Kamilla Hega Holst (voksen)

Artikel type
voksne
cand.mag. Christina Aabo Mikkelsen, iBureauet/Dagbladet Information. 2015.
Main image
Holst, Kamilla Hega
Foto: Robin Skjoldborg

Indledning

Kamilla Hega Holst skriver originale og skæve voksenromaner om mennesker, som afviger fra normen og har et anderledes begær. Hverken spædbarnsmoren Laura, som indleder en affære med den noget ældre overbo Orla, eller Sanne, der fedes op af kæresten, som begærer hendes fedt, passer ind i de normale forestillinger om skønhedsidealer eller seksuelt begær. Forfatterens bøger udfordrer læserens forestilling om, hvad der er smukt og normalt ved at give stemme og krop til de karakterer, som afviger.

 

53052932

Blå bog

Født: 1973.

Uddannelse: Bachelor i dansk.

Debut: Den sovende sangerinde. Illustreret af Pia Thaulov. Høst & Søn, 2003. Børnebog.

Litteraturpriser: Kulturministeriets Børnebogspris, 2003. Blixenprisen, 2015.

Seneste udgivelse: Rud. Rosinante, 2017. Roman.

Inspiration: Karen Blixen.

 

 

 

 

 

 

hega

Baggrund

”I weekenden vækker han hende med morgenmad på sengen. Han hjælper hende op at sidde, anretter puder i ryggen, arrangerer dynen. Han samler hendes hår i en elastik. Gør hende klar. Han mader hende med røræg og bacon, yoghurt og mysli, pandekager rullet i sirup, smoothies, tærter og muffins. Huden flyder varmt ud på lagenet. Hun vågner i bidder.”
”Sort”, s. 117.

Kamilla Hega Holst er født i 1973 og er bachelor i dansk fra RUC. I skolen elskede hun at skrive stile, men hun forestillede sig ikke, at hun skulle være forfatter. Det var et ophold på en daghøjskole efter gymnasiet, som satte gang i skriveriet: i første omgang skrev hun en masse små historier, og senere tog hun karaktererne fra historierne og skrev dem sammen til en roman. Hun debuterede som børnebogsforfatter i 2003 med ”Den sovende sangerinde” og modtog Kulturministeriet Børnebogspris samme år. Debuten blev fulgt op af endnu en børnebog i 2007, ”Metilies underjordiske rejse”.

I 2010 udgav hun sin første voksenroman, ”En kærlighedshistorie”. Romanen blev ifølge forfatteren til i kølvandet på, at hun mistede sin far, som døde af kræft, og at hun selv blev skilt. Karakteristisk for hendes forfatterskab er interessen for at skrive om tabuer og det, som er anderledes: ”Jeg synes, at der er noget fascinerende og tiltrækkende ved det, der normalt er tabu eller ikke normalt. I vores samfund er det stadig tabu at være i krise, men hvorfor må man ikke det? (…).” (Anja Bernth: Livskaos er det nye Sort. Vesterbro Bladet, 2012-03-21).

Ideen til hendes anden roman ”Sort” (2012) blev blandt andet udviklet ved, at forfatteren sendte læserbreve til Dagbladet Information, hvor hun udgav sig for at være Sanne Jensen fra Vesterbro. Dagbladet Information trykte læserbrevene, og dermed fik romankarakteren Sanne sit eget liv i det virkelige liv. I romanen blandes fiktion og dokumentarisme, og forfatteren bruger dokumenter fra virkeligheden, blandt andet billeder fra sin egen opvækst og sin fars sygejournal.

Da det blev afsløret, at Sanne Jensens læserbreve var skrevet af Kamilla Hega Holst og var en del af et romanprojekt, blev forfatteren kritiseret af avisen for at have indsendt læserbreve i falsk navn. Men Holst mener ikke selv, at der er noget moralsk eller etisk forkert i det, hun har gjort, fordi hun efterfølgende har valgt at stille op og som forfatter forsvare Sanne-figurens synspunkter.

En kærlighedshistorie

” – Det er ikke grene, jeg brækker af, kun små kviste.
Hun presser sit ansigt ind mod stolens rygstøtte. Han banker igen. Hun ser ud ad det åbne vindue, det sner en smule, lidt tøsne lægger sig i vindueskarmen. Jan kommer først hjem i morgen, han er i Holbæk og skal overnatte på en højskole. Overboen er stille. Men han står derude endnu.”
”En kærlighedshistorie”, s. 22-23.

Kamilla Hega Holsts ”En kærlighedshistorie” (2010) handler om Laura, der er en kvinde i slutningen af tyverne. Hun er for nylig blevet mor til den lille dreng Nagel og kæmper for at finde sig til rette i moderrollen i lejligheden på Nørrebro, hvor sønnen skriger og skider, og en fødselsdepression lurer under overfladen. Lauras kæreste Jan er en 15 år ældre forfatter, som ikke er meget hjemme og ikke forstår Lauras rod, passivitet og depressive tilstand. Laura beskrives som mager og udmattet, mens hendes mor er optimisten, der kommer rendende i tide og utide og har hang til alkohol. Faderfiguren er fraværende, for han døde, da Laura var barn.

28081774

Orla er Lauras overbo. Han er en del år ældre end hende og tørlagt alkoholiker, og han vækker både irritation og fascination hos Laura. Orlas kone Ellen er meget syg, og han plejer hende hjemme. Først er Laura irriteret over Orlas tilstedeværelse, at han knækker kviste af træerne nede i gården, og at han taler ind gennem hendes postkasse for at komme i kontakt. Men hun tiltrækkes af ham, og de indleder en affære, som giver hende noget af det nærvær, hun ikke får af sin egocentriske kæreste eller sin afdøde far. Laura og Orlas affære får Laura til at vokse og udvikle sig som menneske, hvilket gør det nemmere for hende at håndtere moderrollen.

Laura mistænker samtidig kæresten Jan for at have en affære med en anden kvinde, for hun finder et brev til ham fra en fremmed kvinde, som er svært overvægtig, og Laura spekulerer over, om Jan i virkeligheden tænder på BDSM (bondage og sadomasochisme).

Det er en realistisk roman, og fortællestilen er nøgtern og registrerende. Historien fortælles i tredje person nutid, og synsvinklen er hos Laura. Dramaet udspiller sig under overfladen, og historien tager en overraskende drejning og fortæller en noget anderledes historie om kærlighed.