bue p peitersen
Foto: Stine Bidstrup / Ritzau Scanpix

Bue P. Peitersen

cand.mag. Daniel Robert Andersen, iBureauet/Dagbladet Information. 2014. Opdateret af cand.mag. Louise Rosengreen. Bureauet, januar 2019.
Top image group
bue p peitersen
Foto: Stine Bidstrup / Ritzau Scanpix
Main image
Peitersen, Bue P.
Foto: Litteraturnu.dk

Indledning

Bue P. Peitersen skriver energiske, vilde digte, der suger næring til sig fra de mest uventede steder – i reklamernes glitrende glansbilledprodukter, i kantede kronikker fra dagspressen og i popkulturens hyperaktivitet. Baggrunden som idémand i reklamebranchen sætter tydelige spor i forfatterskabet i form af dets fantasifulde, konceptuelle særtræk og forkærligheden for produktet som et ’helligt’ objekt, som ses både i brugen af produktnavne i selve digtene og i den sirlige udarbejdelse af digtudgivelserne, som ofte er håndlavede selvudgivelser.

 

47258553

Blå bog

Født: 13. januar 1976 i Lyngby.

Uddannelse: Cand.mag. i dansk, Københavns Universitet.

Debut: Jeg er så lyserød men jeg er også gud. Jorinde & Joringel, 2011.

Litteraturpriser: Bukdahls Bet – Den Smalle Litteraturpris, 2013.

Seneste udgivelse: Manta. Kronstork, 2019. Digte.

Inspiration: Dan Turèll, Per Højholt, Peter Laugesen, Klaus Høeck.

 

 

 

 

 

 

peitersen

Artikel type
voksne

Baggrund

”Her puffes store papirsposer op / – fhuuuuuh – / nej, der gør ej, / de har ingen lim i Afrika, / Afrika er fuld af krøller, / hvor mange krøller bor der her?”
Fra Afrika i ”JUICE”, s. 29.

Bue P. Peitersen (P’et står for Peiter) er født i Lyngby, men opvokset på Djursland (langt ude på landet) i et hjem, hvor der var rigeligt med kunst og kreativitet. Begge forældre har været omkring Det Jyske Kunstakademi, moren lavede skulpturer og tegnede i den realistisk-nørklende tradition, mens faren arbejdede mere spontant og ekspressivt – og ofte mere udadvendt og folkeligt – med alt fra relieffer, malerier og collager til teater, kabaret og revytekster.

I teenageårene var Bue P. Peitersen begyndt at interessere sig lidt for digte, dvs. både dem, man kunne læse, f.eks. F.P. Jac, Dan Turèll og Michael Strunge, og dem, man selv kunne skrive. Da han som 18-årig flyttede til København – hvor han med undtagelse af et års tid har boet lige siden – købte han sin første skrivemaskine, som han brugte nogenlunde flittigt, side om side med opvaskerjob og Christianiature, på det værelse, han lejede af sin ældste søster på Meklenborggade på Amager.

Efter en kort tur tilbage til Jylland, hvor han gik på Ask Højskole m.m., tog han HF på Frederiksberg Gymnasium efterfulgt af universitetsstudier på KUA, hvor han skrev speciale om den danske modernismereception. Et års tid efter han var færdiguddannet som cand.mag. i dansk, begyndte han at arbejde som tekstforfatter og konceptudvikler på et reklamebureau, hvor han var i cirka fem år (nu arbejder han fra tid til anden som freelance tekstforfatter).

Det var først sent, at han for alvor begyndte at gøre noget ved digtningen, og i 2011, som 35-årig, udgav han sit første lille hæfte, ”Jeg er så lyserød men jeg er også gud”. Herefter begyndte skrivningen at tage fart, dels på hans blog, peitersen.blogspot.dk, dels via hans håndlavede og meget ’stoflige’ hæfter, og i 2013 fik han Bukdahls Bet – Den Smalle Litteraturpris (for ”Manden i takes der forvandler”, 2012). Samme år udgav han digtsamlingen ”JUICE”, og her såvel som andre steder kan man se en fri og legende (og ofte ’idébaseret’) tilgang til digtene (muligvis også påvirket af hans arbejde i reklamebranchen), for eksempel når han skriver om navnene på 57 forskellige neglelaksfarver eller bygger en lang digtsuite over ord, som rummer hans eget navn, fra ’buegang’ til ’regnbue’. 

Jeg er så lyserød men jeg er også gud

Du er ikke ligesom de figurer man ryster og så sner det, / du ligger i parken og er øm, i græs, nederdel og bryster, / tulipan.”
”Jeg er så lyserød men jeg er også gud”, s. 20.

Efter at have fået publiceret digte i Hvedekorn debuterede Bue P. Peitersen i 2011 officielt med samlingen ”Jeg er så lyserød men jeg er også gud”. Den består af omkring 30 kortfattede, titelløse digte, der udtrykker en form for ’strøtankedigtning’, som tager udgangspunkt i en enkelt kunstnerisk impuls og dermed sjældent giver digtene forløb eller gennemreflekteret struktur. I forhold til efterfølgende udgivelser som ”Electric L.” (2011) og ”Manden i takes der forvandler” (2012) er debuten præget af en mere gennemgående inderlighed og dvælen ved det nære. Ofte er det tosomhedens luner, der reflekteres over, ikke kun i form af intime indblik i ungdommelig kærlighed, men også f.eks. via et par typeafgrænsende digte om forskellene mellem digterjegets far og mor.

29024812

Flere af digtene fremstår som små, sansemættede kærlighedserklæringer som denne: ”Dine kærestefingre, / dem lytter jeg til, / de er så ømme, / som små træer der tænker, / det er altid søndag når de er her”. Andre digte har karakter af mindre blødsødne statements som for eksempel dette: ”Sex er tit bare tømmermænd der sidder på fingerspidserne” eller det afsluttende digt: ”Jeg ka ikke jeg vil ikke jeg gider ikke mere, / lad nogle andre rode med lortet”.

Som titlen antyder, er der i ”Jeg er så lyserød men jeg er også gud” en forsigtig flirten med eksistentielle spørgsmål om gud, guddommelighed og guds tilstedeværelse eller mangel på samme. Men ’gud’ er hos Peitersen et meget flosset begreb. Der er muligvis en guddommelig tilstedeværelse i alting, for eksempel en plet på øjet, som det beskrives i et af digtene, men der er ikke nogen almægtig guddommelig instans. Hvis der er en gud i traditionel forstand, har han ”næsten lukket de øjne”, som han betragter verden igennem, og spørgsmålet er så, hvad der træder i stedet for som styrende kraft. Måske jeget selv?

JUICE

”Åhat være almægtig/ og godt dullet op/ der er så mange engle her/ med Sticky Notes/ og ild i håret/ og fire Mercedes CL kommer piskende : / hvidrødsortog gul/ yessir!”
Fra ”Apocalypse now” i JUICE, s. 91.

I 2013 udkom ”JUICE”, der er Bue P. Peitersens tekstligt set mest omfattende værk. Det er inddelt i fire umiddelbart uforbundne afsnit. Første afsnit, Buedigte, er en lang digtsuite skrevet over ord, som rummer forfatterens eget fornavn, såsom flitsbue, buegang, albue og bueskydning, mens det andet afsnit, Er det mig der er Afrika?, er et mere ’samfundsvendt’, kommunikerende afsnit med digte om alt fra neglelakker og pengesedler til Afrika og Golfbiler. Det er politisk med et stort glimt i øjet. Tredje afsnit, Skæg, er et langt, fortællende digt, som handler om en ung mand, der forsøger at skyde genvej til kærligheden ved at gro sig et fuldskæg, og her leges der på en anderledes og humoristisk måde med autofiktionen. Det fjerde afsnit, Apocalypse Now, er også en form for langdigt, men mere mørkt i tonen, og her er der noget, som kunne ligne en krigstematik bundet op på nogle mere hverdagslige observationer.

50712036

De fleste af samlingens digte er ’idébaserede’, f.eks. digtet ”Bromotiver på pengesedler”, som bruger de forskellige bromotiver til at beskrive, hvor den enkelte seddel kan føre jeget hen – hvad den kan danne bro til: ”Den gamle Lillebæltsbro forbinder / Jylland og Fyn // på samme måde som // en 100-krone-seddel forbinder / mig og seks Emmerys-snegle. // Det er en ret vigtig forbindelse.” Neglelaksdigt er også ’konceptuelt’, men på en anden måde: Her er digtet bygget op af 57 forskellige neglelaksnavne, som er puslet sammen, så de nærmest danner en lille, rimet (kærligheds)fortælling: ”Hard To Get & Lacquered Up. / Pompeii Purple, Cherry Pop! / Shiver, Shy & Bijou Blue: / On Your Knees, I do! I do!” Andre steder i ”JUICE” bruger forfatteren f.eks. en kronik om ligestilling som udgangspunkt for digtet eller beskriver udviklingen i de forskellige Volkswagen Golf-biler gennem tiden. 

Black Box

”Det eneste middel mod latterliggørelsen/ er at skrive de her tekster/ (der opsamler revl og krat/ som en black box)/ for på én og samme tid/ at komme helt tæt på tingene/ gøre det til min ejendom)/ og spytte det ud af mit system/ (som et lille, forsuttet bolsje).”

”Black Box”, s. 81.

I 2015 udgav Bue P. Peitersen ”Black Box”, en digtsamling med undertitlen ”En kærlighedshistorie”. Det er forfatterens mest autobiografiske udgivelse til dato, og han har siden udtalt, at han skammer sig over den, da han skrev den forblændet af forelskelse. Så selvom prosadigtenes romantiske fortælling er en fiktion, er der alligevel overlap mellem digtene og forfatterens privatliv.

Digtene handler om et mandligt jeg, Bue, der møder og forelsker sig vildt i en kvinde, der anonymiseres med et X. Hun arbejder som prostitueret, er diagnosticeret med autisme, selvmordstruet og skriver ligesom jeget litteratur. Hendes tabuiserede erhverv som sexarbejder sætter jegets følelser på prøve. På den ene side pirrer forestillingerne om, hvad hun foretager sig med sine kunder, hans fantasi. Men samtidig gør de mentale billeder af, hvordan hun berører fremmede mænd, ham vred og ubærligt jaloux. Han må erkende, at han ikke kan indgå i et forhold med én, der tjener penge på tantra- og penismassage. Så han sætter hende det ultimatum, at hvis de to skal være sammen, skal hun droppe sit job.

51763564

Digtene afspejler parrets magtkampe. De gengiver deres kærlighedserklæringer, der kan være materielle i form af Ferrero Rocher-chokolader eller sproglige i form af digte, sms-beskeder og blogopslag. Og de beskriver X, så hun fremstår både smuk og sårbar. Mens jeget selv pendulerer mellem sødme, lykke, vrede og dominans.

Sproget er enkelt, let og talesprogligt. Det er særligt de mange gentagelser og brugen af parenteser, der er med til at give rytme, som i digtet ”Pink Overalls”, hvor parret tager i Zoologisk Have på en romantisk date. Her gentages verset ”(så jeg ikke skal tænke så meget på pikkene) (s. 72) fire gange og mimer den måde, jeget ikke kan abstrahere fra tanken.

”Black Box” virker skrevet fra det punkt, hvor nyforelskelsens besættelse skærer vanviddet. Via jegets tvangstanker, som X kalder tankespiraler, udstiller Bue P. Peitersen nogle af de problemer, der kan være forbundet med at være pårørende til prostitution. Men de rejser også mere almene, eksistentielle spørgsmål, som hvor meget man kan og bør kontrollere hinanden i en kærlighedsrelation? Og hvor stor en rolle ens egen usikkerhed, angst og andres normer spiller for ens valg af partner?

Genrer og tematikker

Typiske træk ved forfatterskabet er hyppig inddragelse af engelske ord, elementer fra populærkulturen og en lind strøm af produktnavne. Det virker, som om Bue P. Peitersen ofte bliver fascineret af en genstand, et produkt eller et ord, og så hvirvler han sprog op rundt omkring det: Han bruger det som en slags skrivebatteri, han kredser rundt om det og henter energi i det, indtil det er udtømt.

Et karakteristisk tegn ved mange af digtene er deres energi, ikke at de altid kører i et højt tempo (der er også mange stille og ’forsigtige’ digte), men nærmere forstået, som at digtene generelt er levende, de rummer en friskhed, både på grund af emnerne, ordvalget og den humor og udadvendthed, der ofte ligger i dem, men også i selve den måde, de er bygget op på, i rytmen, der driver dem frem, musikken i dem, som om de er meget fysiske i deres form. Den energi og fysik kan man også tydeligt mærke i forfatterens oplæsninger.

Forfatterskabet rummer også mange mere traditionelt opbyggede digte, hvor det følelsesfulde og inderlige (som enten kan være lyst eller mørkt, abstrakt eller virkelighedsnært) overtager pladsen fra den legende, nysgerrige og drillende tilgang til genren, hvor ordene er fascinerende byggeklodser, der kan stables oven på hinanden på nye måder.

Der kan være en ’lækkerhed’ eller noget glittet over mange af teksterne, både i stilen (de engelske ord, produktnavnene etc.) og i emnevalget (f.eks. slikprodukter eller diamanter), men også i den visuelle fremtoning: ”JUICE” er meget klar, kulørt og stram i sin visuelle æstetik, og både her og andre steder leges der med tekstens fysiske fremtoning.

Også i forfatterens håndlavede hæfter spiller det visuelle og stoflige en tydelig rolle: Her er det nærmest en slags kunsthæfter, hvor der eksperimenteres med papirkvaliteter og indplacering af forskellige fysiske elementer: ”It’s” (2013) er et lille digthæfte, som leveres i en blå- og hvidstribet slikpose, og inde i hæftet finder man en låge, der kan åbnes, et kort placeret i en lomme, en tag-ud-plakat og en blå- og hvidstribet miniaturebog anbragt i endnu en lomme allerbagerst i bogen. På den måde bliver hans håndlavede hæfter til en slags bogobjekter, hvor teksten og den fysiske udformning, papirkvaliteten etc. spiller bevidst sammen og danner en helhed (i modsætning til mange forlagsbøger, hvor fysikken, forsiden og layoutet ofte kan have karakter af nødvendig indpakning, som forfatteren mere eller mindre har overladt til nogle andre).

På bloggen eksperimenteres der også meget med diverse former og inddragelse af visuelle elementer, og her er der klart tale om en slags værksted for digteren: Mange af digtene fra hans udgivelser bliver til her, i en kladdeform, og på den måde spiller peitersen.blogspot.dk en central rolle i forfatterens praksis. 

Beslægtede forfatterskaber

I kraft af sin legende, konceptbårne tilgang til digtningen kan Bue P. Peitersens forfatterskab siges at ligge i forlængelse af en række danske koryfæer som Jørgen Leth, Per Højholt og Dan Turèll. Den underliggende humoristiske grundtone, den overrumplende idérigdom og den evige glimt i øjet-approach kan desuden lede tankerne hen på en forfatter som Jens Blendstrup.

Med sit fokus på digtenes lydlige dimension, på deres uregerlige, organiske rytme, er Peitersen i familie med andre lydentusiastiske forfattere som Peter Laugesen og Lone Hørslev.

Bibliografi

Digtsamlinger

Peitersen, Bue P.:
Jeg er så lyserød men jeg er også gud. Jorinde & Joringel, 2011.
Peitersen, Bue P.:
Electric L. Håndlavet selvudgivelse, 2011.
Bue P. Peitersen:
Manden i takes der forvandler. Håndlavet selvudgivelse, 2012.
Peitersen, Bue P.:
It’s. Håndlavet selvudgivelse, 2013.
Peitersen, Bue P.:
JUICE. Kronstork, 2013.
Peitersen, Bue P.: Black box : en kærlighedshistorie. People's Press, 2015.
Peitersen, Bue P.: Omnomnom. Bue P. Peitersen, 2015.
Peitersen, Bue P.: Bagevinger : et romkuglehæfte. S. l., peitersen.blogspot.dk, 2015.
Peitersen, Bue P.: Manta. Kronstork, 2019.

Om forfatterskabet

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Bue P. Peitersen