Portræt af Kristina Stoltz
Foto: Daniel Hjorth

Kristina Stoltz

journalist Kat. Sekjær, 2011. Senest opdateret af redaktør og cand.mag. Madeleine Saunte, september 2025.
Top image group
Portræt af Kristina Stoltz
Foto: Daniel Hjorth

Igennem et kvart århundrede har Kristina Stoltz etableret sig som forfatter af romaner, digte, børnebøger, noveller og musiktekster. I hendes tekster er grænsen mellem virkelighed og drøm porøs, af og til helt udvisket, og erindringen er uforudsigelig og foranderlig. Personer og omgivelser beskrives præcist, men karakterernes indre liv er mindst lige så vigtige. Stoltz iagttager med et årvågent blik sine karakterer udefra og fører os samtidig ind i deres indre verden, for på den måde at give os et nyt perspektiv på den virkelighed, vi tror, vi kender.

141382497

 

Blå bog

Født: 1. marts 1975 på Frederiksberg.

Uddannelse: Studier i litteraturvidenskab og teologi på Københavns Universitet. Danser fra Skolen for Moderne dans i København og Danshögskolan i Stockholm.

Debut: Seriemordere og andre selvlysende blomsterkranse. Gyldendal, 2000. Digte.

Seneste udgivelse: Vild. Gutkind, 2025. Roman.

Inspiration: Kirsten Thorup, Virginia Woolf, Inger Christensen, Karen Blixen, Djuna Barnes, Henrik Pontoppidan, Haruki Murakami, Marguerite Duras, Sara Stridsberg, Krzysztof Kieslowski, Bob Dylan og David Lynch.

 

 

Videoklip

Kristina Stoltz fortæller om sin roman "For evigt". Gutkind, 2022: 

Artikel type
voksne

Baggrund

“Direktøren bliver siddende på kanten. Han ser på hende. Hans øjne er blå. Det lægger hun først mærke til nu. Der er noget ved hans kæbe som tiltrækker hende, måden den er tydelig på, fremtrædende. Hun får lyst til at række ud efter den, mærke på den, som var den en særskilt genstand."
“På ryggen af en tyr", s. 65.

Kristina Stoltz blev født i 1975 på Frederiksberg og voksede op på Christianshavn med sine forældre og en fem år yngre søster. Hun voksede op med ret meget frihed på godt og på ondt. Forældrene var kærlige, men havde sit at kæmpe med, og  især faren var ukonventionel i sin opdragelse, med store udsving i humøret og kunne finde på at tage hende med på sine svireture i byen i de maniske perioder. Da hun var otte, blev hendes norske far og danske mor skilt.

Dansen og skrivningen fyldte meget:”Jeg begyndte tidligt at danse, men begyndte også tidligt at skrive. Jeg tror begge rum, dansesalen og dagbogen var et helle, en virkelighedsflugt, et sted jeg søgte hen, både fordi jeg syntes den almindelige verden kunne være lige lovlig barsk, men også fordi jeg var en ukuelig drømmer, som helst ville flygte til et utopisk, vidunderligt sted.” (Interview med Forfatterweb, 2011).

Da Stoltz var atten og næsten færdiguddannet danser, fandt hun ud af, at det alligevel ikke var den vej, hun ville gå. For som danser var det ikke hende, der var den skabende kunstner, men skulle opføre det, andre instruerede hende i. Noget, hun med tiden havde fået sværere og sværere ved. 

Så snart Kristina Stoltz havde smidt danseskoene, gik bevægelsen fra fødderne op i hænderne: Mens hun rejste rundt i Østeuropa, begyndte hun at skrive på sin første roman – en evighedsroman; en bog, der aldrig blev færdig, men som var kimen til hendes senere værker: ”Siden jeg blev ambitiøs omkring min skrivning har jeg ikke været et sekund i tvivl om, at det var det, jeg skulle. Det er ind i mellem hårdt og til tider økonomisk fuldkommen håbløst, men min fortid som danser har i høj grad lært mig at kunne arbejde hårdt, og jeg lader stort set aldrig mit humør styre, om jeg skal arbejde eller ej. Jeg sætter mig bare ved tastaturet og går i gang, når børnene er ude ad døren om morgenen.” (Interview med Forfatterweb, 2011).

Hun debuterede i 2000 med en digtsamling og fik sit gennembrud i 2011 med romanen “Æsel”.

Som voksen har Kristina Stoltz rejst meget og boet både i USA og i Prag. I dag bor hun på Vesterbro i København og har to store børn med sin danske eksmand.

Aktuelt værk: Vild

”Da de skrår over Højbro Plads, spørger han, om ikke han må købe en gave til hende. Hun siger nej tak. Han spørger hvorfor. Hvad kan der ske ved det. Det ved hun ikke. Nej, netop, siger han. Gaver har aldrig gjort nogen fortræd.”
”Vild”, s. 27.

Kristina Stoltz’ roman “Vild” fra 2025 er en fri fortsættelse af “Paradis først” (2020), hvilket man allerede kan se af de to bøgers nært beslægtede omslag og format. Ligesom i “Paradis først” går den skrivende fortæller ad erindringens veje, men i “Vild” kommer vi endnu længere tilbage, til jegfortællerens overgang fra barn til ung voksen.

På nutidsplanet er den 49-årige forfatter taget alene ud til familiens primitive hytte i en svensk skov for at skrive. Her går hun på jagt i sin erindring og i sine dagbøger efter alter egoet Julie.

141267388

“Julie” opstod, da fortælleren, ti år gammel, rank og smuk på Købmagergade på vej hjem fra skole, bliver passet op af en ældre og velklædt herre – han minder hende om hendes morfar – som inviterer hende med ud i skoven for at blive fotograferet. Da han spørger hende, hvad hun hedder, kommer hun til at svare Julie.

Hun tager heldigvis aldrig med manden ud i skoven, men pseudonymet bliver hængende, som en form for udspaltning af fortællerens personlighed. Da den franske fotograf Mathieu passer hende op på gaden fem år senere, præsenterer hun sig igen som Julie, og Mathieu får aldrig hendes rigtige navn at vide, selvom de indleder et længerevarende (og magtulige) forhold.

Senere flytter hun til Stockholm for at danse Gunnar Svenssons koreografi Steppingstone, men koreografen dør, kort efter hun møder ham første gang. Hans død kommer som et chok, og hun kommer i psykoanalyse i Sverige.

Romanen veksler mellem nutid og fortid i en frit associerende skrift, som blander fantasi og virkelighed, det sansede nu i skoven, erindringer og refleksioner om alder, tid og fotografi.

Julie er hele tiden til stede som en figur, der driver gæk med fortælleren – hun er umulig at indfange og befinder sig samtidig hele tiden et sted lige i nærheden, en mut og smuk teenager med uglet morgenhår, som går i clinch med fortællingen og gerne modsiger den undervejs.

Bogen er struktureret i seks dele, fra “Den første dag” til “den sjette dag”, som er de dage, fortælleren befinder sig i hytten og skriver disse ord. Bogens allersidste sætning er “Den syvende dag bliver i morgen.” - syvendedagen, der som bekendt er hviledagen.

Turisthotellet

“The unfolding always takes place after sunset, as do most birth of babies, and deaths of the elderly. It all happens at night.”
“Turisthotellet”, side 298.

Kristina Stoltz’ debutroman ”Turisthotellet” (2006) er en magisk fortælling om danske Nadja, der efter flere år i USA vender hjem til Danmark for at deltage i sin farmors begravelse. I stedet for at bo hos sin familie indlogerer hun sig på et billigt hotel på Vesterbro. Mødet med barndommens København bliver mere overvældende, end Nadja havde kunnet forestille sig. Afskåret fra sin mand og sin datter i New Orleans og på vej mod sit ophav befinder Nadja sig i et mærkeligt vakuum, en svævende tilstand mellem to destinationer, hvor hun som en søvngænger bliver tilskuer til tilværelsen på Vesterbro og de mennesker, der befolker den.

26194172

Nadja bliver ved med at udskyde mødet med sin familie, og da dagen for begravelsen endelig oprinder, ender hun med at se begravelsesoptoget udefra. Hun sidder og gemmer sig på en café og ser sin far stå og kigge efter hende, men hun dukker ikke op. Samtidig er hendes mand Christopher bekymret for hende: Hvorfor har hun ikke givet lyd fra sig? Hvad sker der? Han har en fornemmelse af, at Nadja er på vej væk, at hun er faret vild i den by, hun kommer fra.

Nadja selv er så handlingslammet, at hun beder Christopher kontakte hendes far og komme med en undskyldning for hendes fravær. Hun kan ikke selv tage affære, og mens hun på den måde venter på, at tiden enten er inde eller ude til gensyn med familien eller til at tage af sted til New Orleans, lader hun sig forføre af de mennesker og skæbner, der er omkring hende.

På en cafe på Hovedbanegården møder hun den tidligere danser og instruktør Victor og hans hund. Hun møder servitricen Sophia, der har været hans mest talentfulde elev, men som har droppet dansen til fordel for at skrive, og den hvileløse og muligvis vanvittige iranske kvinde Leyla, der leder efter sine forsvundne børn. Om natten opsøges hun på hotellet af Djuna, en lille pige, der har samme navn som Nadjas datter, og sammen besøger de rum i bygningen, som på mærkelig vis er forsvundet om dagen. Langsomt vikles man ind i den transcendentale bevidsthed, der er Nadjas, og sammen med hende og Victor bevæger man sig ud på en rejse, hvor nat og dag, virkelighed og drøm blandes sammen.

Æsel

“Egentlig er han sulten, og han har lyst til et stykke med abrikossyltetøj, men noget forhindrer ham i at føre hånden hen til glasset og stikke teskeen derned. Det er som om kroppen er væk. Han kan ikke mærke den. Der er kun tankerne. Tankerne om Farid, om Beheshta og hendes baby inde i maven.”
”Æsel”, side 215.

I Kristina Stoltz' roman ”Æsel” (2011) følger vi de afghanske teenagebrødre Nadeem og Farids flugt, der ender i Danmark efter en fortumlet rejse fra Mellemøsten over Rusland til Polen, Tyskland og Sverige. Udover at tegne et kort over de to drenges flugtrute udfolder Stoltz et topografisk kort over menneskets sind, der udgøres af brudstykker af familieminder, erindringer om en tabt barndom og et tabt land. Men farverne på kortet bliver de to drenges rejse og møde med andre mennesker, flygtninge, der som de selv har ladt familie og land tilbage, men som stadig er mennesker med længsler, drømme og kærlighed i hjertet.

28667795

Hvert kapitel har steds- og tidsangivelse, og denne stringente logistiske dokumentarform giver et smukt modspil til både de poetiske passager og de til tider forfærdelige og detaljerede beskrivelser af vold og grusomhed. Både ”Turisthotellet” og ”Æsel” har den indre og den ydre rejse eller flugt som tema. Begge værker er en rejse ind i menneskesindet, såvel som beskrivelser af, hvordan steder og mennesker påvirker og former individet. Det er, som om der er en indbygget logik, når Stoltz sender sine karakterer ud i rejser, de ikke ved, hvor ender: De skal tabe sig selv for at kunne finde sig selv, de skal miste kærligheden for at kunne finde den, de skal drømme for at kunne vågne.

Da Nadeem og Farid bliver skilt ad, retter flugten sig ikke kun mod et fysisk sted at slå sig ned, men bliver i ligeså høj grad en kamp for at finde den anden igen: For kun ved at finde den anden, kan brødrene finde sig selv og finde hjem i det, der er ude.

Det er i dette mærkelige paradoks, at skønheden folder sig ud i ”Æsel”: Da brødrene genfinder hinanden efter at have troet, at alt var væk, er mødet ikke en slutning, men en ny begyndelse. Tid, sted og handling har ændret karaktererne, og midt i genfindelsens glæde ligger pludselig også en fremmedgjorthed: Er broderens stemme ikke blevet lysere? Er det virkelig ham – stemmen i telefonen, stilheden hvor kun de to brødres åndedræt taler sammen. To børn er blevet voksne, et nyt barn er blevet født – livet er gået videre.

Et kød – erotiske fortællinger

”Kunne det passe, at fuglene nappede Signe i brystvorterne med deres næb? At harerne fejede deres fugtige haler hen over ansigt og lemmer, mens de slikkede hendes hals og bed hende i ørerne? Ingen berørte hendes køn, før kroppen pludselig sitrede som løvet før torden.”
”Duellen”, ”Et kød” s. 79.

Det er ikke for sarte sjæle, når Kristina Stoltz i ”Et kød – erotiske fortællinger” fører sin læser ud i alle afkroge af det erotiske univers. I novellesamlingen fra 2012 giver Stoltz sit højlitterære bud på den erotiske genre, som har vist sig meget populær i 2010’erne. ”Et kød” består af ti noveller, der alle belyser temaerne forbudt begær, lyst, erotisk fantasi og forening fra hver deres særlige perspektiv.

Samlingen starter relativt blødt ud med novellen ”Therese” om en 30-årig kvinde, der udvikler et seksuelt forhold til sin franske teenage-stedsøn, som hun har passet, fra han var en lille dreng. På sin vis en kontroversiel tematik, men også et ganske velkendt tema inden for det erotiske univers om den ældre kvindes tiltrækning og besættelse af den virile unge mand. Herfra bevæger samlingen sig udi de mere obskure og ubetrådte hjørner af det erotiske.

29339333

I fortællingen ”Duellen” er der for eksempel både plads til nekrofili og dyresex, da historiens hovedperson – en stakkels fraskilt Dyrehavsbakke-kusk – i mere end en forstand får sit livs tur i den mørke skov. I titelnovellen ”Et kød” er det den mandlige jegfortællers ukuelige lyst til siamesiske tvillinger, der driver fortællingen mod sit uundgåelige erotiske klimaks. Og i ”Slangerne” er det den unge handicaphjælpers ustyrlige lyst til en infantilt autistisk klient med en særpræget forkærlighed for kæleslanger, der enten får kødet til at skælve eller afskyen til at boble i læseren.

For det meste holder Kristina Stoltz’ noveller sig inden for den realistiske genre, men enkelte steder indsniger hun fantastiske elementer, der giver det erotiske et næsten grotesk tvist. Den røde tråd i Stoltz’ litterære erotiske eskapader er netop fusionen mellem det tabuiserede, det erotiske og det groteske. I hendes lystfulde univers synes de tre at hænge uløseligt sammen – som et kød, der på én gang forsøger at drage og frastøde sin læser. Denne sprængfarlige leg i det erotiske grænseland bliver fremskrevet i et detaljerigt og sanseligt sprog, der gennem blandt andet hyppig brug af metaforer insisterer på at få læseren til at dvæle ved de forbudte billeder og groteske tableauer, som fortællingerne tegner op.

Historien

”Hun blev nødt til at vide det i forhold til drengen. Hvilken alder der var hans, og hvilken der var deres fælles. Hun blev nødt til at vugge ham helt ind til kroppen som et barn hun selv havde født, sådan føltes det i mørket når hun lå ved siden af ham, inden fyrets hvide snit flåede begæret ud af kroppen.”
”Historien”, s. 32.

I 2013 udgav Kristina Stoltz den finurlige lille roman ”Historien” om en syvårig dreng og en femtenårig pige, hvis skæbner krydser hinanden en bittersød sommerferie. Pigen – hvis navn aldrig afsløres – er på ferie i en kystby med sin mor og hendes dominerende elsker. For at undslippe deres påtrængende kærlighedsliv begraver hun sig i en bogserie om en lille dreng med grå øjne, der til forveksling ligner drengen Theodor, som hun møder en dag på kystskrænten. Hans far er netop død af druk, og stedmoderen forsumper på den lokale bodega.

29989729

I Theodors fars hus ved fyret skaber de to børn en fælles historie og et refugium fra forældresvigt og socialforsorg. Forholdet mellem dem udvikler sig gradvist fra en slags mor-barn-relation til et seksuelt ladet forhold, hvor det forbudte forsigtigt udforskes. Hver nat oplyses deres fælles seng af lyskeglen fra fyret, der dels synes at symbolisere uskyldstabet, som bliver en central tematik i romanen, og dels deres roller som hinandens eneste lys i ensomhedens mørke.

Da de to bliver revet fra hinanden af socialforsorgen, bliver deres fælles historie ved med at hjemsøge dem begge på deres problemfyldte veje ind i voksenlivet. De forsøger derfor hver især at genoplive fortiden gennem både fiktionens og virkelighedens verden. Romanen forvirrer her bevidst sin læser ved at lade hovedpersonernes fælles historie og pigens yndlingsbøger om drengen med de grå øjne flyde sammen. Foruden overgangen fra barndom til voksenliv, spirende seksualitet og svigt tematiserer ”Historien” altså også det komplekse forhold mellem fiktion, erindring og virkelighed.

Den sarthed og underfundighed, som karakteriserer romanens indholdsside og de let anonyme hovedpersoner, smitter af på fortællestilen, hvor brugen af korte, opbrudte sætninger og en legende metaforik tilsammen giver værket et poetisk præg. Dette understreges i bogens fodnoter, hvor der gradvist vokser et lille prosadigt frem, der på romanens sidste side fremstår som en slags poetisk koncentrat af det fortalte. Udgivelsen på små 83 sider suppleres desuden af en medfølgende ebogs-version, hvor en lyd- og filmside stimulerer læserens fantasi og tilføjer lyd og billeder til den ellers minimalistiske tekst.

På ryggen af en tyr

”Flere døde måger og fisk med levende gæller i strandkanten, store og glinsende. Hun har slået dem i hovedet med hælen fra sin sandal for at få dem til at ligge stille – sådan som hun har set drengen gøre for at få sat en stopper for lidelsen.”
”På ryggen af en tyr”, s. 75.

Ligesom i forgængeren ”Historien” handler hovedsporet i Kristina Stoltz’ fjerde roman ”På ryggen af en tyr” om unge søgende skæbner, der finder hinanden i et forfaldent ferieparadis ved stranden. Igen er hovedpersonen en teenagepige, Fanny, hvis mor har slæbt hende med i sommerhus for at introducere endnu en elsker. På flugt fra den kærlighedskrævende mor møder Fanny to fortabte og unavngivne personer, som hun prøver at redde i et forsøg på selv at finde fodfæste i verden: Den ene en forsømt og selvmordstruet dreng der samler døde dyr på stranden, som er blevet ofre for et olieudslip fra en kystliggende supertanker. Den anden en ung mand der lever et dobbeltliv som henholdsvis tjener på det lokale feriehotel og trækkerdreng på olieskibet. I en søgen efter sit tabte begær betaler tjeneren Fanny for at sove nøgen i sin seng, mens han arbejder.

51247248

Som tiden går, vokser en uforløst længsel efter tjeneren, en umulig omsorg for drengen og det anstrengte forhold til moren sig til en selvdestruktiv kraft i Fanny. Dette tydeliggøres løbende via et kor – en kollektivt kommenterende figur kendt fra de gamle græske tragedier – der spørger bekymret og let drilsk ind til hovedpersonens gradvise opløsning. Korets tilstedeværelse peger på romanen som en moderne tragedie. Dette understreges af de to andre tragiske handlingsspor i romanen: Det ene om en dødssyg kvinde på et hospital i Polen. Det andet om en bortløben mor og hustru på vej til Paris med en græsk vase i armene. Gennemgående fremmaler romanen en dystopisk verden, hvor både mennesket og dets omgivelser – repræsenteret af blandt andet drengens oliekvalte dyr – oser af omsorgssvigt.

De tre fortællinger og hovedpersoner skrives frem via en kortfattet, men præcist registrerende og sansende tredjepersonsfortæller i gennemgående korte rytmiske sætninger, der giver romanen et poetisk og let køligt udtryk. Meget efterlades uudfoldet i fortællingen, herunder de tre kvindeskæbners indirekte relation til hinanden, som kun bliver antydet med fjerlette penselstrøg. Læseren står således tilbage ligeså desorienteret som karaktererne, med et fragmenteret og drømmeagtigt pergamentpapir af en roman, der kræver aktiv meddigtning.

Som om

”Den fortvivlelse der ligger i din stemme. Fortvivlelsen i måden du udtaler mit navn på. At jeg ikke længere holder os oppe med min tro. Med min vilje. Er det i virkeligheden det, der er kærlighedens konstruktion? Dens balanceakt?”
”Som om”, s. 221.

”Som om” (2016) er Kristina Stoltz’ femte roman til voksne, og den handler om hovedpersonen Fanny, som bliver bælgøjet midt i en alvorlig ægteskabelig krise. Romanen løber i et nutidsspor med den voksne Fanny som fortæller og et fortidsspor, hvor læseren følger Fanny på Christianshavn den sommer, hun fyldte 15 år. Barndomsmiljøet er frit og levende, forældrene kloge, kreative og kærlige, og de vitale beskrivelser af livet på Christianshavn står i skarp kontrast til den ensomhed og klaustrofobi, som den voksne Fanny oplever i kernefamilien med mand og to børn.

52344530

Barndommen er dog på ingen måde rosenrød. Den er fuld af bekymring, svigt og for meget ansvar. Hendes sjove far Charlie, som stammer fra de norske fjelde, tager gerne datteren med, når han strejfer rundt om natten på Christianshavn, men han har også hang til alkohol og damer og plages ofte af tungsind. Mor Kirsten er den stabile, men forældrenes tilbagevendende kriser fylder tit det meste, så Fanny er meget overladt til sig selv. Ensomheden tager Fanny med sig ind i voksenlivet, hvor hun forsøger at holde sammen på et liv med små børn, en maniodepressiv mand og en forfatterkarriere.

Stoltz skriver på en gang realistisk og poetisk, så læseren både møder et virkeligt Christianshavn og hvirvles ind i fortællerens bevidsthedsstrøm, hvor verden lægger sig i lag på grund af det slørede syn.

Nutid og fortid forenes uproblematisk, og registreringer, handlinger, dialoger og tanker samles i et naturligt sprog. Således mimer Stoltz’ fortællestil tankens væsen, og romanen tegner et portræt af en kvinde, der har nemmere ved at tænke end ved at tale. Dermed bliver øjet en slags kommunikation. Det er kroppen, der meddeler sig til både Fanny og manden, så de forstår, hvor galt det står til mellem dem. Krisen i ægteskabet udspiller sig som et stille drama i romanen, der kredser tematisk om kærlighed, brud, familie og krop.  

Autofiktionen indgår som reference i fiktionens univers. Charlie og Fanny taler flere gange om Karl Ove Knausgårds projekt, som, Charlie mener, er ufint over for familien, mens Fanny ser autofiktion som en forfatters vilkår, for som hun siger: ”Hver eneste sætning er gift med mit liv” (s. 166), en præcis beskrivelse, der passer på Stoltz’ egne bøger. 

Cahun

”Troede han virkelig, at han kunne få mig til at skrive sådan en traditionel biografi om Claude Cahun – Lucy, der hele sit liv var i oprør mod så latterligt et koncept og forestillingen om, at man kan destillere et liv og en kunstnerisk praksis til en horisontal, fremadskridende beretning, når sådan en hverken findes som sandhed eller som hed drøm.”

”Cahun”, s. 155.

Romanen ”Cahun” (2019) af Kristina Stoltz handler om den franske multikunster, forfatter og fotograf Claude Cahun. Navnet er først og fremmest et alias for Lucy Schwob, der blev født i 1894 i Nantes og døde i 1954. Claude Cahun er også dækkende for den persona og det kunstneriske værk, som Schwob skabte i samarbejde med Suzanne Malherbe.

Stoltz begynder sin romanfortælling i 1944, hvor Lucy er fængslet i militærfængslet på øen Jersey sammen med barndomsveninden Suzanne Malherbe, der også blev både hendes stedsøster, elskerinde og kunstneriske samarbejdspartner. Sammen forsøgte de med løbesedler at vende tyske soldater mod krigen, og selvom de kun var de to kvinder, fik deres politiske aktioner vidtrækkende konsekvenser. Romanens fortælling slutter tredive år senere, altså efter Lucys død, hvor den kvindekamp, Lucy og Suzanne var fortrop for, endelig udfolder sig.

46283503

Romanens begyndelse og slutning fortælles af henholdsvis Lucy og Suzanne og danner tilsammen en sammenhængende og fortællermæssig fremadskridende ramme om den midterste og længste del af romanen. Her udfoldes Lucys tidlige liv og kunstneriske projekt med fortællinger om sindssyge, spiseforstyrrelse, dæmoner, afhængighed, forelskelse, oprør og vildskab. Fortællerinstansen i den midterste del er en foranderlig figur, der på én og samme tid er mand og kvinde, krop og ren bevidsthed, objekt og levende. Det er en stemme, der kan forvandle sig til alt, og som springer ud af Lucys fantasi.

Soldaten kalder hun figuren, og med den figur som fortællerstemme bliver romanen både fabulerende, surrealistisk og mere fragmenteret end begyndelsen og slutningen, der har hovedpersonerne som fortællere. Stoltz lader således et formmæssigt fortællegreb spejle Lucys kunstneriske projekt. Kønnet er konstant til diskussion i Lucys iscenesatte selvportrætter. Her udforskes identiteter, masker og persona’er, på samme måde som fortællerinstansen i den midterste del udforsker sin fremtræden.

”Cahun” er ikke en biografi i gængs forstand, eftersom Stoltz både er meddigtende og bruger fiktionens greb og form i fremstillingen af det virkelige materiale. ”Cahun” bliver således et fantasifuldt og mangetydigt romanportræt af Lucy Schwob og opgøret med kønsidentitet og al ensretning.

Paradis først

”I begyndelsen fik du lov til at være sort, indtil jeg blev introduceret for din hvide, farveblinde familie, og igen blev du udvisket. Også af mig. Jeg så ikke længere farverne. Som årene gik, så jeg kun din lidelse, men jeg forbandt den ikke med farve, ikke med splittelse, jeg forbandt den kun med dig, og snart også med mig.”
”Paradis først”, s. 126.

I 2020 udgav Kristina Stoltz romanen ”Paradis først”, der er en kærlighedsfortælling om mødet mellem Kristina og Marlon – hun er hvid europæer, han er sort amerikaner. De mødes på en dansefestival i USA, forelsker sig og bliver gift, og vi hører om deres forelskelse, om tiden i USA og om intense uger i Prag og København. På romanens nutidsplan mødes de to for første gang i 17 år, da Kristina i forbindelse med Marlon og hans nuværende kæreste Skylers bryllup er taget tilbage til USA. I nogle stemningsmættede dage forsøger de at forstå, hvem de er nu, og hvem de var, dengang de mødtes for 26 år siden.

48699979

Fortællingen skrider frem i et virvar af 1. og 3. person, skiftende mellem tid og sted. Fra sætning til sætning glider karakterer, tider og steder sammen til én lang, kompleks kærlighedsfortælling. Erindringerne ændrer sig med tiden, og selv den centrale scene, hvor Kristina og Marlon møder hinanden i en kiosk, forandrer sig, jo flere gange den bliver fortalt. Tilbage sidder man som læser med en tvivl: Kan man stole på sin erindring? Eller må man acceptere, at erindringen forskydes, som man selv flytter sig i livet? Og hvis den andens erindring fortæller en anden historie – hvilken er så den mest rigtige?

Kristina forstår i første omgang ikke betydningen af at forelske sig i en sort mand. Hun ser ham bare som en mand, men Marlon lærer hende om farve, racisme og identitet. Også Marlons voldsparathed, der er udløst af angst og vrede fra barndommen, er ny for Kristina, og hun ser på den med åbne, fordomsfri øjne.

Under både den unge og den voksne Kristinas ophold i USA træder et billede af landet og dets racemæssige og politiske særkender frem. Det billede stiller Europa i et klarere lys, lige som den sortes erfaringer kaster lys over den hvides. F.eks. når Kristina og Marlon ser sig selv gennem den anden: ”Jeg er stadig din målestok” (s. 88).

Titlen ”Paradis først” handler om alt det, der kommer efter paradis. Syndefaldet (ikke mindst efter 11. september) og de menneskeskabte klimaforandringer, der undervejs i bogen sætter ild til byen Paradise, hvor Marlons familie bor.

Med sin indgående nysgerrighed efter at forstå både kærlighed og erindring er ”Paradis først” en indfølende og spørgende roman, melankolsk i sin længsel efter det, der var engang.

For evigt

”Kronologien er svær at håndtere i denne beretning. Indtil videre i hvert fald. Hukommelsen er ikke pålidelig i forhold til at følge en egentlig tidslinje. Og Baby, skal det vise sig, ville ikke anerkende de fire årstider som de eneste. Der er mange flere. Da hun var otte, gav Erland hende smæk for at blive ved med at hævde årstidernes mangfoldighed.”
”For evigt”, s. 15.

I 2022 udgav Kristina Stoltz kollektivromanen ”For evigt”, der har tre generationer af mødre og døtre som hovedpersoner: Baby, som i romanens første del er barn og bor med sin velhavende familie i Sverige, hvor hun helst opholder sig i skoven for at afvæbne savnet efter sin mor, der har forladt familien. Anna, som Baby fik som kun 16-årig, og som gennem livet bliver hængende i usunde relationer med skiftende mænd. Annas datter Cajsa, der er antropologistuderende og klimaaktivist og bor i kollektiv i København. Kollektivet holder til i en lejlighed, som Babys far Erland købte til hende i sin tid, og som alle kvinderne har boet i gennem tiden.

134294264

Efter en sanselig og naturpoetisk, til tider drømmende, skildring af Babys opvækst i afsnittet ”Hjemmet”, vender Baby i romanens nutid tilbage til København efter at have boet to år i sin camper på Møn uden at have givet lyd fra sig. Hun flytter ind i kollektivet og tager med de unge til aktioner på Lærkesletten på Amager Fælled i protest mod nybyggeri på naturens bekostning.

Anna er vred og såret over Babys svigt og vil ikke se hende, så hun forskanser sig med arbejde på plejehjemmet og hos sin manipulerende og voldelige kæreste Theis. I kollektivet bor den deprimerede Jesse, den smukke Ask og Olivia, der falder så meget ind i rollen som vandsalamander under en aktion med klimaaktivistgruppen Extinction Rebellion, at det udvikler sig til en psykose og en indlæggelse.

Med skiftende synsvinkel følger den alvidende fortæller de tre kvinder i deres indbyrdes komplekse og sorgfulde relationer og træder ind i et filtret landskab af skuffede forventninger og selvopofrelse. Det bliver tydeligt, at uanset om man svigter sig selv eller hinanden, så har det vidtrækkende konsekvenser ned gennem slægtsleddene. Med svigt som centralt tema kan man også se det svigt, vi som mennesker udfører over for den umælende natur af egoistiske og kapitalistiske årsager – hvilket også vil få konsekvenser for generationer efter os.

Den realistiske og blødt fremadskridende roman foregår, mens Danmark hærges af Coronanedlukning med testkøer, mundbind og restriktioner. På den måde bliver generations- og kvindeportrættet også en nærværende samtidsroman med konkrete og aktuelle problemstillinger i et nutidigt Danmark.

Genrer og tematikker

Mange af Kristina Stoltz’ romaner handler om tilhørsforhold, om hjem i forhold til ude og om relationer mellem mennesker, hvor fremmede, som det for eksempel ses i ”Historien” og ”På ryggen af en tyr”, under de rette omstændigheder pludselig bliver mere nære end blodsbeslægtet familie: ”I forhold til de tematikker som optager mig, så har det at høre til eller mangel på samme hele tiden optaget mig: At tilhøre en familie, en kulturarv, et andet menneske og så videre. Både Turisthotellet og Æsel handler om flugt, bare på to meget forskellige måder: Nadja i Turisthotellet flygter i fantasien, drengene i Æsel flygter helt fysisk,” siger Kristina Stoltz (Interview med Forfatterweb, 2011). Denne tematik udfoldes også i ”Paradis først”, hvor spørgsmål om race, nationalitet og følelsen af hjem spiller en central rolle.

I hendes romaner er sproget på en gang råt og poetisk – en slags drømmespil, der nogle gange bevæger sig ud i mareridt. Fiktionen ligger i flere lag, så historier folder sig ud i og under hinanden. På den måde bliver fortællinger som for eksempel ”Turisthotellet” sammenlignelige med David Lynchs filmunivers, der ligesom Stoltz’ værker byder på et broget persongalleri, mærkelige miljøbeskrivelser og en underliggende uro, der ligger som en slags underbevidst lydkulisse under fortællingen.

Jane Kunze skriver i sin anmeldelse af ”Turisthotellet” på Litteratursiden.dk: ”Det, der for mig gør, at historien ikke kammer over, er, at jeg blev ganske fascineret af tanken om, hvad der kan ske, når man som menneske begynder at stille spørgsmål ved fundamentale ting som, hvad der er virkeligt, hvad der har en mening, og hvad der bare er tilfældighedernes spil.” Netop de spørgsmål er Stoltz’ force – i fiktionen folder hun virkeligheden ud på vrangen: På de tomme pladser mellem bogstaverne på linjerne, i mellemrummene mellem læserens fantasi og bogens sider.

Beslægtede forfatterskaber

Stemningen i Kristina Stoltz’ bøger, der ofte bevæger sig i et grænseland mellem drøm og virkelighed, af og til mareridt, kan minde om David Lynchs destabiliserende filmiske univers eller om den japanske forfatter Haruki Murakamis romaner.

Selv fortæller Kristina Stoltz, at hun er blevet sammenlignet med meget forskellige forfattere, som udover førnævnte Murakami også tæller Kirsten Hammann. Hvis man skal sammenligne ”Æsel” med et andet litterært værk, ligger parallellen til Khaled Hosseinis verdensomspændende succes ”Drageløberen” lige for. Også her følger man en – eller faktisk to – afghanske drenge, der viser sig at være brødre, nemlig Amir og Hassan. Krigen påvirker både drengenes skæbner og deres land, og særligt Amir får som den privilegerede dreng til opgave at sone den synd, der blev begået mod hans bror. ”Drageløberen” og ”Æsel” kredser begge om menneskeskæbner, der bliver smadrede af krig, men som gennem kærligheden og rejsen finder en form for hjem, en form for soning og et nyt liv.

Med sin udforsken af det erotiskes grænser i særligt ”Et kød” skriver Stoltz sig desuden ind i en nyere tendens inden for dansk litteratur til at give kroppen, kønnet og kødet – med deres uskønne og mere groteske sider – plads. Andre eksempler på denne strømning finder man hos forfattere som Bjørn Rasmussen, Olga Ravn, Lone Hørslev og Iben Mondrup. Ligesom i Mondrups roman ”Godhavn” kredser Stoltz i både ”Historien” og ”På ryggen af en tyr” om den spirende og pirrende seksualitet på grænsen mellem barndom og voksenliv, som udleves i skyggen af en fraværende forældregeneration. Den til tider sarte og drømmende sanselighed, som også gennemsyrer meget af Stoltz’ forfatterskab, er imidlertid mere beslægtet med en forfatter som Josefine Klougart end med Mondrups mere kontante kødelige udtryk.

Med ”Cahun” har Stoltz skrevet sig ind i exofiktionen - en tendens i litteraturen, hvor historiske personer gives fiktive stemmer. Dette greb findes f.eks. også i Christina Hesselholdts romanportræt af den franske fotograf Vivian Maier i ”Vivian” (2016) og i Eva Tinds romanportræt af den danske skuespiller Asta Nielsen i ”Astas skygge” (2016). 

Det hvide, danske blik på USA har Mathilde Walter Clark også udfoldet i sine to beslægtede bøger ”Lone Star” (2018) og ”Huset uden ende” (2020), hvori fortælleren dels rejser til USA for at opsøge sin far og sit ophav, dels reflekterer over identitet, nationalitetsfølelse og racisme.

Bibliografi

Find og lån i bibliotek.dk:
Stoltz, Kristina:
Vild. Gutkind, 2025.

Billedfortællinger for børn

Find og lån i bibliotek.dk:
Stoltz, Kristina:
Fuglepigen Vega. Carlsen, 2009.

Festskrift

Find og lån i bibliotek.dk:
Stoltz, Kristina:
Hjemstavn nr. 13. [FINGERPRINT], 2009.

Om forfatterskabet

Artikler

Dagbladet Information, 2010-10-04.
Kronik, Politiken, 2012-09-16.
Mygind, Johanne: Den viljeløse skilsmisse
Weekendavisen, 2016-05-04.
Konggaard, Anna:
Det gav mig et enormt fokus på mit udseende, og det var ikke godt for mig. Interview ifm. forfatterens 50-års fødselsdag.
Politiken, 2025-03-01.

Web

Her kan man finde en liste over oplæsninger, udvalgte interviews og anmeldelser af hendes udgivelser.

Søgning i bibliotek.dk

Find og lån i bibliotek.dk:
Emnesøgning på Kristina Stoltz

Kilder citeret i portrættet

Kilder

Litteratursiden.dk, 2006-06-12.
Sekjær, Kat.
Mailkorrespondance med Kristina Stoltz, sommeren 2011.

Øvrige skribenter

Cand.mag. Ester Skibsted Holm, 2014.
Maria Roslev, 2016, 2019.
Anne Vindum, 2022.