portræt af Mathilde Walter Clark
Foto: Lærke Posselt

Mathilde Walter Clark

cand.mag. Madeleine Saunte, 2011 og 2018. Opdateret af cand.mag. Anne Vindum, juli 2020. Blå bog opdateret oktober 2024.
Top image group
portræt af Mathilde Walter Clark
Foto: Lærke Posselt

Den filosofiuddannede Mathilde Walter Clark går på opdagelse i eksistensens maskinrum. I hendes fortællinger byttes der rundt på tilværelsens byggesten, der drejes på subjektivitetens, fiktionens og absurditetens knapper med en legende, filosofisk nysgerrighed.

Forfatterskabet er præget af træfsikre observationer af mennesket, hvis konflikter og kontraster skildres med en snart rørende, snart tirrende komik og præcision.
Mathilde Walter Clark skriver fortællinger og romaner: Fortællingerne er geometriske og knappe, romanerne mangfoldige og barokke. Senest har hun udgivet essaysamlingen ”Huset uden ende”.

137250292

Blå bog

Født: 6. august 1970 i København.

Uddannelse: Cand.mag. i filosofi og dansk fra Roskilde Universitet og New York University, 1998.

Debut: Thorsten Madsens Ego. Samleren, 2004.

Litteraturpriser: Årets fund, 2005. Statens Kunstfonds Treårige Legat, 2006. Weekendavisens Litteraturpris, 2023. Politikens Litteraturpris, 2023. Læsernes Bogpris, 2024. Danmarks Åbenhedspris, 2024.

Seneste udgivelse: Hvordan man laver dyr. Politikens Forlag, 2023. Essay.

Inspiration: Thomas Mann og Franz Kafka, blandt andre.

 

 

 

 

Videoklip

Mathilde Walter Clark taler om "Det blinde øje" i podcasten Den dyriske time. December 2023. (1:22:28)

Artikel type
voksne

Baggrund

“Der var noget ved fiskehandlerens kone, som fik mig på den tanke, at hun var ved at blive til en fisk.”

“Fiskehandlerens kone” i “Grumme historier”, s. 32.

Den dansk-amerikanske forfatter Mathilde Walter Clark har en visionær og viljestærk tilgang til tilværelsen: Da hun var lille, drømte hun om at blive astronaut. Senere, i gymnasiet, ville hun være professionel tegneserietegner og åbnede tegnestuen “Comicaze” sammen med et par venner, i en nedlagt frisørsalon på Østerbro i København.

Efter at have afsluttet filosofistudierne på Roskilde Universitet og New York University arbejdede Mathilde Walter Clark en tid som tekstforfatter, men syntes at det var en desillusionerende branche, der drænede den kreative energi. I romandebuten “Thorsten Madsens Ego” fra 2004 kom hendes kritik af reklameindustrien og livet på bureauet til udtryk på en særdeles satirisk måde.
“Tingenes uorden” fra 2005 er en novellesamling med stramme, humoristiske og absurde fortællinger, der kredser om sproget og materien.
Der gik fem år, før den næste udgivelse fra hendes hånd er at finde på boghandlens hylder. Til gengæld er forførerromanen “Priapus” et stort og mangfoldigt epos på 460 sider.
Med “Grumme historier” (2011) dannes der tilsyneladende et mønster i forfatterskabet: Efter en roman følger en samling kortere historier. Denne gang fokuserer fortællingerne på de brikker, der danner et subjekt, og på dets fragmentering, forandring og opløsning.

Mellem udgivelserne er Mathilde Walter Clark aktiv med sideløbende projekter: For eksempel iværksatte hun i 2005 den kunstpolitiske kampagne “Mæcen søges”, hvor hun på humoristisk vis gjorde opmærksom på unge forfatteres økonomiske vilkår.
I 2009 stod hun for idéen og manuskriptet til den filosofiske udsendelsesrække ”I syv sind” på DR2, som hun også medvirkede i. Hun har desuden været redaktør for det litterære tidsskrift ”Den blå port” og fast klummeskribent i Alt for damerne, MetroXpress og i Dagbladet Information.

Mathilde Walter Clark er vokset op i og omkring København, men har også boet i Buenos Aires og New York. Hun rejser ofte på forfatterophold i udlandet, når hun skal samle inspiration til nye værker eller finde koncentrationen til at skrive dem.

I 2018 udgav Clark romanen ”Lone Star”, der bygger på hendes egen familiehistorie, og denne er også baggrund for flere af teksterne i essaysamlingen ”Huset uden ende” fra 2020.

Thorsten Madsens Ego

“Når de havde fået tøj på kroppen, lod man dem drømme om pelse og schweiziske armbåndsure bygget med en særlig præcis mekanik; man gav dem lakerede tånegle i Manolo Blahnik.”
“Thorsten Madsens Ego”, side 192.

Der er to distinkte stemmer i Mathilde Walter Clarks debutroman “Thorsten Madsens Ego” fra 2004. Begge udspringer fra den samme hovedperson. Den ene er en tredjepersonsfortæller, der følger den forhutlede, ydmyge, underdanige og lidt patetiske mellemlederfigur Thorsten Madsen. Den anden er en jeg-fortæller: Thorsten Madsens harmdirrende, opblæste Ego, der afskyr alt og alle og kun tænker på at øge sin magt. Over Thorsten Madsen og over resten af verden.

25142454

Thorsten Madsen arbejder i den københavnske afdeling af Evans+Silversteins, et internationalt reklamebureau med hovedkontor i New York. Evans+Silverstein er ikke bare en virksomhed, det er en livsstil og en mission. Missionen er blandt andet at “Lade Alle Mennesker Vågne Op I En Drøm Skabt af Evans+Silverstein” (s. 32). Koncernens mange paroler er strøet ud gennem hele romanen, og dens urovækkende budskaber giver mindelser til Statens forklædte imperativer i George Orwells dystopiske roman “1984”.

Historien udspiller sig inden for reklamebureauets mure. Thorsten Madsen selv er mest interesseret i overlevelsen, i at holde sig flydende og helst i al ubemærkethed. Hans Ego derimod øjner chancerne for at stige i anseelse og position. For at det skal lykkes, må han vinde direktørens gunst og besejre ærkerivalinden, den altid elegante Kirsten Stenstrup, som han ynder at betegne som “Stensækken”. Men tingene er ikke altid, som de tager sig ud, og Thorsten Madsen får mere end én omvæltende overraskelse undervejs. Det er åbenbaringer af den slags, der gør mere livsklog, og der er udsigt til, at Thorsten Madsen og hans Ego kan lære at leve med hinanden.

Romanen er surrealistisk og fantastisk, men den er samtidig en træffende og meget morsom beskrivelse af den stemning, der regerer på mange arbejdspladser, og et portræt af moderne karrieremennesker, som mange nok kan nikke genkendende til.