jens henrik jensen
Foto: Politikens forlag

Jens Henrik Jensen

Artikel type
voksne
cand.mag. og journalist Niels Vestergaard, iBureauet/Dagbladet Information, 2011.
Top image group
jens henrik jensen
Foto: Politikens forlag
Main image
Jensen, Jens Henrik
Foto: Red Star

Indledning

Flere små murstensromaner er det blevet til siden debuten med “Wienerringen” i 1997. Nogle handler om den hårdkogte CIA-agent Jan Jordi Kazanski og andre om den stridbare politiassistent Nina Portland fra Esbjerg. Journalisten og forfatteren Jens Henrik Jensen holder til anmeldernes fornøjelse niveau hele vejen igennem. Det er spændingslitteratur af internationalt format. I sin seneste krimi “Spøgelsesfangen” leverer Jensen en samtidsthriller med nerve, intensitet og drama i en skarp blanding af bandekrig, politireform og international terrorisme.

 

52547032

Blå bog

Født: Den 6. maj 1963 i Søvind ved Horsens.

Uddannelse: Afgangseksamen fra Danmarks Journalisthøjskole i 1987.

Debut: Wienerringen. Holkenfeldt 3, 1997.

Litteraturpriser: Det Danske Kriminalakademis diplom, 2005. Krimimessens Publikumspris, 2017.

Seneste udgivelse: De frosne flammer. Politiken, 2016. Krimi.

Inspiration: John Le Carre, Len Deighton og Frederick Forsyth.

 

Baggrund

“Vandet nåede op til hendes hofte nu, og hun vadede udad, bare udad. Hun kunne ikke få luft længere. De små lys ovre i Hjerting flimrede for hendes øjne. Så lød der endnu nogle skud. Hun strakte armen bagud og trykkede på aftrækkeren (...)
Ibs lille fakkel blussede op ret forude et kort sekund. Så smed han den i vandet, som han havde fået besked på. Hun var der næsten … 30-40 meter mere …”
“Kulmanden”, s. 198-199.

Jens Henrik Jensens forfatterskab har internationalt snit. Han fremstår som en globetrotter med stor rejseaktivitet. Samtidig har han bevaret en solid forankring i det jyske. Han er født i en lille by uden for Horsens, voksede op som en sportsgal knægt, blev student fra Horsens Statsskole, var praktikant på Jydske Vestkysten, mens han uddannede sig til journalist i Århus, hvorefter han fortsatte som sportsjournalist på Jydske Vestkysten. I flere ombæringer har han begivet sig ud på større rejser, i 1988 en jordomrejse og i 1994 en rejse i Sydamerika.

På sin hjemmeside fremgår det, at han altid har lyttet meget til musik og er til både popmusik og klassisk. Han anfører U2s “The Joshua Tree” som verdens bedste album og nævner Madonna, Annie Lennox og Bruce Springsteen som nogle af sine favoritter. Af film fremhæver han “En verden uden for” og “The Usual Suspects” som et par af favoritterne. Han har dyrket et hav af forskellige sportsgrene og holder af at færdes i naturen med en fiskestang – helst med en tørflue for enden af linen. Blandt favoritforfatterne er John Le Carre, Len Deighton og Frederick Forsyth, men også John Steinbeck og Ernest Hemingway. Hvad der nok vil komme bag på mange, så har han aldrig læst meget. Det antyder, at han har lært en del som journalist og har en medfødt flair for fortællinger, for hans trilogi om CIA-agenten Kazinski og de foreløbig romaner om politikvinden Nina Portland er blevet modtaget som noget af det bedste, thrillergenren har at byde på her til lands.

Jens Henrik Jensen startede sin skønlitterære karriere med krimien “Wienerringen” fra 1997, der i dag står som en parentes i forfatterskabet og heller ikke af forfatteren selv betragtes som særlig vellykket. Han skriver fortsat for Jydske Vestkysten i Nina Portlands hjemby Esbjerg.

Kællingen i Kraków

“Den livløse kvindekrop lå som en klud inde i opgangen. Den grå facade var overstænket med røde plamager, og på fliserne var der kun rester af en sammenfiltret masse – hår, kød, tøjstumper og blod, der blev fortyndet i den silende regn regn og trak væk som små, lyserøde bække.”
“Kællingen i Kraków”, side 11.

Det er en almindelig misforståelse, at klicheer er noget skidt. Indenfor spy-thriller-genren er den traumatiserede, utilpassede antihelt-agent, som flikflakker hen over grænsen mellem fyring og ansættelse, en tilbagevendende kliche; koldkrigsromantik og opløsningsstemninger fra landene bag det gamle jerntæppe en anden; forføriske og superfarlige kvinder med en mission en tredje – og så fremdeles med russisk mafia, eks-stasiagenter, Dragunov snigskytterifler og snedige likvideringer. Listen er endeløs, og det, der adskiller den gode forfatter fra den mindre gode er ikke, om han kan undgå klicheerne, men om han kan få dem til at spille. Og det kan Jens Henrik Jensen. De danske krimianmeldere modtog hans trilogi om Jan Jordi Kazanski med begejstring.

Det første bind i serien, “Kællingen i Kraków” fra 1997, blev hans gennembrud og demonstrerede en sikker evne til at ommøbelere fortællingens kronologi og kausalitet til et inciterende virvar af mystiske hændelser og skjulte identiteter. Jens Henrik Jensen mætter teksten med røget sild, red herrings, krimijargon for blinde spor – en kraftig lugt som vildleder sporhunde. Han sender vores hovedperson hid og did i sin jagt på den mystiske titelperson og holder læseren fast med effektive spændingsmomenter, action og en slat erotik. Han benytter en alvidende fortæller, som klinisk veksler mellem synsvinkler, reporterende stil og dækket direkte tale. Et handlingsreferat ville splintre den tindrende række af clifhangers, som gør bogen til en page turner, men vi kan ridse et par forudsætninger op.

21881287

CIA-agent Jan Jordi Kazanski er på lidt af en røvtur, da romanen begynder, og det er der god grund til. Den multilinguale polsk-katalanske amerikaner med russisk blod i årerne har mistet sin kone og sin datter i et attentat begået af den russiske mafia. På sin egen vis har det forbindelse til en mystisk gangsterleder i den smukke gamle polske kongeby Kraków og en hundeglad russisk major, der bliver sprunget i luften af en Boobie Trapped golden retriever – yderst diabolsk – og nogle andre mord i Moskva, samt en forsvunden polsk atomfysiker og et stof, der er så eksplosivt, at man kan lave atombomber på størrelse med håndtasker af det. Jan Jordi er gået i hundene, men bliver hentet ind af ‘tjenesten’ (CIA), fordi han er den bedste mand til at finde kællingen i Kraków, den mystiske gangsterleder, der beskrives således: “Når man ser bort fra Warszawa, så styrer hun tilsyneladende resten af Polen. You name it, og kællingen kan skaffe det. Alt lige fra Mercedes til plutonium. Hun kan også vaske penge. Polen har udviklet sit til et transitland og distributionscentral rundt til alle de tidligere kommunistiske lande og alle SNG-landene. Og det kan vi ikke leve med.” (“Kællingen i Kraków”, side 128.)

Da Kazanski ankommer til Kraków, møder han den danske forretningskvinde, Xenia Pizlo Larsen. De bliver tiltrukkede af hinanden og ender med at følge et fælles spor. Men problemet er, at Kællingen ikke er lige til at finde, og at både den russiske mafia og amerikanske agenter ønsker at få gjort Kazanski kold.