portræt af Bjørn Rasmussen
Foto: Lotte Sparlund Rasmussen

Bjørn Rasmussen

cand.mag. Kat. Sekjær, 2012 og januar 2019. Opdateret af cand.mag. Louise Rosengreen, maj, 2024.
Top image group
portræt af Bjørn Rasmussen
Foto: Lotte Sparlund Rasmussen

Forførende, provokerende, poetisk og med et humoristisk twist – Bjørn Rasmussen blander selvbiografiske referencer med ren fiktion. Han stjæler andre forfatteres sætninger, men gør dem til sine egne, vrider dem ud af kontekst og sætter dem ind i en ny. Under frækheden lurer en destruktivitet, martrede sjæle, et umætteligt begær og ulykkelig kærlighed. Disse temaer, heste og hunden Fiske går igen i både romaner og digte, som trods forskellige formgreb har samme mørke klangbund, der i forskellig grad blandes med sproglig vildskab, eksistentiel fremmedgjorthed og skæv humor.

138132358

 

 

Blå bog

Født: 10. januar 1983 i Balleby.

Uddannelse: Dramatikeruddannelsen, 2007. Forfatterskolen, 2011.

Debut: Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet. Gyldendal, 2011. Roman.

Litteraturpriser: Montanaprisen, 2011. EU’s litteraturpris, 2016. Blixenprisen, årets digtsamling, 2022. Beatrice-prisen, 2023.

Seneste udgivelse: Kirstens hævn. Gyldendal, 2024. Roman.

Inspiration: David Lynch.

Periode: Autofiktion

 

Videoklip
Bjørn Rasmussen læser digtet "Medina". Gyldendal, 2021.
 

Artikel type
voksne

Baggrund

”(…) huden er en scene, alle ved det. Huden er den scene, hvor mennesket kan udtrykke sin indre verden, huden er det elastiske hylster, der omgiver hele legemet, huden har en udstrækning på mellem 1,6 og 1,8 kvadratmeter, det svarer til et gennemsnitligt dynebetræk.”
”Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet”, s. 23.

Bjørn Rasmussen voksede op på en rideskole i Vestjylland. Hans forældre gik fra hinanden, da han var seks år gammel, og faren døde, da han var tolv. Den unge Rasmussen red dressur på sin varmblodshoppe Magna og spillede saxofon og teater i børne- og ungdomsteatret Balder. Efter en halv HF flyttede han til Aarhus og gik på Den Fri Ungdomsuddannelse, hvor han tog kurser i skrivning og i dramatik. Han var militærnægter i et år på Aarhus Teater og gik herefter på den 3-årige Dramatikeruddannelse, der er tilknyttet Aarhus Teater.

Siden flyttede Bjørn Rasmussen til København, hvor han efter eget udsagn overvejede at blive bedemand, men det litterære talent førte ham fra dramatikken og bedemandsovervejelserne ind på Forfatterskolen. Han debuterede som dramatiker som 21-årig med audioguide-dramaet ”Myg marcherer i sødt blod”, som blev opført på Teater Katapult i 2004. Siden har han skrevet flere skuespil, blandt andet stykket ”Alrune”, der blev opført på Odense Teater i år 2006, og en dramatisering af Anthony Burgess’ kultklassiker ”A Clockwork Orange”, der spillede på Aarhus Teater i 2021.

Derudover har han dannet popmusikkollektivet Solen er sexet i samarbejde med den danske sangerinde Lise Westzynthius, hvis soloudgivelser han også har skrevet sangtekster til.

Debutromanen ”Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet” har, siden den udkom i 2011, inspireret flere yngre forfattere. Eksempelvis kalder digteren Duncan Wiese romanen for et ”epokegørende værk” for yngre forfattere. Og litteraten Tue Andersen Nexø fremhæver Bjørn Rasmussen som en markant og indflydelsesrig litterær stemme i sin generation på grund af hans særlige evne til at kombinere det voldsomme med det sårbare: ”Det er ikke et koldt og kynisk univers, vi ser hos Bjørn Rasmussen. Det handler om kropsvæsker, ja, men også om ømhed og fortvivlelse, om at elske og længes efter andre." (Lise Kabell Søgaard: Bjørn Rasmussens beskidte pen har gjort ham til inspirator for tidens digtere. Kristeligt Dagblad, 2023-01-09).

Aktuelt værk: Kirstens hævn

”Jeg tegner Steen kneblet, bundet på hænder og fødder, hejst op i kæder, mens en sort hingst med en kæmpe hestepik penetrerer ham i stykker”
"Kirstens hævn”, s. 66.

”Kirstens hævn”, der udkom i 2024, er en blanding af spændingsroman, socialrealisme, Wendy-blad og en coming of age-fortælling, som Bjørn Rasmussen selv har givet genrebetegnelsen hestepigeroman. Den handler om fire teenagepiger, der i starten af 00’erne – inspireret af popgruppen Spice Girls – indgår en pagt om at holde sammen som klike og holde hånden over hinanden, alt imens de udlever deres ungdomsliv: de drikker rom og cola, rapser slik på tankstationen, giver de ældre drenge blowjobs og strigler, rider og konkurrerer på deres respektive heste.

138132358

Jeg-fortælleren Kirsten bor sammen med sin mor og stedfaren Steen på det stutteri, de driver. Romanen er Kirstens dagbog, som hun indleder ved at præsentere sig selv og romanens hævnmotiv: ”Jeg hedder Kirsten, og da jeg var 14 år, besluttede jeg mig for at slå en mand ihjel.” Denne mand er hendes stedfar, og det forbliver længe uklart, hvad baggrunden er for, at hun så inderligt ønsker ham død, og om hun er en pålidelig fortæller eller ej. Hun spreder f.eks. rygter om, at Steen har forgrebet sig på hende, og tegner en tissemand med blå blodårer, da hun i billedkunst skal portrættere Jesus.

Kirsten beskriver sine veninder med en underlig blanding af kynisme, foragt, sympati og misundelse. Vibeke, der kaldes Hvepsen, er blond, sød og bor alene med en far, der har dårlig ryg. Karina har knallertkørekort, en storebror, der sælger hash og en mor, der drikker for meget. Hun har halvpart på hesten Don Juan, som den bumsede Anita med de rige forældre ender med at overtage helt, hvilket slår skår i pigebandens sammenhold.

Bjørn Rasmussen, der selv er vokset op på et stutteri, beskriver pigernes omgang i staldene i et troværdigt sprog, der vidner om stor indsigt i miljøet og dets jargon: ”Det var egentlig Hvepsen der havde det bedste sæde, hun scorede som regel højest i opstilling til dressurkonkurrencerne, men Sputnik trippede i skridten, og han gik under lod, så det altid var en af os andre der blev præmieret, særligt Anita.”

”Kirstens hævn” er en fanden-i-voldsk fortælling i tre akter om heste, had og radikalisering. Om dysfunktionelle familier i en vestjysk provins og et ungt menneskes indre dæmoner, der løber løbsk.