portræt af Tom Buk-Swienty
Foto: Ib Helles Olesen / Forfatterweb

Tom Buk-Swienty

stud.public Martine Stock, 2014. Opdateret af cand.mag. Karina Søby Madsen siden 2019. Senest opdateret oktober 2024.
Top image group
portræt af Tom Buk-Swienty
Foto: Ib Helles Olesen / Forfatterweb

Tom Buk-Swienty har en særlig evne til at levendegøre historiske begivenheder, så man som læser føler, man er der. Med afsæt i historisk kildemateriale og personlige fortællinger dramatiserer han vores fortid, som i bøgerne ”Slagtebænk Dybbøl” og ”Dommedag Als”, hvor krigen i 1864 er i centrum. Dette dramatiske vendepunkt i Danmarkshistorien tematiseres ligeledes i værkerne ”Ild og blod” og ”Til døden os skiller” med afsæt i Wilhelm Dinesens dramatiske historie. Også Verdenskrigene kommer under Buk-Swientys behandling – i ”Berlin brænder” bliver læserne vidne til Berlins fald, når vi følger fire danskere, to journalister og to diplomater, og deres liv i Berlin i krigens sidste år.

139178696

 

Blå bog

Født: 19. juli 1966 i Eutin, Tyskland.

Uddannelse: Cand.mag. i historie og amerikanske samfundsstudier fra Københavns Universitet og University of California. I 2014 adjungeret professor i historie ved SDU.

Debut: Amerika Maxima – Et dansk roadtrip gennem Clintons USA. Rosinante, 1999.

Litteraturpriser: Årets historiske bog, 2008. Årets faglitterære pris, 2009. Søren Gyldendal-prisen, 2010. Læsernes Bogpris, 2011. . Dansk-Tysk pris, 2014. Rungstedlundprisen, 2015. Weekendavisens Litteraturpris, 2015.

Seneste udgivelse: Berlin brænder. Politiken, 2024.

Inspiration: Thorkild Hansen og Erich Maria Remarque.

Genre: Faglitteratur

 

Videoklip
Tom Buk-Swienty fortæller om "Berlin brænder" i interview med Forfatterweb. Oktober 2024. 

Artikel type
voksne

Baggrund

”Snart er der tavshed, snart rejser den gamle kvinde sig, snart gør Dinesen det også, og derefter ser han en hestevognskærre, fyldt til randen med lig, hvis ene hjul bumper hen over kraniet på en af de dræbte kommunarder. Eller måske var han bare hårdt såret og ikke død endnu, da fælgen knuste hjerneskallen? De regeringstro borgere, der nysgerrigt ser på, griner. Kærrens kusk griner. Dinesen græder.”
”Ild og blod”, s. 468.

Tom Buk-Swienty er født den 19. juli 1966 i Eutin i Tyskland, men flyttede som 4-årig til Sønderborg i Sønderjylland, tæt på den slagmark, som danner bagtæppe i flere af hans historiske bøger. Her voksede han op.

Lige siden han var barn, har han været interesseret i historie og drømt om at blive forfatter. På sin hjemmeside fortæller han: I mit barndomshjem havde vi en mystisk kuffert stående oppe på loftet –”morfars kuffert”. I kufferten gemte der sig stakke af tætskrevne notesbøger med noveller, som min morfar i sin ungdom havde skrevet, men aldrig fik udgivet. Hans forfatterdrøm blev min drøm, og også jeg begyndte at fylde det ene hæfte efter det andet. Til mit held havde jeg i folkeskolen to pragtfulde dansklærere, der generøst opmuntrede mig til at skrive løs.

Som barn elskede han at lege krig med sine små legetøjssoldater. Krigen var i hans bevidsthed både fascinerende, men også forbundet med stor rædsel, ikke mindst præget af farfarens historier. Under 2. Verdenskrig var farfaren blevet sendt fire år til Østfronten som tysk soldat. Da Buk-Swientys tur kom til at skulle aftjene sin værnepligt, var det krigsmodstanden, der vandt over den barnlige fascination, og han aftjente værnepligten som militærnægter ved Sønderborg Slot.

I 1992 blev Buk-Swienty cand.mag. i Historie og amerikanske samfundsstudier fra Københavns Universitet og University of California og begyndte herefter at arbejde som freelancejournalist for forskellige dagblade. I 1994 flyttede han med sin familie til USA og fungerede i årene 1996-2005 som Weekendavisens USA-korrespondent. Undervejs rejste han Amerika tyndt og skrev flere bøger, deriblandt rejseberetningen ”Amerika Maxima” fra 2002 og ”Det sidste hus på prærien” fra 2006, som er en samling af reportageartikler.

I 2005 rejste familien tilbage til Danmark, hvor Tom Buk-Swienty blev ansat som lektor i journalistik ved Syddansk Universitet, indtil han i 2010 besluttede sig for at blive forfatter på fuld tid.

I 2014 blev han adjungeret professor på Syddansk Universitet. Privat er han gift med kommunikationsrådgiver Annette Buk-Swienty, som han har to børn med. Parret er bosat i Odense.

Aktuelt værk: Berlin brænder

”Bomber knækker ikke regimer […] De kan være nok så grusomme. De udmarver og desillusionerer civilbefolkninger, der i forvejen er krigstrætte og kuede, og for tyskernes vedkommende gør de dem apatiske, men de knækker ikke en diktator og hans mænd. Tværtimod.”
”Berlin brænder”, s. 268-69.

I ”Berlin brænder” fra 2024 tager Tom Buk-Swienty livtag med 2. Verdenskrig. Med afsæt i beretninger fra fire danskere, der boede i Berlin under krigen – nemlig de to journalister Paul von Stemann og Arild Hvidtfeldt samt diplomaterne Vincens Steensen Leth og Frederik Holck Colding – tegner bogen et billede af journalistikkens og diplomatiets kår under krigen og giver et nærbillede af livet i den tyske storby.

Diplomaternes og pressens kafkaske arbejdsbetingelser er et helt centralt emne i værket. De danske korrespondenter blev i stigende grad overvåget og måtte ikke skrive noget, der kompromitterede det tyske rige.

139178696

Hvis de gjorde det, blev de i bedste fald sendt ud af landet – i værste fald stod den på tortur og dødsstraf. Værket byder på utallige eksempler på det pres, de danske korrespondenter var under. Bl.a. blev Stemann på et tidspunkt ringet op midt om natten og bedt om at møde op med en kuffert med tøj til et par dage. Han troede, at hans dage var talte, men i stedet blev han fløjet til Ukraine sammen med en mindre gruppe udenlandske journalister, så han kunne rapportere fra frontlinjen – og blev her førstehåndsvidne til massakre på den jødiske befolkning i området.

Bogen tematiserer også det tiltagende vanvid i den tyske storby, og hvordan byens borgere, og ikke mindst myndighederne, desperat forsøgte at opretholde et minimum af normalitet, alt imens gaderne var støvsuget for unge mænd, butikkers hylder var larmende tomme, og den jødiske befolkning blev deporteret. Det hele blev selvsagt kun værre, da englænderne begyndte at tæppebombe Berlin i november 1943, og byen blev forvandlet til et åbent sår.

”Berlin brænder” er en dokumentarisk beretning skrevet med afsæt i ikke tidligere dokumenteret materiale, heriblandt dagbøger, breve og notater, samt ikke mindst Stemanns 300 sider lange manuskript, som Buk-Swienty fandt i arkivet på Imperial War Museum. Værket er skrevet med stor indlevelse, så læserne kommer helt tæt på de historiske begivenheder igennem de fire karakterers øjne. Samtidig kommer læserne bagom karaktererne – både ind i ægteskab, der slår revner, Stemanns granatchok og firkløverets gensidige forhold, og så bliver vi lukket ind i de allerhemmeligste kredse i det tyske modstandsmiljø, som ikke mindst Steensen Leth og Stemann bliver dybt involveret i.

Dommedag Als

”Den danske skydning er i det store og hele virkningsløs. De få hundrede danske soldater, der befinder sig spredt ud over den lange kyststrækning, har ingen reel chance for at standse de overlegne troppemasser, som er på vej mod dem.”
”Dommedag Als”, s. 248.

Tom Buk-Swientys ”Dommedag Als” fra 2011 handler om anden del af krigen i 1864, som endte med, at Danmark måtte afstå Holsten, Slesvig og Lauenborg til Tyskland. Den første del af krigen skildres i ”Slagtebænk Dybbøl”, 2009.

Omdrejningspunktet i ”Dommedag Als” er slaget om Als den 29. juni 1864, og historien er inddelt i fem akter ligesom den klassiske græske tragedie. Handlingen indledes syv dage før angrebet og bevæger sig tættere og tættere på det skæbnesvangre slag – som en nedtælling til Dommedag, dag for dag, time for time og til sidst minut for minut, indtil Tysklands overraskelsesangreb på Als indtræffer.

51055225

Bogens følgende dele omhandler tiden efter slaget ved Dybbøl den 18. april, fredsforhandlingerne i London og ikke mindst de blodige kampe på Als den 29. juni. Midt om natten overrumples danskerne af de prøjsiske tropper, og panikken bryder ud i København blandt kongen og regeringen.

Historien fortælles i opbrudt kronologi, således at læseren føres frem og tilbage i både tid og rum. Begivenhederne udfoldes med klar sans for dramatik og adskiller sig fra almindelig historieskrivning ved at anlægge en fortællende tilgang til det historiske stof, der består af gamle breve, dagbøger, rapporter, avisreportager og tidligere ukendt kildemateriale.

De afgørende dage omkring slaget om Als skildres gennem et omfattende persongalleri og fra flere vinkler. Fra regeringsledernes, borgernes, generalerne og ikke mindst fra soldaternes. Af de to slag i 1864 er slaget ved Als det mest afgørende, men samtidig det slag, som har fået mindst opmærksomhed i historiebøgerne. Så lidt, at det minder om ”kollektiv fortrængning”, hævder forfatteren.

”Dommedag Als” er historien om det grufulde nederlag og de senere fredsforhandlinger, der tvang Danmark i knæ, og om de mange danske soldater, der var med ude i fronten og endte med at betale den højeste pris for politikernes – tilsyneladende store – inkompetence, nemlig deres liv. 

Ild og blod

”Tidligt om morgenen den 4. december 1870 gik Wilhelm Dinesens drøm langt om længe i opfyldelse. Ude i horisonten glinsede de berømte, hvide limstensklipper, der i det nordlige Normandiet rejser sig lodret som en uskyldshvid mur. Skærmet bag de lyse klipper og inde i et halvbassin kendt for sit irgrønne vand lå den indtagende kystby Dieppe. Wilhelm Dinesen var i Frankrig.”
”Ild og blod”, s. 263.

Tom Buk-Swientys ”Ild og blod” fra 2013 er første bind om den historiske person Wilhelm Dinesen, der foruden at være Karen Blixens far var en rastløs krigshelt og eventyrer. Samtidig var han også så psykisk ødelagt af krigen, at han endte med at begå selvmord.

”Ild og blod” følger Dinesen fra barndommen på familiens gods Katholm på Djursland i 1840’erne til krigsmarch i Frankrig under Østarméen og senere Pariserkommunen i 1871.

Historien, der er fortalt i tredjeperson, indledes med Dinesen, der er i Paris under Pariserkommunen. Herefter springer handlingen i tid, tilbage til en kort præsentation af Dinesens forfædre. Herfra udfoldes handlingen i store træk kronologisk, undervejs med spring i tid og sted.

Wilhelm Dinesens egen historie tager fart, da han som niårig sendes på militærskole i Maribo. Han går sine egne veje, holder af at være alene og ligger ikke under for sin patriarkalske far. Farens krigshistorier giver ham ikke desto mindre en tidlig smag for krudt og kugler, så det virker kun naturligt for Dinesen at drage i krig som nittenårig mod tyskerne i 1864.

50681580

Herfra går det stærkt. Knap er Dinesen vendt uskadt hjem fra krigen, før han drager af sted igen – denne gang for at kæmpe med franskmændene mod tyskerne. Også i denne krig er Dinesen, der i mellemtiden er blevet udnævnt til kaptajn, på den tabende side, og han må flygte ind i Frankrig. I Paris befinder han sig endnu engang midt i et historisk højdepunkt, da kommunarderne overtager styringen af den franske hovedstad under Pariserkommunen. Også denne hæsblæsende situation slipper han uskadt fra, og efter mange år, hvor hans rastløse sind har drevet ham rundt i Europa, rejser han hjem til Danmark.

”Ild og blod” er en rejse i Kaptajn Dinesens fodspor. Men det er også en rejse gennem tiden og et samtidsbillede af datidens Danmark og Europa. Om det springende punkt i danmarkshistorien, da landet mistede Slesvig, Holsten og Lauenborg til Tyskland, og om årene, hvor krig generelt rasede over Europa. Det er samtidig historien om de mange personer, herunder flere kendte danskere, der kommer ind og ud af Dinesens liv og er med til at forme hans skæbne.

Bogen bygger på omfattende, historisk kildemateriale. Blandt andet gamle breve og dagbøger fra både Dinesen og fra familie og venner. Historien indeholder også en vis grad af dramatisering for at gøre fortællingen mere medrivende, og derfor er ”Ild og blod” – og efterfølgeren ”Til døden os skiller” – hverken romaner eller rendyrkede historiske biografier. Snarere er de historiske, dokumentariske fortællinger. 

Til døden os skiller

”Dinesen har prøvet det alt sammen før, og nu er han sågar midt i en krig, han ingen mening ser i. Hvorfor er han her på tyrkisk side? Hvad har russerne gjort ham? Hvad har de stakkels henrettede bulgarere, der hang side om side som nøgne gæs om vinteren uden for en spækhøkerbutik, gjort ham? Hvorfor er han her?”
”Til døden os skiller”, s. 249.

Tom Buk-Swientys ”Til døden os skiller” fra 2014 er anden og sidste del af historien om eventyreren Kaptajn Dinesen, og den fortsætter, hvor første bind slap. Dinesen har overlevet ikke færre end tre krige og er vendt hjem til Danmark. Men hans rastløse hjerte banker snart igen, og med skib drager han mod Den Nye Verden – Amerika.

Med udgangspunkt i Dinesens historie tegner ”Til døden os skiller” et samtidsbillede af verden i slutningen af 1800-tallet, hvor store dele af USA endnu var ubeboet og næsten 'uopdaget'. I det dybe og stille vildnis i Wisconsins skove skaber Dinesen sig et liv og skifter soldateridentiteten ud med jægerrollen. Her lever han en stille tilværelse i et par år, og tiden i Den Nye Verden er et øjeblik af ro i Dinesens ellers hæsblæsende liv. Selvom han til tider har svært ved at finde sig til rette i det udramatiske, holder han meget af livet i vildnisset.

51414225

En tragisk hændelse i familien tvinger imidlertid Dinesen ud af sin amerikanske drøm og tilbage til Danmark, men der går ikke længe, før han igen er på farten – denne gang med kursen mod Tyrkiet, der ligger i krig med Rusland og Bulgarien. Her render han panden mod en mur, mange tusinde kilometer væk fra Danmark, og får én gang for alle nok af krigens galskab. Den fortællelystne Dinesen begynder i stedet at udgive bøger om sine rejser og oplevelser i krigene.

Dinesen er energisk og eventyrlysten, men hans dunkle og depressive sider, som i løbet af årene bliver mere og mere udtalte, fører til hans selvmord i 1895.

Historien om Wilhelm Dinesen er ikke kun historien om krigshelten og eventyreren, men også om en svækket mands kamp. Selvom kaptajnen gennem en stor del af sit unge liv har været i krig og befundet sig på slagmarken blandt dødelige granater og ødelagte kroppe, finder han ironisk nok krigens destruktion og spænding helende.

Ligesom ”Ild og blod” bliver ”Til døden os skiller” fortalt i tredjeperson og i en narrativ stil med detaljerede scener og dialoger, der bygger på historisk kildemateriale, men også dramatisering fra forfatterens side. 

Tommy og Tanne

”Vestfronten var for længst synonym med mekaniseret massedød, med menneskehedens perverterede vrangside, med stedet, hvor den højeste civilisation mødte menneskets laveste instinkter, hvor ingeniøren tørnede sammen med stenaldermanden i en tilsyneladende umættelig blodrus.”
”Tommy og Tanne”, s. 199.

Tom Buk-Swientys ”Tommy og Tanne” fra 2016 er første del af historien om Kaptajn Wilhelm Dinesens børn, Thomas Dinesen og Karen Blixen, kaldet Tommy og Tanne. Første del fokuserer på Tommy, mens anden del fokuserer på Tanne.

Farens pludselige og tidlige død har efterladt et hulrum i Tommys og Tannes tilværelse, og de indgår som unge en pagt om, at de – ligesom deres far – vil prøve sig selv til det yderste og opleve ’det store i livet’. Tommy længes væk fra barndomshjemmet Rungstedlunds trygge og til tider omklamrende tilværelse med en mor, mormor og moster, som beder til, at han ikke bliver som sin far.

52652278

Men Tommy træder i sin fars fodspor og har en smag for krig. Da han er uddannet civilingeniør, og Første Verdenskrig raser, beslutter han at kæmpe i Frankrig ligesom sin far. Nærmere bestemt på Vestfronten i skyttegravskrigen, hvor han tilmed skal kæmpe mod samme fjende som sin far, nemlig Tyskland. Amiens-slaget bliver skelsættende, og Tommys indsats i krigen hædres efterfølgende med det sjældne Victoriakors. Men Tommy føler sig alligevel ulykkelig og uforløst og mangler stadig at opleve ’det store i livet’.

Historien om Tommy og Tanne er historien om et berømt og ekstraordinært søskendepar, der oplever og udretter ekstraordinære ting. På et mere jordnært plan er det historien om en bror og søster, der er drevet af et savn og en søgen efter deres far, hvis person og bedrifter er en konstant, mytisk skygge i deres liv. Ved at leve som ham kommer de tættere på ham.

Ligesom bøgerne om Kaptajn Wilhelm Dinesen er ”Tommy og Tanne” fortalt i tredjeperson og baseret på historisk kildemateriale. Historien bygger på Tommys dagbøger samt brevveksling mellem Tommy og familien og er skrevet i en fortællende stil. ”Tommy og Tanne” indledes med søskendeparrets pagt og senere slaget ved Amiens i 1918. Den springer derefter tyve år tilbage i tiden til deres opvækst i Rungsted, hvorfra handlingen udfoldes kronologisk.

Løvinden

”Bulpett, Cole, Delamere og de andre nye venner var ifølge Tanne mennesker, som levede efter deres egentlige bestemmelse og søgte livets oprindelige værdier, hvorimod gennemsnitsmennesker – og til sådanne regnede hun i sin fars ånd alle, der tilhørte det grå bourgeoisi – var levende døde.”


”Løvinden”, s. 270.

Tom Buk-Swientys 754 sider lange biografiske fortælling ”Løvinden – Karen Blixen i Afrika” (2019) fokuserer primært på de 17 år, Karen Blixen boede i Afrika – fra 1914 til 1931.

Buk-Swienty sætter Blixens Afrikaeventyr i scene som en kulmination på den unge Karens søgen efter et liv, der kunne stå mål med farens livsførelse. Samtidig blev hun via ægteskabet med den svenske baron Bror Blixen en del af det adelige miljø, faren var rundet af, og som hun havde efterstræbt siden farens død.

Værket er i høj grad en miljøskildring af den engelske overklasse, som Karen omgav sig med i Britisk Østafrika. Langt flertallet bliver fremstillet som yderst dekadente og med ekstravagante vaner og livsstile. Samtidig er miljøet gennemsyret af skæbnesvangre affærer og misbrug af stoffer og alkohol. Bogen giver endvidere et indblik i, hvordan verdenssituationen påvirkede Karen Blixen og Britisk Østafrika. Ikke mindst beskrives konsekvenserne af 1. Verdenskrig, den økonomiske nedgang efter krigen samt depressionen, der tog fat i 1929.

46862554

Tom Buk-Swienty har to centrale ærinder i bogen. For det første at præsentere Karen Blixen som direktør for en kaffefarm med alt hvad dertil hører af hærgende græshoppesværme, tørke samt økonomiske vanskeligheder. Efter sin skilsmisse fra Bror i 1921 stod hun med det daglige ansvar for en mere end 4.000 hektar stor farm med flere hundrede ansatte. Han skildrer en for sin tid helt unik kvinde, der tog aktiv del i det daglige arbejde og med ihærdighed og dygtighed bestred sit job – et renæssancemenneske, der interesserede sig for de sortes forhold, var storvildtjæger, dyrkede finkulturen og som begik sig i det omgivende overklassemiljø.

For det andet nuancerer Buk-Swienty selve grundlaget for Blixens værk ”Den afrikanske farm”, der indledes med sætningen: ”Jeg havde en farm i Afrika”. Det var, viser Buk-Swienty, ikke sandt. Karen Blixen var alene direktør for foretagendet, og bag farmen stod en bestyrelse med hendes onkel Aage i spidsen, og det var reelt ham, der ejede farmen. Takket være hans (og moderens) enorme formue, kunne farmen holdes oven vande i 17 år, på trods af at den kun gav overskud i to år. Det var et forretningseventyr, der endte med at koste hendes familie i omegnen af 100 millioner kroner i nutidsmønt.

Genrer og tematikker

Tom Buk-Swientys forfatterskab byder på en lang række dokumentariske værker, der sætter historiske begivenheder i spil. Han indledte sit forfatterskab med et par bøger om USA – bl.a. reportagebogen ”Det sidste hus på prærien” og ”Den ideelle amerikaner”, der fortæller historien om den dansk-amerikanske journalist, reformist og fotograf Jacob A. Riis. Men ikke mindst med værkerne om den skæbnesvangre krig i 1864 slog hans forfatterskab igennem hos det danske publikum. I ”Slagtebænk Dybbøl”, ”Dommedag Als”, ”Ild og blod”, ”Til døden os skiller” tager Buk-Swienty læserne med til den slagmark, som han selv er vokset op nærved. I de to sidstnævnte værker er det ikke kun 1864, der er omdrejningspunktet. Værkerne fortæller historien om eventyreren, krigeren, aristokraten og levemanden Wilhelm Dinesen, der i øvrigt er far til forfatter Karen Blixen. Men der er ikke tale om en gennemført historisk biografi – snarere en dramatiseret dokumentarisk fortælling, der bygger på historisk materiale såsom dagbøger, malerier og breve.

Et tema, der går igen i Buk-Swientys forfatterskab, er krigens konsekvenser for det enkelte menneske og dets omgivelser. Blandt andet tematiseres det i ”Tommy og Tanne” om Karen Blixen og hendes bror Thomas Dinesen. Her bliver læserne lukket ind i det åbne sår i familien, som faren skaber ovenpå sin deltagelse i 1864-krigen. Temaet behandles også i ”Berlin brænder” – blandt andet igennem Stemanns granatchok, og hvordan krigens dramatiske oplevelser ødelægger både sjæle og ægteskaber.

Tom Buk-Swienty har en unik evne til at dramatisere historisk kildemateriale og blæse liv i historien og små og store personligheder for læseren. Ifølge Buk-Swienty er det detaljen, der gør hele forskellen for en fortælling. I sin research til bøgerne har han derfor opsøgt mange af de steder, han skriver om: ”Når jeg er på de historiske steder, så har jeg den der fornemmelse af indlevelse. Det er det, der driver mit skriveri. Det er indlevelse, som jeg kun kan få, hvis jeg er på stedet (…) det har givet bogen de der usynlige ting, som man ikke præcis kan pege på. Det er bare min egen forståelse af terrænet og forholdene,” siger Tom Buk-Swienty (Ditte Jensen: I kaptajnens fodspor. Dagbladet Information, 2013-09-13).

Beslægtede forfatterskaber

Tom Buk-Swienty er meget inspireret og fascineret af den danske forfatter Thorkild Hansen, som han læste som ung. Særligt ”Det lykkelige Arabien” (1962) har sat sig dybe spor og repræsenterer for ham en måde at formidle historie på, som er levende og spændende: ”Det er en bog, som er et eventyr og et stykke spændende danmarkshistorie, fortalt så man virkelig kommer tæt på de mennesker, der var med i dramaet. Det var en måde at skrive historie på, som åbnede en kolossal verden for mig,” siger han (Tom Buk-Swienty fortæller om sine inspirationskilder til Litteraturens Huse).

Buk-Swienty er desuden meget inspireret af den anglo-saksiske historieskrivning og dens narrative historiefortællere, der tæller navne som amerikanske Stephen E. Ambrose og engelske Anthony Beevor, der begge blandt andet har skrevet om 2. Verdenskrig. Han har også ladet sig inspirere af skønlitterære forfattere, og særligt Erich Maria Remarques ”Intet nyt fra vestfronten” (1929) har præget ham i udarbejdelsen af 1864-værket.

Remarques enkle og effektive sprog, der gør at man som læser kommer med til fronten og får en idé om krigslivet med alle dets grusomheder, går igen i Buk-Swientys forfatterskab. Tilmed er første scene i ”Slagtebænk Dybbøl” i stil med første scene i ”Intet nyt fra vestfronten”: ”Uden at vide det havde jeg lænet mig op ad Remarque og var blevet influeret af ham. Nogle gange ved man det, nogle gange ved man det ikke. Det er utroligt vigtigt for en skribent at læse bredt og lade sig inspirere af mestrene,” siger forfatteren” (Tom Buk-Swienty fortæller om sine inspirationskilder til Litteraturens Huse).

Heller ikke herhjemme er Buk-Swienty den eneste forfatter, der har et narrativt greb om det historiske stof. For eksempel har journalist og forfatter Peter Øvig Knudsen også benyttet sig af dramatisering i sine dokumentariske bøger såsom ”Blekingegadebanden” (2008) og ”Hippie” (2011). Niels Barfod, der har skrevet ”En kriger: portræt af Ole Lipmann” (2007) og ”Manden bag helten – Knud Rasmussen” (2011) samt Anders Bo Rasmussen, der har skrevet ”I krig for Lincoln: dansk blod i den amerikanske borgerkrig”, benytter sig af en lignende tilgang.

Bibliografi

Om forfatterskabet

Links

Kristeligt Dagblad, 2010-08-21.
Dagbladet Information, 2011-11-04.

Søgning i bibliotek.dk

Find og lån i bibliotek.dk:
Emnesøgning på Tom Buk-Swienty

Kilder citeret i portrættet

Kilder

Dagbladet Information, 2013-03-30.
Dagbladet Information, 2013-09-13.
Litteraturens Huse. Thorkild Hansen og Remarque og moderne amerikansk historiefortælling som inspirationskilder.