Theis Ørntofts autofiktive ”Habitat” fra 2025 er en på mange måder stor roman: den er 574 sider lang, den handler om eksistensens mindste bestanddele og om civilisationers endeligt, den går i kødet på moderne maskulinitet og samliv og så er den skrevet som i en raptus – energisk, næsten væltende over sine egne fødder i alt det, den gerne vil fortælle.
I den første af bogens tre dele flytter forfatteren Theis i efteråret 2018 til Møn og ind i sin nyindkøbte rønne af et hus. Der er dyr bag panelerne, gulvene er lagt på den bare jord, og loftet ved at styrte sammen. Men Theis ser charmen i det, han trænger til ro og tid til at skrive og komme på afstand af sit liv i København. Det indleder bogens rammefortælling, der går fra 2018, og frem til romanen ”Jordisk” udkommer i 2023, samme tid som han bliver far til en datter. Heri følger vi Theis have det tiltagende dårligt, blive sygemeldt og langsomt vende tilbage til virkeligheden med et pedeljob på hans forlag, indtil han får hul igennem til både kærlighedslivet med Josefine og til romanskrivningen.
140779601
I ikke-kronologisk rækkefølge er der fyldige nedslag i Theis’ barndom og ungdom, hvor særligt en voldsom trafikulykke i hans tidlige teenageår har sat sig i ham, psykisk og fysisk. En flugtbilist kørte ham ned, og Theis lå forkrøblet i grøftekanten og så mørket i øjnene. Angst og PTSD følger ham gennem livet sammen med en ekstrem trang til at være alene. Sammen med de personlige refleksioner om liv, opvækst, litterære frembringelser og maskulinitetsidealer og en bramfri kortlægning af et årelangt pornomisbrug, er der essayistiske digressioner om de emner, Theis nysgerrigt dykker ned i: UNA-bomberen, skoleskydere, geopolitik, destruktion som kosmisk princip osv. Der er episoder fra årene på Forfatterskolen og som underviser på Testrup Højskole, de første cigaretter i skolegården og skæve dage i Berlin, og den ambitiøse roman svarer selv på sit spørgsmål om genrens berettigelse i dag, når den udfolder et menneskeliv, spejler det individuelle i tidsånden, inviterer læseren til selv at tage stilling til de anførte holdninger og insisterer på, at kunsten er et solidt refleksionsrum uden moralske forpligtelser. Et sted at lufte alle både smukke og skræmmende tanker, et sted at være i det utydelige.