kaspar colling nielsen
Foto: Isak Hoffmeyer

Kaspar Colling Nielsen

Artikel type
voksne
cand.mag. Michael Møller, iBureauet/Dagbladet Information. 2013. Opdateret i 2017.
Top image group
kaspar colling nielsen
Foto: Isak Hoffmeyer
Main image
Colling Nielsen, Kaspar
Foto: Jes Larsen / Territorium

Indledning

Et bjerg i Avedøre bugt, fuglemennesker, dansk borgerkrig i 2018, dansk flygtningekoloni i Mozambique, talende hunde og 450 år gamle mennesker i sexorgier. Dette er blot nogle få eksempler på den overvældende idérigdom, som på få år har gjort Kaspar Colling Nielsen til en af de mest opsigtsvækkende og toneangivende forfattere i landet.

Colling Nielsen debuterede i 2010 med ”Mount København”, og i grænselandet mellem science fiction og det kontrafaktiske har han foreløbig skabt tre succesfulde udgivelser, som på særegen vis forener det groteske, tragikomiske og samfundssatiriske.

53562620

Blå bog

Født: Den 9. februar 1974, København.

Uddannelse: BA i filosofi ved Syddansk Universitet, cand.merc.fil. ved Copenhagen Business School, 2005.

Debut: Mount København. Gyldendal, 2010. Fortællinger.

Litteraturpriser: Danske Banks debutantpris, 2010.

Seneste udgivelse: Det europæiske forår. Gyldendal, 2017. Roman.

Inspiration: Mikkel Kessler, Carsten Jensen, Henrik Nordbrandt, Per Højholt, Søren Ulrik Thomsen, Italo Calvino, Franz Kafka, Michel Houellebecq og Jorge Luis Borges.

Postmodernisme og 1980'ernes lyrik

 

Baggrund

”Torvet er fuldstændig øde, og der er helt stille, da jeg ankommer. Sommerluften er fyldt med hvide hår, der er faldet af de døde. Jeg løber rundt og leder efter nogen, der måske gemmer sig et sted, men der er ingen mennesker, for tiden har taget dem, og tiden glemmer ingen. Så vågner jeg.”
”Den danske borgerkrig 2018-2024”, s. 16.

Kaspar Colling Nielsen har på få år markeret sig som en af de mest opfindsomme og originale danske forfattere. Med sine treto udgivelser, som både genre- og formmæssigt svært lader sig definere, har han indtaget en unik position på den danske litterære scene, hvilket både har ført til en stribe pragtanmeldelser, udmærkelse fra Statens Kunstfond og Årets Debutantpris i 2010.

Kaspar Colling Nielsen blev født den 9. februar 1974 i indre København, hvor han også tilbragte det meste af sin barndom. I en ung alder tog hans far ham med til boksestævner, hvilket dels har gjort ham til en stor fan af Mikkel Kessler, men samtidig kan spores i den voldsomhed, der ofte præger hans værker.

I voksenlivet er det dog i højere grad den filosofiske tanke, Kaspar Colling Nielsen har bokset med. Efter afsluttet gymnasieuddannelse tog Colling Nielsen en bachelorgrad i filosofi ved Syddansk Universitet og afsluttede sin uddannelse som cand.merc.fil. ved Copenhagen Business School i 2005.

Ifølge Kaspar Colling Nielsen opdagede han sin interesse for at skrive i teenageårene. Han begyndte at skrive sine egne digte, før han begyndte at læse andres, men det var først, da en ven introducerede ham for Søren Ulrik Thomsens digtsamling ”City Slang”, at han for alvor opdagede, hvilken kraft poesien besidder.

Efter afsluttede studier arbejdede han med innovation og nye produkter hos et udviklingsfirma, mens han skrev i sin fritid. Skriverierne udviklede sig til manuskriptet ”Mount København”, som han sendte til Gyldendal. ”Mount København” udkom i 2010 og tre år senere fulgte han op med den ambitiøse romaner med stor succes opfulgt af ”Den danske borgerkrig 2018-2024” i 2013 og ”Det europæiske forår” i 2017..

Kaspar Colling Nielsen bor med sin hustru og to børn i København. Sideløbende med sit forfatterskab arbejder han som ekstern lektor på CBS og som manuskriptforfatter til film og TV. ”Den danske borgerkrig 2018-2024” er i øjeblikket ved at blive filmatiseret af Janus Metz og bliver desuden sat op som teaterstykke i Prag.

Mount København

”Jan Peter Lassens forvandling fra menneske til fugl tiltrak sig en del opmærksomhed… De første år efter sin operation rejste han konstant rundt og deltog i opvisninger, talkshows og alle mulige andre arrangementer.”
”Mount København”, s. 59.

”Jeg fik ideen en morgen for 12-13 år siden. Jeg kom gående hjem over Knippelsbro. Sydpå, for enden af kanalen, havde skyerne samlet sig, så det så ud som om, der lå et gigantisk bjerg et sted i nærheden af Avedøre. Det var en inspirerende tanke at forestille sig, hvilke konsekvenser, det ville have og hvilke muligheder, det ville rumme.” (interview med forfatterweb, 2010-12-16).

Sådan fortæller Kaspar Colling Nielsen om idegrundlaget bag sin spektakulære debut ”Mount København” fra 2010.

Tankeeksperimentet i denne er, at den danske stat ”engang” besluttede at bygge et enormt bjerg i udkanten af København; et projekt som tog 200 år. Vi befinder os med andre ord i et nutidigt København, som tager sig markant anderledes ud end det reelle. Et enormt floddelta spreder sig fra Valby og gennem Sjælland. En række dyrearter, heriblandt bjerggeden, er igen blevet normale i København. Fauna og vejrforhold har forandret sig drastisk som funktion af bjergets indvirkning, og Danmark er blevet markant bedre til cykelløbenes bjergetaper.

28222971

Bogen består af 17 fortællinger, som befinder sig langt fra det normale og realistiske. Hvert kapitel indledes af et (kontra-)faktuelt afsnit om de forandringer, som bjerget medfører, som mere eller mindre løst forbindes med den efterfølgende fortælling. I disse præsenteres en række sælsomme karakter, som f.eks. præsten, der modtager madopskrifter fra Gud, og en 32 millioner år gammel munk, som er ansvarlig for himmelens udformning og lægen, der lader sig omoperere til fugl. I Colling Nielsen groteske karaktergalleri er Iikke mindst metamorfosen er et gennemgående tema i ”Mount København”, hvor : F.eks. Lægen Jan Peter Lassen, som lader sig omoperere til fuglemenneske, eller den fredsommelige Flemming Aksel Møller, som gradvist tager form af en metallisk dræbermaskine, da han bliver magnetisk. Således kan mennesker kan tage form af båade kompostdynger, skovsøer, katte eller vampyrer i et persongalleri, der er ligeså rablende, som det er rabelais’k.

Kaspar Colling Nielsens debut er en ambitiøs, unik og genrenedbrydende samling fortællinger. Det utopiske blander sig med det dystopiske – og til tider samfundskritiske – i skildringen af Københavns menneskeskabte bjerg, og de groteske skæbner, som tager form i dets skygge.