfatterskoleregi i 2005.

(Uden titel)

”man har tabt en værktøjskasse på himlen / campingbranchen er i knæ / det er ligesom en klyngebombe der kommer med otte kilometer i sekundet / der står en foran dig og skyder med en elefantriffel lige ind i panden på dig / siger astronomen”
Chresten Forsom: [ingen titel], ingen sidetal, bagerste side.

Chresten Forsoms debut fra 2009 overraskede ved udgivelsen med sin bemærkelsesværdige udformning: Bogen har intet omslag og derfor ingen forside, ingen titel eller angivelse af forfatter på forsiden. Eneste angivelse af bogens ophav kan findes inde i bogen på et lille bogmærke, hvorpå man finder Chresten Forsoms navn, at udgiveren var forlaget Anblik, ISBN-nr. samt årstal. Dette lille bogmærke ligger mellem siderne og kan tages ud, hvilket egentligt er ganske problematisk, da det er et krav, at bøger i Danmark skal forsynes med et ISBN-nummer, så biblioteker og andre kan holde styr på dem. Altså har bogen et ISBN-nummer, men Forsom har valgt at placere det på et separat papir, så han kan stille spørgsmålstegn ved bogens væsen uden at lægge sig ud med myndighederne. 

Teksten er udformet af fragmentariske tekststykker adskilt af tabuleringer (TAB-tasten på et computertastatur). Tekstens indhold kan ses som en bevidsthedsstrøm, hvor en (eller flere) bevidsthed(er) forsøges sat på papir som et grafisk udtryk for tankens forvirrede spring mellem forskellige emner og stemninger. Teksten udjævner ligesom tanken alle forskelle mellem bevidsthedsstrømmene, og ligesom i dagligdagens tankevirksomhed blandes det fjerne og det nære: Refleksioner om krigen i Afghanistan bliver således skubbet til side af hverdagens ligegyldigheder for igen at blive afløst af et nyt emne. Tanker tager over for hinanden i et væk, også selvom de ikke er tænkt til ende. Selv siger Chresten Forsom i forbindelse med udgivelsen: ”Bogen er en udkrængning af minder, erindringer og sansninger og rummer proklamatoriske udsagn, som modsiger hinanden. Man kan kalde det en pærevælling” (Steffensen, Mirian Due, ”Er det dig, der har taget min hudløshed?” Information, 2009-10-28).

Formelt mimer Chresten Forsom dette tankekaos ved at droppe alle de sproglige hierarkier. Der er ingen store bogstaver (bortset fra et par enkelte angivelser af vejnavne som E12), ingen tegnsætning og de forskellige tekstbrudstykker er adskilt af tabuleringer i stedet for tegn. Mange steder leges med de enkelte ord, så de kan indgå i forskellige sammenhænge, og teksten former enkelte steder figurer så de kommer til at minde om konkret poesi (hvor man med bogstaver og tegn tegner figurer på papiret), men alligevel former teksten sig aldrig til noget konkret genkendeligt.