De alvorlige temaer blødes op af søde og morsomme fortællinger fra børns hverdag og af Simonsens uformelle sprog. Tonen er barnlig og fræk, men forfatterens omsorg for karaktererne skinner tydeligt igennem, og de eftertænksomme passager giver fint modspil til de mere pjattede og frække.
Med sin bramfri og til tider politisk ukorrekte stil sætter Simonsen ikke blot gang i børns fantasi, men stikker også til de voksne – f.eks. skriver Merete Reinholdt om ”Børnene i Sølvgade”: ”En og anden kan blive stødt på manchetterne af f.eks. den detaljerede beskrivelse af, hvordan man stjæler i en tøjbutik. De går så glip af den fine underlæggende fortælling.” (Merete Reinholdt: I Renée Toft Simonsens univers stjæler børnene, og mor har druknet sig – og alligevel er det hele hyggeligt. Berlingske, 2019-05-24).
Socialrealisme er en stærk tendens i børne- og ungdomslitteraturen, og temaer som sygdom, død, sorg, fattigdom, fremmedhed, venskaber, kærlighed og tolerance får plads.
Hvordan man lærer at leve med alvorlig sygdom er temaet i Jesper Wung-Sungs ”Ud med Knud” (2014), hvor man følger den kræftramte dreng William. Sygdomstemaet er også centralt for Wung-Sungs børnebog ”Lillefingeren” (2017) fra serien om lillebror Finn og storebror Arne. Her er det søskendekærligheden mellem brødrene, der bliver redningen på Arnes sygdom.
At kunne løsne barsk socialrealisme op med sødme og humor mestres også af Katrine Assel i ”Månen er en højtaler” (2017), som handler om Alvin, der bor alene med sin OCD-ramte mor og savner en far.
Også forfatterne Manu Sareen og Morten Dürr er eksempler på forfattere, der skriver socialrealistisk. I Sareens bøger om Iqbal Farooq, (den første fra 2006) og Dürrs ”Slip aldrig Samiras hånd” (2007) er venskab på tværs af kulturer og nationaliteter centrale temaer.
Eftertænksomme børn, som man finder i Renée Toft Simonsens bøger, genfindes i Mette Vedsøs bøger om den eftertænksomme Tove. ”Tove tænker – Alene i London” (2017) er efterfølgeren til ”Tove tænker – Dobbelt så gammel”, der var nomineret til Kulturministeriets forfatterpris for børn og unge i 2016.
Forståelse for folk, der er anderledes, er også temaer for Birgitte Bregnedals bøger. I ”En ven blandt Isbjerge” (2019) flytter Lærke fra Gribskov til Grønland og skal finde ud, hvordan hun falder til i et helt nyt land og blandt fremmede mennesker. For de lidt mindre børn behandles temaer som venskab og mangfoldighed i Katrine Marie Guldagers s nyere børnebogsserie om “Peter Prik”. I “Peter Prik har en traktor” (2006) er det f.eks. en pointe, at har alle skolebørnene har forskellige hudfarver.
Renée Toft Simonsens eget forfatterforbillede er Astrid Lindgren, og inspirationen er at spore i de handlekraftige og karakterstærke børn, der dominerer f.eks. ”Børnene fra Sølvgade”. Deres selvrådende indstilling og insisteren på ”voksen-fri zone” minder på sin vis om Lindgrens karakterer som Karlsson på taget, Pippi Langstrømpe og de seks børn fra Bulderby.
En klassiker-pendant er desuden Bjarne Reuters forfatterskab. I f.eks. bøgerne om Buster, ”Busters verden” (1979), ”Kys stjernerne” (1980) og ”Hvor regnbuen ender” (1982), går socialrealisme hånd i hånd med en varm humor. Også Kim Fupz Aakeson formidler i sit enorme forfatterskab alvorlige og svære emner med humor og ironi. F.eks. i ”Verdens grimmeste pige” (1989), som handler om ’hun’ med de meget store ører.