Mikkel Rosengaard
Foto: Caitlan Hickey

Mikkel Rosengaard

cand.public. Martine Stock, iBureauet/Dagbladet Information. Februar 2017.
Top image group
Mikkel Rosengaard
Foto: Caitlan Hickey

Indledning

Den Brooklyn-baserede forfatter Mikkel Rosengaard har skrevet, siden han var teenager, men det var hans debut, ungdomsromanen ”Videre”, som fik ham til at tro på, at han kunne leve af det. Og hans fornuftbaserede statskundskabsstudier gled i baggrunden, da han efterfølgende rejste til New York City og begyndte at skrive sin første voksenroman. Mikkel Rosengaard er særligt optaget af historier og anekdoter og bruger i sin seneste udgivelse "Forestillinger om Ana Ivan" genfortællingen, mange fortællelag og en god portion ironi til at holde personerne og handlingen i armslængde, så det aldrig bliver rigtig sørgeligt.

52173485

Blå bog

Født: 23. februar 1987, Helsingør.

Uddannelse: Espergærde Gymnasium, 2006. Kandidat i statskundskab, Københavns Universitet, 2012.

Debut: Videre. Gyldendal, 2010.

Seneste danske udgivelse: Forestillinger om Ana Ivan. Gyldendal, 2016.

Inspiration: Lars Frost, Kristian Bang Foss, Roberto Bolaño, Manuel Puig og David Foster Wallace.

Artikel type
voksne

Baggrund

”To triste mennesker på en bænk, en kvinde der går fra en mand, og da solen stod op den tredje dag, kunne jeg også se omridset af manden, der sad tilbage. En mand, der var så selvoptaget, at han ødslede omsorg og opmærksomhed på figurerne i en historie, men glemte sin egen kæreste.”
”Forestillinger om Ana Ivan”, s. 227.

Mikkel Rosengaard har med egne ord en ”meget normal middelklassebaggrund” og en otte år ældre bror, som han så meget op til gennem sin barndom. Lige siden han var teenager i Helsingør, har han skrevet tekster og interesseret sig for litteratur. Da han blev student fra Espergærde Gymnasium i 2006 og ville læse videre på universitetet, valgte han at gå en anden vej og læse statskundskab: ”Jeg overvejede ikke rigtig at studere litteratur (…) Jeg tror, det var meget sådan noget med, at jeg man skulle gøre noget fornuftigt. Jeg tror virkelig ikke, jeg troede på, at det kunne lade sig gøre at skrive bøger og leve af bøger” (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, februar 2017).

Han fortsatte med at skrive ved siden af studiet, og det blev efterhånden en fast del af aftenen at arbejde nogle timer ind i natten. Nattens skriverier udmøntede sig i forfatterdebuten ”Videre”, der udkom i 2010, samme år som han blev færdig med sin bachelor: ”Det betød virkelig meget for mig at få ungdomsromanen ud (…) den gav mig selvtillid til at turde tro på det. Indtil da havde det været en hobby. Det gjorde, at jeg turde satse på det.” (Martine Stock: Interview til Forfatterweb, februar 2017).

Den dengang 22-årige Mikkel Rosengaard bosatte sig herefter i Brooklyn i New York, for at komme i praktik på litteraturfestivalen PEN World Voices, hvor han endte med at arbejde i tre år, mens han tog sin kandidat. Sideløbende skrev han på sine egne tekster, og i 2016 udkom hans første og anmelderroste voksenroman ”Forestillinger om Ana Ivan”, der allerede inden dens udgivelse blev solgt til Norge, Sverige og Holland. Mikkel Rosengaard bor stadig i Brooklyn, og udover at arbejde på Guggenheim Museet på Manhattan, skriver han essays, noveller og artikler til forskellige magasiner.

Videre

”Han får øje på mig og nikker til mig, inden han vender blikket mod Rikke, der i samme øjeblik fører sin hånd mod hans bryst. Det er ikke i orden det her. Det kan simpelthen ikke passe, at hun vil noget med ham. Emil kan jo ikke noget.”
”Videre”, s. 175.

Mikkel Rosengaards debut ”Videre” (2010), handler om gymnasiedrengene Morten, Emil og Andreas. Handlingen tager udgangspunkt i deres hverdag på gymnasiet, der, ud over skoleaktiviteter, går med fest, druk, stoffer og piger. Morten er den festglade og umiddelbart sorgløse type i trekløveret, Emil den mere følsomme, og Andreas den intelligente og til tider arrogante. En nat efter endnu en fest sker der noget voldsomt, som involverer Morten og Andreas, og hændelsen afdækkes langsomt, efterhånden som historien skrider frem. Emil, der tog tidligt hjem fra festen, ved ikke, hvad der er sket, men mærker, der er noget forandret mellem de tre venner. Andreas gør alt, hvad han kan, for at fortrænge begivenheden, mens Morten ikke kan glemme, hvad der er sket og er ved at bryde sammen af dårlig samvittighed. Drengene oplever, at deres venskab ændrer sig, og Emil og Andreas bliver samtidig glad for den samme pige, hvilket lægger yderligere pres på deres forhold.

28141246

Historien udfoldes kronologisk og fortælles ud fra hver af drengenes perspektiv: først fra Mortens, så Emils og til sidst Andreas’. Handlingen er i store dele baseret på de anekdoter og historier om weekendens oplevelser, som drengene fortæller hinanden. Gennem historierne søger de at blive bekræftet af hinanden og at skabe en identitet omkring sig selv.

”Videre” tegner et portræt af en ungdomsgeneration af i dag med uanede muligheder. Bogen skildrer samtidig den tomhedsfølelse, der kan følge med, når alle døre er åbne. Drengenes historie eksemplificerer, at det kan være svært, at mærke, hvad man virkelig vil, og hvad der betyder noget, når man kan næsten alt. Det hele mister værdi, og det handler primært om at komme videre i livet uden at reflektere for meget. Romanen rejser ligeledes en moralsk kritik af den egocentri og selvoptagethed, der kan følge med.