Portræt af Glenn Bech
Foto: Lærke Posselt. Gyldendal.

Glenn Bech

Af cand.mag. Anna Møller, Bureauet, marts 2021.
Top image group
Portræt af Glenn Bech
Foto: Lærke Posselt. Gyldendal.

Indledning

Glenn Bech bruger sin baggrund som psykolog direkte i forfatterdebuten ”Farskibet”, der udkom i 2021 til strålende anmeldelser. Den autofiktive erindringsbog, der tager form som løsrevne dialoger, afskrift, lyrik og henvendelser, bearbejder en traumefyldt barndom og forsøger gennem sproget at rive traumerne op med rode. Romanen er skrevet som en djævleuddrivelse, forfatteren ikke kunne undslippe, og samtidig er den et opgør med giftig maskulinitet og en flimrende fortælling om selvmord, vold og psykiske senfølger.

38628593

Blå bog

Født: 8. april 1991 i Horsens.

Uddannelse: Cand.psych. i Psykologi fra Aarhus Universitet, 2017. Elev på Forfatterskolen i København, 2017-2019.

Debut: Farskibet. Gyldendal, 2021.

Litteraturpriser: Ingen kendte.

Seneste udgivelse: Farskibet. Gyldendal, 2021.

Inspiration: Kunstnere og tænkere som Donna Haraway, Martha Nussbaum, Cornel West, Judith Butler, Thich Nhat Hanh (buddhisme), Ursula Andkjær Olsen, Harald Voetmann, Jeppe Brixvold, Lars Frost, Asta Olivia Nordenhof, Inger Christensen, Júan Rulfo, Astrid Lindgren, Tarjei Vesaas, Ursula K. Le Guin, Rainer Maria Rilke, Jacinda Ardern, Jan Tønnesvang, Kafka, Herta Müller og Anne Carson.

 

 

 

 

 

Artikel type
voksne

Baggrund

”IMENS JEG HVAD VIL JEG/ GRÆSKE TRAGEDIER ANDRES TRAUMER/ NEJ FUCK NEJ/ JEG VIL/ SMERTEN JEG VIL ULYKKE/ OG JEG/ JEG VIL DEM I FØRSTEPERSON/ FORTLØBENDE FREMADSKRIDENDE I TILLØB OG AD/ OMVEJE/ VIL JEG LIDE I ET SPROG DER VIL LIDE I MIG”
”Farskibet”, s. 143.

Glenn Bech blev født 8. april 1991 på Horsens Sygehus og fik to år efter en lillebror. Deres far drak og forlod ofte familien for at spille billard på bodegaer, og hans mor arbejdede som buschauffør, da drengene voksede op. Faren begik selvmord ved kulilteforgiftning i familiens bil, da Glenn var fem år og lillebroren tre. Med tiden fik moren nye kærester, hvoraf mændene på hver deres måde var både fysisk og psykisk voldelige. I sin barndom læste Glenn Bech ikke bøger, men spillede computer i stedet – og computerspillene havde brødrene tilfælles. Glenn Bech var et ensomt barn, der i sin homoseksualitet tillige følte sig fremmedgjort og skamfuld, og han ville ofte drømme om at blive almægtig ligesom Pokémon-figuren Mewtwo, der var det største idol i hans barndom. Han ønskede at gøre op med den psykiske vold og med de mobbere og populære fodbolddrenge, der var efter ham i skolen, men lykkedes ikke med det.

Som tyveårig flyttede han til Aarhus for at studere, men efter et år som studerende på Statskundskab i Aarhus skiftede han fag til Psykologi, som han færdiggjorde i 2017. I 2017-2019 studerede han på Forfatterskolen i København, og skolen var afgørende for Glenn Bech. Der var han omringet af nogle af landets dygtigste forfattere og kunne således dedikere to år af sit liv med at suge viden til sig. I starten af 2021 debuterede han med erindringsromanen ”Farskibet”. Selv siger han om baggrunden for romanen: ”Hvis ikke verden havde budt mig så elendig en opvækst og ungdom, ville jeg næppe have følt behovet for at skrive. Og selv i dag ville jeg stadigvæk hellere have haft en harmonisk opvækst end at skulle skrive Farskibet.” (Anna Møller: Interview med forfatteren. Forfatterweb, 2021-03-08).

”Farskibet” blev kaldt ”et titanisk vredesudbrud af litterære dimensioner” i Jyllands-Posten, da den udkom, og bogen behandler i en fragmentarisk form farens selvmord og tiden efter. Selv har forfatteren beskrevet ”Farskibet” som en djævleuddrivelse – som noget, der skulle gøres med tvingende nødvendighed. Udover at være forfatter arbejder Glenn Bech i dag som privatpraktiserende psykolog.

Farskibet

”S: det her er den første dag i resten af vores 14 liv på Kreta!!
S: er vi klar til at gå ud og gi den noget gas? Jeg skal bare ha en steak der sparker røv , eller musaka siger M , hun vil nemlig gerne være national”
”Farskibet”, s. 197.

Glenn Bechs debut ”Farskibet” er en 552-siders lang undersøgelse af erindringens form; hvordan minder viser sig i glimt, og hvordan de mest betændte minder ofte skal tales frem. Også derfor fremstår især starten af ”Farskibet” kaotisk i sin form, med massevis af afbrudte samtaler, der forsøger at nærme sig det betændte sår: Faren og hans selvmord. Undervejs i bogens tre dele anvendes skiftende tids- og stedsangivelser, og på forsiden ser man et manipuleret billede af faren som konfirmand.

38628593

Gennem de retningsløse dialoger, der anvender apostroffer om næsten alle navne, hører vi i første del bl.a. om, da lillebroren ’René’ som ung voksen fik et voldsomt angstanfald, og en kusine fik ’René’ hjem til storebroren, hvor han krøb sammen i brorens seng. Det bliver et vendepunkt for deres forhold som brødre, at storebroren får lov til at beskytte René og give ham omsorg. Vi hører også om, hvordan storebroren ved et uheld får trådt et glasskår ned i Renés ansigt, da han som barn gemmer sig i en skuffe under brorens seng. På den vis er ”Farskibet” også summen af de skader, som familien – og især børnene – har fået.

Senere, efter deres far har begået selvmord i familiens Volvo i den nærliggende skov, sker det, der ifølge forfatteren selv er den egentlige tragedie: Efter omkring halvandet år finder drengenes mor en kæreste, stedfaren Erik, der slår hende, når han er fuld. Senere træder den komiske figur ’Søren’ ind i familiens liv, og i anden del er en hel charterferievideo transskriberet med navneforkortelser. I bogens anden del er fortælleren ung og stor teenager, hvor han bl.a. bruger tid på computerspil – og overvejer at begå selvmord.

”Farskibet” indledes med dedikationen ”Fra Glenn på vegne af Far, til Mor, Glenn og René, og fra Glenn, på vegne af Mor, Glenn og René, til Far” og er dermed rettet både som farens forsøg på at forklare selvmordet og finde tråde til den giftige maskulinitet, der omtales direkte flere gange, og som et sammensat billede af den efterladte familie til ham, der forlod dem frivilligt. Som Glenn Bech skriver: ”Med dit selvmord slog du børnene, vi lige havde været, ihjel” (s. 45).