Iben Mondrup
Foto: Isak Hoffmeyer

Iben Mondrup

cand.mag. Anna Møller, iBureauet/Dagbladet Information, 2013. Senest opdateret af Anna Møller, Bureauet, oktober 2018.
Top image group
Iben Mondrup
Foto: Isak Hoffmeyer

Indledning

Billedkunstner og forfatter Iben Mondrup fik sit gennembrud med romanen ”Godhavn” (2014). Her bar barnets stemme en detaljerig og sanselig fortælling, hvor det at være fremmed var et centralt tema. Romanen, der modtog DR Romanprisen 2015, foregik ligesom sin forgænger ”Store Malene” (2013) i det postkoloniale Grønland, hvor Iben Mondrup selv er opvokset. Fortællingen om den samme komplekse familie fortsatte i den ætsende slægtstragedie ”Karensminde” (2016), og i ”Vi er brødre” fra 2018 følger læseren faren Jens fra de foregående bøger, mens han vokser op med sin bror Poul. Den følsomme Jens og den handlekraftige Poul repræsenterer hver deres side af 68’er-generationen, og igen er børnenes fortællestemmer stærke og centrale.

54701462

Blå bog

Født: 26. september 1969 i København.

Uddannelse: Kandidatgrad som billedkunstner fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, 2003.

Debut: Ved slusen. Milik, 2009.

Litteraturpriser: DR Romanprisen, 2015. Blixenprisen, 2017.

Seneste udgivelse: Vi er brødre. Gyldendal, 2018. Roman.

Inspiration: Performancekunstner Jessie Kleemann.

 

 

 

 

 

Interview om arbejdsprocessen med ”Vi er brødre” (2018)

 

Artikel type
voksne

Baggrund

”Tunge dun dalede fra himlen, så tæt at det var svært at se fra den ene ende af gården til den anden. ”Nu skal han få, den sigøjnerlort,” råbte Bent som kom løbende mens han boksede i luften mellem snefnuggene.”

”Vi er brødre”, s. 129.

Iben Mondrup er født i København i 1969, opvokset i Grønland fra hun var tre til 18 år og bor nu i København. Som 18-årig rejste hun til København for bl.a. at studere på Det Kongelige Danske Kunstakademi, og i 2003 dimitterede Iben Mondrup som billedkunstner med en mastergrad i Kunstteori og formidling. På kunstakademiet lavede hun bl.a. også de dominans-undersøgende kunstvideoer ”Raise 1” (1995/1996) og ”Raise 2” (1995/1996). Allerede tidligt var hun kunstnerisk optaget af forholdet mellem at være fanget og underlagt og på den anden side være den, der underkaster sig.

Iben Mondrup har desuden lavet performancekunst sammen med den grønlandske performancekunstner Jessie Kleemann (f. 1959). Værket ”Sassuma arnaa” (Havets moder) blev vist ved en performancerække i forbindelse med Lydkunstudstillingen Horizonic, og i 2011 udgav forfatteren kunstnermonografien ”Jessie Kleemann – Qivittoq” om Jessie Kleemann.

Flere af Iben Mondrups bøger udspiller sig ligeledes på Grønland eller har Grønland flettet ind i tematikken, lige fra debuten ”Ved slusen” (2009) til de efterfølgende ”Store Malene” (2013) og ”Godhavn” (2014). I romanen ”Karensminde” (2016) bevægede hun sig for første gang væk fra Grønland og lod familiekonflikter indtage hovedrollen, og i ”Vi er brødre” (2018) undersøgte hun, hvordan to brødre udvikler sig helt forskelligt i efterslæbet fra Anden Verdenskrig.

Iben Mondrup har på forskellig vis beskæftiget sig med det menneskelige begær i sit arbejde. Temaet er gennemgående i hendes to romaner om billedkunstneren Justine, hhv. ”En to tre – Justine” og ”Store Malene”. I ”Godhavn” er menneskets drift en stor del af romanens tematik, og bogens rå tone efterlader et billede af en barndom, der er alt andet end tryg og uskyldig. Samme blik på barndommen kommer til udtryk i ”Karensminde”, hvor spørgsmålet om barnets potentielle ondskab står ubesvaret, og i ”Vi er brødre” deler den indadvendte lillebror Jens og den udadvendte storebror Poul synsvinklen i en roman, der bl.a. handler om den skam, som krigshandlinger efterlader i et menneske.

Iben Mondrup har to teenagebørn og var tidligere gift med digteren Niels Lyngsø.

Ved slusen

”Ved slusen var jeg groet fast med båden sammen med blåmuslinger og rurer (…). Andre steder i havnen klyngede husbådene sig stadig til hinanden, som var de bange for at blive trukket væk (…).”
”Ved slusen”, s. 104.

Efter at have udgivet kunstbøger og skrevet forord til fotokunstbogen ”Den stille mangfoldighed” (2005) af Julie Edel Hardenberg udgav Iben Mondrup i 2009 sin debutroman, ”Ved slusen”.

Ligesom hendes monografi om Jessie Kleemann tog sit titelmæssige udgangspunkt i den grønlandske myte om Qivittoq, så er samme myte med som en underlæggende strøm i ”Ved slusen”. Myten Qivittoq beretter om et menneske, der er blevet ydmyget i en grad, han ikke kan udholde (som regel på grund af hans egne fejltrin), og som forlader bygden og lever for sig selv i ødemarken.

27633994

Om det er hovedpersonen Solvej, der udlever myten i sin selvvalgte isolation eller om det er hendes forsvundne professorkæreste, der ikke havde held med at gøre Solvej gravid, er ikke helt til at afgøre.

”Ved slusen” er skrevet i datid med mange replikker mellem hovedpersonen Solvej og de mennesker, hun møder og samtaler med omkring Sydhavn, hvor hun slår sig ned i en ramponeret husbåd. Vennen Olav og den besværlige – men dragende – Helene taler om stort og småt mellem egne bekendelser og teorier om verden, mens de alle tre udvikler sig og kommer tættere på en forsoning med deres fortid.

Beskrivelserne af Solvejs færden efter kæresten Verners forsvinden på en udflugt til Grønland, er præget af realisme og detaljerigdom og drejer sig tematisk set om sorgbearbejdelse, om at arbejde sig ud af en ensomhed og om at identificere sig med – og give slip på – fysiske rum og steder.