Foto: Lærke Posselt

Mette Vedsø

cand.public. Martine Stock, 2015 og 2018. Opdateret af cand.mag. Anne Vindum, marts 2024.
Top image group
Foto: Lærke Posselt

Mette Vedsø skriver om hverdag og følelser, og begge dele skildrer hun skarpt og indsigtsfuldt i sit forfatterskab. Hun skriver socialrealistisk børne- og ungdomslitteratur, hvor hun tager alvorlige emner op og viser barndommens skyggeside. I børnebogsserien om Vera skriver hun for eksempel om skilsmisse, og i ungdomsbøgerne ”Død og citronmåne” og ”Stav til psyko” skriver hun blandt andet om død og vold. Bøgerne er dog langtfra triste, for Mette Vedsø skriver med håb, humor og varme, og hendes hovedpersoner oplever også en masse glæder midt i den til tider svære barndom.

 

136194941

Blå bog

Født: 20. maj 1968 i Vejle.

Uddannelse: Cand.scient. i kemi og bioteknologi, Aarhus Universitet og University of Strathclyde, Glasgow, 1993. Forfatterskolen for Børnelitteratur, 2010.

Debut: Kærlighedskødboller. Forum, 2011.

Litteraturpriser: Kulturministeriets Forfatterpris for Børne- og Ungdomsbøger, 2017. Nordisk Råds Barne- og ungdomslitteraturpris, 2018. Orlaprisen, 2023. Årets bedste tween bog, Københavns Børnebiblioteker 2023. 

Seneste udgivelse: Kaj på ferie. Gyldendal, 2023. Illustreret af Jørn Villumsen.

Inspiration: Kim Fupz, Astrid Lindgren og Naja Marie Aidt.

 

 

Videoklip

Mette Vedsø fortæller. Biblioteket Kulturværftet, 2018. 

Artikel type
boern

Baggrund

”Han var alt for kvik til at være taber, der er så absolut ingen andre i klassen, der spiller døende damer med anafylaktisk chok. Det er blevet Michaels plads. Han er skuespiller. Det her var hans første hovedrolle, den varede 40 sekunder, men den var hans alene. Her så vi, at der var noget, han kunne. Vi glemte for en stund det kiksede ydre, dialekten, madpakken, håret, ørerne.”
”Stav til psyko”, s. 31.

Mette Vedsø har aldrig haft en drøm om at blive forfatter. Som barn i Vejle fantaserede hun om at blive frisør eller ridelærer, at være tandlæge eller at have en lille butik. Fra barnsben har hun været glad for tal og matematik og endte med at læse kemi og biologi. I 1993 blev hun uddannet cand.scient. i kemi og bioteknologi fra Aarhus Universitet.

Mette Vedsø siger dog, at hun altid har haft et forfatterfrø inde i sig, selvom det ikke var en bevidst beslutning at blive forfatter: ”Jeg tænkte ikke ’nu vil jeg være forfatter’. Jeg tænkte mere ’nu vil jeg ikke kun skrive til mig selv, så må vi se, hvad der sker’,” siger hun (Mød Mette Vedsø. Palles Gavebod, 2013-05).

Først da hun blev optaget på Forfatterskolen for Børnelitteratur i 2008, begyndte hun for for alvor at skrive seriøst. Forinden havde hun prøvet meget andet; andre jobs, taget en anden uddannelse og var – som hun selv siger – ”temmelig voksen”, da hun debuterede som forfatter i novellesamlingen ”Taber-nabo” i 2010. Året efter udkom hendes første bog ”Kærlighedskødboller”.

Mette Vedsø henter inspiration til sine historier fra mange steder: ”En god sætning, et barn der føler noget, som gør, at jeg mærker den samme følelse og husker den med barnets blik. Måske skriver jeg en note på min telefon, så jeg ikke glemmer igen. Så simrer det, og jeg skriver mere ned … og mere. Jeg vil gerne, at skriveprocessen giver historien lov til at folde sig ud, så jeg laver ikke lange dispositioner. Men jeg har som oftest en fornemmelse af, hvordan historien skal ende. For mig er det ret afgørende at finde en god form. Skal det være en jeg-fortælling, skal den være i datid, den slags. Jeg prøver mig frem, og ser hvad der fungerer,” siger hun (Mød Mette Vedsø. Palles Gavebod, 2013-05).

Mette Vedsø skriver om emner som for eksempel venskab, skilsmisse, vold, død og kulturforskelle, og historierne har et socialrealistisk islæt. Hun forklarer, at hun godt kan lide den almindelige hverdag og synes, at det er dér, det ”vildeste drama” er (Mød Mette Vedsø. Palles Gavebod, 2013-05). For ungdomsromanen ”Hest Horse Pferd Cheval Love” modtog Mette Vedsø Kulturministeriets Forfatterpris for Børne- og Ungdomsbøger i 2017.

Aktuelt værk: Banan

”Jeg tager en citron, og mit første usynlige bogstav er et J, mit første ord er Jeg. Lige der, inde i mine våde citronsaftsbogstaver, står alt det, jeg burde fortælle, men at skrive det ned er også en måde at sige det på. Ordene findes inde i papiret. Molekylerne ligger der og gemmer på hemmelighederne. Ligesom junglens molekyler gemmer på hemmeligheder. Tænk, at jeg har skrevet: Jeg har ikke fortalt det. Ikke til nogen. Det er ikke godt. Vi kalder hende for Banan. Det er for ondt.”
”Banan”, kapitel 29.

Gennem 51 korte kapitler fortæller Mette Vedsø i ”Banan” (2023) om pigen Billie, der tænker og tænker og tænker og af og til helt bliver overvældet af alle de tanker.

Billie er 12 år, går i sjette klasse og bor alene med sin mor, der er sygeplejerske og har mange nattevagter. Hendes far bor i Brasilien, hvor han forsker i molekyler, og de taler sammen via Facetime. Når hendes mor arbejder om natten, bliver Billie passet af moderens halvkusine Barbara, der er sjov og barnlig og nærværende og viser sig at være den voksne, som Billie kan betro sig til, da tankerne for alvor løber løbsk. Sagen er nemlig den, at Billie er med til at mobbe klassekammeraten Malena og ikke tør sige fra overfor vennerne Funny og Hugo, fordi hun er bange for at miste dem. Funny og Hugo begyndte at mobbe Malena med, at hun ligner en banan, og selvom Billie ved, at det er forkert, formår hun ikke at sige stop. Hun får heller ikke sagt noget til sin mor, fordi hun ikke vil give hende flere bekymringer. Billie er meget optaget af at passe på sin lidt stressede og migræneplagede mor, og det kommer til at gå ud over hende selv, for knuden i maven vokser, og om natten har hun katastrofetanker om moren på hospitalet.

135573337

En dag kommer hun i tanke om, at man kan skrive usynlig skrift med citronsaft, og bare det at skrive de forbudte ord ned, hjælper lidt. Hun putter papiret ind i det magiske magnoliatræ nede i gården, og pludselig er der svar tilbage.

I hvert kapitel er der en bogstavbaseret håndtegning af ord eller begreber fra teksten, som små poetiske udlægninger af alt det svære. Der er en æstetisk lethed over bogen, selvom den er knugende at læse. Billie går langt ud over sine egne grænser, og det er hjerteskærende at følge hendes refleksioner og hendes omsorg for hendes mor. Romanen viser, hvor kompleks en størrelse mobning er, og hvor svært det kan være at stole på sine egne grænser og overbevisninger – særligt når man er 12 år og gerne vil have en plads i kredsen i klassen. Vedsø skriver også her nænsomt og medfølende om, hvor svært det er at være et ungt menneske og klemt mellem forældre, venner og egne holdninger.