Zakiya Ajmi
Foto: Privatfoto / Gads Forlag

Zakiya Ajmi

journalist Martine Stock, Bureauet, april 2020.
Top image group
Zakiya Ajmi
Foto: Privatfoto / Gads Forlag

Indledning

Børne- og ungdomsforfatter Zakiya Ajmi har fortalt historier, så længe hun kan huske. Hun skriver litteratur om temaer som identitet, svigt, vold, venskab og pigeliv. Hun bruger sig selv og sine egne følelser og erfaringer for at skrive troværdigt, og det er vigtigt for forfatteren at skrive litteratur frem for pædagogik. Ajmis seneste udgivelse, ”Vulkan” fra 2020, handler om vold og omsorgssvigt, men også om håb og kærlighed.

47524032

 

 

Blå bog

Født: 4. august 1992.

Uddannelse: Forfatterskolen for Børnelitteratur, 2020.

Debut: Stjernedigt. Slagtryk, 2011.

Litteraturpriser: Ingen kendte.

Seneste udgivelse: Vulkan. Gad, 2020.

Inspiration: Astrid Lindgren, Tove Ditlevsen, Rupi Kaur.

 

 

 

Zakiya Ajmi fortæller om at skrive bøger til børn og unge.

 

Artikel type
boern

Baggrund

”Undskyld. Undskyld. Undskyld.
Hvis man siger et ord igen og igen for sig selv, holder det op med at give mening. Det bliver bare tilfældige bogstaver og lyde uden betydning.”
”Vulkan”, s. 71.

Zakiya Ajmi er født i 1992 og opvokset på indre Nørrebro, hvor hun boede i en lille kvistlejlighed med skråvægge sammen med sin mor, far og lillebror.

Forældrene blev skilt, da hun var ni år gammel, og som 15-årig flyttede hun sammen med sin mor til Hvalsø, en lille by lidt udenfor Roskilde. Her boede Zakiya Ajmi nogle år og gik i gymnasiet i Roskilde, inden hun flyttede tilbage til København.

Zakiya Ajmi var med egne ord ”lidt sær som barn” (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, marts 2020). Hun var meget bekymret og ængstelig og brugte meget tid på at spekulere over alle mulige ting. Som seksårig bekymrede hun sig for eksempel over fældningen af de sydamerikanske regnskove, huller i ozonlaget og meteorer, der kunne ramme jordkloden og udslette alt liv.

Som barn havde hun ikke særlig mange venner og var nok ret ensom, fortæller hun: ”Jeg brugte meget tid på at dagdrømme og opdigte historier i mit hoved. Jeg har fortalt historier altid. Som ganske lille begyndte jeg at finde på mine egne historier, der passede til illustrationerne i mine bøger, og jeg skrev volapyk-historier på mine forældres skrivemaskine.” (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, marts 2020).

Da hun begyndte i skole, skrev hun så mange historier i sine kladdehæfter, at hendes lærer begyndte at give hende separate kladdehæfter, som hun kunne bruge til at skrive historier i: ”Det bedste jeg vidste var, når jeg fik lov at blive inde i frikvarteret, så jeg kunne skrive. At skrive har altid været en coping-strategi for mig. Jeg tror, jeg begyndte at skrive, fordi jeg havde brug for at sortere i alle de indtryk, jeg fik. Det var en måde at rydde op i mine tanker – og det er stadig derfor, jeg skriver i dag,” siger hun (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, marts 2020).

Zakiya Ajmi har tidligere gået på DRs Talenthold, hvor hun lavede radio til de to børnekanaler Ultra og Ramasjang. Hun valgte dog at droppe ud midtvejs i uddannelsen, da hun ikke følte sig hjemme i ‘den hurtige og hektiske medieverden’, fortæller hun.

Zakiya Ajmi debuterede i 2009 med en novelle til voksne og udgav i de efterfølgende par år flere digte og noveller til voksne. Men hun skulle anstrenge sig ret meget for at skrive de ting, fordi de ikke kom så naturligt til hende, fortæller hun (Josefine Piihl: Forfatter Q&A med Zakiya Ajmi).

Siden 2012 har hun skrevet til børn og unge: ”det allervigtigste når man skriver til børn, er at undgå at undervurdere dem og tale ned til dem,” siger Zakiya Ajmi (Josefine Piihl: Forfatter Q&A med Zakiya Ajmi).

Den sommer alt voksede vildt

”Jens kiggede sig over begge skuldre, og da han var sikker på, at vi var alene, bukkede han ned i knæene og bøjede sig forover, og gav mig et kys. På munden. Det var en meget mærkelig følelse at have et andet sæt læber oven på mine læber.”
”Den sommer alt voksede vildt”

I Zakiya Ajmis ”Den sommer alt voksede vildt” (2016) er bybarnet – og historiens jeg-fortæller – Malaika på sommerferie hos sin mormor ude på landet. De yngre fætre Lau og Alvin er også med, og foran dem venter sommertraditioner med lange ture ved Vesterhavet og lege i den vilde vind på stranden.

Men denne sommer er anderledes; en ny pige, June, dukker op. Hendes forældre er lærere på højskolen ved siden af mormors hus, og pludselig er June brudt ind i Malaika, Lau og Alvins trekløver. June får en masse opmærksomhed fra de to fætre, og Malaika føler det som en konkurrence og irriteres over alt, June gør.

51550889

Men denne sommer er anderledes på flere måder: For selvom Malaika bliver jaloux på June, kan hun pludselig også mærke, at hun er lidt ældre end sine to fætre og June, der alle er jævnaldrende. Hun drages mod den lidt ældre Jens, som giver hende sit første kys, og hun får også sin første menstruation. Hun mærker, at hun balancerer mellem barndom og ungdom og reflekterer over dette grænseland. Nogle gange vil hun gerne hurtigt vokse op; andre gange vil hun ikke. Nogle gange vil hun gerne have, at tingene er, som de plejer, andre gange glædes hun over forandringen. Malaikas forvirring symboliserer meget fint den foranderlighed, som hun står overfor i de kommende år som teenager.

”Den sommer alt voksede vildt” henvender sig til unge i alderen ti-tolv år og er en del af forlaget Carlsens sommerfugleserie. Ordforrådet og temaerne er afstemt, så de passer til målgruppen, og bogen er illustreret med tegninger af Anne Louise Laugesen. Bogen tager temaer op som pubertet, jalousi, følelser og menstruation, og den beskriver intensiteten, nysgerrigheden og ængstelsen i at opleve noget for første gang, og hvordan forandring kan føles godt, men også lidt utrygt.

Glimt fra et pigeliv

”Jeg øver mig stadig i også at græde til verden. Det er mindst lige så vigtigt som at smile til den.”
”Glimt fra et pigeliv”

I den personlige beretning ”Glimt fra et pigeliv” (2016) deler forfatteren Zakiya Ajmi glimt fra sit eget barndoms- og ungdomsliv. Hun fortæller om sine venskaber og om, hvordan de har udviklet sig gennem årene. Fra hun var barn og det virkede naturligt – ja, ligefrem nødvendigt – at definere tydeligt, hvem der var ens bedste veninde til at blive ældre og reflektere over, at venskaber udvikler sig, og at venskaber også glider fra hinanden for at nye kan opstå.

52235138

Zakiya Ajmi fortæller i bogen om, hvordan det var, da familien blev opløst og forældrene gik hvert til sit. Hun fortæller om sin barndomsgade på Nørrebro og alle de populærkulturelle fænomener, der har været med til at definere hendes barndom og ungdom i 1990’erne og 00’erne. Det var dengang, webkulturen tog sin spæde begyndelse og like-kulturen voksede frem.

Forfatteren åbner også op for et emne, der i vores ret udadvendte samfund og kultur er lidt underbelyst; nemlig hvordan det er at være et introvert ungt menneske. Zakiya Ajmi fortæller, at det indimellem var hårdt at være sammen med mange mennesker, hun ikke kendte, og at hun langtfra altid syntes, det var det fedeste at gå til fest. Derimod foretræk hun sommetider at være hjemme og se tv og spise slik og nyde sit eget selskab.

Et andet vigtigt budskab, som Zakiya Ajmi tager op i bogen, er depression. Herigennem belyser hun en sygdom, som mange slås med på et tidspunkt i deres liv, og understreger, at livet ikke altid er let og lykkeligt. Forfatteren fortæller også om sin tid på DRs talenthold, hvor hun ikke trivedes, men som lærte hende at mærke efter og at sige fra.

Endelig fortæller Zakiya Ajmi i ”Glimt fra et pigeliv” om den seksuelle debut, om at ville være ligesom andre og passe ind, men også om at komme til en personlig erkendelse af, at man skal gøre, hvad man selv har lyst til, og så lade andre tænke, hvad de vil.

Vulkan

”Alle tænkte på en vred mand. Alle havde én, der ville hente dem hjem. Som ville vise dem, som ville smadre dem, som ville ændre sig nu, som savnede dem, som stadig elskede dem, som angrede, som ikke kunne forstå, hvorfor han ikke måtte få en sidste chance.”
”Vulkan”, s. 133.

I 2020 udgav Zakiya Ajmi ungdomsromanen ”Vulkan”. Heri møder læseren Anna, der netop er flyttet fra et krisecenter, hvor hun har boet sammen med sin mor, fordi faren har været voldelig. Nu bor hun i Brønshøj, hvor hun skal starte på en ny skole og i det hele taget skabe sig et nyt liv.

Anna bliver hurtigt veninder med Chili, som hun blandt andet snakker om drenge med. Chili er forelsket i Oscar, og Anna er forelsket i parkourudøveren Idris, som hun senere bliver kærester med.

47524032

Da Anna skal på weekend hos sin far i København, som hun stadig skal se, møder hun Oscar. Han lægger an på Anna, og det hele ender rigtig galt. Anna er skæv af hash, da han har sex med hende uden hendes samtykke. Det sender Anna ud i et følelsesmæssigt stormvejr, hvor hun føler, hun både har forrådt Chili og Idris. Anna er skrækslagen for, at det hele skal blive opdaget, samtidig med at hun kæmper med en ustabil hjemmefront og PTSD (posttraumatisk stresslidelse).

”Vulkan” skildrer den ødelæggende kraft, som vold har. Anna er opvokset i en voldelig familie, hvor faren har udsat moren for både psykisk og fysisk vold med det resultat, at Anna er blevet omsorgssvigtet og har været nødsaget til at være den voksne i mange situationer og påtage sig alt for meget ansvar. Annas mor kæmper med sine egne problemer og har svært ved at sætte sig ud over sine egne følelser og tilsidesætte egne behov for at give datteren en stabil tilværelse. Samtidig er Anna stadigvæk nødt til at se sin far og håndtere hans mentale udsving.

Den kaotiske hjemmefront og de mange hemmeligheder gør, at Anna bærer en tung byrde på sine skuldre, symboliseret gennem den tunge rygsæk, hun altid bærer rundt på ryggen. Anna påtager sig ansvar i forhold til sine forældre, og hun påtager sig til dels også ansvaret for Oscars overgreb, selvom det er hende, der er offeret.

Alle følelserne – al kaosset – vokser sig større og større gennem bogen og truer med at bryde ud og eksplodere som en vulkan, der spyr lava. Romanen gør i det hele taget brug af naturvidenskab og naturfænomener til at forklare Annas følelsesmæssige indre; Isaac Newtons lov om tyngdekraft, vulkanerne og den særdeles varme sommer, som får medierne til at snakke om ‘verdens undergang’. Først da Anna får hjælp af nogle voksne og får sagt fra over for sin far, letter byrden.

Genrer og tematikker

Zakiya Ajmi skriver til børn og unge. I et interview med Forfatterweb fortæller hun om sin forkærlighed for at skrive om ‘den første gang’: ”I barndommen og ungdomsårene opleves alting meget mere intenst, fordi det er første gang, man oplever det. Dét synes jeg er en god drivkraft at skrive på.” (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, marts 2020).

Det ses for eksempel i ”Den sommer alt voksede vildt”, hvor hovedpersonen Malaika får sin første menstruation, og i den personlige beretning ”Glimt fra et pigeliv”, hvor forfatteren deler nogle af sine egne første oplevelser med blandt andet kærlighed og sex.

Magt og afmagt er også temaer, som Zakiya Ajmi fortæller, at hun bliver ved med at vende tilbage til i sine bøger. Både i forhold til det ‘skæve’ magtforhold mellem et barn og en voksen eller i et voldeligt forhold. I en større skala i forhold til racisme og social ulighed.

I Zakiya Ajmis roman ”Vulkan” kommer det skæve magtforhold blandt andet til udtryk i forholdet mellem Anna og hendes far, som hun er nødt til at se – om hun vil det eller ej – fordi faren har ret til samvær. Samtidig er Anna nødt til at være voksen i både sin relation til sin mor og far. Den skæve magtbalance kommer også til udtryk mellem moren og faren og mellem Anna og Oscar.

”Glimt fra et pigeliv” er forfatterens personlige beretning om sine barndoms- og ungdomsår, men ellers skriver Zakiya Ajmi fiktion. Alligevel er alle hendes bøger og historier inspireret af hendes eget liv på den måde, at hun tager udgangspunkt i en følelse eller situation, som hun selv har befundet sig i, for at gøre teksterne troværdige: ”Nogle gange er det kun mig selv, der kan lave koblingen fra historien i bogen og til mig selv. Andre gange opdager jeg først bagefter, hvordan mit eget følelsesliv er flettet sammen med min bog,” siger hun (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, marts 2020).

Som forfatter til børne- og ungdomsbøger er det vigtigt for Zakiya Ajmi at skrive litteratur frem for pædagogik: ”Jeg vil gerne give mine læsere en kunstoplevelse og ikke et håb om, at de sidder tilbage med én bestemt følelse eller én bestemt ting, de nu er blevet klogere på – men jeg håber, at de er blevet rørt på en eller anden måde,” fortæller hun (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, marts 2020).

Etnicitet og identitet er også et tema, som er gennemgående i Zakiya Ajmis forfatterskab. Selv er hendes far fra Afrika og hendes mor fra Danmark. Nogle af karaktererne i hendes bøger deler hendes baggrund. Det gælder for eksempel Malaika i ”Den sommer alt voksede vildt”. Zakiya Ajmi har også bidraget til bogen ”Brun” (2018), der samler forskellige fortællinger om at føle sig anderledes i Danmark.

Beslægtede forfatterskaber

Flere af Zakiya Ajmis bøger til unge bevæger sig inden for den socialrealistiske genre ­– det gælder ikke mindst forfatterens seneste udgivelse ”Vulkan” (2020).

En anden forfatter, der også skriver socialrealistisk ungdomslitteratur, er Kim Fupz Aakeson. I ungdomsromanen ”Rengøring” (2019) tager Fupz Aakeson – ligesom Zakiya Ajmi – temaet om vold op. Bogen handler om den 17-årige Cecilie, som bor sammen med sin usikre og ustabile kæreste Andy, der slår hende og i det hele taget behandler hende rigtig dårligt. Gennem Cecilie og Andys forhold belyser Fupz Aakeson den skæve magtbalance, og hvad det gør ved en persons selvforståelse og selvværd at være i et psykisk og fysisk voldeligt forhold.

Mette Vedsø er en anden børne- og ungdomsforfatter, som skriver om vold; i ”Stav til psyko” (2017) skriver hun om vold i familien og i hjemmet.

Flere af Zakiya Ajmis bøger kredser også om, hvordan det er at være ung pige i dag. Andre forfattere, der gennem tiderne har beskrevet det i fiktionen, er Hanne-Vibeke Holst, der i sin Louise-trilogi udforsker, hvad det vil sige at være ung kvinde gennem hovedpersonen Louise, fra gymnasietiden til hun starter på studie i København. Det samme gør Tine Bryld i Pigeliv-trilogien om karakteren Liv. Begge trilogier giver et samtidsbillede af 1980’ernes ungdomskultur og problemstillinger.

Tove Pilgaard har også skildret, hvordan det er at være pige i ”Brudstykker fra et pigeliv” (1982) om en ung kvindes tilværelse på landet i 1940’ernes Danmark. Endeligt har Tove Ditlevsen, som Zakiya Ajmi personligt er inspireret af, belyst emnet i flere af sine bøger – for eksempel i digtsamlingen ”Pigesind” (1945) og i romanen ”Barndommens gade” (1943).

Personligt er Zakiya Ajmi også inspireret af Astrid Lindgren. I et interview med Forfatterweb begrunder hun det med, at Lindgren altid er i øjenhøjde med sine læsere og aldrig taler ned til dem: ”Hun tog børnelitteraturen alvorligt og lykkedes med at skabe historier, der var så gode og sande, at de ikke føles spor støvede, men er sjove og rørende og overraskende i dag, mange år efter de blev skrevet.” (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, marts 2020).

Bibliografi

Børnebøger

Ajmi, Zakiya: Mikro Mille. Palka, 2012.
Ajmi, Zakiya: Fasters vasketøj. Carlsen, 2015.
Ajmi, Zakiya: Pigen, der var sky. Carlsen, 2015.
Ajmi, Zakiya: Damen, drengen og anden. Carlsen, 2016.
Ajmi, Zakiya: Den syngende sangbog. Carlsen, 2016.

Ungdomsbøger

Ajmi, Zakiya: Den sommer alt voksede vildt. Carlsen, 2016.
Ajmi, Zakiya: Glimt fra et pigeliv. Carlsen, 2016.
Ajmi, Zakiya: Vulkan. Gad, 2020.

Voksenbøger

Ajmi, Zakiya: Jeg boede på den anden side af søerne. I antologien “Begyndelser”. Valeta, 2009.
Ajmi, Zakiya: Bunga Sepi. I antologien “Terror i København”. Byens Forlag, 2010.
Ajmi, Zakiya: Stjernedigt. Slagtryk, 2011.
Ajmi, Zakiya: Sommerhus. eBook2go, 2012.
Ajmi, Zakiya: Natradio. Slagtryk, 2012.

Om forfatterskabet

Hjemmesider

Her kan du finde oplysninger om Zakiya Ajmi og hendes bog ”Vulkan”.

Kilder citeret i artiklen

Stock, Martine: Interview med Forfatterweb. Marts 2020