Thøger Jensens minimalistiske skrivestil minder meget om Helle Helle. De viser i stedet for at fortælle, antyder hellere end at udfolde. Denne stil har rødder tilbage til Herman Bang og tråde til den amerikanske novelleforfatter Raymond Carver. En anden dansk forfatter, der skriver ultrakort og kondenseret, er Peter Adolphsen, som i sine romaner og novellesamlinger også fortæller helt småt og koncentreret. Litterære Maggi-terninger kan man kalde det.
Til fælles med Helle Helle har Jensen også interessen for de mennesker, der lever et stille liv i provinsen. Dette provinsperspektiv er meget udbredt i dansk litteratur, og der tales om en hel bølge af hjemstavnslitteratur. Man kan nævne Lone Hørslevs ”Naturlige fjender”, Hans Otto Jørgensens Ida og Axel-trilogi, ”Vi, de druknede” af Carsten Jensen, Ida Jessens bøger fra den fiktive limfjordsby Hvium samt bøger af Bent Vinn Nielsen, Jens Smærup Sørensen, Erling Jepsen, Henning Mortensen og mange flere.
I et interview med Kristeligt Dagblad fortæller Thøger Jensen selv om den inspiration, han fik på Forfatterskolen: ”Borum havde stor indfølingsevne i den enkeltes potentiale og havde det med at komme med en stak bøger til folk personligt. Han introducerede mig for østrigske Peter Bichsel og svenske Willy Kyrklund. Desuden henviste han alle prosaister til ikke mindst Ernest Hemingway og William Faulkner.” (Claus Grymer: Omhyggelig med ikke at skrive for store bøger. Kristeligt dagblad, 2004-11-27).