Anna Jacobina Jacobsen
Foto: Jensen & Dalgaard

Anna Jacobina Jacobsen

cand.mag. Felix Rothstein, Bureauet, september 2020.
Top image group
Anna Jacobina Jacobsen
Foto: Jensen & Dalgaard

Indledning

Anna Jacobina Jacobsen tegner og fortæller i sine billedbøger om livets store og tunge emner på en poetisk og stemningsmættet måde, som både kan stille spørgsmål og komme med svar. Død, omsorgssvigt, alderdom og ensomhed bliver vævet sammen med nysgerrig ømhed og kærlig eventyrlyst. Hendes tegninger er fulde af eventyrlige og organiske former – og ofte er de også en lille smule uhyggelige – og fantastiske og mystiske elementer får historierne til at balancere mellem drøm og virkelighed.

47631637

 

 

Blå bog

Født: 6. januar 1971.

Uddannelse: Danmarks Designskole, 2007.

Debut: Lola og Leo. Underjordisk Forlag, 2010.

Litteraturpriser: Læringscentrenes Pris, Edvard Pedersens Biblioteksfond, 2017. Kulturministeriets Illustratorpris, 2019.

Seneste udgivelse: Spurv. Jensen & Dalgaard, 2020. Billedbog.

Inspiration: Otto Dickmeiss, Shaun Tan, Bente Olesen Nyström, Stine Illum, Lea Hebsgaard Andersen.

 

 

Video om Sumo Illustration, der er et arbejdsfællesskab mellem Anna Jacobina Jacobsen, Stine Illum og Lea Hebsgaard Andersen.

Artikel type
illustratorer

Baggrund

”Da Sylvester er gået hjem, bliver jeg i hytten. Natten falder på. Jeg er helt ved siden af mig selv. Aldrig har det udtryk givet mere mening. Hvis min krop synger på sidste vers, er det godt, jeg nåede ud i tide. For jeg vil alligevel ikke være et træ! Jeg vil løbe og hoppe og jeg vil kunne bøje alle mine led. Hvis lågen ikke var sprunget op, var jeg måske allerede nu blevet en del af skoven.”
”Baglænsk”, uden sidetal.

Anna Jacobina Jacobsen er født i 1971 og har siden 2007 arbejdet som selvstændig illustrator, særligt af billed- og børnebøger. Hun har også udgivet flere bøger, som hun selv har både skrevet og tegnet.

Anna Jacobina Jacobsen begyndte at studere på Danmarks Designskole i København i 2000 og blev i 2007 færdiguddannet fra skolens linje for visuel kommunikation. Inden da havde hun desuden haft studieophold i udlandet på både New York Studio School i USA og på kunstakademiet Ar.Co i Portugals hovedstad Lissabon.
Debuten som børnebogsforfatter kom i 2010 med letlæsningsbogen ”Lola og Leo”, og siden har Anna Jacobina Jacobsen været en flittig illustrator af bøger for forfattere som Tina Sakura Bestle, Mette Vedsø, Hella Joof og Tomas Lagermand Lundme. Hun har også lavet animeret intrografik til DR-krimidokumentaren ”Danske mord” fra 2009 og udviklet digitale iPad-fortællinger med forfatterne Liv Mørk (pseudonym for Merete Pryds Helle) og Svend Åge Madsen.

På sin hjemmeside skriver Anna Jacobina Jacobsen, at hendes arbejde nogle gange føles som ”at være en gud ... i mini-version,” når mænd med store næser, små hænder og røde kinder flyder ud af hendes blyant, mens en kat med krone på hovedet spadserer forbi ham. ”De fandtes ikke for et øjeblik siden,” skriver hun ”men nu er de her – og fortæller historien om deres spritnye todimensionale liv. Det er en slags magi.” (Anna Jacobina Jacobsen: Introduktion/Introduction. Jacobina.dk, 2020).

I 2018 debuterede Anna Jacobina Jacobsen som selvstændig forfatter og illustrator med den ordløse fortælling ”Ø”. Originaltegningerne til bogen blev udstillet på den store europæiske illustrationsbiennale Bibiana i den slovakiske hovedstad Bratislava i 2017 – og i 2019 modtog hun Kulturministeriets Illustratorpris for bogen. I motiveringsteksten skrev indstillingsudvalget bl.a. om ”Ø”, at den er ”et imponerende gennemarbejdet værk fra de detaljerede skraveringer til den stilsikre variation i perspektiv og beskæring.” (Kulturministeriet: Motiveringstekst til Kulturministeriets Illustratorpris 2019. Kum.dk, 2019-03-21).
Anna Jacobina Jacobsen bor og arbejder i København, hvor hun er en del af arbejdsfællesskabet Sumo Illustration med kollegerne Stine Illum og Lea Hebsgaard Andersen, der begge er illustratorer.

Ø

Anna Jacobina Jacobsens første bog som både forfatter og illustrator er sjovt nok en ordløs bog. Men den store billedbog ”Ø” fra 2018 er alligevel fuld af både handling og fortælling. Bogen følger en pige, der bor alene i et hus højt oppe i træerne på en lille rund ø, der har en lille rund sø i midten. Men en dag, da hun åbner en dåse sardiner, finder pigen en lillebitte havfrue blandt fiskene. Pigen stirrer med øjne, der er ligeså dybe som søen på øen, og i havfruen finder hun en ven.

54005490

Sammen udforsker de øen og møder blomster og sommerfugle, og de bader i det badekar, der står på taget af pigens hus. De første sider i fortællingen er blyantsgrå, men fortællingen får røde, grønne og blå farver i takt med at pigen og havfruen – der ligner hinanden som spejlbilleder – bevæger sig ud i verden. Men farverne forsvinder med ét, da den lille havfrue ulykkeligvis bliver skyllet ud i badekarrets afløb og ender i søens vand. Pigen spejder efter sin forsvundne ven, og alting virker helt tomt og forladt. Men pludselig kigger et ansigt op under vandspejlet, og pigen og havfruen ser igen hinanden i øjnene. På bogens sidste billede er de to venner væk, og pigens tøj ligger ved søens bred.
Både den første og den sidste tegning viser den lille, runde ø, og bogens titel – bogstavet Ø – rummer på mange måder bogens temaer i ét enkelt tegn. Bogstavet er ligeså rundt som øen og søen, og rundkredsbevægelsen bruger Anna Jacobina Jacobsen til at fortælle en poetisk og eventyragtig historie om livets gang og overgange. Og om de forvandlinger man kan mærke i sig selv, når man bliver voksen, får et barn, en ven, en søster – eller måske når man mister nogen, man holder af.
Anna Jacobina Jacobsens gnidrede tegninger giver bogen en rytme, lidt ligesom et åndedræt, når de zoomer ind på detaljer i en række små billeder – for så at folde sig ud og puste sig op på et helt opslag, hvor de snørklede tegninger for alvor får lov til at brede sig. Der er slet ingen ord i bogen, så det er i tegningernes stemningsfulde kredsløb, man skal finde handlingen.