portræt af Ulrikka Gernes
Foto: Lærke Posselt

Ulrikka S. Gernes

cand.mag. Anne Vindum, december, 2024.
Top image group
portræt af Ulrikka Gernes
Foto: Lærke Posselt

Siden sin debut med ”Natsværmer” i 1984 har Ulrikka S. Gernes udgivet digte og børnebøger, inden hun i 2024 sendte sin første roman ud i verden: ”En pige forlod værelset” er en rystende skildring af et forhold mellem en 15-årig pige og en 46-årig mand. Med forældrenes accept begav det store barn sig ud i et skæbnesvangert eventyr med en manipulerende forfatter, og romanen skildrer sårbart og nøgent, hvad grooming gør ved et menneske. Gernes’ forfatterskab er menneskeklogt og længselsfuldt, sanseligt og nysgerrigt.

137905507

 

Blå bog

Født: 6. juni 1965, Ängelholm, Sverige.

Debut: Natsværmer. Borgen, 1984. Digte.

Litteraturpriser: Ingen kendte.

Seneste danske udgivelse: En pige forlod værelset. Gads Forlag, 2024. Roman.

Inspiration: Edith Södergran.

 

 

 

 

Videoklip

Ulrikka S. Gernes Litt.Talk 2024.

Artikel type
faktalink

Baggrund

”Jeg lå helt stille, ventede på, at han ville sige noget om det, der lige var sket. Et eller andet. Tak, eller noget. Men måske siger man ikke tak, når man har fået nogens mødom.”
”En pige forlod værelset”, s. 119-20.

Ulrikka S. Gernes blev i 1965 født som den yngste af en søskendeflok på fire og som datter af kunstmaler, grafiker og billedhugger Poul Gernes og billedkunstner og tekstildesigner Aase Seidler Gernes, hvis begges værk hun i dag forvalter. I barndommen boede hun skiftevis i Danmark og i barndomshjemmet i Sverige, hvor hun voksede op isoleret i naturen, med dyrene og stilheden: ”Vi var en dansk familie, som havde bosat os i en gammel, svensk rødmalet torp på landet 25 km uden for Ängelholm, og der er man virkelig langt fra alting. På de omkringliggende gårde var alle i familie med hinanden, og så kommer vi i ’65. Vi blev aldrig rigtigt accepteret. Vi var mærkelige, og så var mine forældre oven i købet begge kunstnere og havde ikke de samme værdinormer som naboerne.” (Henning Thøgersen: Endnu et ar at elske. Weekendavisen, 2001-09-21).

Ulrikka S. Gernes debuterede i lyriktidsskriftet Hvedekorn i 1983 og på bogform i 1984 med digtsamlingen ”Natsværmer” og har udgivet en lang række digtsamlinger samt børnebøger, kronikker, og rejseessays. Efter at have virket som lyriker i hele sit forfatterskab, skete der noget i hende den martsaften i 2020, hvor Mette Frederiksen lukkede landet ned under corona. Gernes forestillede sig, at hvis hun skulle dø nu, havde hun en historie, hun skulle have fortalt først. Hun satte en gul post-it lap op over sit skrivebord med teksten SKRIV DÉT HØJT DU IKKE VILLE VOVE AT HVISKE og gik i gang med det, der skulle blive til hendes prosadebut, romanen ”En pige forlod værelset”, der udkom i 2024.

Fortællingen om en 15-årig pige, der har en seksuel relation til en 46-årig mand, rummer mange paralleller til hendes eget liv, og om det selvbiografiske element siger hun: ”Romanen er ikke erindringer. Det er en historie, som er baseret på noget erfaret materiale, som er mit, men som også er mange andre kvinders. Erfaringen og erkendelsen er transformeret til litteratur.” (Carsten Andersen: Hun var 14. Han var 46. Alle kiggede. Ingen gjorde noget. Politiken, 2024-02-17). Allerede i 1992 skrev hun om sine erfaringer i Information, men blev dengang mødt af tavshed. Til Politiken fortæller hun: ”Dengang syntes jeg, at det var tydeligt, hvad jeg skrev, men det var, som om den var skrevet på et sprog, som ingen forstod. I dag har vi nok lært at høre bedre efter.” Efter #metoo blev det tydeligt, at hun ikke var alene om sine erfaringer.

Aktuelt værk: En pige forlod værelset

”Eg skrev på mine sider, der stod ikke noget i forvejen.
En tristhed spredte sig i mig. Jeg havde givet ham det fineste, jeg havde at give, nu havde jeg ingenting, som kun var mit. Jeg var ikke faret vild, der var bare ikke en vej tilbage, jeg kunne jo ikke gå baglæns i mine egne fodspor. De var væk. Jeg ville ønske, at jeg kunne fortælle det til nogen, men hvordan skulle jeg fortælle noget, jeg ikke selv forstod? Og til hvem? Jeg havde kun Eg.”
”En pige forlod værelset”, s. 186.

Det er ikke for folk med sarte nerver at læse Ulrikka S. Gernes’ romandebut ”En pige forlod værelset” fra 2024. Heri ser den voksne forfatter Tanja tilbage på sin ungdom, hvor hun som 14-årig mødte sine forældres ven, den 46-årige forfatter Eg, til en fernisering. Deres korte, intense møde blev startskud til en lang brevkorrespondance mellem ham i Faaborg og hende i svenske Örkelljunga. Han far til to børn på 11 og 16, hun i 8. klasse og yngste barn af to kunstnerforældre med et kompliceret ægteskab. Den unge Tanja forblændes af hans overstrømmende opmærksomhed, og så snart hun er fyldt 15, besøger hun ham i hans hjem, hvor hun drikker sur vin og får taget sin mødom. Ingen af Tanjas venner kender til forholdet, og hendes forældre har trods en smule skepsis accepteret det med en bleg formaning om, at hun skal passe på sig selv: Tanjas mor giver hende 50 kr. til kondomer. Efter tre år forsøger Tanja at afslutte deres forhold, men Eg nægter hende at slippe ham – og det er en rød tråd i fortællingen, at han altid vil have magt over hende. Selv efter sin død hjemsøger han hende, både gennem hendes egen kropslige og mentale erindring og andres insisterende holdninger til deres relation.

137905507

Romanen er bygget op i tids- og stedsbestemte kapitler fra Örkelljunga i 1980’erne og op gennem Tanjas liv, til hun slutter fortællingen i 2022. På det tidspunkt er hun selv blevet mor og klogere på de uhyrligheder, Eg udsatte hende for, og som ingen voksne reagerede på eller har taget ansvar for. Gennem arbejdet med at læse hans breve og skrive om deres forhold forsøger hun at forbinde sig til den pige, hun var og forstå konsekvenserne af de utilgivelige svigt og overgreb. Mange af Egs breve er optrykt, og gennem hans ord viser sig et manipulerende og selvoptaget menneske uden øje for andre end sig selv.

Fordi Ulrikka S. Gernes både skildrer det åbne og modtagelige sind hos en purung pige med en nysgerrig krop og det reflekterede blik fra en voksen kvinde kan læseren sætte sig ind i, hvorfor den unge Tanja indledte forholdet til Eg, og hvilke vidtrækkende efterdønninger, det har i resten af hendes liv. Sat i en ramme af antiborgerlig kunstnerelite og skrevet i en poetisk og knivskarp prosa er ”En pige forlod værelset” en uafrystelig roman om grooming og grov manipulation, om svigt og om traumers uendeligt lange arme.