Portræt af Niels Frank
Foto: Sara Galbiati / Gyldendal

Niels Frank

cand.mag. Helle Eeg. Opdateret af cand.mag. Søren Langager Høgh i 2014 og maj 2018, Helle Eeg i 2022.
Top image group
Portræt af Niels Frank
Foto: Sara Galbiati / Gyldendal

Niels Frank er blevet kaldt forfatternes forfatter. Årsagen er, at dialogen med andre forfattere og kunstnere vejer tungt og er tydelig igennem hele forfatterskabet. Blandt andet i digtsamlingen “Små guder” fra 2008, hvor flere af hans forfatterkolleger er portrætterede. Også i Franks essays diskuterer han andre forfattere og kunstneres værker. Hans forfatterskab er en løbende samtale om kunsten og dens væsen, der aldrig bliver færdig. I 2022 udgiver Frank ”Fanden tage dige”, der handler om drabet på hans søster. Bogen adskiller sig fra resten af hans forfatterskab i både form og indhold, Frank ville ikke få¨: ”tillægsordene til at glitre”, men i stedet: ”skrive det, som det er”. Bogen var med til at starte en offentlig samtale om partnerdrab i Danmark. 

 

134294574

Blå bog

Født: Den 25. februar 1963 i Brædstrup.

Uddannelse: Cand.phil. i litteraturhistorie ved Aarhus Universitet, 1987.

Debut: Øjeblikket, 1985. Digte.

Litteraturpriser: Heinrich Steffens-prisen, 1992. Emil Aarestrup Medaillen, 1995. Otto Gelsted-prisen, 1999, Georg Brandes-Prisen, 2007. Statens Kunstfonds livsvarige ydelse, 2008. Montanas litteraturpris, 2008. Kritikerprisen, 2013.

Seneste udgivelse: Fanden tage dig. Gyldendal, 2022.

Minimalisme i 1990'erne

 

 

 

Niels Frank på Lyrikporten

Artikel type
voksne

Baggrund

“Digter mig her og digter mig der - Du fremstiller/ digte iført kittel, men du er ikke hjemme/ ét sekund i dem. Du har aldrig mærket poesien/ hærge i dig. Du kravler op mod den/ på blødende knæ, du er slesk over for den, trygler den om bare ét godt ord/ og får “tissetrængende”. Så prøver du nye ord/ foran spejlet, men alt sidder dårligt på dig./ Dine verslinjer ligner ordensbånd, skal/ dekorere dig i højere verdener. Du giver dig selv/ poesi for, så snart du har skrevet/ et nyt digt, ringer du til Gud/ og læser det højt.”
“Små guder”, s. 19.

Niels Frank er født den 25. februar 1963 i Brædstrup i Østjylland. Sit første digt skrev han i begyndelsen af sine teenageår i forbindelse med en skoleopgave, og siden er han blevet ved med at skrive. For at understøtte sin litterære interesse startede Niels Frank på litteraturhistorie på Aarhus Universitet i starten af 1980’erne. I 1985 fik interessen sit første udtryk i form af digtsamlingen “Øjeblikket”, og to år efter fik han papirer på sin lidenskab, i form af et kandidatbevis fra Universitetet.

Selvom Frank aldrig officielt har gået på Forfatterskolen, var han en del af miljøet omkring Poul Borum, der i 1987 startede Forfatterskolen som en slags privatskole for særligt inviterede forfattere. Da Borum trak sig som rektor på den nu etablerede og statsstøttede Forfatterskole i slutningen af 1990’erne, var Niels Frank et naturligt valg som rektor. Her var han rektor indtil 2002, hvor han overlod stillingen til forfatteren Hans-Otto Jørgensen.

Niels Frank har i flere perioder boet i udlandet, blandt andet Paris, San Francisco og New York, og han har desuden rejst meget over hele verden. Han bruger ofte rejser og ophold i udlandet som et eksil, når han arbejder med en bog. Rejserne giver ham en afstand til Danmark og en mulighed for at se livet udefra, fordi, som han siger, at ens eksistens bliver sat i perspektiv, når man er i fremmede omgivelser. Siden 2008 har han været modtager af Statens Kunstfonds livsvarige ydelse.

Foruden at være forfatter til en række digtsamlinger har han skrevet flere essaysamlinger om litteratur og kunst. Grænsen mellem de to ting er flydende, og hans store engagement i samtalen om kunstens væsen har gjort ham til en stor inspirationskilde for mange kolleger. Niels Franks forfatterskab er berømmet og populært i den smallere del af den litterære sfære, mens han ikke har haft det store folkelige gennembrud. Dette ændrer sig med udgivelsen af ”Fanden tage dig”, der handler om drabet på Franks søster Elin. Bogen er med til at starte en offentlig samtale om partnervold og –drab og bliver bl.a. startskuddet på en længere artikelserie i dagbladet Politiken om emnet.  

Aktuelt værk: Fanden tage dig

De færreste mord foregår som i bøgerne eller filmene. Ham, der slår dig ihjel, er ikke en uhyggelig mand du møder på en skummel vej. Det er ikke en tilfældig forbipasserende i en park en tåget efterårsaften. Ham, der slår dig ihjel, er den mand du har delt seng med i fyrre år. Det er ham du har kysset hver morgen. Ham, der sidder ved siden af dig lige nu. Han er den farlige.

”Fanden tage dig”, s. 227-228

”Fanden tage dig” fra 2022, med genretitlen ”Beretning om et kvindedrab”, skiller sig ud fra resten af Niels Franks forfatterskab. Bogen handler om tiden op til og umiddelbart efter, at Franks søster Elin blev dræbt af sin eksmand. Oprindeligt havde Frank forestillet sig, at han skulle skrive: ”En kunstnerisk bog. Den skulle hedde: Det jeg ved om menneskene.” (s. 242). Her ville han ”få tillægsordene til at glitre” og ”skrue op for patos og overdrive”, men det er ikke den bog, han ender med at skrive. I stedet er ”Fanden tage dig” skrevet ”så enkelt og ligefremt som muligt”, Frank ville ikke lave kunst på Elins død. Bogen er således skrevet frem i kronologisk rækkefølge, der refereres fra noter, som Frank skriver undervejs i forløbet, og fra sms’er, mails, offentlige tekster fra politiet, retsmedicinere og domstole, og det er tydeligt, hvordan Frank forsøger at dokumentere forløbet, og at det gøres for at forstå og forklare drabet på Elin. Både for Frank og familiens egen skyld, og for at omverdenen skal forstå, at denne historie er en brik i et større billede om partnerdrab i Danmark.

134294574

Bogen er delt i tre dele. Første del handler om tiden op til drabet, anden del om tiden umiddelbart efter drabet og tredje del om retssagen og om de længerevarende spor, som drabet sætter i den nærmeste familie, både dem der peger fremad, og dem der pludselig viser sig bagud i familiehistorien. For hvornår gik det egentlig galt for Elin første gang? På trods af bogens stramme struktur og forfatterens målsætning om at ”skrive det, som det er”, så er teksten også fragmentarisk og gentagende. Inde i hovedafsnittene er teksten delt i kortere afsnit, der uden sideskift kommer efter hinanden i en strøm af tanker, scener, personer og følelser.

Især er Frank optaget af drabsmanden. Var han ond eller syg, eller begge dele? Og hvorfor forstod Frank ikke, hvor dårligt søsterens ægteskab var og hvor voldsom eksmandens temperament var, før det var for sent? Drabet bliver dermed også en anledning til at se tilbage på Franks eget liv, på sin egen barndom i en udsat familie og på hvordan han selv har været på flugt fra sin fortid. Om Elins sønner skriver Frank: ”de kunne ikke høre, hvor galt det stod til… ikke for alvor… de er selv blevet syge af at have boet sammen med ham i så mange år” (s.145). Elin var i et farligt ægteskab, men det er også farligt at vokse op i en udsat familie, og nogle mønstre er svære at bryde, især når de er helt usynlige for en selv. På afstand ligner mordet et trafikuheld i langsom gengivelse, moderens forudsigelse om Elin: ”forhåbentlig bliver hun klogere med tiden, uden at det skal gøre alt for ondt” (s. 157), de mange små tegn på et ægteskab i krise, billeder fra gamle familiefester med detaljer, man først ser nu, og så alle de forskningsbaserede kendsgerninger om partnerdrab, der for alvor sætter drabet ind i en større kontekst. 

Fanden tage dig blev nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris 2023. 

 SE OGSÅ LÆSEKOMPAS.DK: Bøger, der minder om "Fanden tage dig"