philip pullman
Foto: Colin Hattersley / Scanpix

Philip Pullman

bibliotekar Bente Strand. 2001. Senest opdateret af cand.mag. Daniel Robert Andersen, Bureauet, 2020.
Top image group
philip pullman
Foto: Colin Hattersley / Scanpix
Main image
Pullman, Philip
Foto: Morten Langkilde / POLFOTO

Indledning

Philip Pullman har opnået verdensberømmelse med de yderst populære børnebøger om Lyra og hendes gyldne kompas. Med stor fantasi og indlevelse skildrer Pullman magiske væsner, hændelser og verdener, der overgår vores umiddelbare forestillingsevne, og tager læseren med ud på mageløse eventyr, hvor gode og onde kræfter kæmper en indædt kamp om overherredømmet. Med sin nye serie, ”Forestillinger om Støv”, vender Pullman tilbage til det univers, der sikrede ham hans gennembrud.

48121594

Blå bog

Født: 19. oktober 1946, Norwich, Norfolk, England.

Uddannelse: Engelsk litteratur.

Debut: Galatea. Gollancz, 1978. Roman.

Litteraturpriser: Carnegie Medal, 1995. Guardian Prisen, 1996. British Book Award 1997 og 2001 (bedste børnebog) og 2002 (årets forfatter), Astrid Lindgren Memorial Award, 2005.

Seneste udgivelse: Forestillinger om Støv 2 – Det hemmelige samfund. Gyldendal, 2020. (The Book of Dust – The Secret Commonwealth, 2019). Oversætter: Hanna Lützen.

 

 

 

 

 

Artikel type
boern

Baggrund

”Instrumentet lå tungt i hendes hænder med glimtende krystal og fintpudset messing. Det lignede et ur eller nærmere et kompas, for viserne der sad på skiven pegede ud på en masse små billeder – hvert af dem en perfekt miniature malet med omhyggelig præcision.”

”Det gyldne kompas”, s. 86.

Philip Pullman er født i 1946. Han har studeret i Zimbabwe, Wales og Oxford, hvor han nu bor med sin kone og sine to sønner, der begge er musikere. I en periode arbejdede han som lærer og underviste i engelsk flere steder, bl.a. på Westminster College i sin hjemby Oxford. Siden blev han forfatter på fuld tid.

Philip Pullman debuterede i 1978. Han har skrevet både børne- og voksenbøger og har modtaget priser for flere af sine bøger. Storbritanniens fornemste børnebogspris, Carnegie-medaljen, fik han i 1996 for ”Det gyldne kompas”, og British Book Award fik han for ”Ravkikkerten”.

Hans bøger er oversat til mere end 20 sprog, og i Danmark slog han for alvor igennem med ”Det gyldne kompas” i 1995. ”Det gyldne kompas” er bind 1 i en fantasy-trilogi, som på engelsk hedder ”His Dark Materials”, som ud over ”Det gyldne kompas” består af ”Skyggernes kniv” og ”Ravkikkerten”.

Philip Pullman bliver regnet for en af Storbritanniens bedste nulevende forfattere, og hans forfatterskab nyder stor anerkendelse og bevågenhed. Bøgerne henvender sig især til børn og unge, men også mange voksne læser hans bøger. Trilogien ”His Dark Materials” er blevet sammenlignet med andre fantasy-klassikere som Lewis Carrolls ”Alice i eventyrland”, Tolkiens ”Ringenes herre” og C.S. Lewis' Narnia-bøger, og også andre berømte navne fra litteraturhistorien som Charles Dickens, Dante, John Milton, Conan Doyles Sherlock Holmes og William Blake nævnes i forbindelse med Philip Pullmans værker.

Sally Lockhart-serien

Inden Philip Pullman for alvor slog igennem med ”Det gyldne kompas” skrev han en række børnebøger, hvoraf de to første bøger i serien om Sally Lockhart, ”The Ruby in the Smoke” (1985, ”Rubinens forbandelse”) og ”The Shadow in the Plate” (1986, ”Magt og magi”), udkom på dansk allerede i 1987 og 1988.

26410754

Bøgerne skildrer den 16-årige Sally Lockharts oplevelser i London i 1870’erne. Sally dumper ned i et betændt miljø, da hun åbner sin fars testamente og aner en sammenhæng mellem et mystisk dødsfald, breve fra Indien og en rubin. Hun slår sig sammen med den charmerende fotograf Frederick og den slagfærdige kontordreng Jim for at rede de komplicerede tråde ud, der går fra Indien til London, fra fortiden til nutiden, og som viser sig at være en kamp mellem gode og onde kræfter, hvor alle kneb gælder.

I ”Magt og magi” prøver en grusom byggematador at komme de tre venner til livs, da de kommer på tværs af hans lyssky sager. Victoriatidens London med stor social nød, virkelighedsflugt med spiritisme og opiumshuler er baggrund for den bredt malede historie, hvis hovedperson ikke vil underkaste sig den traditionelle pigerolle. Selv om hun ikke vil være afhængig af nogen, er kærligheden ikke til at komme uden om. Bogen er skrevet i en bevidst gammeldags stil, en pastiche med elementer af den gotiske roman og et forvarsel om de mytologiske kræfter, som den store trilogi om ”His Dark Materials”, der skulle komme ti år senere, handler om.

Den brudte bro og Eventyret om Lila og de tre gaver

”The Broken Bridge” fra 1990 (”Den brudte bro”, 1999) handler om den farvede pige Ginny, der vokser op hos sin hvide far. Da de en dag får besøg af en socialrådgiver, begynder hun at sætte spørgsmålstegn ved sin gode og trygge tilværelse og tænke over, hvem der er hendes mor, og hvad det er, hendes far skjuler for hende. Hun har et tegnetalent, som hun gerne vil videre med, og da hun finder ud af, at hendes mor er en berømt maler, vil hun opsøge hende. Men sandheden om hendes liv er helt anderledes, end hun havde forestillet sig.

22378074

”Den brudte bro” er en bog om at finde sin identitet og at se sig selv og omverdenen i øjnene. Den er også humoristisk, og Ginnys forelskelse i den dejlige Andy og skildringen af venner og dagligliv i den lille by i Wales er fint skildret.

I ”The Firework-Maker’s Daughter” fra 1995 (”Eventyret om Lila og de tre gaver”, 1998) kommer det som en overraskelse for pigen Lila, at hun ikke skal være fyrværkermester ligesom sin far, men som andre piger oplæres i dansekunsten, så hun kan blive ordentligt gift. Med sine svedne øjenbryn og afbrændte hårtotter ser hun farlig ud, og hun søger derfor hjælp hos sin gode ven, elefantpasseren Chulak og den hvide talende elefant, som er kongens kæreste eje. Måske kan de hjælpe Lila?

Det er en historie om en graffitibemalet elefant, dens forelskede oppasser og den fyrværkeri-interesserede Lila, der ønsker at bryde med traditionen. Helt let er det ikke. De tre venner sætter livet på spil, inden den store fyrværkeri-konkurrence løber af stablen med mange konkurrerende deltagere, heriblandt også Lila. De charmerende tegninger af Nick Harris passer fint til historien.

 

Det gyldne kompas

Trilogien om ”His Dark Materials” består af de tre bøger ”Det gyldne kompas”, ”Skyggernes kniv” og ”Ravkikkerten”.

”The Golden Compass” fra 1995 (”Det gyldne kompas”, 1996) er første bind i Philip Pullmans trilogi. I en parallel verden til vores egen bor den 12-årige Lyra på et gammelt, støvet kollegium i Oxford sammen med sin daimon, Pan. En daimon er en del af ens sjæl, som antager en dyreskikkelse, og i Lyras verden har alle en sådan daimon. Så længe man er barn, kan ens daimon skifte skikkelse, men når man bliver voksen, finder daimonen sin faste skikkelse. Dette viser sig at være nok så vigtigt i den heftige kamp om herredømmet, der foregår i Lyras verden.

26944236

På kollegiet i Oxford render Lyra en dag ind i Lord Asriel, en kendt eventyrer, som viser sig at være hendes far. Han har opdaget et stof, Støv, som han mener kan være grundlaget for selve livet. Det vil han gerne studere nærmere. Imidlertid regeres verden af Den Teologiske Øvrighed, som forbyder ham at fortsætte sine studier og opdagelsesrejser.

Lyra møder også sin mor, den både charmerende og frygtindgydende Mrs. Coulter. Hun er højt placeret i Den Teologiske Øvrighed og står i spidsen for snapperne, der fanger børn for at bruge dem til eksperimenter. Målet er at gøre folk til slaver, og det kan lykkes, hvis man kan beherske deres daimon. Børn er specielt velegnede til dette uhyggelige formål.

Lyra og hendes daimon drager til jypsiernes og panserbjørnenes land for at finde de forsvundne børn og for at genfinde Lord Asriel. Faderen står i spidsen for en oprørshær, og en frygtelig kamp tager sin begyndelse, både mellem forskellige folkeslag i forskellige verdener, mellem Lyras far og mor og mellem Autoriteten og Den Teologiske Øvrighed – kort sagt kampen om magten i alle verdener.

Det viser sig tidligt, at Lyra har en forudbestemt rolle i kampen om verdensherredømmet. Lyra har særlige evner, bl.a. kan hun aflæse et alethiometer, et slags symbolaflæser og kompas om fremtiden. Hun er udvalgt til at redde universet og har derfor formidable fjender, men også medsammensvorne i form af uovervindelige panserbjørne, charmerende ballonskippere og underskønne hekse.

Skyggernes kniv

I ”The Subtle Knife” fra 1997 (”Skyggernes kniv”, 1997) møder Lyra i spøgelsesbyen Cittagazze drengen Will, som er kommet fra sin egen til Lyras verden gennem en særlig åbning mellem verdnerne.

26944244

Ligesom Lyras far har Wills far været en berømt opdagelsesrejsende, som også har været i kontakt med Støv – eller i hvert fald noget, der ligner. Nu er han forsvundet. Da Will og hans mor bliver overfaldet, flygter han sammen med Lyra ind i endnu en parallelverden, hvor børn lever i et anarkistisk fællesskab, mens uhyggelige genfærd fortærer alle voksne.

Her kommer Will i besiddelse af Skyggernes kniv, der kan skære vinduer imellem de forskellige verdener, så den, der har kniven, kan bevæge sig frit i universet. Kniven er forudbestemt til at skulle bruges i den endelige kamp om verdensherredømmet, så det siger sig selv, at mange er ude efter knivens bærer. Men Will har sammen med Lyra en mission at udføre i den kommende kamp. Der er ingen lette løsninger i sigte.

 

 

 

 

Ravkikkerten

I ”The Amber Spyglass” fra 2000 (”Ravkikkerten”, 2001).finder det vilde eventyr om Lyra og Wills kamp mod de onde magter sin afslutning. Lyra holdes fangen af sin mor, Mrs. Coulter, mens Lord Asriel planlægger en storoffensiv for oprørshæren.

26944252

Ved fælles hjælp får hæren, Will og panserbjørnen Iorek befriet Lyra, hvorefter Lyra og Will begiver sig mod de dødes rige, hvor de leder efter Lyras ven, Roger, der blev taget af snapperne i trilogiens første bind og brugt i deres eksperimenter. Lyras ønske om at finde ham overvinder deres rædsel for oplevelserne blandt spøgelser og harpyer, nogle mærkelige gribbeagtige væsener.

Det lykkes dem at åbne en vej for de ulykkelige spøgelser, så de kan indgå i universets kredsløb, men samtidig erfarer de, at hver gang Skyggernes kniv bruges, opstår et nyt vindue til en parallelverden, som det livgivende Støv forsvinder ud af. Verden vil gå under, hvis ikke balancen bliver genoprettet. Helt afgørende er det, hvad der sker mellem Lyra og Will. Deres kærlighed til hinanden, som opstår, efterhånden som de bliver ældre, er lige så afgørende som Adam og Evas syndefald, og derfor er alle ude efter dem – både de verdslige og kirkelige magter.

Bøgerne er et opgør med fundamentalistiske kvælertag i form af grusomme statsmagter og kirkelige autoriteter. Intolerance, fanatisme, grådighed og egoisme sættes over for kærlighed, hjælpsomhed, venlighed, medfølelse, nysgerrighed og tolerance. Børnenes fysiske kærlighed skildres smukt og nænsomt, og slutningen på trilogien er både logisk og oprørende.

Det fortryllede urværk og Rottedrengen

Nogle fortællinger er ligesom urværker, hvor intet kan ændre på historiens forløb. Når først uret er trukket op, og historien er gået i gang, kører det bare.

I den lille by Glockenheim fandt for længe siden en mærkværdig hændelse sted, da den dovne urmagerlærling Karl sælger sin sjæl til døden for at blive færdig med sit svendestykke. Samtidig fortæller den unge digterspire Fritz en historie, som er så uhyggelig, at selv borgmesteren vågner op tre gange i løbet af en nat med mareridt.

22686526

De to historier i ”Clockwork” fra 1996 (”Det fortryllede urværk”, 1998) forløber parallelt med hinanden, og samles til sidst. Karl får hjælp til sit svendestykke, men må betale med livet, og Fritz forlader byen af skræk for sin histories udvikling. Kun to børns kærlighed til hinanden overvinder til sidst djævelens kolde teknik og urets golde mekanik. De to historier er flettet ind i hinanden ligesom et urværks tandhjul og fjedre. Jon Ranheimsæters tegninger og vignetter rammer stemningen i bogen.

”I was a Rat!” (”Rottedrengen”, 1999) udkom i 1999 og er ligesom ”Det fortryllede urværkillustreret af Jon Ranheimsæter. Bob og hans kone, Joan, er to venlige gamle mennesker, der tager vel imod en forrevet og forkommen dreng i pagetøj, også selv om han siger: ”jeg var en rotte” og ”jeg har ikke noget navn”. Og huske noget kan han heller ikke, ud over at han boede under markedspladsen. Han er en sød dreng, der prøver at være velopdragen og gøre, hvad der bliver sagt til ham, men han har en umættelig appetit og gnaver i alt – sengetøj, tæpper, affald og stoleben.

Samtidig er offentligheden meget optaget af, at prinsen har mødt sit livs kærlighed og vil giftes. De store aviser skriver om den dejlige prinsesse og det lykkelige par, indtil de får fat i historien om rottedrengen, som bliver en rigtig sensation.

Pressens magt er stor – og det er vist hovedbudskabet i denne eventyrlige bog om Roger, der må gå så gruelig meget igennem. Medierne blæser historien op for at sælge flere aviser, og da ”Monsteret fra kloakken” og lignende er gode overskrifter, glemmer de fleste, at monsteret er en lille dreng.

Forestillinger om Støv 1 – La Belle Sauvage

”Den lille piges fortvivlelse forsvandt som dug for solen; hun lå stille i søster Fenellas favn og betragtede sine omgivelser med ophøjet selvtilfredshed. Malcolm var fortryllet. Alt ved hende var perfekt, og det fyldte ham med glæde.”

”Forestillinger om Støv – La Belle Sauvage”, s. 66.

Med ”The Book of Dust – La Belle Sauvage” fra 2017 (”Forestillinger om Støv 1 – La Belle Sauvage”, 2017) vender Philip Pullman tilbage til universet fra His Dark Materials-trilogien. Bogen begynder omkring et årti før ”Det gyldne kompas”, dvs. dengang Lyra var spæd. Her møder vi drengen Malcolm Polstead, som lever et stilfærdigt liv som søn af indehaverne af kroen The Trout, der ligger idyllisk ned til floden Themsen i Oxford. Kroen får dagligt besøg fra nær og fjern, og Malcolm, der er både venlig, vellidt og ukueligt nysgerrig, sludrer lystigt med kroens gæster og suger til sig af deres viden om verden udenfor. Også nonnerne i klostret på den anden side af floden omgås Malcolm ofte og hjælper dem med madlavningen og forefaldende arbejde. En dag bliver spædbarnet Lyra overladt i nonnernes varetægt, og straks får både kroen og klostret besøg af uvante gæster, der alle synes at være overordentlig interesseret i den lille pige.

53550339

Samtidig præges Oxford af en række voldsomme begivenheder. Et endeløst uvejr truer med at oversvømme byen, og det mystiske og stærkt religiøse Alexanderforbund gør sit indtog i byen og begynder at rekruttere byens børn til deres lyssky aktiviteter. Det er tydeligt for Malcolm, at der er onde kræfter på spil, men heldigvis møder han også idehistorikeren Hannah Relf, og gennem hende får han kontakt til den hemmelige organisation Oakley Street, som kæmper mod Alexanderforbundet og hjælper Malcolm, som påtager sig opgaven at føre Lyra i sikkerhed, da klostret ikke længere kan beskytte hende.

”Forestillinger om Støv – La Belle Sauvage” er rig på Pullmans karakteristiske underspillede politiske kommentarer. Den beskæftiger sig med faren ved totalitære styreformer, ved at give køb på sine rettigheder og ved blindt at følge autoriteter og folkestemninger. Men den beskæftiger sig også i høj grad med de dilemmaer, der opstår, når ’de gode’ skal bekæmpe ’de onde’. Er det nogle gange i orden eller måske endda nødvendigt at kæmpe for gode, demokratiske idealer med ufine og udemokratiske metoder?

Forestillinger om Støv 2 – Det hemmelige samfund

”Og her kom den største krusning rullende: Pan og den afstand, der var opstået mellem ham og hende. Noget var kommet imellem dem, men ingen af dem vidste, hvad det var, og den eneste, de havde at betro sig til, var den anden, og det var det eneste, de ikke kunne.”
”Forestillinger om Støv 2 – Det hemmelige samfund”, s. 31.

I Philip Pullmans ”The Book of Dust – The Secret Commonwealth” fra 2019 (”Forestillinger om Støv 2 – Det hemmelige samfund”, 2020) er vi sprunget 20 år frem i tiden og befinder os dermed også et årti efter det tidsrum, hvor den oprindelige His Dark Materials-trilogi udspillede sig. Lyra er nu studerende på Oxford Universitet, hvor Malcolm Polstead underviser.

En nat bliver Pan, Lyras daimon, vidne til et mord på en botaniker. Mordet viser sig at være forbundet med en ekspedition efter den meget eftertragtede rosenolie, der har mange magiske egenskaber, ikke mindst at kunne synliggøre det bevidsthedsgivende stof Støv. Botanikerens dagbog peger mod Det Blå Hotel et sted langt mod øst, og Lyra begiver sig ud på en eventyrlig og farlig færd, ikke bare efter sandheden, men også efter Pan, som har forladt hende.

48121594

Efterhånden som Lyra er blevet ældre, er forholdet til hendes daimon blevet mere og mere anstrengt. En række akademiske bøger har overbevist Lyra om, at en rationel tilgang til verden er den eneste rigtige. Men hermed har hun – i hvert fald ifølge Pan – mistet den fantasi og livslyst, hun havde som barn.

Netop udviklingen fra barn til voksen er et hovedtema i bogen. Det handler ikke længere så meget om at finde ud af, hvem man er, men om at affinde sig med, at man er, som man er – og hvor svært det kan være. Bogen er heller ikke lige så åbenlyst en børnebog og bør måske endda frarådes de yngste læsere. Vold og overgreb, flygtningekrise og skånselsløs fundamentalisme og andre knap så børnevenlige emner sætter i høj grad deres præg på romanens grundtone.

Som tidligere i forfatterskabet er en nøglepointe i bogen, at det ikke er i ekstremerne, at løsningen på tilværelsens udfordringer ligger – hverken i religiøst stivsind eller firkantet rationalisme. Det er derimod i den reflekterede holdning og den åbne udveksling af ideer.

Genrer og tematikker

Philip Pullman fortæller, at han fik gåsehud, da han som barn fik læst højt af John Miltons ”Det tabte Paradis” (”Paradise Lost”), især den del, som handler om Adam og Evas uddrivelse af paradisets have. Desuden er han fascineret af is og sne, af nordlys og gamle nordiske myter.

Disse elementer indgår naturligt i hans universer, ikke mindst i His Dark Materials-trilogien, hvad enten det drejer sig om engle, hekse på kosteskafter, talende isbjørne fra Svalbard, genfærd eller samer med hurtige hundeslæder. Også præster fra inkvisitionen, videnskabsmænd, spøgelser, harpyer og alfer er helt naturlige med- og modspillere. I Miltons tabte paradis slår Gud en cirkel om det univers, han har skabt. I Pullmans bøger springer handlingen lige så naturligt mellem flere universer. Der er hul igennem!

Kritikere sammenligner His Dark Materials-trilogien med Tolkiens populære ”Ringenes Herre”. Pullman opfatter også Tolkiens værk som stort og episk og er glad for sammenligningen, men han synes ikke, Tolkien fortæller så meget om menneskelige og seksuelle følelser. Den går ikke hos Pullman, hvor stærke følelser er en medvirkende årsag til det store drama, både hvad angår Den Teologiske Øvrigheds besættelse af syndefaldsmyten, Lyras forældres heftige møder og sammenstød, og hvad der siden sker mellem Lyra og Jim.

Mange af Pullmans værker, herunder ”Det gyldne kompas” og de to efterfølgere, er lanceret som børnebøger, men bliver i dag læst af både børn, unge og voksne. Når det er bøger, der handler om selve meningen med livet, om Guds eksistens, om kærlighed, om filosofiske skoleridt og politiske systemers goldhed, er der mange, der gerne vil læse med.

Philip Pullman fortæller, at han fik gåsehud, da han som barn fik læst højt af John Miltons ”Det tabte Paradis” (”Paradise Lost”), især den del, som handler om Adam og Evas uddrivelse af paradisets have. Desuden er han fascineret af is og sne, af nordlys og gamle nordiske myter.

Disse elementer indgår naturligt i hans universer, ikke mindst i His Dark Materials-trilogien, hvad enten det drejer sig om engle, hekse på kosteskafter, talende isbjørne fra Svalbard, genfærd eller samer med hurtige hundeslæder. Også præster fra inkvisitionen, videnskabsmænd, spøgelser, harpyer og alfer er helt naturlige med- og modspillere. I Miltons tabte paradis slår Gud en cirkel om det univers, han har skabt. I Pullmans bøger springer handlingen lige så naturligt mellem flere universer. Der er hul igennem!

Kritikere sammenligner His Dark Materials-trilogien med Tolkiens populære ”Ringenes Herre”. Pullman opfatter også Tolkiens værk som stort og episk og er glad for sammenligningen, men han synes ikke, Tolkien fortæller så meget om menneskelige og seksuelle følelser. Den går ikke hos Pullman, hvor stærke følelser er en medvirkende årsag til det store drama, både hvad angår Den Teologiske Øvrigheds besættelse af syndefaldsmyten, Lyras forældres heftige møder og sammenstød, og hvad der siden sker mellem Lyra og Jim.

Mange af Pullmans værker, herunder ”Det gyldne kompas” og de to efterfølgere, er lanceret som børnebøger, men bliver i dag læst af både børn, unge og voksne. Når det er bøger, der handler om selve meningen med livet, om Guds eksistens, om kærlighed, om filosofiske skoleridt og politiske systemers goldhed, er der mange, der gerne vil læse med.

Bibliografi

Bøger

Pullman, Philip:
Rubinens forbandelse. 1987 (eng 1985). 1. del af serie.
Pullman, Philip:
Magt og magi. 1988 (eng 1986). 2. del af serie.
Pullman, Philip:
Den fremmede dreng. 1988 (eng 1985). Novelle i ’’Hævn efter døden - og andre (u)hyggelige spøgelseshistorier’’.
Pullman, Philip:
Det gyldne kompas. 1996 (eng 1995). 1. del af serie.
Pullman, Philip:
Skyggernes kniv. 1997 (eng 1997). 2. del af serie.
Pullman, Philip:
Det fortryllede urværk. 1998 (eng 1996).
Pullman, Philip:
Eventyret om Lila og de tre gaver. 1998 (eng 1995).
Pullman, Philip:
Den brudte bro. 1999 (eng 1990).
Pullman, Philip:
Rottedrengen. 1999 (eng 1999).
Pullman, Philip:
Ravkikkerten. 2001 (eng 2000). 3. del af serie.
Pullman, Philip:
Den bestøvlede kat. 2001 (eng 2000) (bi 39.12).
Pullman, Philip:
Fugleskræmslet og hans tjener. 2005. (eng 2004).
Pullman, Philip:
Grev Karlstein. 2005. (Eng 1982).
Pullman, Philip:
Fyrværkermesterens datter. 2006.
Pullman, Philip:
Den blodrøde rubin. 2006. (eng 1985).
Pullman, Philip:
Voksfiguren 2006. (eng 1994) Serie New Cut-banden.
Pullman, Philip:
Gasmontørernes fest. 2006. (eng 1995) Serie New Cut-banden.
Pullman, Philip:
Pigen med Sommerfuglen. 2007. (eng 1992).
Pullman, Philip:
Nordstjernen. 2007. 2. del af Den blodrøde rubin. (The shadow in the North. 1985).
Pullman, Philip:
Tigeren i brønden. 2008. 3. del af Den blodrøde rubin. (The tiger in the well. 1991).
Pullman, Philip:
Tinprinsessen. Carlsen, 2009. (The tin princess, 1994). 4. del af serie.
Pullman, Philip:
Det gode menneske Jesus og skurken Kristus. Tiderne Skifter, 2010. (The good man Jesus and the scoundrel Christ).
Pullman, Philip: Forestillinger om Støv 1 – La Belle Sauvage. Gyldendal, 2017. (The Book of Dust – La Belle Sauvage, 2017). Oversat af Hanna Lützen.
Pullman, Philip: Forestillinger om Støv 2 – Det hemmelige samfund. Gyldendal, 2020. (The Book of Dust – The Secret Commonwealth, 2019). Oversat af Hanna Lützen.
Melchior, Stéphane: Skyggernes kniv 1 (efter Philip Pullmans roman). Cobolt, 2020. Oversat af Hanna Lützen.
Melchior, Stéphane: Skyggernes kniv 2 (efter Philip Pullmans roman). Cobolt, 2020. Oversat af Hanna Lützen.

Beslægtede forfatterskaber

Ud over sammenligningen med J.R.R. Tolkiens ”Ringenes Herre” er Pullmans His Dark Materials-trilogi blevet sammenlignet med C.S. Lewis’ Narnia-serie, dog ikke til Pullmans udelte begejstring, idet han ser Lewis’ Narnia-bøger som udtryk for en racistisk og kvindeundertrykkende verdensopfattelse. Mere tilfreds er Pullman med sammenligningen med Lewis Carrolls ”Alice i Eventyrland”, som han betragter som en af de vigtigste børnebøger overhovedet.

Af samtidige forfatterskaber kan fremhæves en lang række af forfattere, der har skrevet monumentale værker inden for ungdoms-fantasy-genren, heriblandt Katherine Paterson, Madeleine L’Engle, Garth Nix, Neil Gaiman og selvfølgelig J.K. Rowling, som sammen med Pullman ofte betegnes som spydspidserne i den britiske børne- og ungdomslitteraturs aktuelle guldalder.

Om forfatterskabet

Artikler

Ettrup, Lise: Pullmans utopiske univers. 2001 I: Børn & bøger. 54. årgang, nr. 5, side 32-34. 2001.
Green Jensen, Bo: Bag Nordlyset. 1998 Interview. I: Weekendavisen 13. marts 1998.
Gyldendals Årbog om børnelitteratur. 1999 S. 69 ff.
Hygum, Dorte: Ud af mange verdener. 2001 Interview. I: Politiken 12. maj 2001.
Jensen, Merete: Jeg har bare været heldig. 2006. Interview med Philip Pullman i anledning af genudgivelsen af trilogien "Det gyldne kompas" – I: Kristeligt Dagblad. - 2006-04-11. - s. 7.
Kassebeer, Søren: Læsning er det mest demokratiske, der findes. 2005. Interview med Philip Pullman. I: Berlingske tidende. - 2005-05-25. - Sektion 2.
Maguire, Gregory: The Amber Spyglass. 2000 I: The Horn Book Magazine, 2000 November/December.
Møller, Hans Henrik: Sjælen, kompasset og rejsen mod nord. 2002. I: Plys 16, side 233-240. 2002.
Nathansen, Marion: Familiestruktur og identitetsdannelse - om J.K. Rowlings Harry Potter-serie og Philip Pullman. 2001 I: Plys 15, s. 179-198. 2001.
På fantasiens vinger 2002.

Web

Philip Pullmans egen hjemmeside. Her kan du læse om hans arbejde og læse om de enkle værker. Siden er på engelsk.
Hver måned gæster nye børne- og ungdomsforfattere Achukas hjemmeside. Her får vi en forfatterprofil og et spændende interview med Phillip Pullman.
I to interviews fortæller forfatteren lidt om sig selv og hvordan han begyndte at skrive. Med uddybende oplysninger om hans trilogi His Dark Materials.
Den frie encyklopædi. Omfattende artikel om Philip Pullman med en komplet bibliografi samt oversigt over links til andre sider om forfatteren.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Philip Pullman