Debatten omkring race og diskrimination blussede op igen over hele verden med mordet på George Floyd, som døde under en voldsom anholdelse i Minneapolis i USA.
Vi har samlet en række amerikanske forfattere, der fra hver deres ståsted belyser racediskriminationen i det amerikanske samfund – fra den hvide sydstatsforfatter Harper Lee til den nigerianske emigrantforfatter Chimamanda Ngozi Adichie.
Claudia Rankine: Statsborger, 2018 (2014)
Som baggrund for ”Statsborger”, der bærer undertitlen ’Et amerikansk digt’, bad Claudia Rankine venner og bekendte fortælle hende om deres oplevelser med at være racegjorte. Det er blevet til et væv af konkrete erfaringer fra livet som sort i det amerikanske samfund, leveret i essayistisk og poetisk tekst. Det er ikke et ’jeg’, men et ’du’, der er centrum for historierne, og henvendelsesformen mimer på den måde oplevelsen af at være fremmedgjort, af at være den ’anden’.
53415903
Angie Thomas: The Hate U Give, 2017 (2017)
Angie Thomas’ litteratur er blevet kaldt litterær aktivisme, og med sin debutroman ”The Hate U Give” blev hun en litterær stemme i debatten omkring racisme og i bevægelsen Black Lives Matter. Den 16-årige fortæller Starr bor i et fattigt sort ghetto-område, men går på en fin privatskole, hvor kun få er sorte. En aften bliver hun vidne til, at hendes barndomsven Khalil bliver skudt ned af en hvid politimand, og efterfølgende forsøger hun at balancere mellem sin egen oplevelse af et brutalt mord og holdningen på privatskolen om, at Khalil måske var småkriminel og dermed selv skyld i sin død.
James McBride: Skaberfuglen, 2014 (2013)
Med humor tager James McBride livtag med alvorlige emner som race, identitet og slaveri. I romanen ”Skaberfuglen” fortæller han historien om anti-slaveforkæmperen James Brown, der rejste ned gennem sydstaterne i årene op til Den Amerikanske Borgerkrig for at befri alle slaver. Historien fortælles fra den tiårige Henry, der kidnappes fra sin slaveejer af James Brown, som fejlagtigt tror, at Henry er en pige. De næste år foregiver Henry at være en pige, og i kyse og kjole tager han med James Brown og selskabet rundt for at kæmpe frihedskampen.
Chimamanda Ngozi Adichie: Americanah, 2014 (2013)
Som 19-årig efterlader romanens hovedperson Ifemelu sit land Nigeria, sin familie og sin kæreste Obinze for at studere og skabe sig en bedre tilværelse i USA. Ifemelu klarer sig godt, men indser også efter noget tid, at hendes nye liv i USA paradoksalt nok er præget af frihed til selv at vælge sin identitet, men også andre menneskers (ofte racistiske) fordomme om, hvem hun er. Det reflekterer hun over på bloggen ”Racende” med undertitlen: ”En sort ikke-amerikaners forskellige observationer om sorte amerikanere (tidligere kendt som negere)”.
Teju Cole: Åben by, 2014 (2011)
Da den amerikansk-nigerianske fotograf og kunsthistoriker Teju Cole udgav sin debutroman, ”Åben by”, blev han udråbt til at være et afrikansk svar på den franske forfatter Charles Baudelaire. Den unge psykiater Julius vandrer i sin fritid rundt i et kosmopolitisk New York. Byvandringen bringer ham tættere på byens historie og ikke mindst ar fra både terrorangreb, slavehandel og diskrimination. Men han når også dybere ind i sin egen identitet som både amerikaner og nigerianer og reflekterer over alt fra racisme og klassisk musik til arkitektur og aktiv dødshjælp.
Toni Morrison: Elskede, 1988 (1987)
I ”Elskede” lever Sethe i frihed i et lille hus sammen med sin datter Denver og sin svigermor Baby Suggs, efter atten år tidligere at have flygtet fra en tilværelse som slave på en plantage i Kentucky. I huset bor også et spøgelse, som familien er sikre på er deres lillesøster, som Sethe i medlidenhed i sin tid dræbte for at skåne hende for et liv som slave. Sethes historie oprulles hen ad vejen som brudstykker fra hukommelsen. Ligesom hendes afdøde datter rumsterer i hjemmet, rumsterer også det hengemte traume om tilværelsen som slave. I 1993 vandt Toni Morrison Nobelprisen i litteratur.
Harper Lee: Dræb ikke en sangfugl, 1961 (1960)
I 1960 udgav Harper Lee sin debutroman ”Dræb ikke en sangfugl”, der siden er blevet en af de største klassikere i amerikansk litteratur. I den lille fiktive sydstatsby Maycomb bliver en sort mand anklaget for voldtægt, og selvom advokaten Atticus Finch leverer et godt forsvar, bliver den åbenlyst uskyldige mand dømt. Gennem den seksårige fortæller Scout gives et indblik i den amerikanske hverdag i 1930’ernes USA og den omfattende racisme, som også var en del af tiden.
Mark Twain: Huckleberry Finn, 1966 (1885)
Drengen Huck løber hjemmefra og bosætter sig på en lille ø i Mississippi-floden. Her møder han Jim, der er flygtet fra sit liv som slave på en plantage, og nu bliver Huck konfronteret med et dilemma: Bør han hjælpe den undslupne slave eller angive ham? ”Huckleberry Finn” foregår i årene inden Den Amerikanske Borgerkrig og er traditionelt blevet anset som et indlæg i kampen mod racisme. I dag ser mange dog den amerikanske klassiker som noget bedaget, og læst med nutidens briller kan det virke absurd, at drengen Huck overhovedet føler skyld ved at hjælpe Jim.
Colson Whitehead: Den underjordiske jernbane, 2017 (2016)
Den underjordiske jernbane er en gammel metafor for det netværk af hemmelige ruter, som flygtende slaver benyttede sig af i 1800-tallet. Forfatter Colson Whitehead troede som barn, at der var tale om en ægte jernbane, og den forestilling fik liv i fiktionen i ”Den underjordiske jernbane”. Det er historien om slavepigen Cora, der via en underjordisk jernbane flygter fra en bomuldsplantage i Georgia – en rejse, der sender hende ud på en uhyrlig odyssé gennem USA's racistiske stater.
James Baldwin: Næste gang, 1963
Forfatter James Baldwin (1924-87) tog aktivt del i den amerikanske borgerrettighedsbevægelse og rapporterede flittigt fra den i blandt andet nogle banebrydende essays, der er udkommet på dansk under titlen ”Næste gang” (1963). Han anså ikke sig selv som hverken borgerrettighedsaktivist eller som en forfatter, der kun skrev om sorte, men som en forfatter, der skrev om alle – og hvis fornemste opgave det var at formidle det sorte Amerikas vilkår og kampe til det hvide.