Signe Palisgaard
Foto: Les Kaner / Lindhardt og Ringhof

Signe Langtved Pallisgaard

cand.mag. Katrine Lehmann Sivertsen, iBureauet/Dagbladet Information, 2015.
Top image group
Signe Palisgaard
Foto: Les Kaner / Lindhardt og Ringhof
Main image
Pallisgaard, Signe Langtved
Foto: Lindhardt & Ringhof

Indledning

Ægteskabsdrama, psykologisk udviklingsroman og buldrende pejsehistorie. Det er nogle af de betegnelser, der er blevet sat på Signe Langtved Pallisgaards debutroman ”Et andet sted”. Romanen er en fortælling om en moderne kvindes kærlighedslængsel og den utroskab og livskrise, det resulterer i, men det er også historien om, hvordan tragiske barndomsoplevelser påvirker voksenlivet.

 

53938698

Blå bog

Født: 1978 i Charlottenlund.

Uddannelse: Cand.mag. i dansk og kunsthistorie fra Københavns Universitet.

Debut: Et andet sted. Lindhardt & Ringhof, 2014.

Litteraturpriser: Ingen kendte.

Seneste udgivelse: Alle de liv. Lindhardt & Ringhof, 2018.

Inspiration: Lev Tolstoj.

 

 

Artikel type
voksne

Baggrund

”Hans død blev min tidsregning, mit dengang og nu. Alligevel har jeg sjældent tænkt på ham. Jeg kan ikke tænke på ham. Det, jeg kan tænke på, er, hvor stille der blev. Der blev stille, og det er der stadig. Stilheden er blevet overdøvende, men den er der stadig, Tag ikke fejl, den er her stadig. Da min lillebror døde, blev der slukket for lyden i mit liv.”
”Et andet sted”, s. 35.

Signe Langtved Pallisgaard blev født i Charlottenlund nord for København i 1978. Når forfatteren selv tænker tilbage, havde bøgerne allerede en vigtig betydning i hendes barndom. ”I en tidlig alder (…) forstod jeg, at lige meget hvor mange mennesker, der var omkring mig, kunne jeg altid være helt alene, hvis bare jeg rettede blikket og tankerne mod en bog, og det gælder også omvendt, lige meget hvor alene jeg var – og er, giver bøgerne mig selskab. Så længe jeg kan huske tilbage har det at læse holdt et eller andet diffust fra døren. Det har givet mig en indgang, en udvej, et frirum fra det, jeg af og til tænker på som ”den store ensomhed”.” (Signe Langtved Pallisgaard: Den store ensomhed. Litteratursiden, 2014-06-16).

Signe Langtved Pallisgaard har en kandidatuddannelse i dansk og kunsthistorie fra Københavns Universitet og har gennem en årrække arbejdet på Gentofte Hovedbibliotek som litteraturkonsulent. Hun har desuden anmeldt bøger for den nordsjællandske lokalavis Villabyerne. Under en ferie i Californien i år 2000 læste Signe Langtved Pallisgaard den russiske forfatter Lev Tolstojs kærlighedsroman ”Anna Karenina”, og det blev begyndelse på det, der siden skulle blive til hendes debutroman: ”Det var en spændende tematik, som jeg fik lyst til selv at skrive om. Det handler om de valg, vi tager i livet. I dette tilfælde kvinden, der vælger mellem trygheden og passionen.” (Kasper Schütt-Jensen: At drømme om et andet sted. Jyllands-Posten, 2014-01-16).

Det følgende årti skrev og omskrev Pallisgaard sin roman og var i kontakt med en række forlag, før hun i 2013 fik sin bog antaget til udgivelse på forlaget Lindhardt & Ringhof: ”Ethvert liv har en række øjeblikke, der ændrer dets kurs. Den 11. marts klokken 16.21 fik jeg den bedste mail, jeg nogensinde har fået. Den var fra Hans Henrik Schwab og der stod, at min roman var antaget til udgivelse på Lindhardt & Ringhof. De to Super Best-indkøbsposer røg ud af mine hænder og jeg drattede om på gulvet, så lykkelig blev jeg.” (Signe Langtved Pallisgaard: Tanker på vej til tryk. Bogbloggen.com, 2013-11-19).

I 2014 udkom hendes debutroman ”Et andet sted”, og Signe Langtved Pallisgaard har allerede mange ideer til sit næste bogprojekt: ”Jeg vil gerne i gang med et større familiefortælling. For hvad er det egentlig, der skaber en familie? Næste gang vil jeg gerne have fat i de store linjer.” (Kasper Schütt-Jensen: At drømme om et andet sted. Jyllands-Posten, 2014-01-16).

Signe Langtved Pallisgaard er forfatterambassadør på litteratursiden og skriver anmeldelser og blogindlæg på www.litteratursiden.dk. Hun er gift og bor i Lyngby med sin mand og deres to børn. 

Et andet sted

”Sidste gang, jeg havde set Alexander, var for syv år siden, hvor han lagde armen tungt hen over min skulder og forlod mig. Allerede dengang havde jeg en vag forudanelse om, at min skæbne ville komme til at klistre til den mand. Men jeg vidste ikke, at den slags fornemmelser er noget, man skal være på vagt overfor.”
”Et andet sted”, s. 69.

Signe Langtved Pallisgaard debuterede i 2014 med romanen ”Et andet sted” – en jegfortælling om kvinden Anna, som igennem det år, hvor handlingen udspiller sig, må tage sit liv op til revurdering. Fortællingen begynder og ender ved slutpunktet af det begivenhedsrige år. Inden for denne ramme fortælles historien i kronologisk rækkefølge med en alvidende, reflekterende jeg-fortæller med indre synsvinkel.

Romanen starter således: ”Da jeg hældte kogende vand over tebrevet, slog det mig: I dag er det præcis et år siden, det hele begyndte. Et år siden jeg rejste til Norge, og alting tog fart mod afgrunden.” (s. 7). Hovedpersonen Anna er lykkelig gift og har en lille datter men kaster sig hovedkulds ud i en affære med en gammel flamme, da de tilfældigt mødes i en togkupe. Tematisk handler romanen bl.a. om at miste men også om at finde frem til en større viden om sig selv.

50856127

I løbet af romanen viser det sig, at Annas livskrise hænger sammen med fortrængte barndomsoplevelser. Som barn mistede hun sin lillebror og er vokset op med en tavshed om tabet og en distance i sit forhold til forældrene: ”Han døde en solskinseftermiddag for treogtyve år siden (…) Han udåndede fredeligt i sin kravlegård, mens stuen duftede af sæbe og nyslået græs. Det havde været sandheden så længe, at det var blevet sandt.” (s. 220). Dermed også sagt, at sandheden er en anden og mere tragisk. Jeg-personen erindrer efterhånden, hvad der faktisk skete, og erkender den følelse af sorg og skyld, hun har båret med sig gennem sit liv.

En anden vigtig tematik er, hvordan et menneskes identitet og evne til at træffe beslutninger er koblet til barndommen: ”Mit liv samler sig ofte om tilfældigheder. Jeg tager sjældent nogen beslutninger. Det virker snarere, som om beslutningerne tager mig. Af og til virker det, som jeg bliver regeret fra et sted i mig selv, der er totalt ufremkommeligt.” (s. 88). Pallisgaards roman er båret af lysten til at fortælle den gode historie, skabe psykologiske karaktertegninger og har stilistisk et blomstrende billedsprog som f.eks.: ”Ham, der med skalpelskarp præcision havde skåret mig ud af sit liv, som man skærer sener af en mørbrad og smider dem i skraldespanden.” (s. 70).