Caroline Ørsum
Foto: Rasmus Jepsen

Caroline Ørsum

cand.mag. Nanna Laudrup Lund, Bureauet, september 2020.
Top image group
Caroline Ørsum
Foto: Rasmus Jepsen

Indledning

Caroline Ørsum skriver rørende romaner om livets store udfordringer og om at være ung. I hendes bøger er der altid et ”jeg”, der på sin helt egen måde skal finde ud af at være til her i verden. Ofte betyder det, at der først skal styr på komplicerede forhindringer som sorg, angst, OCD og ensomhed. Et mundret ungt sprog fyldt med sjove ordspil, twist af talemåder og skarpe, nydannende metaforer spiller sammen med en solid psykologisk indsigt i skildringen af den unges vej frem mod et godt voksenliv.

48203124

 

Blå bog

Født: 1985 i København.

Uddannelse: Kandidatgrad i socialvidenskab og kommunikation (cand.comm.), Roskilde Universitet, 2014.

Debut: Hovedet i skyerne. Høst & Søn, 2009. Ungdomsroman.

Litteraturpriser: Ingen kendte.

Seneste udgivelse: Afstanden mellem dig og mig. Høst & Søn, 2020. Ungdomsroman.   

Inspiration: Bjarne Reuter, Joan Didion, Jessica Schiefauer og unges internetfora.

 

 

 

Caroline Ørsum besøger Nordagerskolen, 2016.

Artikel type
boern

Baggrund

”Hendes øre er et lille og lyserødt og perfekt sneglehus. Jeg stikker en kuglepen ind i det og er måske lige ved at punktere hendes trommehinde, da hun pludselig retter sig op. Hanne, vores rektor, der altid går i pangfarvede strømpebukser, står i døren.”
”Afstanden mellem dig og mig”, s. 18.

Caroline Ørsum er født i 1985 og debuterede som 24-årig med ungdomsromanen ”Hovedet i skyerne” i 2009. Kendetegnende for forfatterskabet er en boblende skrivelyst og et gåpåmod, der betød en meget tidlig debut som romanforfatter. Ørsum har altid villet være forfatter og skrev sin første ”roman” som 3-4-årig. Den består bl.a. af sætningen ”En dag var der så meget sne, så vi blev nødt til at grave os ud” (Nordagerskolen: Caroline Ørsum. YouTube, 2016-12-16).

Ørsum tager ofte den nørdede og skæve normbryders vinkel i sine bøger og skaber stor indlevelse hos læseren i forhold til tabubelagte emner som angst og andre psykiske udfordringer hos unge. I en tid med stor optagethed af identitetspolitiske problematikker er hun heller ikke bleg for at beskæftige sig med følsomme emner som køn, seksualitet og ligestilling, og her spiller det måske også ind, at hun har en uddannelse i socialvidenskab bag sig. Homoseksualitet tematiseres i debutromanen ”Hovedet i skyerne” med kærlighedsforholdet imellem to unge mænd og igen i romanen ”Afstanden mellem dig og mig” (2020), hvor de samfundsmæssige strukturer betyder, at to kvinders forelskelse udfordres, i og med den ene er lærer og den anden elev.

Ørsum udtrykte i forbindelse med udgivelsen af sin debutroman sit engagement i det kønspolitiske: ”Det, der optager mig meget, er ligestilling, og hvordan man behandler mindre grupper. Vi er nået langt i vores samfund med hensyn til tolerance overfor små kulturer og minoriteter, men så længe bøsser bliver slået ned, fordi de er bøsser, så er der behov for en samfundsændring.” (Anja Berth: Så længe bøsser bliver slået ned, er der behov for mere ligestilling. Vesterbro Bladet, 2009-06-03).

Caroline Ørsum er – ud over at være forfatter til 17 bøger for unge skriveunderviser og foredragsholder på biblioteker, skoler, højskoler og forfatterskoler. Hendes kæreste er finne, og under coronakrisen i 2020 slog Ørsum til lyd i medierne for, at ikke bare ægtefolk, men også ugifte par skulle have mulighed for at besøge hinanden på tværs af landegrænser. Forfatteren bor på Vesterbro i København.

Kære dumme døde Vik

””Hvad er det, du tror?” sprutter hun. ”Bilder du dig helt seriøst ind, at du havde ret til Vik, bare fordi I var kærester? Er du overhovedet rigtig ked af, at han er død?” ”Selvfølgelig,” stammer jeg. ”Hvorfor har du så ikke været andet end pissesur og sær og umulig, siden det skete? Du har ikke spurgt en eneste gang, hvordan jeg havde det, og jeg har faktisk haft det ad helvede til (…).””
”Kære dumme døde Vik”, s. 175.

Caroline Ørsums roman ”Kære dumme døde Vik” fra 2015 handler om, hvor barsk det er at befinde sig i overgangen mellem barn og voksen, når der også skal være plads til både kærlighed og død. Selma går i 2.g og har en dejlig kæreste, Vik. Til en fest bliver hun jaloux, og da hun vil konfrontere ham på vej hjem i bilen, afbrydes de brutalt af en frygtelig ulykke, hvor Vik dør. Selma overlever, men går igennem en forfærdelig tid, hvor hun ud over den store sorg over tabet af Vik også udkæmper svære kampe med sig selv. For i en tid hvor sociale medier fylder meget, og fotofiltre bruges til at udviske selv de mindste skønhedsfejl, er det en vigtig problemstilling, som Caroline Ørsum beder sine unge læsere om at overveje i denne roman, hvor hovedpersonen Selma skamferes i ansigtet ved en bilulykke. Hvordan klarer man det som ung, selvbevidst pige, der bare gerne vil være som alle andre? Og hele tiden nages Selma oveni af den uacceptable følelse af at være meget vred på en, der er død.

51706463

Selma modnes – på den hårde måde – af den tragiske ulykke og tabet af sin kæreste og af at blive tvunget til at hæve sig over egen forfængelighed og egoisme i sin sorg. Det er hård kost og særdeles store krav til et ungt menneske, og hendes personlige udvikling er nænsomt skildret med små skridt igennem romanen.

For at komme videre efter ulykken er Selma nødt til at arbejde med et stort kontrolbehov, som siden hun var barn er kommet til udtryk i OCD-lignende adfærd. Alfabetet spiller en central rolle i hendes metode til at holde styr på verden, og det kommer også til udtryk i og med, at bogens kapiteloverskrifter står i alfabetisk orden. Første kapitel er derfor ”Advarselslamper”, andet er ”Bilen og Branden” og så fremdeles frem til ”Ånd ind, ånd ud”. Men der mangler tre overskrifter, og det er dem, der skulle begynde med V, I og K.

Romanens indre komposition følger også et system, nemlig de fire sorgfaser, man typisk gennemgår efter en ulykke: Og Selma går netop fra chok til savn til vrede – før hun til sidst når den afgørende accept af, at hun og Vik jo bare var mennesker begge to, som alle andre i øvrigt der derfor også bør mødes med elastik og plads til at fejle.