portræt af Sophie Souid
Foto: Reza Vahdati

Sophie Souid

cand.mag. Karina Søby Gulmann, januar, 2025.
Top image group
portræt af Sophie Souid
Foto: Reza Vahdati

Sophie Souid skriver sprudlende finurligt om alt fra forholdet mellem kat og ejer i bøgerne om ”MØGMIS” til hellige graler som tandfeen og julemanden. Med humoren i centrum skildrer hun teenageres hverdagsproblemer, så de på en gang er genkendelige og groteske. Sproget er superskarpt og tempoet hæsblæsende – ikke mindst i tegneserien om Møgmis.

Senest har hun kastet sig over krimigenren med serien ”Spor”, der tager afsæt i ethvert barns største mareridt: 12-årige Billes mor forsvinder, og for at finde sin mor – og sig selv – må han kaste sig ud i rollen som detektiv.

139237498

 

Blå bog

Født: 20. juni 1984, Djursland.

Uddannelse: Sproglig udvekslingsstudent fra Grenå Gymnasium.

Debut: Alf og Bjørn redder verden – død over Tandfeen. Gyldendal, 2018. Børnebog.

Litteraturpriser: Årets Bedste Tweenbog ved Københavns Biblioteker, 2022. Årets Bedste Tegneserie ved Københavns Børnebiblioteker, 2022. Årets Bedste Billedbog ved Københavns Børnebiblioteker, 2023. G.E.C. Gads hæderspris, 2023. Orlaprisen, 2023. Skriverprisen ved Børne- og Undervisningsministeriet, 2024.

Seneste udgivelse: Spor 2 – Ingen røg uden ild. Gads Børnebøger, 2024. Krimi for teenagere.

Inspiration: Astrid Lindgren, Bjarne Reuter, Cecil Bødker, Tine Bryld – og børn!

Genre: Børne- og ungdomslitteratur.

 

Video

Sophie Souid fortæller om sit arbejde som forfatter. Film8, 2021-11-05.

Artikel type
boern

Baggrund

”Voksne får KUN børn for at have nogen at skyde skylden på! Og HVIS de voksne skiderikker var bare en lille smule betænksomme, fik de flere børn, som kunne fordele skylden mellem sig og endda skyde skylden videre på hinanden. Det er nok det, nogle kalder søskendekærlighed.”
”MØGMIS 1”, s. 4-5.

Sophie Souid er født den 20. juni 1984 på Djursland, hvor hun voksede op i en kreativ familie med blandede kulturer, der ikke lignede klassekammeraternes. ”Min far har nordafrikanske og italienske rødder, så vi spiste andre (spændende) retter hjemme hos mig. Og rejste andre (spændende) steder hen end mine venner. Mine første barndomsminder er fra skomesserne i Italien og duften af nyt læder,” fortæller hun i et interview med Forfatterweb (Karina Søby Gulmann: Interview til Forfatterweb, januar 2025). Hun beskriver sin familie som kærlig og med højt til loftet: ”Jeg er vokset op med utrolig meget kærlighed og opbakning. Hjemme hos mig var der plads til at drømme stort. Og man måtte godt vælge en vej, der ikke var lige og sikker.”

I skolen elskede hun dansk og hadede matematik, men da turen kom til gymnasiet, blev hun alligevel sproglig udvekslingsstudent med matematik på højt niveau. Kærligheden til dansk og historiefortælling har hun ikke fra fremmede. Hun fortæller: ”Min morfar var en fantasifuld og sjov fortæller, og det samme er min mor, der i dag er min bedste sparringspartner.” (Karina Søby Gulmann: Interview til Forfatterweb, januar 2025). Allerede som barn skrev Sophie Souid mange historier, og også digte, men hendes lærere mente, det var lige rigeligt fantasifuldt: ”Min dansk- og engelsklærer syntes, at det, jeg leverede i timerne, var mere kunstnerisk end godt. I mine slut teenageår skrev jeg slet ikke. Men jeg opdagede, hvordan jeg kunne underholde andre med mine (røver)historier – og få dem til at grine. Og pludselig en dag sagde en ven til mig: Hvorfor skriver du det ikke ned? Det blev et vendepunkt. Som om jeg havde glemt, at det var min ting at skrive. Siden da har jeg skrevet i ét væk og (næsten) ikke set mig tilbage.” (Karina Søby Gulmann: Interview til Forfatterweb, januar 2025).

Inden Sophie Souid blev forfatter, arbejdede hun i ti år i den modebranche, hun er barn af. Hun lavede PR og marketing for sin brors designvirksomhed og lærte meget om business, branding og vedholdenhed i processen fra ide til færdigt produkt – en erfaring hun har stor glæde af i sit forfatterskab.

I dag lever hun af sit forfatterskab, af oversættelser, forfatterworkshops og foredrag, og så er hun podcastvært på Fuld af Løgn sammen med Thomas Brunstrøm.

Julehjertets hemmelighed

”I Lindestrup var rollerne vendt på hovedet. I det lille arbejderhjem lavede herremanden lektier med sin søn, mens fruen forsøgte sig med kaffebrygningen. Det havde hun aldrig prøvet før. […] ”Vi har ikke rigtig fået sagt tak for hjælpen.” Fruen så med tårer i øjnene på sin mand, der nikkede. ”I har været så venlige mod os.””
”Julehjertets hemmelighed”, s. 195.

Sophie Souids ”Julehjertets hemmelighed” fra 2022 er skrevet med afsæt i DR’s julekalender fra samme år, som instruktør og manuskriptforfatter Poul Berg stod bag. Bogen er opbygget som en traditionel julekalender med 24 kapitler skrevet i et let og ligefremt sprog, der matcher alle aldre.

Historien foregår i 1850 på herregården Lindestrupgaard. Hovedpersonen er stuepigen Karen, der har den særlige evne, at hun kan tale med nisser. Hendes bedste ven er gårdnissen Rumle, men den 2. december fylder hun 13 og mister sin magiske evne. I et desperat forsøg på at bevare såvel venskab som magi kommer Karen i kløerne på den skumle knivsliber Lars. Snart breder der sig en forbandelse på gården: Kornet spirer, mælken bliver sur, og hønsene lægger uspiselige æg. Lindestrupgaard kommer på randen af konkurs, og herremanden kan kun se en løsning: at bortgifte sin ældste datter Marie-Louise.

134635304

Karen må igennem lidt af hvert for at redde både julen og den ægte kærlighed mellem Marie-Louise og Karens bror, staldkarlen Rasmus. Og hun er oppe mod mørke kræfter: den fattige knivsliber Lars, der vil stjæle Rumle for at tjene penge på nissemagi, og den rige Aage af Jungshoved, der har tjent sine penge på slaver, og som nu vil overtage Lindestrupgaard. Undervejs må hun alliere sig med sine egne søskende og herremandens to børn, og der bliver vendt op og ned på klasseskel.

I ”Julehjertets hemmelighed” er socialrealismen i højsædet – krydret med nisser og et drys magi. Fortællingen tager fat i eviggyldige juletemaer som julens magi, kærlighed og venskab, men kommer samtidig omkring emner som klasseskel og fattigdom. Historien er bygget op som en udviklingshistorie, der handler om at blive voksen og tage ansvaret på sig. Karen kan kun komme forbandelsen til livs ved at give afkald på sin nissemagi, og Rasmus må træde i karakter som klassebevidst ung mand, for at kærligheden kan blive realiseret. Man kan også læse værket som en kamp mellem det gode – eller måske endda det ægte julede i form af venskab, kærlighed, hjælpsomhed, ærlighed og tillid – og ’det onde’ og antijulede som grådighed og undertrykkelse.