Foto: Lærke Posselt

Mette Vedsø

cand.public. Martine Stock, 2015 og 2018. Opdateret af cand.mag. Anne Vindum, marts 2024. Blå bog og bibliografi opdateret oktober 2024.
Top image group
Foto: Lærke Posselt

Mette Vedsø skriver om hverdag og følelser, og begge dele skildrer hun skarpt og indsigtsfuldt i sit forfatterskab. Hun skriver socialrealistisk børne- og ungdomslitteratur, hvor hun tager alvorlige emner op og viser barndommens skyggeside. I børnebogsserien om Vera skriver hun for eksempel om skilsmisse, og i ungdomsbøgerne ”Død og citronmåne” og ”Stav til psyko” skriver hun blandt andet om død og vold. Bøgerne er dog langtfra triste, for Mette Vedsø skriver med håb, humor og varme, og hendes hovedpersoner oplever også en masse glæder midt i den til tider svære barndom.

 

139083989

Blå bog

Født: 20. maj 1968 i Vejle.

Uddannelse: Cand.scient. i kemi og bioteknologi, Aarhus Universitet og University of Strathclyde, Glasgow, 1993. Forfatterskolen for Børnelitteratur, 2010.

Debut: Kærlighedskødboller. Forum, 2011.

Litteraturpriser: Kulturministeriets Forfatterpris for Børne- og Ungdomsbøger, 2017. Nordisk Råds Barne- og ungdomslitteraturpris, 2018. Orlaprisen, 2023. Årets bedste tween bog, Københavns Børnebiblioteker 2023. Gentofte Kommunes Kulturpris, 2024.

Seneste udgivelse: Team Vildmark. Høst & Søn, 2024. Illustreret af Sofie Louise Dam.

Inspiration: Kim Fupz, Astrid Lindgren og Naja Marie Aidt.

 

 

Videoklip

Mette Vedsø fortæller. Biblioteket Kulturværftet, 2018. 

Artikel type
boern

Baggrund

”Han var alt for kvik til at være taber, der er så absolut ingen andre i klassen, der spiller døende damer med anafylaktisk chok. Det er blevet Michaels plads. Han er skuespiller. Det her var hans første hovedrolle, den varede 40 sekunder, men den var hans alene. Her så vi, at der var noget, han kunne. Vi glemte for en stund det kiksede ydre, dialekten, madpakken, håret, ørerne.”
”Stav til psyko”, s. 31.

Mette Vedsø har aldrig haft en drøm om at blive forfatter. Som barn i Vejle fantaserede hun om at blive frisør eller ridelærer, at være tandlæge eller at have en lille butik. Fra barnsben har hun været glad for tal og matematik og endte med at læse kemi og biologi. I 1993 blev hun uddannet cand.scient. i kemi og bioteknologi fra Aarhus Universitet.

Mette Vedsø siger dog, at hun altid har haft et forfatterfrø inde i sig, selvom det ikke var en bevidst beslutning at blive forfatter: ”Jeg tænkte ikke ’nu vil jeg være forfatter’. Jeg tænkte mere ’nu vil jeg ikke kun skrive til mig selv, så må vi se, hvad der sker’,” siger hun (Mød Mette Vedsø. Palles Gavebod, 2013-05).

Først da hun blev optaget på Forfatterskolen for Børnelitteratur i 2008, begyndte hun for for alvor at skrive seriøst. Forinden havde hun prøvet meget andet; andre jobs, taget en anden uddannelse og var – som hun selv siger – ”temmelig voksen”, da hun debuterede som forfatter i novellesamlingen ”Taber-nabo” i 2010. Året efter udkom hendes første bog ”Kærlighedskødboller”.

Mette Vedsø henter inspiration til sine historier fra mange steder: ”En god sætning, et barn der føler noget, som gør, at jeg mærker den samme følelse og husker den med barnets blik. Måske skriver jeg en note på min telefon, så jeg ikke glemmer igen. Så simrer det, og jeg skriver mere ned … og mere. Jeg vil gerne, at skriveprocessen giver historien lov til at folde sig ud, så jeg laver ikke lange dispositioner. Men jeg har som oftest en fornemmelse af, hvordan historien skal ende. For mig er det ret afgørende at finde en god form. Skal det være en jeg-fortælling, skal den være i datid, den slags. Jeg prøver mig frem, og ser hvad der fungerer,” siger hun (Mød Mette Vedsø. Palles Gavebod, 2013-05).

Mette Vedsø skriver om emner som for eksempel venskab, skilsmisse, vold, død og kulturforskelle, og historierne har et socialrealistisk islæt. Hun forklarer, at hun godt kan lide den almindelige hverdag og synes, at det er dér, det ”vildeste drama” er (Mød Mette Vedsø. Palles Gavebod, 2013-05). For ungdomsromanen ”Hest Horse Pferd Cheval Love” modtog Mette Vedsø Kulturministeriets Forfatterpris for Børne- og Ungdomsbøger i 2017.

Aktuelt værk: Banan

”Jeg tager en citron, og mit første usynlige bogstav er et J, mit første ord er Jeg. Lige der, inde i mine våde citronsaftsbogstaver, står alt det, jeg burde fortælle, men at skrive det ned er også en måde at sige det på. Ordene findes inde i papiret. Molekylerne ligger der og gemmer på hemmelighederne. Ligesom junglens molekyler gemmer på hemmeligheder. Tænk, at jeg har skrevet: Jeg har ikke fortalt det. Ikke til nogen. Det er ikke godt. Vi kalder hende for Banan. Det er for ondt.”
”Banan”, kapitel 29.

Gennem 51 korte kapitler fortæller Mette Vedsø i ”Banan” (2023) om pigen Billie, der tænker og tænker og tænker og af og til helt bliver overvældet af alle de tanker.

Billie er 12 år, går i sjette klasse og bor alene med sin mor, der er sygeplejerske og har mange nattevagter. Hendes far bor i Brasilien, hvor han forsker i molekyler, og de taler sammen via Facetime. Når hendes mor arbejder om natten, bliver Billie passet af moderens halvkusine Barbara, der er sjov og barnlig og nærværende og viser sig at være den voksne, som Billie kan betro sig til, da tankerne for alvor løber løbsk. Sagen er nemlig den, at Billie er med til at mobbe klassekammeraten Malena og ikke tør sige fra overfor vennerne Funny og Hugo, fordi hun er bange for at miste dem. Funny og Hugo begyndte at mobbe Malena med, at hun ligner en banan, og selvom Billie ved, at det er forkert, formår hun ikke at sige stop. Hun får heller ikke sagt noget til sin mor, fordi hun ikke vil give hende flere bekymringer. Billie er meget optaget af at passe på sin lidt stressede og migræneplagede mor, og det kommer til at gå ud over hende selv, for knuden i maven vokser, og om natten har hun katastrofetanker om moren på hospitalet.

135573337

En dag kommer hun i tanke om, at man kan skrive usynlig skrift med citronsaft, og bare det at skrive de forbudte ord ned, hjælper lidt. Hun putter papiret ind i det magiske magnoliatræ nede i gården, og pludselig er der svar tilbage.

I hvert kapitel er der en bogstavbaseret håndtegning af ord eller begreber fra teksten, som små poetiske udlægninger af alt det svære. Der er en æstetisk lethed over bogen, selvom den er knugende at læse. Billie går langt ud over sine egne grænser, og det er hjerteskærende at følge hendes refleksioner og hendes omsorg for hendes mor. Romanen viser, hvor kompleks en størrelse mobning er, og hvor svært det kan være at stole på sine egne grænser og overbevisninger – særligt når man er 12 år og gerne vil have en plads i kredsen i klassen. Vedsø skriver også her nænsomt og medfølende om, hvor svært det er at være et ungt menneske og klemt mellem forældre, venner og egne holdninger.

Død og citronmåne

”I dag, ude i skuret, åbnede Mattis posen. Inde bag plastikken lå alt det, der var udenpå ham, indtil … Han holdt det op mod næsten. Mærkeligt, at tøjet klarede det, brillerne klarede det, alting klarede det, men han gik i stykker.”
”Død og citronmåne”, s. 89.

Mette Vedsøs ”Død og citronmåne” fra 2014 er forfatterens anden ungdomsbog. Da historien begynder, er det 174 dage siden, at 13-årige Mattis’ far døde i en trafikulykke. Mattis, hans mor Gritt og lillesøster Mimi skal flytte til en ny by for at starte på en frisk. Mattis sidder i flyttebilen på vej mod sit nye hjem, men han har slet ikke lyst til at flytte fra familiens gamle hus med alle minderne om sin far. I den nye by skal han samtidig starte i en ny klasse og møde nye mennesker, og det kan han slet ikke overskue.

51316827

Over for ham, i det nye hus, bor den jævnaldrende Frederikke, der elsker fodbold. Det gør Mattis egentlig også, men siden sin fars død har han ikke haft lyst til at spille. Frederikke finder imidlertid ud af sandheden om Mattis’ far og forsøger at overtale Mattis til at begynde at spille fodbold igen. Der opstår et venskab mellem de to, og det viser sig, at Mattis ikke er den eneste, der er ked af det.

”Død og citronmåne” er en fortælling om venskab og vrede, frustration og fodbold. Ligesom Mettes Vedsøs første ungdomsbog, ”Stav til psyko”, tager ”Død og citronmåne” også seriøse temaer op, blandt andet døden og alkoholisme. Mattis og Frederikke kæmper med hver sin sorg, men fælles for dem er, at deres familier har det svært. Bogen handler også om, at døden har mange ansigter; Frederikkes far er ikke død, men han er alkoholiker og fraværende i hendes liv. Og det er, indser Mattis, en anden form for død.

Historien starter i begyndelsen af maj og strækker sig over cirka ti dage. Den er delvist fortalt i nutid, undervejs fortalt med tilbageblik, hvor Mattis tænker på stunder med sin far. Historien, der er fortalt i tredjeperson, er skrevet i et enkelt og realistisk sprog, der passer til den realistiske genre.

Stav til psyko

”Så forsøger jeg at fokusere på akvariet, prøver at tømme min hjerne. Åh, var jeg dog bare en robot, for nu ser jeg ham igen. Da jeg løb efter ham, stillede mig i døren og ville råbe noget, men så stod han med pigerne fra klassen. De smilede. De lo. Sammen med ham. Af ham. Hvad skulle jeg gøre?”
”Stav til psyko”, s. 88.

Mette Vedsøs ”Stav til psyko” fra 2013 handler om teenagedrengen Michael, der netop er flyttet til en ny by, fordi faren, der er bankdirektør, har fået en ny stilling.

Udadtil er alt pænt i familien: Michael bor med sin mor og far i et stort parcelhus, de har en dyr bil og en sød hund. Faren virker godhjertet og flink, men bag den polerede facade lurer virkeligheden, der viser sig at være en anden.

29972435

I sin nye klasse møder Michael Tanja, Mia og Stella, som han går på dramahold med. Særligt Stella, der bor over for Michael, opbygger han et venskab til. Sammen hjælper de tre piger Michael med at nedbryde facaden og vise omverdenen, hvad der faktisk foregår bag det pæne parcelhus’ mure.

”Stav til psyko” er skiftevis fortalt gennem Michaels og Stellas øjne. På den måde fortælles historien fra flere synspunkter, som viser, hvordan Michael opfatter sin egen situation, og hvordan andre opfatter ham, og hvad der foregår i hans familie.

Bogen begynder ved historiens slutning, da Michael sidder med sin mor i en politibil uden for deres hus. Herefter springer handlingen tre måneder tilbage i tiden og fortælles herfra kronologisk.

I ”Stav til psyko”, der er fortalt i et enkelt og realistisk sprog, berører Mette Vedsø hverdagen og den til tider svære barndom. Historien slår fast, at ressourcestærke hjem ikke nødvendigvis er velfungerende og lykkelige; et poleret parcelhus og en lige ligusterhæk kan også have en mørk bagside, selvom det måske kan være svært for omverdenen at se. Samtidig skildrer historien de begyndende teenageår med venskab, fysisk udvikling og nysgerrige blikke.

Vera-serien

”Egentlig er hun ikke så meget for overraskelser. Overraskelser plejer at være dårlige. Hun tænker på fars overraskelse, dengang Miriam var gravid. Før det troede hun, at overraskelser altid var gode. At det var det samme som alt det, hun gerne ville have skulle ske. Men sådan er det ikke altid.”
”Videre med Vera”, s. 145.

Mette Vedsøs to udgivelser ”Vera” (2011) og ”Videre med Vera” (2012) udgør tilsammen børnebogsserien om pigen Vera. I den første bog er Vera og hendes mor Ketty netop flyttet til en lille landsby, fordi Veras far har fundet en anden kvinde. Sammen skal mor og datter prøve at skabe sig et nyt liv.

Vera bryder sig dog ikke om livet på landet; der lugter af dyr, og hun skal starte i en ny klasse. Vera bruger meget tid på at drømme og ønske, at tingene var anderledes. Da hun skal skrive en ønskeseddel til jul, ønsker hun sig ikke almindelige julegaver; hun ønsker sig blandt andet venner, en hundehvalp, og at forældrene finder sammen igen. Hun gemmer sedlen i sin lomme, og der begynder at ske forunderlige ting.

28733240

I anden bog, ”Videre med Vera”, er der gået et halvt år, og både Vera og hendes mor er kommet videre efter skilsmissen og har fået skabt sig et nyt liv i landsbyen. Men Vera, der nu er elleve år, har stadig ikke lyst til at se sin far eller sin nye lillebror.

Vera har dog fået nogle gode venner fra klassen, Jack og Linda, som hjælper hende med at håndtere sin vrede og komme videre.

Ligesom i Mette Vedsøs ungdomsbøger ”Stav til psyko” og ”Død og citronmåne” tager forfatteren alvorlige temaer op i denne børnebogsserie, blandt andet skilsmisse, svigt, mobning og døden. Serien handler blandt andet om, at det kan være svært at være barn, når ens forældre bliver skilt, og den ene forælder er ked af det, og den anden har travlt med en ny kæreste. Derudover handler serien, der er fortalt i et enkelt sprog af en tredjepersonsfortæller, om venskab, hunde og landsbylivet, hvor alle kender alle.

 

Hest Horse Pferd Cheval Love

”Om 3 måneder bliver Taxa 14, men lige nu er hun 13. I 3 måneder er de mere de samme, end de plejer at være.”

”Hest Horse Pferd Cheval Love”, s. 35.

Mette Vedsøs prisvindende ungdomsroman ”Hest Horse Pferd Cheval Love” (2017) handler om venskab og om at udvikle sig i puberteten. Om at få forskellige interesser og bevæge sig i forskellige retninger.

Romanen handler om 13-årige Naja og Vanessa, kaldet Taxa, der møder hinanden i stalden til den rideskole, hvor de begge to rider. De bliver næsten med det samme veninder og gør alting sammen. Tæt ved rideskolen ligger opholdsstedet Solsikken, et lidt mystisk sted, hvor unge med problemer bor. En dag kommer én af pigerne fra stedet ned til rideskolen og spørger, om hun må låne en 20’er af Taxa. Det bliver startskuddet til, at Naja og Taxa begynder at vokse fra hinanden. Mens Taxa bruger mere og mere tid sammen med de unge fra Solsikken og med drenge, holder Naja fast i sin interesse for heste – og sin manglende interesse for drenge. En sommerferie slår for alvor kile i deres venskab, og det står klart for Naja, at Taxa har forandret sig, ligesom deres venskab.

53334709

Romanen består af mange korte afsnit og meget dialog. Pigerne taler især om ord og ord, som de selv finder på – for eksempel ’fnok’ som er et mælkebøttefrø med faldskærm. Naja er hovedpersonen, og det er primært hende og hendes familie, som bogen følger. Ligesom det også kun er hendes opfattelse af deres venskab, som læseren får at høre.

Et væsentligt tema i bogen er de begyndende teenageår, hvor der sker store forandringer både fysisk og mentalt. Hvor venskaber opløses og udvikler sig, som det sker for Naja og Taxa, fordi de får forskellige interesser og begynder at bevæge sig i forskellige miljøer. Mens Taxa er fremmelig, er Naja tilbageholdende og vil egentlig helst bare blive ved med at ride.

Et andet tema i romanen er sociale miljøer. Ud over at de to piger har forskellige baggrunde, begynder de også at færdes i forskellige sociale miljøer. Najas mor synes, at Taxa er et mindre godt bekendtskab, og hun forsøger efterhånden at lægge afstand til Taxa, mens hun prøver at skubbe sin datter i retning af bekendtskaber, hun mener er ’sundere’ og mere ligeværdige. Men det er ikke let at opgive en ven, også selvom venskabet ikke er det samme længere, indser Naja.

Happy Happy

"Klasse 1, 2, 3, 4, 5, fucking bullshit var min overskrift. Og min første sætning lød sådan her: Man kan putte mennesker i kasser, men hvad opnår man ved det? Jeg skrev en masse andet fis. Mine fingre flimrede hen over tastaturet, som om jeg havde sniffet noget sært. Jeg hamrede løs. Det var rart, jeg var nærmest lettet bagefter. Tænk, at man kan føle sig lettet af at skrive ting på en computer. Mennesker er mennesker, skrev jeg som afslutning og tænkte på far.”
”Happy Happy”, s. 136.

I 2021 udgav Mette Vedsø ”Happy Happy”, der handler om den 13-årige dreng – og fortæller – Urban, der bor med sin far i ”byens grimmeste hus”. En dag i skolen introducerer læreren 7.A til begrebet om socialklasser, og det går op for Urban, hvor stor forskel der er på rig og fattig – og at han befinder sig allernederst på rangstigen. En skam flytter ind i ham, og han begynder at lægge mærke til, hvor nice det er hjemme hos hans bedste ven Kerne, hvor der både er en quooker og en mor, der kører en til håndbold. Hos Urban er hans mor død, de tager altid bussen og har indrettet sig med møbler fra genbrugspladsen, hvor hans far arbejder.

61894764

Under en håndboldkamp får han nok af at sidde på bænken og går sin vej. Finder i stedet en bænk i byens rigmandskvarter. Her møder han den omsorgsfulde Louise, og efter nogle muntre forviklinger går Urban hjem med hendes afdøde mands dyre golfsæt over skuldrene. Efter en prøvetime i golfklubben viser det sig, at han har talent, og med lidt nyt tøj fra Kernes mor bliver han fast mand på golfbanen. Han har også fået møvet sig ind som matematikhjælp for den rige pige Martine, hvis mor bruger Urban på sin Instagram. Det hele er spundet ind i løgne, og det går selvfølgelig op i limningen på et tidspunkt, og Urban må gå til bekendelse over for ikke mindst sin far. Fordi hans far altid råber ”rige svin” efter alle dem med penge, er det svært at fortælle, at han er begyndt til golf og hænger ud med overklassen.

Mette Vedsø skriver let og humoristisk i en troværdig 13-års jargon og har lagt meget af persontegningen ind i de mange dialoger. Urban afslører for eksempel sin uvidenhed i de mange spørgsmål, han stiller. Det er både sjovt og rørende at opleve Urbans erfaring af klasseforskelle, når han skamfuldt ser sit eget liv udefra og imponeret kommer hjem til de velstillede. Men mødet med Martine bliver også en øjenåbner for ham, for måske er lykken ikke at have rige forældre, men nærværende forældre – og det har Urban. Og som psykologen Louise minder om, så kommer man længst med ærlighed og ved at være tro mod sig selv, og den erfaring gør Urban sig med en hel del røde ører undervejs.

”Happy Happy” er en varm roman om fordomme, selvforståelse og klasseforskelle og om den grundlæggende frygt for at såre dem, vi elsker.

Genrer og tematikker

Mette Vedsø skriver realistiske bøger til både og unge om hverdagens dramaer med glæder og sorger. Kendetegnende for bøgerne er, at de tager alvorlige emner op som skilsmisse, mobning, svigt, død, sorg, vold og alkoholisme.

Mette Vedsø forklarer, hvorfor hun godt kan lide den realistiske genre: Jeg kan godt lide at beskrive almindelig hverdag, fordi jeg synes, det er det VILDESTE DRAMA. Hvis man går på en villavej og tænker på, hvad der mon foregår, der bag ruderne, er det jo store følelser – sorg, vrede, jalousi, forelskelse – den slags. Det pirrer mig at få det ned på papir. Men jeg kan også godt lide at lege med sproget, at rime, og tosse med det. Den genre er dejlig,” siger hun. (Mød Mette Vedsø. Palles Gavebod, 2013-05).

Et andet fremtrædende træk ved Mette Vedsøs forfatterskab er de socialrealistiske beskrivelser af familier fra forskellige miljøer, som fremstilles med mange nuancer; en ressourcestærk familie er for eksempel ikke nødvendigvis en velfungerende eller lykkelig familie. Beskrivelserne af forskellige miljøer ses blandt andet i ”Hest Horse Pferd Cheval Love”, hvor bedsteveninderne Naja og Taxa har forskellige baggrunde, og i "Happy Happy", hvor den fattige Urban møder overklassen. 

Samtidig handler Vedsøs bøger om den begyndende teenagetid; om kroppen, der udvikler sig og den første kæreste. Om venskaber, der udvikler sig nogle gange i hver sin retning. Om relationer til forældre, der måske ikke har det største overskud, og hvor børnene i nogle tilfælde tager alt for meget hensyn til deres forældres holdninger og følelser.

Centralt i Mette Vedsøs forfatterskab er også, at alle hovedkaraktererne i ”Død og citronmåne”, ”Stav til psyko” og Vera-serien flytter til en ny by og skal starte i en ny klasse. I både ”Stav til psyko” og ”Død og citronmåne” er hovedpersonen en dreng, der flytter ind over for en pige, som han ender med at blive venner med. I Vera-serien er hovedpersonen en pige, som skal finde sig til rette i sin nye tilværelse på landet.

Mette Vedsø skriver om disse temaer i et simpelt og realistisk sprog. Når hun skriver, stræber hun altid efter, at: ”(…) sproget lægger sig over historiens motor, men samtidig at det ikke distancerer. Jeg arbejder på, at mine tekster både har litterær kvalitet og samtidig er tilgængelige for børn, at de mærker et ligeværd, et nærvær, en stemme, der trænger rent igennem,” siger hun (Martine Stock: Interview med Mette Vedsø. Forfatterweb, 2015-03-16).

Beslægtede forfatterskaber

Mette Vedsø læser selv mange børnebøger, især lidt mere eksperimenterende bøger: ”Jeg finder inspiration her og bliver ydmyg og duperet over, hvor fedt andre har fået skruet en historie sammen. Hverdag og følelser gør et stort indtryk på mig, plus det at kunne noget med sproget. Forfattere der kan det, sluger jeg råt – både voksen- og børneforfattere,” siger hun (Mød Mette Vedsø. Palles Gavebod, 2013-05). Blandt Mette Vedsøs yndlingsforfattere er Naja Marie Aidt, Astrid Lindgren og Kim Fupz Aakeson, der ligesom forfatteren selv skriver tekster med litterær kvalitet til børn og unge.

I sit forfatterskab skriver Mette Vedsø om hverdagen og følelser; om de første teenageår med kroppe, der forandrer sig, og om alvorlige emner såsom skilsmisse, alkoholisme, død og vold. Det er seriøse temaer, som forfatter Morten Dürr også kredser om i sit forfatterskab, blandt andet med bogen ”Hviskelegen” (2011), der handler om vold mod børn. Derudover skriver han også om ensomhed, sorg og frygt, hvilket er følelser, som karaktererne i Mette Vedsøs bøger også stifter bekendtskab med. En anden forfatter, der berører tunge og tankevækkende temaer, er Renée Toft Simonsen, der gennem sine bøger om pigen Karla, forholder sig til svære spørgsmål som mobning, religion og racisme.

Mette Vedsø skriver også om kulturforskelle i børnebøgerne ”Kærlighedskødboller” (2011) og ”Kaffe i kommoden” (2014), hvilket er et tema, som blandt andre Manu Sareen skriver om i ”Klods-Hassan” (2011) og bøgerne om Iqbal Farooq. Når hun i "Happy Happy" skriver om forskellen på rig og fattig, ligner det Sanne Munk Jensen og Kim Fupz Aakesons "Au pair" (2022), der har samme tema, tilsat et ekstra perspektiv om forskellene på land og by.

Bibliografi

Børnebøger

Find og lån i bibliotek.dk:
Vedsø, Mette:
Kærlighedskødboller. Forum, 2011.
Find og lån i bibliotek.dk:
Vedsø, Mette:
Vera. Forum, 2011
Find og lån i bibliotek.dk:
Vedsø, Mette:
Banan. Gyldendal, 2023.

Ungdomsbøger

Find og lån i bibliotek.dk:
Vedsø, Mette:
Stav til psyko. Forum, 2013.

Kaj - serie

Find og lån i bibliotek.dk:
Vedsø, Mette: Kaj og lektien. Gyldendal, 2018. (1).

Rita Rim - serie

Find og lån i bibliotek.dk:
Vedsø, Mette: Rita Rim - ny by. Gyldendal, 2018. (1).

Om forfatterskabet

Websider

Forfatterens officielle hjemmeside med information om forfatterskabet, anmeldelser og kommende udgivelser.
Mette Vedsøs forfatterside på Facebook, hvor hun bl.a. svarer på spørgsmål fra læsere.
Brask Rasmussen, Anita: Tal og tanker i korte sætninger.
Information, 2016-04-21.
Larsen, Steffen: Livets bidsel.
Børn & bøger, Årg. 71, nr. 4, 2018.

Søgning i bibliotek.dk

Find og lån i bibliotek.dk:
Emnesøgning på Mette Vedsø

Kilder citeret i portrættet

Kilder

Stock, Martine: Interview med Forfatterweb.
Marts 2015.