portræt af Eva Tind
Foto: Natascha Rydvald, 2023

Eva Tind

cand.mag. Louise Rosengreen, 2012, 2019 og maj 2021. Senest opdateret af cand.mag. Andreas Tonnesen, oktober 2025.
Top image group
portræt af Eva Tind
Foto: Natascha Rydvald, 2023

Eva Tind undersøger i sine værker identitetsdannelse og tilfældighedsprincipper i et forsøg på at nedbryde tabuer om race, køn og oprindelse. I debuten ”do” med digte om adoption og hjemstavn og i romanen ”Ophav” ved at sætte forældrerollen til debat. I ”Kvinden der samlede verden” portrætterer hun jordmideforskeren Marie Hammer, der ikke lod sit køn og sin familie forhindre hende i at udføre sit banebrydende videnskabelige arbejde. 

Spørgsmålet om identitet og betydningen af at kende sit ophav runger i den personlige roman ”Min Kim”, der samtidig stempler ind i en offentlig debat om adoption og børns rettigheder.

139165489

Blå bog

Født: 8. februar 1974 i Pusan, Korea.

Uddannelse: Arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole, 2001.

Debut: do. Gyldendal, 2009. Digte.

Litteraturpriser: Klaus Rifbjergs Debutantpris, 2010. Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat, 2015.

Seneste udgivelse: Min Kim. Gyldendal, 2024. Roman.

Inspiration: Theresa Hak Kyung Cha, Sylvia Plath og Yoko Ono.

Genrer: Autofiktion, Hybrid

 

 

 

Videoklip

"Kvinden der samlede verden" – en biografisk roman af Eva Tind. Mofibo, maj 2021.

Artikel type
voksne

Baggrund

”gaven bestil en navneændringsblanket på et kirkekontor. find det smukkeste navn, der er i navnebogen, giv det til dig selv”
”do”, s. 111.

Eva Tind er født i 1974 i Pusan, Korea. Hun blev som etårig adopteret og kom til Danmark, hvor hun voksede op med sin adoptivfamilie i den jyske by Låsby. Som 14-årig fik hun via adoptionsbureauet kontakt til sin familie i Korea, og syv år senere besøgte hun dem. I 1994 blev hun optaget på Arkitektskolen i København, hvor hun, efter at have bestået sin kandidateksamen, fortsatte med en Ph.d. Hun forskede i systemer og poesi i arkitekturen. Selvom hun altså på daværende tidspunkt ikke var forfatter, spillede poesi en vigtig rolle i hendes arbejde som arkitekt, scenograf og kunstner. 
Egentlig var det tilfældigheder, der gjorde, at Tind blev forfatter. Hun arbejdede med en serie fotografier og begyndte at skrive billedtekster til. Undervejs fik hun besked om, at hendes biologiske far var død, og langsomt voksede teksterne til en hel bog, debuten ”do”. ”Min biologiske fars død gjorde, at der blev åbnet op for nogle gamle spørgsmål i forhold til mit koreanske ophav. Jeg har tidligere prøvet at skrive om det, men ofte blev det for stort og for følelsesladet for mig. Jeg kunne ikke genkende mig selv i det, jeg skrev. Men tabet af min far i Korea tvang mig ind i en tid, hvor jeg måtte give slip på strukturerne. (…) Tingene behøvede ikke at hænge sammen. Jeg skrev bare.” (Mirian Due Steffensen: Jeg kan blive overrasket over at se mig selv i spejlet. Information, 2009-09-16). To år efter debuten udkom ”eva+adolf”. Begge bøger undersøger kontraster: mellem Øst og Vest, mellem land og by og mennesker imellem.

I 2012 rejste Eva Tind til Nordkorea i seks dage for at opleve det land, hendes biologiske far blev født i. Med sig på rejsen havde hun et kamera og en notesbog, hvormed hun dokumenterede og beskrev sine oplevelser. Rejsen resulterede i udstillingen Panorama og romanen ”HAN”. ”HAN” er en rejseroman i dokumentarisk dagbogsform, der kobler elementer af det private med fiktive forestillinger og dialoger mellem forfatteren og hendes afdøde far.

Eva Tind har arbejdet parallelt som forfatter og billedkunstner. Med voksne børn har hun helliget sig sit kunstneriske arbejde og sit identitetsarbejde - hun er også blevet skilt. Denne nye livsfase er afspejlet i romanen ”Citronbjerget” fra 2023. Den har et vist selvbiografisk afsæt, men er mere fabulerende og symbolsk i sin skildring af forfatterjegets rejse væk fra Danmark, manden og familien for at slå sig ned i et arvet hus på Citronbjerget for at fortsætte en bedstefars virke som lokal shaman.

Aktuelt værk: Min Kim

”Adoption er en grusom handling, og det må man som adoptant leve med. Man er ikke kun frelser, men også det hjælpeløse barns bøddel (…) Præmissen for kærlighed er forurenet, et skyggeland er skabt. Derfra skal barnet vokse og vogte sit indre, så skyggerne ikke slipper ud (…)”
”Min Kim”, s. 295.

Eva Tinds roman ”Min Kim” (2024) er en faktuel selvbiografi indrammet af dokumentariske fotos. Men også en mere essayistisk og kunstnerisk identitetsfortælling, der rummer tilsyneladende dokumentariske mails og breve mellem Eva Tind og en barndomsveninde, der som adoptivbarn kom med samme fly til Danmark som Eva Tind og voksede op i anden adoptionsfamilie.

139165489

Endelig er der løbende kommentarer og refleksioner over skriveprocessen og fortælleprojektet. På den måde kommer man tæt det personlige, både tvingende og omkostningsprægede i projektet. Men også på det frigørende og frisættende. Bogen er på engang en personlig frigørelsesfortælling og en aktivistisk fortælling, som vil ændre på synet af transnational adoption.

Hvad betyder det helt grundlæggende at være et menneske og kende sit ophav? Det bliver bogens centrale spørgsmål. Udgangspunktet er den personlige undersøgelse, som gør ondt, som udfordrer Tind selv og både hendes danske og koreanske familie. At gennemføre skriveprocessen er en psykisk udfordring, men også en nødvendighed. For Tinds historie er ikke bare hendes, men også de mindst 200.000 andre koreanske adoptivbørns og de 8.000 koreansk-danske adoptivbørns historie.

Det er historien om det sår og den sorg, der opstår i en mor og i et barn, når de skilles for evigt. Om fraværet som et livsvilkår, som bliver tvunget ned over en som adopteret, og som man hele tiden må forholde sig til. Og om hvad det betyder at vokse op og ikke at have nogen at spejle sig i som menneske og ikke at have nogen at dele dobbelthedens erfaringer med.

Opgøret med adoptionsmyten om den lykkelige genstart under bedre opvækstvilkår fører til, at Eva Tind forlader begrebet adoptivbarn. Man er barn og menneske, ”som har været udsat for adoption”. På den måde er man som adoptivbarn gennem hele sit liv nødt til at rumme flere uforenelige sandheder.

Romanen er et patchwork af tekstmæssige elementer og i sin grundform personlig, prøvende og essayistisk. Men den ender alligevel et mere afklaret og politisk aktivistisk sted. Adoptionsbaggrunden og -fortællingen er et åbnet sår, der ikke kan eller skal heles. Derimod skal den offentlige samtale om transnational adoption være tydelig om og anerkende det faktum, at adoptionssystemet er en fundamental krænkelse af børns rettigheder. Det er ’to staters samarbejde om et identitetsmord’, som Tind formulerer det.