joanne k rowling
Foto: Mary McCartney

Joanne K. Rowling (børn og unge)

journalist Pia Andersen Høg, iBureauet/Dagbladet Information. 2008.
Top image group
joanne k rowling
Foto: Mary McCartney
Main image
Rowling, Joanne K.
Foto: POLFOTO

Indledning

Den unge, bebrillede troldmandslærling Harry Potter har tryllebundet hele verden. Potter-bøgerne er oversat til alt fra albansk til zulu, og børn og barnlige sjæle i hobetal sluger historierne om den magiske drengs kamp mod onde kræfter. Med Potter har litteraturen endelig gennembrudt lyd- og billedmuren og fundet tilbage til børneværelset. Gennem syv bøger kæmper Harry og hans venner en mere og mere intens og raffineret kamp mod ondskaben selv, men forfatteren Joanne K. Rowlings virkelige genistreg er at mudre billedet til og vise, at godhed og barmhjertighed er komplekse størrelser og at rigtige valg er omkostningsfulde.

 

52646251

 

Blå bog

  • Født: Den 31. juli 1965 i Chipping Sodbury, England.
  • Uddannelse: Studier i fransk og klassisk litteratur ved Universitetet i Exeter.
  • Debut: Harry Potter and the Philosopher's Stone, 1997. (Harry Potter og de vises sten, 1997).
  • Litteraturpriser: Blandt andre Sorcieres Prix i Frankrig, 1998. Premio Cento per la Letteratura Infantile i Italien, 1998. The Scottish Arts Council Children's Book Award, 1999 og 2001. The Whitebread Award for best Children’s Book, 1999. The Nestlé Smarties Book Prize i alt tre gange, 1997, 1998, 1999 og fire Whitaker Platinum Book Awards (alle i 2001).
  • Seneste udgivelse: Harry Potter og det forbandede barn : del et & to. Gyldendal, 2016. (Harry Potter and the cursed child, 2016). Oversat af Mette Nejmann. Roman. (8).

 

Se også artiklerne om Harry Potter-fænomenet, Fantasy og Rollespil

Artikel type
boern

Baggrund

“Han burde have inviteret hende ud; hun havde sikkert forventet det og var måske blevet virkelig vred på ham… eller også lå hun nu i sin seng og græd videre over Cedric? Han vidste ikke, hvad han skulle tro. Hermiones forklaring havde i højere grad forvirret ham, end den havde hjulpet ham til at forstå, hvad der foregik. Den slags burde de lære os her på stedet, tænkte han og vendte sig om på siden, noget om, hvordan pigers hjerner fungerer… det ville i hvert fald være mere nyttigt end Spådom… Neville fnøs i søvne. En ugle tudede et sted ude i natten.”

“Harry Potter og Fønixordenen”, s. 495-496

Joanne Rowling blev født i den lille by Chipping Sodbury i England i 1965. Hun, lillesøsteren Di og forældrene Pete og Anne flyttede et par gange mellem engelske småbyer, men levede ellers et helt almindeligt middelklasseliv. Faderen arbejdede på en Rolls-Royce fabrik, hvor der blev bygget flymotorer, mens moderen gik hjemme hos døtrene. Her var højtlæsning en del af det daglige program.

Joanne var et småtykt barn med sygekassebriller, som havde en særlig næse for gode historier. Hun tvang søsteren til at høre på hjemmedigtede fortællinger, og som seksårig skrev hun sin første historie om en kanin, der får mæslinger.

Efter skolegangen kom Rowling på universitetet i Exeter. Forældrene pressede på med, at hovedfaget blev fransk, for så ville hun kunne blive til noget, mente de. Rowling betegner selv franskfaget som en fejl og fremhæver, at det bedste ved universitetsstudierne var et års ophold i Paris.

Da Rowling var femten fik hendes mor konstateret sklerose, og hun døde af sygdommen 10 år efter i 1990. Det ramte Rowling hårdt. Kort efter moderens død besluttede hun at rejse til Portugal for at undervise i engelsk og pleje sine forfatterdrømme. Her mødte hun en mand, som hun giftede sig med. Sammen fik de datteren Jessica, men ægteskabet var kort.

Rowling flyttede efter tre hårde år i Portugal tilbage til England og videre til Edinburgh i Skotland. Her boede hun i en etværelses lejlighed med Jessica og levede af social bistand. Men hun havde til gengæld tid til at pusle videre om den ide, der langsomt havde taget form i løbet af 3-4 år. Nemlig ideen til Harry Potter-bøgerne og deres helt specielle univers. Rowling siger selv, at hun fik ideen til Harry-figuren allerede i 1990 under en togtur fra Manchester til Kings Cross stationen i London: "Lige pludselig opstod ideen om Harry bare. Jeg ved ikke hvorfor og hvad der udløste den. Men jeg så klart ideen om Harry og troldmandsskolen. Jeg fik bare pludseligt den her basale ide om en dreng, som ikke vidste, hvem han var, som ikke vidste, at han var en troldmand, før han modtog en invitation fra troldmandsskolen. Jeg har aldrig nogensinde været så fyr og flamme over en ide." (Carsten Andersen: “Fænomenet Rowling”. Politiken, 2002-12-15).

Rowling skrev den første Potter-bog færdig på cafeer og i køkkenet i lejligheden i Edinburgh. Hun sendte manuskriptet til en litterær agent, som faktisk kun læste det ved en fejltagelse. Men han syntes om det, og efter afslag fra 12 forlag lykkes det endelig at få bogen udgivet.

Forlaget Bloomsbury anbefalede, at bogen blev udgivet under forfatternavnet J. K. Rowling. K’et står for Kathleen, Rowlings bedstemors navn. For det første mente forlaget, at drenge, som typisk læser bøger i fantasy-genren, ville blive skræmt væk, hvis de så, at det var en kvinde, der havde skabt Potter-universet. For det andet lugter forkortelsen J.K. Rowling ganske meget af initialerne i J.R.R. Tolkien, som i England er fantasy-genrens grå eminence.

Efter en del prøvelser og småjusteringer lå debuten altså klar, og så startede det eventyr, der har gjort Rowling til en af verdens rigeste kvinder. Lige siden Harry Potter-bøgernes succes har medierne interesseret sig meget for at få J. K. Rowlings egen historie til at ligne et eventyr. Det har ført til en del urigtige rygter, men at hun med lige dele hårdt arbejde og held har kæmpet sig op til en plads som en af verdens mest læste forfattere, er der ingen tvivl om.

J. K. Rowling bor i dag i Edinburgh sammen med sin mand dr. Neil Murray, deres to fælles børn og datteren Jessica.

Det magiske barn

Det magiske barn, der en arketype i kulturhistorien, og Harry Potter har mange brødre i legender, myter og folkesagn.

“Harry Potter and the Philosopher's Stone” fra 1997 (“Harry Potter og de vises sten”, 1997) er den første bog i serien om Harry Potter.

Her møder vi drengen Harry Potter, som lever et trist liv hos sin tante og onkel, Petunia og Vernon Dursley. Harrys forældre er døde, og Dursley’erne behandler ham rigtig skidt: De råber af ham, han får ikke ordentlig mad, og han får kun tøj, der er aflagt fra hans forkælede og fedladne fætter Dudley.

Harry ved ikke, at han besidder særlige evner. Det har plejefamilien nemlig forsøgt at skjule for ham. Men på hans 11 års fødselsdag dukker kæmpen Hagrid op og fortæller Harry sandheden. Samtidig giver han Harry et bevis på, at han er optaget på troldmandsskolen Hogwarts.

Harrys magiske kræfter er ganske særlige: Hans far var en troldmand og hans mor en heks, og de blev begge slået ihjel af den onde Lord Voldemort. Voldemort forsøgte også at dræbe Harry, men det mislykkedes, og det ondes hersker mistede al sin kraft. Det eneste fysiske mén Harry fik er et ar i panden formet som et lyn, og det ar har gjort Harry til en levende legende i troldmandsverdenen.

22629344

Harry rejser til Hogwarts, og så er handlingen for alvor skudt i gang. På troldmandsskolen svirrer det med magiske formler, underlige væsner og mislykkede forvandlingsforsøg. Der begynder også at ske uhyggelige ting på skolen, og Harry må sammen med sine to venner Ron og Hermione sørge for, at Voldemort ikke får held til at stjæle de vises sten, som kan give ham sin kraft tilbage.

Den første bog i Harry Potter-serien viser tydeligt kvaliteten i Rowlings vision: Harry er et forsømt barn, en udstødt og uelsket undermåler i Mugglernes (menneskenes) verden. Men der findes en anden verden, troldmændenes, og her kommer Harrys specielle gaver til deres ret. Han træder i karakter som en uselvisk helt, der - modsat Voldemort - forstår at anvende sine kræfter i det godes tjeneste.

“Harry Potter og de vises sten” handler på mange måder om, at mennesker har brug for fantasien til at realisere deres sande potentiale. Den magi, alle bærer med sig, skal læres at kende, og så kan man finde sit værd. Det magiske barn er en arketype i kulturhistorien, og Harry Potter har mange brødre i legender, myter og folkesagn.

Kampen mellem det gode og det onde

I børnelitteraturen er det en sjældenhed, at personerne får lov til at vokse op – tænk på Peter Pans evige ungdom. Men Rowling har selv sagt, at det er vigtigt for hende, at personerne i hendes bøger får lov til at udvikle sig.
J.K. Rowling

Harry Potter-universet trækker på et hav af kilder. Klassiske eventyr, sagn og legender danner grundlaget for det fantastiske univers: Der er referencer til brødrene Grimm, H. C. Andersen (sammenlign den trehovede hund i det første Potter-bind med Andersens “Fyrtøjet”!), legenden om Kong Arthur og meget andet.

Men figurerne er også dannet ud fra personer, Rowling selv har kendt. Da hun var barn, havde hun et par legekammerater i en nabofamilie, der hed Potter til efternavn. Harrys ven Ron er inspireret af en ven, Rowling havde i skolen, og den emsige og flittige Hermione skulle efter sigende have ligheder med Rowling selv som ung skolepige.

Rowling henter også inspiration fra litterære forbilleder i fantasy-genren som Kenneth Grahams “Vinden i piletræerne” og C.S. Lewis' Narnia-bøger. Og når det kommer til fantasiens magt overfor den kedelige virkelighed har Harry en storebror i Bastian fra Mikael Endes “Den Uendelige Historie”.

Potter-sagaen har også et tydeligt slægtskab med J.R.R. Tolkiens skælsættende kæmpeværk “Ringenes Herre”, selv om inkarnerede Tolkien-fans ikke altid anerkender Harry med brillerne og uglen på skulderen. Tolkien bygger, som Rowling og mange andre, en hel og kompleks verden til sin sagnlignende fortælling, og igen er magien, de underlige væsner og den indre og ydre kamp mellem gode og onde kræfter handlingens omdrejningspunkter.

Hvis man er vild med Potter-bøgerne, bør man heller ikke overse de danske forfattere, der har kastet sig ud i fantasy-genren. Dennis Jürgensen er klar her, især den - ligeledes Tolkien-inspirerede - serie i fem bind om Knusum Kranikun under den fælles titel “Krøniker fra Kvæhl”. Også Lene Kaaberbøls serie om Skammeren kan anbefales for dem, som ikke kan få nok af de magiske parallelverdener. For fantasy-genren giver netop læseren andre verdener: Krydderi til den verden, vi kender. Men det er ikke ren fis og ballade; mange af de konflikter troldmænd og magiske børn står overfor har tydelige paralleller til aktuelle eller almengyldige problemer i vores verden. Så med fantasy får man både trænet sin fantasi, alt i mens man bliver klogere på det, der befinder sig lige ud for næsetippen.

Harry bliver teenager

I børnelitteraturen er det en sjældenhed, at personerne får lov til at vokse op - tænk på Peter Pans evige ungdom. Men Rowling har selv sagt, at det er vigtigt for hende, at personerne i hendes bøger får lov til at udvikle sig.

Seriens fjerde og femte bog viser tydeligt, at vi har at gøre med en ung troldmand, der langsomt bliver ældre. Harry er blevet teenager og har ramt puberteten med alle dens forvirringer, piger og vredesudbrud. Rowling betoner Harrys vokseværk ved at gøre hans omgivelser mere uigennemskuelige og konflikterne mere nuancerede. På den måde viser hun, hvordan barnets rene blik på verden med alderen bliver filtreret i den voksne identitetsdannelse.

I “Harry Potter and the Goblet of Fire” fra 2000 (“Harry Potter og flammernes pokal”, 2000) aner læseren både uundgåelig jalousi mellem trekløveret Harry, Ron og Hermione, og den spirende forelskelse mellem Harry og pigen Cho Chang. Men ikke kun den voksne kærlighed træder ind i Hogwartsuniverset, også døden viser sit ansigt og bidrager til Harrys modning. Harry bliver ved mystiske omstændigheder udvalgt til at kæmpe i en slags magiens europamesterskaber for troldmandsskoler, og her kommer han igen til at stå overfor Lord Voldemort, som har vundet styrke, og hvis onde magtbegærlighed fører til en af Harrys kammeraters død.

25245784

Seriens femte bind, “Harry Potter and the Order of the Phoenix” fra 2003 (“Harry Potter og Fønixordenen”, 2003), er en ordentlig mursten på intet mindre end 924 sider. Her fortsætter tråden fra forgængeren, men på trods af, at tryllerierne, de finurlige personligheder og kampen mod Voldemort stadig står stærkt, har Rowling masser af plads til at udforske teenagerens tankesæt. Her er raserianfald, der ligner hormonelle svingninger, den fortsatte forelskelses spørgsmål og teenagerens mistro til autoriteter.

Som om det ikke var nok, er Harry også oppe imod et politisk system, Ministeriet for Magi, der nægter at tro på hans advarsler om, at Voldemort er vendt tilbage med genvundet styrke. Ministeriet tvinger Hogwarts til at ansætte den ubehagelige Dolora Nidkjær, som kun er ude på at lukke munden på Harry. Harry trækkes også igennem en klassisk omgang politisk spin i medierne, der på ministeriets foranledning gør alt for at fremstille ham som en tosse.

I børnelitteraturen er det en sjældenhed, at personerne får lov til at vokse op - tænk på Peter Pans evige ungdom. Men Rowling har udtalt, at det er vigtigt for hende, at personerne i hendes bøger får lov til at udvikle sig: "Jeg vil, at Harry Potter og hans venner både skal vokse op og blive ældre, selv om jeg vil sørge for, at det sker på en humoristisk måde og inden for rammerne af tonen i bøgerne. På et eller andet tidspunkt skal de virkelig være 17 år og få øjnene op for kærester og have seksuelle følelser, men pænt og ordentligt alt sammen. Jeg kan slet ikke se, hvorfor de ikke skulle have de følelser." (Jennie Renton: “Interview med J. K. Rowling”. Jyllands-Posten, 2001-11-04).

Harry Potter og Halvblodsprinsen

“Hvis Voldemort aldrig havde myrdet din far, ville han så have efterladt dig med et rasende ønske om hævn? Selvfølgelig ikke! Hvis han ikke havde tvunget din mor til at ofre sit liv for dig, ville han så have efterladt dig med den magiske beskyttelse, han ikke kunne trænge igennem? Nej, det ville han naturligvis ikke, Harry! Kan du ikke se det? Voldemort skabte altså selv sin værste fjende, præcis som alle andre tyranner i verden gør. Har du noget anelse om, hvor meget tyranner frygter det folk, de undertrykker? De må alle før eller senere erkende, at der blandt deres mange ofre findes en, som vil rejse sig og gå til modangreb!”
“Harry Potter og Halvblodsprinsen", s. 477-478.

Det sjette bind, “Harry Potter and the Half-blood Prince” fra 2005 (“Harry Potter og Halvblodsprinsen”), er en lang optrapning mod den uundgåelige afsluttende kamp mellem Harry og Lord Voldemort, som vi må vente på til det sidste bind.

I "Harry Potter Halvblodsprindsen" trænger ondskaben sig på overalt. Voldemorts tilhængere har forøget deres antal og intensiveret kampen mod det gode, og ondskaben hænger som en tyk dis over både troldmandsverdenen og hos Mugglerne. Rowling følger stadig den formel, der er i skoleårets forløb, men for første gang starter bogen ikke hos en trist Harry, der hos Dursleyerne må finde sig i evindelig brok. Den starter med, at Mugglernes Premierminister får besøg af ministeren for magi. Premierministeren må forstå, at der er fare på færde.

På Hogwarts går året sin magiske gang: Den lumske Draco Malfoy har noget skummelt i ærmet, Harry og vennerne spiller Quidditch og flirter med hinanden, og Harry bliver for en gang skyld klassens stjerne i Eliksir-timerne, fordi han har fået en gammel bog med noter fra en yderst dygtig troldmandslærling ved navn Halvblodsprinsen. Hvem han er, er lidt af en overraskelse.

25807995

Bogens hovednerve udgøres af Harrys enetimer hos Dumbledore. Dumbledore forbereder Harry til det endelige 'showdown' mod Voldemort ved at lære ham om, hvem han er. De to dykker ned i minder, Dumbledore har indsamlet, og punktvis tegner der sig et billede af, hvad der har gjort Voldemort til den mørkets hersker, han er. Der er dømt ren social arv for alle pengene. Som en anden Anakin Skywalker er Voldemort blevet fordærvet gennem tiden, fordi han er et forladt barn, der ikke er blevet vejledt til at tøjle sine evner. Gennem historien om Voldemort skriver Rowling igen en reference ind til nutidens verdslige problemer.

Voldemort er terrorist af værste rang, men man må ikke gå på kompromis med sin egen etik, for at slå ham. Bogen er kortere end sin forgænger, men Rowling kører lidt på rutinen helt frem til bogens sidste 80 sider, der til gengæld også er 'action packed' til bristepunktet.

Mand mod mand

“Nu var det, som om hans ar åbnede sig på vid gab, han var Voldemort, og han styrtede gennem det stinkende soveværelse, indtil han nåede vinduet, hvor hans lange, hvide fingre knugede om karmen, da han så den skaldede mand og den spinkle kvinde, der snoede sig i luften og forsvandt…”
J.K. Rowling: “Harry Potter og Dødsregalierne”, side 297.

Der er tryk på i Harry Potter-seriens syvende og sidste bind. Rowling skal lande alle de bolde, hun har ladet svæve gennem seriens flere tusinde sider, og fans vil næppe acceptere en halvhjertet slutning.

Men der er heller ikke meget halvhjertet over “Harry Potter and the Deadly Hallows“ (“Harry Potter og Dødsregalierne”) fra 2007. Det er drama fra først til sidst.

I denne omgang ’slipper’ læseren sammen med Harry, Ron og Hermione for undervisningstimer på Hogwarts – de tre lærlinge er droppet ud af skolen. Den er nemlig, som resten af verden, under Lord Voldemorts fulde kontrol, og racehygiejne, udrensning, deportation og massefængsling er dagens orden. Harry har fået en særlig mission af Dumbledore: Kun han kan slå Voldemort ihjel, og han skal holde missionen hemmelig for alle andre end Ron og Hermione. Kendere af serien ved, at Voldemort kun kan dræbes, hvis de stykker, han har fraspaltet af sin sjæl – de såkaldte Horcruxer – destrueres. Jagten på disse bringer de tre venner vidt omkring i det magiske univers, og det er her de hører sagnet om Dødsregalierne, der kommer til at spille en afgørende rolle i det endelige opgør.

Det er også under jagten på de resterende Horcruxer, Harry Potter endelig aner den fulde sammenhæng mellem ham selv og Voldemort, og Dumbledore, troldmandsikonet over dem alle, får kød og blod og menneskelighed, da hans sande historie går op for de tre venner.

26917921

Rowling lægger sin historie til rette med masser af overraskelser og fine detaljer, både hvad angår plottet og sproget. I en ganske avanceret passage giver hun sine yngste læsere kamp til det litterære hår, når hun i stream-of-counciousness-stil pendulerer elegant mellem Harry og Voldemorts sammenslyngede fornemmelser (se citat). Det uundgåelige – og længe ventede – opgør mellem Harry og Voldemort har al den swung, der kræves, og heller ikke her slækker Rowling på ambitionerne. Opgøret er længere, end man forventer, og i kampen mand mod mand skinner Rowlings etik igen klart igennem. Vist er Voldemort ond på en stereotyp, insisterende måde, men Harrys kvababbelser med at gøre det rigtige bunder netop ikke ensidigt i hans godhed, men derimod i den svære tillid til kærligheden, barmhjertigheden og hensynet til andre mennesker. Alt sammen noget, Harry som en 17-årig voksen mand både må resonere sig til og stole blindt på. Det er ikke altid let at være den gode.

Ti år er gået siden seriens første bind – men historien om Harry Potter holder snildt 10 år mere. Mindst.

10 år med Potter: En magisk pengemaskine

Millioner af mennesker over hele kloden holder af historierne om Harry Potter, men samtidig er der mange, der undrer sig over troldmandslærlingens ualmindeligt massive succes. Ikke mindst Rowling selv. Der er mange grunde til Harry Potters popularitet - måske tørster vi mugglere simpelthen bare efter mere magi?

Sikkert er det, at Rowling kunne læne sig tilbage og aldrig mere røre en finger i sit liv: Potter-serien har gjort hende til en af verdens rigeste kvinder – rygtet siger, at hun er mere velhavende end dronning Elisabeth af Storbritannien. Men hvad hun nu finder på, må henstå i det uvisse – hun hævder, at hun ikke kan lade være med at skrive "Jeg elsker at skrive, og jeg kan slet ikke forestille mig så meget som blot en enkelt uge, hvor jeg ikke sætter ord på papiret." (Niels Gunder Hansen: “Potters mor ligner et eventyr”. Berlingske Magasin, 2004-06-04).

Indtil nu er Potter-bøgerne solgt i over 300 millioner eksemplarer på verdensplan. De er oversat til mere end 60 sprog, og er udkommet i hen ved 200 lande. Der findes således få rekorder inden for bogsalg, som Rowling ikke har slået. Men bøgerne gør det ikke alene. Ved siden af bøgerne kommer filmatiseringerne, der alle har været store publikumssucceser. Og så må man ikke glemme mængderne af merchandise: Sengetøj, krus, blyanter, slik, t-shirts, computerspil, iPods og meget andet. Som om det ikke var nok er der en forlystelsespark på trapperne i Florida og en musical i London. En brittisk tv-station står bag en dokumentarfilm, der har fulgt Rowling gennem et helt år.

Harry Potter er blevet en industri, hvor både forlag, filmselskaber og forskellige producenter har fået mulighed for at tjene rigtig mange penge. Og det gør de. Omkring lanceringen af den seneste Potter-bog tjente Rowling hvad der svarer til 2,7 millioner kroner - om dagen! Både unge og ældre fans var villige til at stå i kø - nogle endda i fuld, magisk udklædning - når et nyt bind i Potterserien ramte boghandlerne.

Da den engelske udgave af "Harry Potter and the Deathly Hallows" kom i handelen den 21. juli 2007 kl. 00.01 solgte den de første 24 timer 2,7 millioner eksemplarer - alene i Stobritannien.

Hvor kommer Harry Potter fra?

Harry Potter-universet trækker på et hav af kilder. Klassiske eventyr, sagn og legender danner grundlaget for det fantastiske univers: Der er referencer til brødrene Grimm, H. C. Andersen (sammenlign den trehovede hund i det første Potter-bind med Andersens “Fyrtøjet”!), legenden om Kong Arthur og meget andet. (sammenlign den trehovede hund i det første Potter-bind med Andersens “Fyrtøjet”!), legenden om Kong Arthur og meget andet.

Men figurerne er også dannet ud fra personer, Rowling selv har kendt. Da hun var barn, havde hun et par legekammerater i en nabofamilie, der hed Potter til efternavn. Harrys ven Ron er inspireret af en ven, Rowling havde i skolen, og den emsige og flittige Hermione skulle efter sigende have ligheder med Rowling selv som ung skolepige.

Rowling henter også inspiration fra litterære forbilleder i fantasy-genren som Kenneth Grahams “Vinden i piletræerne” og C.S. Lewis' Narnia-bøger. Og når det kommer til fantasiens magt overfor den kedelige virkelighed har Harry en storebror i Bastian fra Mikael Endes “Den Uendelige Historie”.' Narnia-bøger. Og når det kommer til fantasiens magt overfor den kedelige virkelighed har Harry en storebror i Bastian fra Mikael Endes “Den Uendelige Historie”.

Potter-sagaen har også et tydeligt slægtskab med J. R. R. Tolkiens skælsættende kæmpeværk “Ringenes Herre”, selv om inkarnerede Tolkien-fans ikke altid anerkender Harry med brillerne og uglen på skulderen. Tolkien bygger, som Rowling og mange andre, en hel og kompleks verden til sin sagnlignende fortælling, og igen er magien, de underlige væsner og den indre og ydre kamp mellem gode og onde kræfter handlingens omdrejningspunkter. Skælsættende kæmpeværk “Ringenes Herre”, selv om inkarnerede Tolkien-fans ikke altid anerkender Harry med brillerne og uglen på skulderen. Tolkien bygger, som Rowling og mange andre, en hel og kompleks verden til sin sagnlignende fortælling, og igen er magien, de underlige væsner og den indre og ydre kamp mellem gode og onde kræfter handlingens omdrejningspunkter.

Hvis man er vild med Potter-bøgerne, bør man heller ikke overse de danske forfattere, der har kastet sig ud i fantasy-genren. Dennis Jürgensen er klar her, især den - ligeledes Tolkien-inspirerede - serie i fem bind om Knusum Kranikun under den fælles titel “Krøniker fra Kvæhl”. Også Lene Kaaberbøls serie om Skammeren kan anbefales for dem, som ikke kan få nok af de magiske parallelverdener. For fantasy-genren giver netop læseren andre verdener: Krydderi til den verden, vi kender. Men det er ikke ren fis og ballade; mange af de konflikter troldmænd og magiske børn står overfor har tydelige paralleller til aktuelle eller almengyldige problemer i vores verden. Så med fantasy får man både trænet sin fantasi, alt i mens man bliver klogere på det, der befinder sig lige ud for næsetippen. serie om Skammeren kan anbefales for dem, som ikke kan få nok af de magiske parallelverdener. For fantasy-genren giver netop læseren andre verdener: Krydderi til den verden, vi kender. Men det er ikke ren fis og ballade; mange af de konflikter troldmænd og magiske børn står overfor har tydelige paralleller til aktuelle eller almengyldige problemer i vores verden. Så med fantasy får man både trænet sin fantasi, alt i mens man bliver klogere på det, der befinder sig lige ud for næsetippen.

Bibliografi

Bøger af Joanne K. Rowling

Harry Potter serien

Rowling, Joanne K.:
Harry Potter og de vises sten. (Harry Potter and the Philosopher's Stone. 1997). 1997. Roman. (1).
Rowling, Joanne K.:
Harry Potter og hemmelighedernes kammer. (Harry Potter and the Chamber of Secrets. 1998). 1998. Roman. (2).
Rowling, Joanne K.:
Harry Potter og fangen fra Azkaban. (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. 1999). 1999. Roman. (3).
Rowling, Joanne K.:
Harry Potter og flammernes pokal. (Harry Potter and the Goblet of Fire. 2000). 2000. Roman. (4).
Rowling, Joanne K.:
Harry Potter og Fønixordenen. (Harry Potter and the Order of the Phoenix. 2003). 2003. Roman. (5).
Rowling, Joanne K.:
Harry Potter og Halvblodsprinsen. (Harry Potter and the Half-Blood Prince. 2005). 2005. Roman. (6).
Rowling, Joanne K.:
Harry Potter og dødsregalierne. ( Harry Potter og and the Deathly Hallows. 2007). 2007. Roman. (7).
Rowling, Joanne K.:
Harry Potter og det forbandede barn : del et & to. Gyldendal, 2016. (Harry Potter and the cursed child, 2016). Oversat af Mette Nejmann. Roman.
Rowling, Joanne K.: Harry Potter og Flammernes Pokal. Gyldendal, 2019. Illustreret af Jim Kay.

Andre bøger

Rowling, Joanne K.:
Barden Beedles eventyr. 2008.

Filmatiseringer af Joanne K. Rowlings bøger

Harry Potter and the Philosopher's Stone. 2001. Instrueret af Chris Columbus.
Harry Potter and the Chamber of Secrets. 2002. Instrueret af Chris Columbus.
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. 2004. Instrueret af Alfonso Cuarón.
Harry Potter and the Goblet og Fire. 2005. Instrueret af Mike Newell.
Harry Potter and the Order of the Phoenix. 2007. Instrueret af David Yates.

Om Joanne K. Rowling

På fantasiens vinger - Om fantastisk litteratur for børn og unge. Red. af Niels Dalgaard. Høst & Søn. København. 2002.
Ecclesshare, Julia:
A Guide to the Harry Potter Novels. Continuum. London. 2002
Gunder Hansen, Niels:
Natpotter. Berlingske Tidende, 2003-10-10. 2002 (99.4 Rowling, Joanne K.)
Shapiro, Marc:
J. K. Rowling - The Wizard behind Harry Potter. St. Martins Griffin. New York. 2000.
Smith, Sean:
J. K. Rowling - forfatteren bag fænomenet Harry Potter. Paludan. Hornbæk. 2002.
Dachs, Heidi:
Kristen modstand mod Harry Potter. 2005. I: Kristeligt dagblad. - 2005-08-06. - S. 9 : ill.
Hansen, Mette:
Hvem skal nu dø? 2005. I: Information. - 2005-07-15. - S. 24-25 : ill.
Andersen, Carsten:
Bøgernes svar på Joakim von And. 2005. & Kragh, Nina: I: Politiken. - 2005-07-15. - Sektion 2, s. 1-2
Liebst, Asger:
Harry Potter på hemmelig mission. 2007. I: Information. - 2007-02-03. - Sektion 2, s. 14-15.

Søgning i bibliotek.dk

Emnesøgning på Joanne K. Rowling

Film

Harry Potter og hemmelighedernes kammer
Harry Potter og Fønixordenen
Harry Potter og Flammernes Pokal
Harry Potter og de vises sten
Harry Potter og fangen fra Azkaban

Om J. K. Rowling - Links

Links

J. K. Rowlings danske forlag. Blandt andet link til Gyldendals egen Potter-side, som dog trænger til opdatering og udvikling.
J. K. Rowlings engelske forlag. Biografi, bibliografi og links.
Spændende side i sjovt og anderledes design. Biografisk information, nyheder etc.
Henvisninger til bøger, universitetsopgaver og artikler om J.K. Rowling og Potter-serien.
Artikel om Harry Potter. Litteraturhenvisninger, links og informationer om både bøger, film og J. K. Rowling. Adgang via de fleste biblioteker.
Filmselskabets officielle Harry Potter-side. Engelsk version.
Filmselskabets officielle Harry Potter-side. Dansk version.
Verdensomspændende fanside med nyheder og meget andet. Engelsk version.
Hadeside lavet af inkarnerede fantasy-fans, der anklager Harry Potter-bøgerne for at plagiere og være stærkt overvurderede. Forslag til mere kvalificeret fantasy-litteratur.
Udmærket og meget omfangsrigt opslag om Harry Potter-bøgerne. På engelsk.
- strid om Harry Potter leksikon.

Kilder citeret i portrættet

Artikler

Andersen, Carsten:
Fænomenet Rowling. Politiken, 2002-12-15.
Gunder Hansen, Niels:
Potters mor ligner et eventyr. Berlingske Tidendes Magasin, 2004-06-04.
Juhl, Marianne:
Hvorfor pokker Potter. Jyllands-Posten, 2003-06-17.
Renton, Jennie:
Interview med J. K. Rowling. Jyllands-Posten, 2001-11-04.