a hejlskov
Foto: Limfjordsforlaget

Andrea Hejlskov

adjunkt Rasmus Wiin Larsen, iBureauet/Dagbladet Information. 2014.
Top image group
a hejlskov
Foto: Limfjordsforlaget

Andrea Hejlskov skriver sig ind i bølgen af forfattere, som tager direkte af hovedstolen. Det liv, hun fikserer i sine bøger, må fanges i flugten, for det er under konstant forandring. Således er Hejlskovs hidtidige forfatterskab en undersøgelse af, hvordan det er (og om det overhovedet er muligt) på én og samme tid at være moderne kvinde og urkvinde i dagens samfund. Om det er muligt at lægge ambitionerne på hylden og skride fra det hele, eller om selvbilledets, ambitionernes og institutionernes fangarme holder én fast og stopper flugten, bevægelsen.

50777189

Blå bog

Født: 15. februar 1975 i Skive.

Uddannelse: BA i psykologi, Københavns Universitet.

Debut: Lokes høj (under navnet Andrea Fisker), Phabel/ArtPeople, 2005.

Litteraturpriser: Ingen kendte.

Seneste udgivelse: og DEN STORE FLUGT. Limfjordsforlaget, 2013.

Inspiration: Sangerinden Kristin Hersh.

Genre: Hybrid

Artikel type
voksne

Baggrund

”Jeg har aldrig været den mor, der foldede sokkerne i ens par, huskede sedlerne henne fra skolen, havde ringbind og styr på det. Dén mor har jeg aldrig været – men jeg har brugt hele mit voksne liv på at prøve på at være den mor. Og jeg blev aldrig rig og berømt. Nok. Jeg tjente aldrig penge. Nok. Jeg var aldrig lykkelig, nok, tynd, nok, sjov, nok. […] Der kommer et tidspunkt, hvor man smider håndklædet i ringen og skrider fra boksekampen.”
"Og DEN STORE FLUGT”, s. 20.

Andrea Hejlskov bor i dag dybt inde i de svenske skove og har forladt det etablerede samfund. Foredragsvirksomhed og børnenes skolegang udgør forbindelsen til et system, som hun og hendes mand, den tidligere rockmusiker Jeppe Juul, fik nok af. Med deres lille fælles søn og Andreas tre ældre børn forlod de Mors og flyttede til Värmland, hvor de fik mulighed for at rykke ind i en lille hytte på 16 kvadratmeter. Den lille hytte er siden blevet skiftet ud med en større på 50, som de selv har bygget, men familien klarer sig stadig uden rindende vand, og el får de kun fra deres solcelle. Den giver dog nok strøm til, at Hejlskov i ledige stunder kan berette om livet i skoven på sin blog www.andthepioneerlife.wordpress.com, ligesom hun er særdeles aktiv på Facebook, hvor hun skiller sig ud med sine alenlange og på én og samme tid samfundskritiske og stærkt personlige statusopdateringer.

Andrea Hejlskov er født i Skive og har boet flere forskellige steder i Nordjylland og på Sjælland under sin opvækst, som hun beskriver således: Jeg er opvokset i forskellige kollektiver sammen med mine forældre, der var hippier […]. Der har været meget kritik af 68'erne, der jo eksperimenterede helt vildt med måden at leve på. Så vil der ske smuttere – blandt andet med hensyn til børneopdragelse. For mit vedkommende betød det forældre, der ikke var autoritære, enormt frie rammer og følelsen af at være anderledes.” (Helle Mogensen: Klædt nøgen foran livet. Morsø folkeblad, 2009-09-05).

Som 20-årig blev Hejlskov mor til tvillinger. Hun boede med dem i Roskilde og rykkede efter en tid her videre til København. Her fik hun en søn med en ny mand, og sammen med ham og sine tre børn flyttede hun til Vestsjælland, hvor de boede i landlig idyl nær Sorø. En skilsmisse og en del identitetsmæssigt rod senere mødte hun så Jeppe, som hun havde gået på efterskole med. Hun mødte ham midt i sit livs krise, og sammen flyttede de til Mors for at komme lidt væk fra karriereræset og alt det andet, som gør livet besværligt. Det er primært perioden op til dette sceneskifte i Hejlskovs liv, som ”Andrea Hejlskov – en facebookroman” (2009) tager udgangspunkt i.

Livet på Mors var dog ikke nogen vellykket flugt fra den samfundsmaskine, som skal fodres med penge og tid – liv – for at blive holdt i gang. Derfor ”flygtede” familien endnu engang, og det er den flugt, som Hejlskov skildrer i ”og DEN STORE FLUGT” (2013).

Den karriere, som Hejlskov i første fase af sit liv forfulgte, var en karriere som underviser, terapeut, selvstændig og forfatter. Forfatterdrømmen forfølger hun stadig, men i dag udgør den ligeledes en anderledes livsnødvendighed, som ikke har så meget med selvbilleder og jagten på anerkendelse men mere med det at få mad på bordet at gøre.

Andrea Hejlskov – en facebookbiografi

”Jeg tror livet er en kamp, jeg tror det er sådan livet er. Jeg har aldrig troet på Nirvana, perfekt balance og harmoni og evig lullende lykke. Jeg har aldrig troet på Simple Living, Lean, Feng Shui, knibeøvelser, Pilates, make-overs eller dameblade. Ikke i længden, anyway. […] jeg tror vejen til det Gode Liv går gennem anerkendelse af livets realiteter – ikke gennem fornægtelse af dem … … siger drømmeren …”
”Andrea Hejlskov” – en facebookbiografi, s. 172.

Andrea Hejlskov udgav i 2005 fantasyromanen ”Lokes høj”, som blev udgivet i forbindelse med Tv2’s julekalender ”Jul i Valhal”.

Bogen blev en succes, men en fantasyskriveblokering senere udkom Hejlskovs første bog rettet mod voksne ””Andrea Hejlskov” – en facebookbiografi” fra 2009. Bogen bruger Facebook som skabelon og består af statusopdateringer, breve fra indbakken, beskeder på væggen samt kommentarer i gruppen ”Statuspolitiet”.

Teksterne stammer fra Facebook i den virkelige virtuelle verden, men er naturligvis blevet redigeret ind i bogformen, og det er svært at sige, hvor meget der er blevet ændret og skrevet til af æstetiske eller ophavsretslige årsager. I hvert fald betegnes udgivelsen som roman.

27913628

Ved bogens begyndelse er Andrea Hejlskov netop er flyttet ind i en ”lortelejlighed med udsigt til et Nettoskilt” – i Sorø, flot natur men ikke meget gang i den for en forfatterboheme og karrierekvinde, forstår man. Siden ender hun i en retssag og må kæmpe for forældremyndigheden over sin ene søn. Som om det ikke var nok, står hun også midt i en identitetskrise og bakser med at få livet som mor, underviser i psykologi på Københavns Universitet, ekskone, single og forfatter til at gå op i en højere enhed.

Bogens form gør, at handlingen fremskrives på fragmentarisk vis gennem de mange tekster af varierende længde, og undervejs småfilosoferes der over eksistentielle spørgsmål i et sprog, som nogle steder er kækt og ungt og andre steder mere lyrisk. For eksempel bruges gentagelsen ofte til at skabe rum og alvor om enkelte ord og fremhæve deres vigtighed, mens en del engelsk understreger præget af talesprog.

I skildringerne af hverdagen med ungerne, dagene med andre psykologer og nætterne med søgende elskov udkrystalliserer der sig lidt efter lidt et klart og nuanceret billede af ”karakteren” Andrea Hejlskov, som hun fremskrives gennem egne opdateringer og facebookvennernes kommentarer. Sammenstillingen af beskederne og opdateringernes refleksioner og øjebliksbilleder forvandler sig til en fortælling, som på klassisk vis rummer en menneskelig udvikling, som finder sted, mens Hejlskov bevæger sig gennem de sving, u-vendinger og pludselige opbremsninger, som livet nu engang indeholder. Fra at være historien om en singlemor, som prøver at finde fodfæste i livet, forvandler bogen sig umærkeligt til historien om en kvinde, som efter en række forhold genfinder ungdomskærligheden Jeppe fra efterskolen.

og DEN STORE FLUGT

”Vi ramte alle mulige former for betongulv i følelserne: Fattigdommen ramte os, lige i fjæset, en følelse af nederlag, en følelse af magtesløshed, som om verden personligt er ude efter dig. Men vi rejste os. Vi undværede. Så døde vores fællesskab. Og sommeren, fuck, den døde også. Og the happy-go-lucky og parforholdet og planerne”
”Og DEN STORE FLUGT”, s. 189.

Andrea Hejlskovs ”og DEN STORE FLUGT” fra 2013 skildrer hende og familiens første år i Värmlands skove.

Før livet i Sverige for alvor foldes ud, føres vi med tilbage til familiens liv på Mors, hvor Hejlskovs mand Jeppe har fået en depression, konstant æder chokolade og tager 30 kilo på, mens Andrea knokler i rotteræsets trædemølle, mens det tiere og tiere begynder at flimre for hendes øje. Ungerne barrikaderer sig oftest på deres værelser, og (familie)livet har i det hele taget bevæget sig i en retning, som mange danskere kan nikke genkendende til, men som Hejlskov og gemalen ikke bryder sig om. Derfor melder de børnene ud af skolen, kører på containerpladsen med deres ting og sætter kursen mod Sverige.

Herefter får vi beretningen om det første år i skoven, og Hejlskov punkterer den romantiske forestilling om det simple liv i pagt med naturen. Meget ”Bonderøven” er der ikke over det – i hvert fald kun i korte glimt. Det år hun fremstiller, smadrer næsten hende og familien. Men det tvinger dem også til at konfrontere sig selv, og de når frem til erkendelser, som de ellers ikke ville være nået frem til. Livet i skoven kræver en stor viden og hårdførhed. Begge dele erhverver de hen ad vejen. Men de mislykkes også. De vil bygge deres eget hus, men når ikke at blive færdige, før vinteren og minusgrader på den anden side af 20 stopper arbejdet. Kærligheden mellem dem fryser også til. Alt det praktiske arbejde gør, at de bliver fremmede for hinanden.

50777189

Livet i skoven gør dem til maskiner, og sætningen ”Ting, der ikke var, som jeg troede, de ville være”, fanger essensen af det første år i skoven. Det handler om at holde sig i live og at holde sammen på familien. I glimt kan man så nyde naturens skønhed og føle, at man er kommet en form for essens nærmere, og den endelige costbenefitanalyse er ikke til at tage fejl af, for familien vælger at blive i skoven.

Bogens retrospektive fremstilling brydes af indlæg fra Hejlskovs blog, som blev forfattet, mens begivenhederne fandt sted, og på samme vis som facebookbiografien er bogen forfattet i et sprog, som sine steder er svært mundret og ”ungt”. Nok flytter Hejlskov ud i skovene og lever spartansk, men hendes dyrkelse af det arkaiske får ikke lov til at smitte af på den sproglige klædedragt eller hæmme hendes fascination af de sociale medier.  

Genrer og tematikker

Mediet bliver i høj grad selve budskabet i ””Andrea Hejlskov” – en facebookbiografi”, og anvendelsen af Facebook som skabelon er i sig selv et eksperiment med formen. Facebook er i Hejlskovs hænder dog samtidig i høj grad netop medie – bærer af meddelelser. Medie for en utøjlet meddelelsestrang. Det er i hvert fald, hvad man kan læse ud af de mange metarefleksioner, samtidig med at Hejlskov er sig det ekshibitionistiske element bevidst. Hejlskovs ærinde er i denne udgivelse i høj grad Hejlskov selv i den forstand, at hun gennem sine kvaler med livet spejler problemer, som den typiske moderne kvinde oplever: Skilsmisse, ambitioner, stærke følelser i forhold til det at være mor og problemet med at få de mange roller til at spille sammen.

Hejlskov har som det første i bogen placeret en ”disclaimer”, der oplyser, at ”dette er en roman”. Så er det på plads. Hejlskov skriver sig ind i tidens strøm af forfattere, som tager direkte af hovedstolen, og hun gengiver flittigt (hvis ikke udelukkende) oplevelser fra sit eget liv.

I ”og DEN STORE FLUGT”, får vi at vide, at: ”Denne bog er baseret på en sand historie”. Den kaldes ikke noget sted for en roman, men opdelingen i nummererede kapitler peger i retning af den biografiske skønlitteratur snarere end den litterære nonfiktion. ”og DEN STORE FLUGT” ligger på mange måder i direkte forlængelse af facebookbiografien, mens den på andre peger i en helt anden retning. Handlingen fortsætter, hvor Hejlskov slap i sin forrige bog. Den er dog mere traditionel i formen, og handlingen formidles med en mere klar styring. Hejlskovs stemme og toneleje er dog i høj grad uforandret. Hun skriver personligt og skildrer hudløst de sorte stunder, mens hun gengiver de stille øjeblikke af lykke og forundring på lyrisk vis. På den vis har Hejlskov fundet en egen stemme, og på trods af, at vi er rykket fra den virtuelle verden ud i den vilde natur, er genkendeligheden ikke til at tage fejl af. Hendes stemme ligger ofte tæt op ad det talte sprog (også det man ”taler” på sociale medier), dog i stiliseret form.

Beslægtede forfattere

”og DEN STORE FLUGT” skriver sig ind i en tradition af bøger, som omhandler det bevidste fravalg af civilisationens bekvemmeligheder og tilvalget af det simple og hårde liv i naturen. Amerikanske Henry David Thoreaus ”Walden” fra 1854 er den mest markante af disse. Men også Jon Krakauers ”Into the wild”, som er blevet filmatiseret af Sean Penn, bør nævnes. I Norge er temaet blevet behandlet på humoristisk vis af Erlend Loe i ”Doppler”, og på dansk har to kvindelige forfattere taget livtag med emnet inden for de seneste år. Nemlig Camilla Stockmarr med ”Udflytterne” og Nanna Goul med ”Privat skov”.

Hvor Thoreaus projekt i høj grad er filosofisk og en konkretisering af en civilisations- og kulturkritik på et mere alment plan, fremstiller Hejlskov i højere grad sit som en personlig eksistentiel nødvendighed. Hun og familien kunne ikke længere fungere inden for rammerne af ”systemet”, og de har ikke i sinde at vende tilbage. Da Thoreau udgiver sin bog, er han atter en del af samfundet og erkender, at han er et barn af det. Hvor Thoreaus bog i vid udstrækning er båret af en intellektuel nysgerrighed og overordnet civilisationskritik, er Hejlskovs båret af nødvendighed i den forstand, at den er en affotografering af menneskelig desperation og en søgen efter mening med livet. Samtidig er netop menneskene og ikke det mere abstrakte problem – materialismen, selvtilstrækkeligheden, samfundets slavebinding af mennesker – i centrum, om end det har en fremtrædende plads i bogen. Dog anskues de mere overordnede samfundsmæssige problemer konstant gennem Hejlskovs optik, og det centrale er, at selve optikken konstant er synlig. Deri ligger også Hejlskovs kvalitet – den tydelighed med hvilken hun skinner igennem som menneskelig og personlig stemme.

””Andrea Hejlskov” – en facebookbiografi” har træk til fælles med chicklit og for eksempel en udgivelse som ”Nynnes dagbog”. De to har præget af dagbog til fælles. Dog har de ikke humoren til fælles. Hvor ”Nynnes dagbog” har latteren som sigte, er facebookbiografien overordnet set mere alvorlig i behandlingen af sine tematikker. Den ægthed der ligger i, at Hejlskov så direkte bruger sit eget liv som stof, giver også præg af en vis nøgenhed, på trods af at den selviscenesættelse, som normalt præger Facebook, ikke lader sig fornægte.

Bibliografi

Brevlitteratur

Andrea Hejlskov:
Brevørne (en samling breve til børn mellem 7 og 13 år, som sendes med en uges mellemrum).

Bøger

Andrea Fisker:
Lokes Høj. Phabel/ArtPeople, 2005. (Andrea Hejlskov hed dengang Andrea Fisker).
Andrea Hejlskov:
”Andrea Hejlskov” – en facebookbiografi. Lindhardt og Ringhof, 2009.
Andrea Hejlskov:
Og DEN STORE FLUGT. Limfjordsforlaget, 2013.

SMS-noveller/digte

Andrea Hejlskov:
Braget (novella), Alinea, 2011.
Andrea Hejlskov:
Fuck Hvedekorn (digte). SMSpress.
Andrea Hejlskov:
SOS (novelle). SMSpress.
Andrea Hejlskov:
Status (digte). SMSpress.

Om forfatterskabet

Artikler

Johanne Mygind:
Du kan ikke tænde et bål med din Iphone. Weekendavisen, 08-11-2013.
Annegrethe Rasmussen
Kapitalismekritik helt ude i skoven. Information, 30-08-2013.
Johann Sørensen:
Københavner-jydetampen har slået rødder. 12-01-2010, Skive Folkeblad.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Andrea Hejlskov

Kilder citeret i portrættet

Kilder

Mogensen, Helle:
Klædt nøgen foran livet. Morsø folkeblad, 05-09-2009.