erindringer

Andreas Pedersen

Indledning

Andreas Pedersen skriver om det moderne landboliv, ung kærlighed og andre menneskers bevægelser. Med intens opmærksomhed, begejstret åbenhed og sproglig koncentration indfanger han øjeblikke af fryd i kraftfulde sætninger.

Chris Kraus

Indledning

I USA har Chris Kraus opnået ikonstatus blandt yngre feminister, mens hun i Danmark endnu er et relativt nyt navn.

Inge Pedersen

Indledning

Drivkraften i Inge Pedersens forfatterskab er hendes eget brud med de gældende normer i lokalsamfundet i Nordjylland. Da hun debuterede som forfatter, var hun midt i 40’erne og boede i Nørre Nissum, hvor en karriere som forfatter havde svære odds.

Ingeborg Stuckenberg

Indledning

Ingeborg Stuckenberg beskrev erfaringer som immigrant og som kvinde i et klart, rigt sprog og en nøgtern og usentimental udstilling af social ulighed i slutningen af det 19. århundrede.

Gretelise Holm

Indledning

Gretelise Holm giver de udenlandske femikrimi-forfattere kamp til stregen med sin serie om den ældre journalist Karin Sommer. Holms historier kredser altid omkring aktuelle emner og byder på såvel spænding som skrap samfundskritik.

Vita Andersen

Indledning

Vita Andersen bragede ind på den litterære scene i Danmark i 1977 med digtsamlingen ”Tryghedsnarkomaner”, og selvom den måske ikke var så populær hos anmelderne, gav den hende omgående en kæmpe læserskare.

Sara Stridsberg

Indledning

Sara Stridsberg fik sit internationale gennembrud med romanen ”Drømmefakultetet” i 2007, for hvilken hun modtog Nordisk Råds Litteraturpris. Stridsbergs forfatterskab er en hyldest til viljestærke kvinder.

Jens Smærup Sørensen

Indledning

En eksperimenterende modernisme står side om side med gengivelsen af den sociale virkelighed i Jens Smærup Sørensens forfatterskab.

Jonas Hassen Khemiri

Indledning

Jonas Hassen Khemiri er blevet kaldt vores generations svar på J.D. Salingers “Forbandede ungdom”. Sådan blev Jonas Hassen Khemiri modtaget i sit hjemland ved udgivelsen af debuten “Et øje rødt”.

Karen Fastrup

Indledning

Karen Fastrups psykologiske romaner tager læserne med ind i sindets krinkelkroge og tilbage i romankarakterern